Hundbur (bil)

_Taggis_

Trådstartare
Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är krocksäker, gallerburen känns för klen och skramlig överlag.
Jag har en liten hund och vad jag då förstått är det enklare att få buren att passa i min bil utan att behöva måttanpassa. Jag har en VW Tiguan dvs inte jättestort packutrymme men jag har idag en gallerbur i stl M som tar halva utrymmet och ryms utan problem. Min hund är 25 cm hög och drygt 7 kg tung, kommer växa mer men blir ju aldrig en stor hund.

Mina krav på buren:
*Låsbar
*Evakueringslucka
*Ej hela/igenbyggda sidor då jag vill ha maximal ventilation sommartid
*Helst under 5000 kr

Hittade en smidig bur från ArtFex men det föll på att den bara hade en lucka. Jag vill kunna ta ut hunden åt fler än ett håll.
 
Kanske Mim Variocage? Botten går upp en bit på sidorna, i övrigt passar den nog dina krav.
 
Hittade en smidig bur från ArtFex men det föll på att den bara hade en lucka. Jag vill kunna ta ut hunden åt fler än ett håll.

Vilken Artfex var det? Vår har utrymningslucka på baksidan.

Vi har en Tiguan också, i den har vi en Robust-bur som vi köpte på blocken. Det finns ingett inbyggt lås till den utan man får sätta på ett litet hänglås i sånt fall. Men det har utrymningslucka.
 
Vilken Artfex var det? Vår har utrymningslucka på baksidan.

Vi har en Tiguan också, i den har vi en Robust-bur som vi köpte på blocken. Det finns ingett inbyggt lås till den utan man får sätta på ett litet hänglås i sånt fall. Men det har utrymningslucka.

Åhå, finns det? Vilken ArtFex har du i din bil??? Jag var på Arken Zoo och säljaren sa inte om den hette nåt annat än "Small".

Ska spana in Robust också :)
 
Senast ändrad:
Åhå, finns det? Vilken ArtFex har du i din bil??? Jag var på Arken Zoo och säljaren sa inte om den hette nåt annat än "Small".

Ska spana in Robust också :)
Jag hade en Small för några år sen och den hade evakueringslucka :) Var väldigt nöjd med den buren och sålde den bara pga köpte en hund till.
 
Instängda hurdå? Det är ju rör på sidorna och framtill.

Menar att det är hel vägg en bit upp på sidan, halva luckan samt nästan hela bakväggen. Jag misstänker att luftflödet påverkas av det när man har buren i bakluckan där det rent generellt är sämre luftflöde än i kupen.
 
Menar att det är hel vägg en bit upp på sidan, halva luckan samt nästan hela bakväggen. Jag misstänker att luftflödet påverkas av det när man har buren i bakluckan där det rent generellt är sämre luftflöde än i kupen.

Det har jag aldrig märkt av och det tror jag verkligen inte. Hela buren är ju väldigt öppen. Finns även ventilation i bakväggen. Haft både singelbur och nu dubbelbur, utan några bekymmer. Mina hundar spenderar många timmar i bilen.
 
@FrauleinLeo Ok. Då kanske det bara är en fix ide jag fått, eftersom min hund är liten kommer den ju liksom inte upp i höjd lika mkt som en stor hund. Därför tänkte jag att det blir ännu mer kännbart för henne. Men kanske bara är en tanke jag fastnat i..
 
Vi har bur från robust och är mkt nöjda med den. Som @Elegant machinery skrev ingår inte lås men det finns ”anhängning” för att sätta dit ett hänglås.
Vi har dock istället köpt till en krock som sätts fast mellan bagageluckan (dörren) och där bagageluckan stänger så att vi kan lämna luckan delvis öppen (tror det är typ två dm) samtidigt som att bagageluckan är låst (”krävs” dock att man kan låsa bilen utan larm då även rörelse i buren utlöser larmet på det allra flesta bilarna).
 
Hon kanske inte hade riktig koll ;) eller så missförstod hon din fråga? Det är ju inte en lucka en använder, utan den finns ju bara där om olyckan skulle vara framme.

Ok. Och hur används den då? Är den liksom fast i vanliga fall? Hur? Är lite trög känner jag, skyller på nattskift...:o
 
@FrauleinLeo Ok. Då kanske det bara är en fix ide jag fått, eftersom min hund är liten kommer den ju liksom inte upp i höjd lika mkt som en stor hund. Därför tänkte jag att det blir ännu mer kännbart för henne. Men kanske bara är en tanke jag fastnat i..

Jag har också små hundar. :) Så det är nog bara en fix idé. Det är utmärkt luftflöde i burarna.
 
@_Taggis_ Vi har en dubbel L, men evakueringsluckan använder vi inte till vardags utan den är ju till för om olyckan är framme och man måste plocka ut hunden genom att fälla baksätena.

Undrar om det inte är lag på utrymningslucka t.o.m? Något som jag gillar med artfex är gasdämparen till luckan, det saknar jag på Robustburen.
 
Menar att det är hel vägg en bit upp på sidan, halva luckan samt nästan hela bakväggen. Jag misstänker att luftflödet påverkas av det när man har buren i bakluckan där det rent generellt är sämre luftflöde än i kupen.
Finns massa burar med hela sidor och jag har aldrig märkt av dåligt luftflöde i dem heller. Även om man har stor hund så ligger de ju oftast ner så det är ju inte så stor skillnad.
 
Alltså vi har jättedåligt luftflöde i vårt bagage, hade jag haft en bur med täckta sidor hade det ju varit ännu sämre kan jag tänka mig. Med det sagt så är det säkert inte så i alla bilar, men i vår är det så. Hade i förra bilen extra fläktar på grindarna men vi har inte kommit oss för att montera det i denna ännu.

Ang bur så avskyr jag artfex, jag slår huvudet i luckan hela jäkla tiden :o Sån blir det aldrig igen! Har haft Jeppe och RU-produkter (eller har) och gillar RU-produkter bäst! Alla har evakueringslucka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 327
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 412
Senast: Taxilock
·
Övr. Hund Eventuellt kommer det utökas med en hund till i familjen inom en relativt snar framtid. Jag har en Dvärg schnauzer idag och det...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Nominous
·
  • Låst
Övr. Hund Om planerna går som det ska, kommer jag bli med valp till vintern:laugh: Nu, i väntans tider, kan man ju inte annat än börja planera...
Svar
2
· Visningar
1 293
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp