Loppanhellqvist

Trådstartare
Jag behöver (ok villhöver) köpa en bil att använda främst för då jag ska träna hunden, dvs mycket ut på skogsvägar.
Vi har i dagsläget en V70 som har lite för dålig frigång för att klara terrängen obemärkt. Avgasupphängningen är bytt en gång redan och nu ett halvår senare är den delvis skadad igen :down:.

Jag vill ha en SUV, fyrhjulsdrift, helst automatlåda. Ska vara bagageutrymme modell större. Gör inget om det är en långmilare. Ska helst inte kosta skjortan att äga (skatt o dyl.).
Vill helst inte lägga mer än ca 40000kr.
Vad har ni för tips? Och vad ska jag absolut inte köpa?
På blocket i mina trakter med de kriterier jag angivit ovan får jag fram bl.a. Kia Sorento, Volvo XC90 (gamla modellen) och Toyota Land cruiser. Tankar om dom?
 
Jag har en Kia Sorento och jag älskar den! Stort bra bagageutrymme där jag får plats med samma dubbelbur som jag hade till min Volvo V70. Får alltså in två större hundar utan problem.
 
Nu är detta i en annan prisklass men sambon har en Volvo XC70. Finns en hel del av äldre årsmodell med fler mil för en hyfsad peng.
 
Tänkte bara lägga till något som jag själv inte tänkte på när jag funderade på xc90 (tror att modellen som vi testade kan ha varit -05 eller så, dvs första generationen) att den är väldigt hög bak, min samojed hade problem att hoppa upp där. Att lyfta upp en hund på 23 kg flera gånger om dagen var för mig inget alternativ :p, men det finns ju såklart ramp om man fastnar extra mycket för en så hög bil.
 
Nu är detta i en annan prisklass men sambon har en Volvo XC70. Finns en hel del av äldre årsmodell med fler mil för en hyfsad peng.

Ja det är också ett alternativ, hade en sån tidigare men bytte till V70 då den blev för dyr att äga (skatta) i förhållande till hur mycket vi körde.
Vet inte hur många bensinare det finns ute, men ska hålla ett öga öppet.
 
Tänkte bara lägga till något som jag själv inte tänkte på när jag funderade på xc90 (tror att modellen som vi testade kan ha varit -05 eller så, dvs första generationen) att den är väldigt hög bak, min samojed hade problem att hoppa upp där. Att lyfta upp en hund på 23 kg flera gånger om dagen var för mig inget alternativ :p, men det finns ju såklart ramp om man fastnar extra mycket för en så hög bil.
Du har en poäng här. Jag har en goldentik som inte har några större problem med att hoppa upp i pappas xc90. Det är nya modellen men dom torde vara snarlika.
MEN hon är lite knepig med andra bilar än ”sin” så är det högt blir det säkert jobbigare.
Tänker att jag nog får ”klicka” in henne i bilen de första gångerna. Att lyfta är inte ett alternativ, har diskbråck.
 
Vet inte hur många bensinare det finns ute, men ska hålla ett öga öppet.
Den sista varianten finns inte som bensinare, men de föregående finns nog (men har kanske tråkigt många mil i din prisklass?). Annars tycker jag det är en himla bra hundbil, terränggående men ändå bra utrymme i bagaget.

Oklart om den finns i din prisklass, men Fiat Freemont är väldigt rymlig i bagageutrymmet.

Land Cruiser borde bli väldigt gammal i den prisklassen? Då tror jag inte de är särskilt billiga i drift längre. Egentligen samma med XC90 och Kia...
 
Den sista varianten finns inte som bensinare, men de föregående finns nog (men har kanske tråkigt många mil i din prisklass?). Annars tycker jag det är en himla bra hundbil, terränggående men ändå bra utrymme i bagaget.

Oklart om den finns i din prisklass, men Fiat Freemont är väldigt rymlig i bagageutrymmet.

Land Cruiser borde bli väldigt gammal i den prisklassen? Då tror jag inte de är särskilt billiga i drift längre. Egentligen samma med XC90 och Kia...
Har hittat en kia sorento -07 som gått ca 15000 mil. Skatten är på drygt 4000 kr per år, vilket känns överkomligt.
Sen är ju frågan om/när kamremen är bytt, hur däcken är osv.
 
Förlåt en total imbecill när det kommer till bilar.. :angel:
Men är en Hyundai Santa Fe en mycket bättre bil än Kia Sorento?
Hittat två, snarlika utrustning, samma årtal. Hyundaien har gått ca 2000 mil längre än Kian. Är det befogat att Huundaien kostar 10000kr mer än Kian?
Det är alltså en ärlig fråga, har noll koll. Kört Volvo snudd på hela mitt liv.
 
Letandet fortskrider..
Har kikat på en Kia Sorento, som föralldel var en rätt trevlig bil, men just det exemplaret hade dåligt fungerande AC. Känns inte ok, främst för hundens skull. Sen tyckte jag bromsarna tog lite dåligt.
VW Touareg, hur är bagageutrymmet i den? Om man jämför med tex en V70.
 
Puttar upp en gammal tråd eftersom jag inte orkar starta en ny :p
Vad blev det för bil @Loppanhellqvist ?

Jag har i dagsläget två bilar - en Caddy 4Motion som är en helt perfekt hund- och jaktbil samt en Mini Cooper Countryman som jag använder som pendlingsbil. Först hade jag bara Caddyn, men jag lessnade på att köra den överallt till vardags.
Jag gillar verkligen båda mina bilar, men de äter fan upp min ekonomi :p
Så, jag funderar på att sälja båda och köpa en bil som jag kan använda till både hundar och vardagskörning.

Jag behöver en bil med fyrhjulsdrift och vettig markfrigång, och så klart mycket plats i bagaget för hundarna. Jag tänker nog att jag kör en dubbelbur till vardags, men vill ha möjlighet att kunna sätta i en tredje bur genom att fälla ett baksäte.
Gärna en snål bil så klart, med vettig skatt och inte för dyr att försäkra. Inköpspris ca 100000 kanske?
Jag tänker mig en vanlig kombi, jag är inte intresserad av någon bil av van-modell.
Tips någon?
 
Puttar upp en gammal tråd eftersom jag inte orkar starta en ny :p
Vad blev det för bil @Loppanhellqvist ?

Jag har i dagsläget två bilar - en Caddy 4Motion som är en helt perfekt hund- och jaktbil samt en Mini Cooper Countryman som jag använder som pendlingsbil. Först hade jag bara Caddyn, men jag lessnade på att köra den överallt till vardags.
Jag gillar verkligen båda mina bilar, men de äter fan upp min ekonomi :p
Så, jag funderar på att sälja båda och köpa en bil som jag kan använda till både hundar och vardagskörning.

Jag behöver en bil med fyrhjulsdrift och vettig markfrigång, och så klart mycket plats i bagaget för hundarna. Jag tänker nog att jag kör en dubbelbur till vardags, men vill ha möjlighet att kunna sätta i en tredje bur genom att fälla ett baksäte.
Gärna en snål bil så klart, med vettig skatt och inte för dyr att försäkra. Inköpspris ca 100000 kanske?
Jag tänker mig en vanlig kombi, jag är inte intresserad av någon bil av van-modell.
Tips någon?
Går inte in under snål eller inom priset men M har en XC90 av nya modellen som är :love: Han bytte i julas, innan dess hade han den gamla modellen och den fick stå ut med mycket som jaktbil men bara gick och gick. Den nya är såklart tufft testad också och det finns gott om plats till hundarna, så helt ok som jaktbil. Jag har en XC60, den gamla modellen, som också är helt ok, men såklart mindre plats till hundarna. Den eller XC70 eller Passat alltrack kanske kan vara något?
 
Går inte in under snål eller inom priset men M har en XC90 av nya modellen som är :love: Han bytte i julas, innan dess hade han den gamla modellen och den fick stå ut med mycket som jaktbil men bara gick och gick. Den nya är såklart tufft testad också och det finns gott om plats till hundarna, så helt ok som jaktbil. Jag har en XC60, den gamla modellen, som också är helt ok, men såklart mindre plats till hundarna. Den eller XC70 eller Passat alltrack kanske kan vara något?

En ny XC90 hade jag inte haft något emot alls :D Men det är ju det där med snål och inom inköpsbudget :angel:
Ja, en kompis till mig har en XC60 men kommer byta eftersom hon tycker att det är för lite plats till hundarna i den.. Jag hade en XC70 av den äldre modellen innan jag köpte Caddyn (en 07:a kanske?), och den var verkligen rymlig! Jag har funderat på en sådan till, men då vill jag ha en av de nyare modellerna och ska jag komma ner till min budget så springer milen iväg... Det känns i och för sig som en liten risk på en XC70, de verkar ju gå för evigt :p
En Passat Alltrack ska jag kolla närmare på!
 
En ny XC90 hade jag inte haft något emot alls :D Men det är ju det där med snål och inom inköpsbudget :angel:
Ja, en kompis till mig har en XC60 men kommer byta eftersom hon tycker att det är för lite plats till hundarna i den.. Jag hade en XC70 av den äldre modellen innan jag köpte Caddyn (en 07:a kanske?), och den var verkligen rymlig! Jag har funderat på en sådan till, men då vill jag ha en av de nyare modellerna och ska jag komma ner till min budget så springer milen iväg... Det känns i och för sig som en liten risk på en XC70, de verkar ju gå för evigt :p
En Passat Alltrack ska jag kolla närmare på!
Du har inte funderat på en kombi och hundkärra då? Dyrt iofs men hundarna ligger ju bra och du är ju friare med bilvalet sas.
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp