Hundbad och badstränder utbruten ur:Uppdateringstråd 26

Står det inget om allmänna regler kring hund heller? På min kommuns sida står det en hel del "hundinfo" samlat på en sida och då står det att på alla kommunens allmänna badplatser är det hundförbud.
Nu hittade jag en pdf med allmänna lokala ordningsföreskrifter. Där fanns några korta punkter om att hålla hunden kopplad, plocka upp efter den och att hundar inte får vistas på begravningsplatser. Inget om badplatser. Men badplatserna som finns kanske inte ens är kommunens allmänna, tycker iofs nån borde vara det 🤔. Jag tycker att om det inte är ok med hund på nån badplats borde det sitta en skylt, men det kanske är en oskriven regel bara.
 
Åtminstone i Stockholm och kommunerna runt omkring finns det skyltar vid de allmänna badplatserna. Det kan vara skyltar med totalt hundförbud, eller skyltar som säger att hunden inte får bada men vistas där kopplad och så skyltar som anger om det är hundbad/hundtillåtet.
Där det inte finns skylt är det fritt fram, såvida det inte är inne i ett naturreservat. Hundar får då bada men måste vara kopplade inom naturreservatet.
Här är nog en hel del sjöar inom naturreservat, inte koll riktigt på var gränserna går. Stod dock inget om bad med hund där heller. Men låter som att om det inte finns skylt med förbud kan jag våga bada med framtida hunden, det är ändå inte aktuellt när det är massor av folk utan typ kvällstid.
 
Nu hittade jag en pdf med allmänna lokala ordningsföreskrifter. Där fanns några korta punkter om att hålla hunden kopplad, plocka upp efter den och att hundar inte får vistas på begravningsplatser. Inget om badplatser. Men badplatserna som finns kanske inte ens är kommunens allmänna, tycker iofs nån borde vara det 🤔. Jag tycker att om det inte är ok med hund på nån badplats borde det sitta en skylt, men det kanske är en oskriven regel bara.
Då skulle jag ta för givet att det är ok, men ändå hålla bra koll på hunden så att den inte stör eftersom det då förr eller senare lär bli hundförbud :)
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp