Hundbad och badstränder utbruten ur:Uppdateringstråd 26

Daff

Trådstartare
Jag rakade Doris igår förmiddag eftersom det ska vara så varmt och sen hängde utomhus hela eftermiddagen och kvällen. När vi kom in såg hon ut så här:

F8326072-7A11-4E10-BC1E-46EA2D272E40.jpeg


Jag hade med mig insektsmedel men tyckte själv att det var ganska lugnt och tänkte inte på att Doris var mer utsatt. Jag tycker inte hon kliar sig men kan inte låta bli att tänka på hur jag hade mått om jag var så biten.


Idag har vi hängt på en badplats. Min syrra med barn åt lunch hos mig och sen tänkte jag lämna Doris i stugan medan vi badade men hon var väldigt tydlig med att hon inte ville bli lämnad så hon fick hänga med ändå. Det var rätt mycket andra hundar där men Doris var duktig och satt tyst på stranden med min syster medan vi andra badade.

Efter ett tag dök det upp en kvinna med två golden retrievers och tränade apportering mitt i badvattnet. Förstår att det är skönt att passa på när det är varmt men det kändes lite olämpligt med tanke på att det så klart var mycket folk mitt på en lördag med pangväder.
 
Efter ett tag dök det upp en kvinna med två golden retrievers och tränade apportering mitt i badvattnet. Förstår att det är skönt att passa på när det är varmt men det kändes lite olämpligt med tanke på att det så klart var mycket folk mitt på en lördag med pangväder.
Nu vet jag inte alls var du bor, men där jag bor finns det mängder med stränder där hundar öht inte får vistas. Att folk då låter hundar bada vid det fåtal stränder där de är tillåtna, och (som jag förstår det) har perfekt lydnad, inte låter hundarna springa fram till någon eller störa på liknande sätt... Jag förstår inte problemet. Då tycker jag det i så fall är värre med barn som skriker, pissar i vattnet, skiter i vattnet och människor i alla åldrar som skräpar ner och inte plockar upp efter sig (allt det har funnits på samtliga badstränder jag någonsin vistats på).
 
Jag rakade Doris igår förmiddag eftersom det ska vara så varmt och sen hängde utomhus hela eftermiddagen och kvällen. När vi kom in såg hon ut så här:

Visa bifogad fil 93766

Jag hade med mig insektsmedel men tyckte själv att det var ganska lugnt och tänkte inte på att Doris var mer utsatt. Jag tycker inte hon kliar sig men kan inte låta bli att tänka på hur jag hade mått om jag var så biten.


Idag har vi hängt på en badplats. Min syrra med barn åt lunch hos mig och sen tänkte jag lämna Doris i stugan medan vi badade men hon var väldigt tydlig med att hon inte ville bli lämnad så hon fick hänga med ändå. Det var rätt mycket andra hundar där men Doris var duktig och satt tyst på stranden med min syster medan vi andra badade.

Efter ett tag dök det upp en kvinna med två golden retrievers och tränade apportering mitt i badvattnet. Förstår att det är skönt att passa på när det är varmt men det kändes lite olämpligt med tanke på att det så klart var mycket folk mitt på en lördag med pangväder.
Låter inte okej att börja träna i vattnet där det finns både barn och hundrädda vuxna. Om man inte pratat med dom andra närvarande och fått okej. Att sitta en bra bit bort och titta kan jag göra, men skulle aldrig gå ner så till vattnet med hundarna. Dessutom ser jag alltid till att prata med alla omkring oss om det är okej att vi sitter där, presenterar Alvin och Milou, frågar om det är ok om vi sitter där och brukar bli lite gosande och grannarna på stranden/klippan blir glada för att vi är där. Annars flyttar jag mig men det har aldrig behövts. Så ni gjorde ju perfekt med Doris.

Tråkigt med myggbetten. Peppar peppar för trots att Milou är naken har han aldrig haft ett myggbett i hela sitt liv, inte 12 åriga Alvin heller.
 
Nu vet jag inte alls var du bor, men där jag bor finns det mängder med stränder där hundar öht inte får vistas. Att folk då låter hundar bada vid det fåtal stränder där de är tillåtna, och (som jag förstår det) har perfekt lydnad, inte låter hundarna springa fram till någon eller störa på liknande sätt... Jag förstår inte problemet. Då tycker jag det i så fall är värre med barn som skriker, pissar i vattnet, skiter i vattnet och människor i alla åldrar som skräpar ner och inte plockar upp efter sig (allt det har funnits på samtliga badstränder jag någonsin vistats på).
Verkligen. Här finns ett bad som tillåter hund, och ett gammalt grustag som eg var tillträde förbjudet men där markägaren tillät folk att simma sina hundar. Nu är alla badplatserna hävdade av barnfamiljer eller ungdomsgäng som kastar skräp- dvs det är jättesvårt att alls komma åt simbart vatten åt hundarna.
 
Jag håller med om att är man på en hundstrand får man tåla att där är hundar.
Jag har samma dilemma, åker till ett område och går där året om, så fort värmen kommer det mängder med folk. Blir lite lätt bitter när jag tänker på det. :rage:

Men jag har inget intresse av att flytta på mig, enda stranden i kommunen där det är tillåtet med hundbad. Dessutom precis vid en SBK.

Det har alltid varit mycket folk men sen Corona har de exploderat.
Nu är jag där mest på kvällstid för min egen skull, men är man hundrädd så finns det en hel del andra ställen att välja efter som vi bor längst kusten.

Känner mig som en riktig tant när jag gnäller om hur det skräpas ner och spelas hög musik. Det är så vackert och fridfullt de övriga månaderna.
 
Håller med om att man så klart ska få bada med hund på hundbadplats! Är man hundrädd får man väl se till att bada på någon av alla de stränder där hundar är förbjudna. Det är ju ändå rätt få badplatser hundar får vara vid.
Jag hade tyckt det var kul att se träningen som beskrevs. Låter som ngt hundarna tycker om. Det tycker jag om att se. Och är därför på stränder där man får göra sånt.
 
Oj, här i Småland är vi bortskämda med gott om sjöar så behöver aldrig trängas med folk. Sen att en inte får sandstrand och långgrunt, men det bryr sig hundarna ändå inte om. Idag badade hundarna först i en göl och därefter badade vi alla i en mindre sjö.
 
Oj, här i Småland är vi bortskämda med gott om sjöar så behöver aldrig trängas med folk. Sen att en inte får sandstrand och långgrunt, men det bryr sig hundarna ändå inte om. Idag badade hundarna först i en göl och därefter badade vi alla i en mindre sjö.
I Stockholm finns det inte så mycket sådant. Vid mig finns det 2 mindre sjöar. Båda är fågelsjöar med gyttjig botten och full med näckrosor, vass m.m. Inte heller är det direkt lätt att faktiskt komma ner till vattnet då det är sumpmark eller klippor/berg runtom (varken jag eller hundarna vill bada från berg, det är för halt). Det finns en liten "strand" där de röjer sly och vass, där det regelbundet är hästar som badar. Där kan man såklart låta hundar bada också. MEN, hästarna skiter överallt kring "stranden" och även rakt ner i vattnet. Jättemysigt.

Sedan finns det några mer ordentliga badstränder också. Samtliga med hundförbud. Inte ens kopplad hund får vistas där. Resten är såpass långt bort att jag får svårt att ta mig dit. Visst går det längs vattnet där att på vissa ställen ta sig ner ändå och doppa sig, men åter igen så är det mest berg/klippor där, eller så blir det direkt fullbelamrat med barnfamiljer som vill ha en strand för sig själva och då orkar jag inte tränga mig på med mina dårar. Nog för att mina dårar är snälla, men springer det småbarn omkring 2 centimeter från dem så blir de ofta sprattliga.
 
Jag hade själv med mig hund till badet så det bryr mig inte men jag kan tycka att man kan välja en mer lämplig tid för att träna än mitt på dagen när det är fullt med folk i vattnet. Det är en ganska smal strand och dom kastade dummyn över den ”väg” man behöver gå för att komma ut till det djupare, om dom hade hållit sig på sidan och lämnat lite avstånd från de badande barnen hade jag inte tänkt på det. Jag vet dessutom att dom brukar träna i ån som löper ut i sjön och om man vill att hundarna ska få svalka sig (förståligt med tanke på värmen) hade det varit bättre att dom höll till i ån och tränade vid badplatsen vid sämre väder eller annan tidpunkt.

Hundarna såg väldigt lydiga ut och jag tycker också det kan vara intressant att titta på träningar men jag tycker som sagt att det finns bättre tillfällen.

Jag tycker att vi har rätt bra med platser här i kommunen där man kan ta med hunden till badet. Det är bara dom stränder som kommunen sköter som har hundförbud och där brukar det finnas en separat del där hundar får bada. Vi har nära till havet och finns ganska många mindre sjöar hyfsat nära.
 
I Stockholm finns det inte så mycket sådant. Vid mig finns det 2 mindre sjöar. Båda är fågelsjöar med gyttjig botten och full med näckrosor, vass m.m. Inte heller är det direkt lätt att faktiskt komma ner till vattnet då det är sumpmark eller klippor/berg runtom (varken jag eller hundarna vill bada från berg, det är för halt). Det finns en liten "strand" där de röjer sly och vass, där det regelbundet är hästar som badar. Där kan man såklart låta hundar bada också. MEN, hästarna skiter överallt kring "stranden" och även rakt ner i vattnet. Jättemysigt.

Sedan finns det några mer ordentliga badstränder också. Samtliga med hundförbud. Inte ens kopplad hund får vistas där. Resten är såpass långt bort att jag får svårt att ta mig dit. Visst går det längs vattnet där att på vissa ställen ta sig ner ändå och doppa sig, men åter igen så är det mest berg/klippor där, eller så blir det direkt fullbelamrat med barnfamiljer som vill ha en strand för sig själva och då orkar jag inte tränga mig på med mina dårar. Nog för att mina dårar är snälla, men springer det småbarn omkring 2 centimeter från dem så blir de ofta sprattliga.

Oj vad annorlunda från där jag bor!

Tycker det kan låta rätt mysigt med klippor men har alltid tänkt att det måste vara rätt opraktiskt för själva badandet. Måste ju vara jättesvårt med småbarn till exempel?

Hos oss är det ofta gräs och en liten bit sandstrand vid badplatser om det är en sjö. Vid havet är det bara vanliga sandstränder. Om man badar utanför vanliga stränderna kan det vara dålig botten eller typ skog med allt vad det innebär eller väldigt dyigt, eller så ligger det privata sommarstugor där, så det kan vara svårt att bada utanför badplatserna men eftersom det finns så många är det inte något problem.

Det är för mig som har bil iofs, om man åker kollektivtrafik och bor i stan är det lite svårare. Det finns en stor badplats 5 km utanför stan och där får hundar bara vara på en avskiljd, rätt tråkig del. Man kan bada i älven men det kan vara lite läskigt med hund då det är rätt strömt. Sen finns det en lite sjö bara ett par km från stan och där är det hundförbud. Det är alltid proppfullt med folk där så jag förstår att man har hundförbud även om det är trist för hundägare som bor i stan.

Jag antar att man skulle kunna ta lokalbussarna till någon ort som ligger vid en sjö men det går ingen lokaltrafik till just badplatserna. Finns det sånt i Sthlm?

Om man bor inne i stan tycker jag inte att man kan räkna med att det ska finnas badplatser för hundarna inom promenadavstånd men det låter väldigt trist att inte kunna åka och bada med hunden om man är beredd att åka en bit, med bil eller kollektivt.
 
Senast ändrad:
Oj vad annorlunda från där jag bor!

Tycker det kan låta rätt mysigt med klippor men har alltid tänkt att det måste vara rätt opraktiskt för själva badandet. Måste ju vara jättesvårt med småbarn till exempel?

Hos oss är det ofta gräs och en liten bit sandstrand vid badplatser om det är en sjö. Vid havet är det bara vanliga sandstränder. Om man badar utanför vanliga stränderna kan det vara dålig botten eller typ skog med allt vad det innebär eller väldigt dyigt, eller så ligger det privata sommarstugor där, så det kan vara svårt att bada utanför badplatserna men eftersom det finns så många är det inte något problem.

Det är för mig som har bil iofs, om man åker kollektivtrafik och bor i stan är det lite svårare. Det finns en stor badplats 5 km utanför stan och där får hundar bara vara på en avskiljd, rätt tråkig del. Man kan bada i älven men det kan vara lite läskigt med hund då det är rätt strömt. Sen finns det en lite sjö bara ett par km från stan och där är det hundförbud. Det är alltid proppfullt med folk där så jag förstår att man har hundförbud även om det är trist för hundägare som bor i stan.

Jag antar att man skulle kunna ta lokalbussarna till någon ort som ligger vid en sjö men det går ingen lokaltrafik till just badplatserna. Finns det sånt i Sthlm?

Om man bor inne i stan tycker jag inte att man kan räkna med att det ska finnas badplatser för hundarna inom promenadavstånd men det låter väldigt trist att inte kunna åka och bada med hunden om man är beredd att åka en bit, med bil eller kollektivt.
Det finns bra badställen där även hundar får bada i Stockholm, men inte överallt . Jag har turen att bo bra till, har nära till flera fina hundbad. Lokaltrafik har du nästan alltid.

Där jag bodde förut i Stockholm var det mycket svårare. Flera sjöar i närheten men med totalt hundförbud dvs de får inte ens vistas kopplade på badstranden. De hundbad som fanns där var leriga och äckliga, funkade för hundarna men inget ställe där man själv vill bada eller lägga sig ned på en filt. Man fick antingen gå väldigt långt för att komma till klippor, eller ta bilen ut till havet vilket blev en längre utflykt och inget man gjorde om man bara ville vara iväg lite spontant sådär 1-2 timmar.
 
Vi har lyxen att ha egen badstrand till hundarna numera, även om det är en liten bit att köra. Innan fick vi lov att vara vid en privat badplats, som i princip bara vi använde. Mina hundar älskar vatten, så det är skönt att kunna erbjuda dem det under sommaren.
 
Hur vet man om det är tillåtet för hundar? Ska man utgå från ingen skylt/info = tillåtet eller ingen skylt/info = förbud?

Tycker jag har sett hundar vid de flesta bad här men jag är bara där när det är lite folk så då kanske hundägarna tänkt likadant, att nu är det ändå knappt nåt folk... Jag googlade olika bad och hund nu men hittar inget alls om det.
 
Hur vet man om det är tillåtet för hundar? Ska man utgå från ingen skylt/info = tillåtet eller ingen skylt/info = förbud?

Tycker jag har sett hundar vid de flesta bad här men jag är bara där när det är lite folk så då kanske hundägarna tänkt likadant, att nu är det ändå knappt nåt folk... Jag googlade olika bad och hund nu men hittar inget alls om det.
Det står om inte annat på kommunernas hemsidor, men åtminstone i stockholmstrakten sitter det även uppe skyltar vid badplatserna.
 
Det står om inte annat på kommunernas hemsidor, men åtminstone i stockholmstrakten sitter det även uppe skyltar vid badplatserna.
Hittar inget alls om det på min kommuns hemsida. På en av "turistsidorna" listas badplatser med info typ om det finns toa osv men inte ett ord om hund.
 
Jag kan ändå förstå @Daff reaktion om att det kändes olämpligt, men så bor jag i en kommun där standard är att hundar är tillåtna (finns en kommunal plats där de inte är välkomna vad jag vet).
Utifrån att det är så pass "generöst" hoppas jag att folk inte ger sig ut och tränar apportering med lösa hundar mitt på dagen bland barnfamiljerna. Är rädd att det snarare skulle göra att folk argumenterar för mer omfattande hundförbud på stränderna.
Vi har haft med Skrället på en av de populärare stränderna men varit noga med att han är kopplad tills vi kommit ut en bit i vattnet och med lite avstånd till folk, och han har så klart kopplats igen en bit innan vi kommer till strandkanten. Har full respekt för att alla inte tycker det är behagligt med 25 kg lös hund i den miljön.
 
Vi har en sjö på vår mark som egentligen är privat som nu allmänheten anser vara allmän badplats och gnäller ibland när jag kommer och badar Ville. Det gör mig less och frustrerad och jag undviker den under högsäsong och låter honom istället kyla av sig i olika vattenhål. Numera har vi även valt att arrendera ut till en förening som framför allt använder sig av vattnet vintertid men även har sommaraktiviteter.
 
Jag bor i en komun med gott om havsstränder, där större delen omfattas av hundförbud. Så på den strand där det ÄR tillåtet med hund känner jag att det är ”fritt fram” att bada med hund, oavsett om där finns andra badande! Störs de av oss har de flera kilometer strand att vara på, där vi inte får vara alls. Det råder koppeltvång på stranden, men vill man leka eller träna något går det ju bra att ha en lång Lina 😊
 
Hittar inget alls om det på min kommuns hemsida. På en av "turistsidorna" listas badplatser med info typ om det finns toa osv men inte ett ord om hund.
Står det inget om allmänna regler kring hund heller? På min kommuns sida står det en hel del "hundinfo" samlat på en sida och då står det att på alla kommunens allmänna badplatser är det hundförbud.
 
Hur vet man om det är tillåtet för hundar? Ska man utgå från ingen skylt/info = tillåtet eller ingen skylt/info = förbud?

Tycker jag har sett hundar vid de flesta bad här men jag är bara där när det är lite folk så då kanske hundägarna tänkt likadant, att nu är det ändå knappt nåt folk... Jag googlade olika bad och hund nu men hittar inget alls om det.
Åtminstone i Stockholm och kommunerna runt omkring finns det skyltar vid de allmänna badplatserna. Det kan vara skyltar med totalt hundförbud, eller skyltar som säger att hunden inte får bada men vistas där kopplad och så skyltar som anger om det är hundbad/hundtillåtet.
Där det inte finns skylt är det fritt fram, såvida det inte är inne i ett naturreservat. Hundar får då bada men måste vara kopplade inom naturreservatet.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp