Bukefalos 28 år!

Hundbajs-diet

B

Bianca1971

Händer något med hundar vid 7 månaders ålder? Vår lagotto har inte visat något intresse för hundbajs ute förut, men för lite över en vecka sedan började hon plötsligt käka flera frusna delikatesser som hon hittade ute.

Dagen efter första provsmakningen var hon lös i magen, hela vardagsrumsmattan fick tvättas och hon fick skonkost för att stabilisera magen. Men inte avskräckte den dåliga magen henne, varje gång vi nu är ute letar hon desperat i snödrivorna efter hundskit, och lyckas dagligen få tag på något trots att matte försöker undvika detta.

Varför har hon fått ett sånt här ryck, och varför så plötsligt? Någon som har tips på vad man ska göra? Det är ju inte direkt lätt att få henne att spotta ut godsakerna när hon redan har det i munnen. :confused:
 
Sv: Hundbajs-diet

Svaret på din fråga är: Ja.
Din hund börjar nu bli fysikst könsmogen, den fysiska könsmognaden är mellan 6-12 månader ungefär.
Sen mellan 12-24 månader så blir den psykiskt könsmogen.

Fast koprofagi kan bero på kosten, ett veterinärbesök kan vara på sin plats, då hunden kan sakna viktiga mineraler.
Eller så är det bara en fix idé, lite svårt att säga.
 
Sv: Hundbajs-diet

Jag vet att hon börjar bli stor, men jag undrar över sambandet mellan könsmognad och plötsligt ätande av skit. Finns det någon logisk förklaring eller är det helt enkelt ett ryck hon fått?

Ingen som har något ANTI-bajsätartips?? Helst så att dom helt tappar intresset, men även tips på hur dom spottar ut det... (kanske en önskedröm).
 
Sv: Hundbajs-diet

Mig veteligen finns det ingen direkt koppling till könsmognaden och skitätandet.
Många äter ju skit för att det fyller ut magen om man är hungrig. Du har inte ändrat något i foderstaten?

I övrigt är det ju bara att förekomma dem, gå där det förkommer mycket hundar, ha kopplad och förklara din hjärtas mening om detta beteende när hunden tittar på skithögen.
 
Sv: Hundbajs-diet

Ingen som har något ANTI-bajsätartips?? Helst så att dom helt tappar intresset, men även tips på hur dom spottar ut det... (kanske en önskedröm).

Lär hunden vad ordet "nej" betyder och säg "nej" när du märker att hunden är på väg mot en bajshög.
Lär hunden "loss", så att den kan spotta ut om du inte hunnit upptäcka hundskiten i tid.
Det fungerar utmärkt på mina två tokstollar - oavsett om det är pinnar, hästskit eller annat som de tycker är trevligt.

Om man är konsekvent och aldrig låter dem äta så brukar de tappa intresset.
 
Sv: Hundbajs-diet

Min kille (hund alltså, inte min pojkvän :p) upptäckte samma sak vid samma ålder, för ca en månad sedan. Först började det med att han tog in (sina egna!) frusna bajskorvar och lekte innebandy... de glider ju så bra! :idea: Sedan började han gräva upp dem ur snödrivorna ute och tugga på dem... tyvärr var det när han insåg att matte också vill ha skatten (dvs inte vill att han ska ha den) som han började svälja... Han lyssnar i vanliga fall hur bra som helst på "nej" men när han är lös är det inte alltid man hinner med förrän han står där och mumsar och då är det svårare. Från början funkade det bra med "får jag den" men nu kör han på tugga i sig och svälja i rekordfart istället. När matte hunnit fram finns inget kvar att spotta ut. :crazy: För att det inte ska vara så negativt brukar jag idka byteshandel, en godisbit mot bajset (kul byte!) men även då brukar han spotta ut en pyttebit, snabbt som attan svälja resten och sedan ivrigt och förväntasfullt se på matte och godiset. Jag har med andra ord inga råd att komma med... ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 332
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp