Hundattack =(

proxygirl555

Trådstartare
Min lillasyster blev attackerad utav en hund igår http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=509620 Jag satt på min häst o red när de ringde, tror ni att jag fick panik. Red fort som sjutton till stallet, slängde nästan in hästen i boxen o drog iväg till stället där det hände.

Min lillasyster låg på marken o hade blivit biten 4 ggr i benet. Hunden hade blivit helt tokig inne i hundgården. Först bitit sönder kläderna på en kille, o då drog ägarn loss hunden, o då anföll hunden ägarns pappa o bet honom kraftigt i armen. Min syster skulle kolla hur det gick med honom, men då gick hunden till attack emot henne ist. Som tur var så fick de bort hunden ifrån henne.

Det värsta e att ägarn, 20 år kom dit till hundgården tog med sin hund, o sedan gömde den. Han förstod ju var polisen ville göra med den. Det e en 8-månaders unghund, blandras mellan amstaff o ngt mer. Nu så e hunden hos polisen o ska gå igenom ett test o se om den e aggresiv. Jag tycker ju självklart att den har visat sig vara aggresiv redan. Har bitit folk tididgare.

Det sorgliga i allt detta är att killen som ägaer hunden har kraftig adhd, blandat med ngt annat. Han e lite efter om man säger så, o han förstår inte det allvarliga i det hela. Det bästa vore att låta hunden somna in o komma till en bättre värld.
 
Sv: Hundattack =(

Behöver man verkligen "bedöma" en hund efter att de bitit minst två personer??
Jag trodde det var ett solklart fall för avlivning.

Hoppas din syster snart blir bra, och inte får alltför mycket psykiska men.
Har själv blivit biten av en svart labrador, och jag ÄR faktiskt lite skeptisk till större svarta hundar nuförtiden. Trots att jag VET att det är helt ologiskt.
 
Sv: Hundattack =(

Jag tycker oxå att de borde avliva denne. Den har ju visat sig att kunna göra saker som en hund inte ska göra. Den var inte i en trängd situation, utan det var lek som blev till överstyr. ett omvänt beteende ifrån hundens sida.
 
Sv: Hundattack =(

En sådan hund är, om jag minns rätt, framavlade för att "älska" människor, men ge sig på andra hundar (om det nu är hundfight, som tack o lov är olagligt, den är ämnad för).

En hund, oavsett ras, som attackerat utan någon som helst anledning bör enligt mig avlivas då den inte kan vara frisk och om den redan vid 8 månaders åldern attackerat människor, hur blir det då när den är äldre?

Visst, jag har blivit biten av en hund av en sådan ras under lek, inga allvarliga skador utan det var ett misstag av hunden och jag var aldrig sur på honom, han däremot tog svansen mellan benen, la sig och skämdes i ett hörn under ett bord.
 
Sv: Hundattack =(

Nej va hemskt :( Jag hoppas verkligen att hon blir bra snart :)
Jag blir mer och mer skeptisk till dessa s.k. kamphundar... den ena attacken efter den andra. Jag dömer inte hundarna utan deras oansvarsfulla ägare mest.
Visst är det såklart inte världens bästa raser, men jag tror att det största problemet är att de hamnar till fel sorts ägare...
Men jag skulle inte protestera om ett kamphundsförbud kom till i Sverige, ett sådant som Danmark och Norge redan har.
Och detta med att hunden skulle bedömas! Är inte saken solklar redan om en hund vid så ung ålder redan skadat två personer. Enda sättet man ska hanetera en sådan hund är faktiskt genom att låta den somna in för alltid... :crazy:
 
Sv: Hundattack =(

Sedan när har Danmark förbud mot kamphundar?
Förbud finns, förutom i Norge, äve i GB, aldrig har det väl funnits så många APBT o dess blandningar i GB som det gör nu.
De som är kriminella bryr sig knappast om lagstiftningen.
 
Sv: Hundattack =(

Sedan när har Danmark förbud mot kamphundar?
Förbud finns, förutom i Norge, äve i GB, aldrig har det väl funnits så många APBT o dess blandningar i GB som det gör nu.
De som är kriminella bryr sig knappast om lagstiftningen.

Det finns inte ännu men är på G.
 
Sv: Hundattack =(

kl* Hoppas att din syster frisknar på sig fort!!

En hund som har bitit ska avlivas punkt, om den sen biter för att den är dåligt uppfostrad eller för att den arg på annan hund eller för att den har ont spelar ingen roll.
Har den bitit så är nått fel, det är bättre för hunden och för allmänheten att den försvinner.
Det enda jag kan tänka mig är att de vill utreda ägarens del i det hela.
Så tråkigt när det blir så här...
 
Sv: Hundattack =(

kl* Hoppas att din syster frisknar på sig fort!!

En hund som har bitit ska avlivas punkt, om den sen biter för att den är dåligt uppfostrad eller för att den arg på annan hund eller för att den har ont spelar ingen roll.
Har den bitit så är nått fel, det är bättre för hunden och för allmänheten att den försvinner.
Det enda jag kan tänka mig är att de vill utreda ägarens del i det hela.
Så tråkigt när det blir så här...

Oj, så drastiskt. Man bör också kolla på varför hunden bitit, jag vet flera hundar som kan bita om de t ex blir mycket trängda och det ser jag inte som något onaturligt.
 
Sv: Hundattack =(

Jag menar inte naffsa och markera, utan jag menar bett, om ni förstår hur jag tänker.
Om det är en hund som gör utfall trots att den känner sig trängda så skulle jag nog valt avlivng, det ligger liksom förmycket risk för att det kan hända en allvarlig olycka.
 
Sv: Hundattack =(

Jag menar inte naffsa och markera, utan jag menar bett, om ni förstår hur jag tänker.
Om det är en hund som gör utfall trots att den känner sig trängda så skulle jag nog valt avlivng, det ligger liksom förmycket risk för att det kan hända en allvarlig olycka.

fast djur är ju faktiskt just djur...
även en häst kan sparka i panik..
 
Sv: Hundattack =(

Men när det gäller hästar så är det inte så mycket "civilt" folk som kan bli ivägen.
Vad händer om en sån hund kommer lös och en tuff 13 åring ska "rädda" hunden genom att fånga in den och ringa ägaren?
Men när hon närmar sig hunden blir hon attackerad?
Som sagt jag gör stor skillnad på attacker och varningar, men en hund som biter tror jag inte mår bra.
 
Sv: Hundattack =(

Men när det gäller hästar så är det inte så mycket "civilt" folk som kan bli ivägen.
Vad händer om en sån hund kommer lös och en tuff 13 åring ska "rädda" hunden genom att fånga in den och ringa ägaren?
Men när hon närmar sig hunden blir hon attackerad?
Som sagt jag gör stor skillnad på attacker och varningar, men en hund som biter tror jag inte mår bra.

brukar man inte se varningar?
att tränga en rädd främande hund är inte så begåvat. då får man väl nästan skylla sig själv.

däremot.
en hund som hugger utan anledning är det fel på. men en hund som hugger i "självförsvar" eller rädsla ser jag som fullt naturligt.
 
Sv: Hundattack =(

Jag menar inte naffsa och markera, utan jag menar bett, om ni förstår hur jag tänker.
Om det är en hund som gör utfall trots att den känner sig trängda så skulle jag nog valt avlivng, det ligger liksom förmycket risk för att det kan hända en allvarlig olycka.

Jo jag förstår hur du menar men tycker att man inte kan generalisera på det sättet. Du skriver "en hund som gör utfall trots att den känner sig trängd", hur tänker du då? Hunden gör ju utfall för att den känner sig trängd, hur ska den annars försvara sig? (förutsatt att det inte är en mycket vek hund)
 
Sv: Hundattack =(

jag är norsk och i norge finns det knapt kamphundar. har inte sett en enda på jag vet inte hur många år!! så visst funkar det med förbud.

dom skaffar sig andra stora hundar men dessa är inte riktigt lika aggressiva och kamplustna så något bättre blir det iaf.

ts; stackars din syster, hoppas hunden blir avlivad. och killen borde inte få ha hund.
 
Sv: Hundattack =(

jag är norsk och i norge finns det knapt kamphundar. har inte sett en enda på jag vet inte hur många år!! så visst funkar det med förbud.

dom skaffar sig andra stora hundar men dessa är inte riktigt lika aggressiva och kamplustna så något bättre blir det iaf.

ts; stackars din syster, hoppas hunden blir avlivad. och killen borde inte få ha hund.


Väldigt trist att höra om denna händelse. :cry:

Men vadå kamphundar?? Ja för några 100.a år sedan använde VI MÄNNISKOR dessa som jag antar ni kallar kamphundar såsom: Amstaff, Engelsk Staffe, Pittbull mfl. Till att hetsa hundarna mot varandra. Men oxå för att ha dem som "skadedjurs"-jägare. Alltså råttor på den tiden!

Jag sitter här i min soffa med min 11 ½ månaders tik. Hon har huvudet i mitt knä och snarkar sött. Och vet ni vad??!!! Hon är en Amstaff. En vad jag och MÅNGA andra ser som en hund. En med mkt bra mentalitet.
Hur underbart är det inte att ha en hund som: älskar barn, envis som just terriern de har i sig, enormt kärlkesfull, enormt arbetsvilliga, modiga och tappra..??!!! :love:

En fråga bara till er ALLA som "tar hunden efter håren":
Hade detta inlägg ( Hundattack) verkligen blivit en sådan tor tråd på denna sida om det hade varit en tax/labbe/Golden mfl. ???
Nej det skulle det inte!! Varför? Jo för det hålls det för det mesta tyst om!!!
:mad:
 
Sv: Hundattack =(

kl* Hoppas att din syster frisknar på sig fort!!

En hund som har bitit ska avlivas punkt, om den sen biter för att den är dåligt uppfostrad eller för att den arg på annan hund eller för att den har ont spelar ingen roll.
Har den bitit så är nått fel, det är bättre för hunden och för allmänheten att den försvinner.
Det enda jag kan tänka mig är att de vill utreda ägarens del i det hela.
Så tråkigt när det blir så här...


Jag tycker helt tvärtemot att det spelar stor roll varför hunden biter! En hund som har riktigt ont ex. kan bita i ren panik trots att den då smärtan är borta kan vara fullständigt normal. Om man då kan hitta problemet dvs. smärtan så ser jag ingen anledning till att avsluta hundens liv.

Inte tycker jag heller det är rätt att ta bort en osäker hund som biter då den blir trängd. Där tar jag min egen numera 7 år gamle hane som exempel. Då jag fick honom som 1åring hade han väldigt stor integritet. Jag var den enda som fick göra vad jag ville med honom, andra som var för nära inpå tycket han var mycket obehagliga och visade det tydligt.

Det hände dock i hans ungdom att jag inte var tillräckligt uppmärksam och någon kom fram och kramade om honom utan att läsa hans signaler. Det tog en sekund eller två och sedan bet han ifrån. En person fick ett jack i ansiktet men inget som behövde värre vård än plåster.

Trots det hade jag inte en tanke på att ta bort honom MEN jag insåg att jag hade ett enormt ansvar. Dels att se till att hunden aldrig blir satt i en situation där han behöver försvara sig själv- det är MITT jobb. Dels se till att han vänjer sig av med beteendet.

Idag har han genomgått MH och KORNING med utmärkta resultat och fått beröm både av domare där samt domare i utställningsringen och på tävlingar för sitt fina temperament. Min systerdotter på 5 år leker med honom och jag är aldrig orolig även om jag FORTFARANDE är noggrann med att ingen får "trakassera" honom om inte jag är med.

Så vad jag menar är att man måste se till individen. VARFÖR biter hunden och går problemet att rätta till? Mycket beror på engagemanget hos hundägaren själv naturligtvis.
 
Sv: Hundattack =(



En fråga bara till er ALLA som "tar hunden efter håren":
Hade detta inlägg ( Hundattack) verkligen blivit en sådan tor tråd på denna sida om det hade varit en tax/labbe/Golden mfl. ???
Nej det skulle det inte!! Varför? Jo för det hålls det för det mesta tyst om!!!
:mad:

Ja är väl lika illa oavsett vilken ras som biter.

Hur vet du att det hålls tyst om när tex en golden biter? Vart står det nånstans, eller är det något som bara de sk "kamphundsägarna" tror?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Usch jag sitter här o vågar inte svara på min mob. Min mamma försöker att ringa mig, men jag vet att det e hennes gubbe som ringer...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: bliss
·
N
Övr. Hund Trodde jag vart med om det mesta...men det här tar nog ändå priset, heh Är ute på kvällsprommenad. Kommer gåendes efter en cykelbana...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 098
Senast: Cezzan
·
Övr. Hund Hej! satt och tittade på ett tv program på en kanal som hette one (tror jag) om ngt som dom kallade det för kennel..Jag grät stundvis...
Svar
6
· Visningar
1 096
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp