Hundars luktsinne

majola

Trådstartare
"Hur bra" kan hundar egentligen lukta? Här hemma funderar vi på om en hund kan känna lukten av en boll som ägaren har kastat iväg över en äng. Kan hunden lukta sig till var bollen ligger om den har tittat åt ett annat håll när ägaren kastade den? Jag tror att hunden kan känna lukten av bollen och på så sätt hitta den, medan min partner tror att hunden inte kan känna det längre än kanske 10 meter. Vem har rätt?
 
det beror dels på bollens material, dels på temparatur, vindhastighet och -riktning, och luftfuktighet, men visst kan hunden känna lukten av bollen på ett hyfsat stort avstånd, om bara förhållandena är de rätta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 114
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 119
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp