Hundbiten - Vad göra?

Lycanthrope

Trådstartare
Va ute med min hund alldeles nyss o han får fnatt på en hane o börjar vråla. Jag ska ta tag i halsbandet och får tag i munnen så han råkar bita mig i tummen typ. Det gjorde inte såå ont o blev en liiiten prick nedanför nageln, samt två prickar (ser ut som vampyrbett) bredvid där tummen sitter fast typ. :angel:
Nu värkder det mer o gör ont när jag rör vidinsidan av tummen, vid handflatan.
Jag tog ju stelkrampsspruta nä jag va mindre..
Behöver jag oroa mig?
Det gör riktigt ont nu särskilt när jag spänner eller nuddar, men han har nog kommit åt nåt, han bet ju till.
:confused:
Tacksam för svar
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Ingen fara! Stelkrapssprutan hjälper i massa år. Hundar brukar dessutom sällan vara så "giftiga".
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Du behover sakerligen en ny stelkrampsspruta!!

Jag blev biten av grannens hund for ett par ar sedan, ocksa i armen, och det forsta doktorn gjorde var att ge mej en stelkrampsspruta.
En spruta haller i ca 10 ar, om jag inte missminner mej helt, sa det ar sakerligen dags att fa en gjord ifall nagonting annat skulle handa.
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Åk in och få en ny stelkrampspruta! Det är inte hundbetet i sig som är farligt men däremot så får man in "skräp" från ens egen hud som gör att man kan få lite otäcka sår.
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Varför skulle hon inte få det?
Min pappa var stelkrampvaccinerad ett år tidigare när han blev biten i benet av en hund och då fick han ytterligare en spruta och dessutom antibiotika omgående...
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Jag blev kattbiten förra året. antibiotika och stelkramp fick jag trots stelkramp bara 7 år tidigare... just bett under armbågsleden kan bli ganska illa. Tydligen så är det värst där...

Gå till doktorn, det är mitt råd...
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

har det inte gått hål på huden behövs väl knappast någon stelkrampsspruta. fast det gör skitont att bli biten även om det inte syns nåt.
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Min hund råkade bita mig i höstas. Åkte till akuten men fick ingen spruta. de håller i ca 30 år sa de. Det står även på sjukvårdsupplysningens sida. Så det är nog ingen fara.
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Om man är under 25-26 år så behöver man inte ha en ny spruta. Så länge man fått dem i skolan då förstås, men har man fått stelkramp i skolan så är man skyddad tills man är 25 år.

Jag fick ingen spruta när jag blev bitet (då var jag 26) och det var ett rejält bett.
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Som skrivet beror det på åldern.

Jag fick nästan min tumspets avbiten av en häst, men jag fick ingen ny spruta eftersom den jag fick för flera år sedan fortfarande gav skydd och man inte ska överdosera i onödan ..
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Jag tror att jag fick stelkrampssprutan när jag var 10 eller 12 år och blir 25 nu. Då håller den än då?
Är det bättre att ta en spruta för säkerhetsskull utan att något har hänt eller att vänmta och ta den när något hänt?
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Hörde med vår husläkare för några veckor sen (lite fundersam då valpen ju gnagit hål på mig några gånger.....). Enligt henne så behövs det ingen förrän man är 40 år, om man tagit i skolan! (och jag pustar ut, spruträdd som man är :p )
 
Sv: Hundbiten - Vad göra?

Jag blev biten av min kompis hund när vi lekte med pinnar :smirk:
Hon bet nästan rakt igenom tummen :crazy:
Stod på busstationen & väntade på att åka en 3 timmar lång bussresa. Rusade in på busstationens toalett & spolade tummen i kallvatten.Sen lindade jag in den i toapapper.Började må riktigt illa ett tag, med kallsvettningar osv. men det gick över.
Tummen blödde konstant i 4 timmar nästan.
Sen smärtade den i ca.2 veckor..."dunkade" i den den första tiden, men sen blev den helt bra & nu syns inte ens något ärr.
Tog stelkrampsspruta för 5 år sedan & förnyade den inte när det där hände...och det gick som sagt bra & det var ju ABSOLUT inte hundens fel, men jag tänker mig lite extra för innan jag busar med pinnar med henne :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 905
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 435
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag är så arg! Jag och Nike är hemma hos föräldrarna för julfirande osv. Igår va vi ute i trädgården och busar med mina föräldrars...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: Lejonelle
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
24 945
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp