Bukefalos 28 år!

Hundbur till bilen

pulkaskurk

Trådstartare
Eventuellt kommer det utökas med en hund till i familjen inom en relativt snar framtid.

Jag har en Dvärg schnauzer idag och det kommer att bli en till i sånt fall.

Men med två hundar behövs det en ny hundbur till bilen. Jag har en Saab 9-3 sportcombi.
Idag har jag en bur från G-line som jag tycker är superbra :love:
Rejäl men ändå smidig, skramlar inte osv.

Dock kan jag bara hitta deras dubbelbur i stl M och större men jag skulle vilja ha en S..
De kanske inte tillverkas i stl S?

Har ni tips på andra bra och rejäla hundburar?
Var och tittade på en MIM hundbur idag men oj så besviken jag blev, vilket dyrt skraltigt skrot!
 
Sv: Hundbur till bilen

Är också i burletartagen, hoppas det är ok att jag kapar tråden lite ;)

Har precis köpt ny bil (V70 -07) och vill byta upp mej från grindar som sitter i nyvarande bil till antingen stor enkelbur eller dubbelbur.

Blir det en enkelbur ska den gärna vara 70cm bred då vovvan inte gärna åker "trångt".
En dubbelbur ska vara så stor som möjligt ifall jag ska ha mellanvägg, även där för att vovvan gärna åker stort, eller lite mindre så hon kan åka i hela men jag vill fortfarande få plats att ha grejjer bredvid buren.

Undrar varför du inte gillade MIM's bur? Var det variocage du kikade på? Har fått för mej att den ska vara riktigt bra:confused:

Har tyvärr inte några tips att ge dej men jag hoppas det finns andra som kan tipsa både dej och mej om burar!
 
Sv: Hundbur till bilen

Vi har MIM till våra hundar (en enkel, de åker i samma och har ingen vägg mellan sig eller så) och den är fantastisk och vi har inte ångrat den en sekund. Stadig och bra, inte ett skrammel. Det är dessutom första buren som Billy över huvud taget accepterar.
 
Sv: Hundbur till bilen

Jag kollade på den nyaste modellen av MIMs bur.

Dels fanns det MÅNGA ställen med VASSA kanter som hundarna skulle kunna göra illa sig på.
Dessutom var den yttre "pinnen" på dörren såpass kort att hundarna skulle kunna fastna i den om de har halsband eller täcke eller liknande på sig.
Pinnarna på dörrarna satt i olika höjd (skiljde ca 0,5-1,5 cm) och det såg förjävligt fult ut och borde sitta exakt lika med tanke på prislappen.
Låsningen till buren var kass då den bestod av 2 klena plasthandtag som är hur lätta som helst att bryta sönder.

Så det blir ingen sån bur till mina hundar...
 
Sv: Hundbur till bilen

Men jösses har Mim försämrat sina burar eller har du råkat se ett riktigt felbyggt exemplar?:confused: Jag har en äldre enkelbur där i princip allt är metall och man kan låsa med både nyckel och hänglås - enda nackdelen är att den är en gnutta för bred och att den ibland skramlar lite, fast skramlet beror på att den var ett visningsex och det saknades lite distanser(?) och gummiduttar som egentligen skulle vara mellan skruv och vägg. Enda slitaget efter 3år är att den börjat rosta och släppa färgen där min hund stress slemmat mycket:)
 
Sv: Hundbur till bilen

Men jösses har Mim försämrat sina burar eller har du råkat se ett riktigt felbyggt exemplar?:confused: Jag har en äldre enkelbur där i princip allt är metall och man kan låsa med både nyckel och hänglås - enda nackdelen är att den är en gnutta för bred och att den ibland skramlar lite, fast skramlet beror på att den var ett visningsex och det saknades lite distanser(?) och gummiduttar som egentligen skulle vara mellan skruv och vägg. Enda slitaget efter 3år är att den börjat rosta och släppa färgen där min hund stress slemmat mycket:)

*KL*
Vi har robusts hundburar i båda bilarna (volvo V70 & Skoda Fabia kombi). Är mycket nöjda med dem.
 
Sv: Hundbur till bilen

Jag gillar Alu-flex burar. Lätta och smidiga med höga kanter så smutsen stannar i buren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundbur till bilen

Låter märkligt. Vi har MIMs dubbelbur XXL och den är väldigt rejäl.
Vår kan skramla ibland när vi kör över 130 km/h men det är för att några skruvar sitter lite löst.. Borde fixa..
Man låser med nyckel men finns även möjlighet att sätta hänglås. Plasthandtagen är ju bara till för öppning och stängning, de har inget med låset att göra.
Nu har jag inte sett de nya så kanske är helt annorlunda?
 
Sv: Hundbur till bilen

Vad menar du med rymligt?
Våra hundar åker ju i varsin halva av MIM XXL dubbel och det är fullt tillräckligt för en RR men hundar som tex är vana vid att åka i hela utrymmet kan tycka att det är trångt.
Camaro kan sitta i buren, ligga ihoprullad eller liksom lite halvt utsträckt.
Hon trivs väldigt bra i den och ligger mer än gärna i buren även när bilen står still här hemma utanför huset ;)
 
Sv: Hundbur till bilen

Det är just det som är problemet. Jag har bara haft grindar i nuvarande bil (megane kombi) utan mellanvägg så hon har åkt i hela utrymmet. Har märkt att när hon åkt med andra och då i bur i halva utrymmet så har hon tvekat ganska rejält med att hoppa in. Har fått lyfta in henne ibland. När hon väl är inne så har jag inte märkt något iofs.

I nya bilen vill jag dock inte ha en massa grejjer som ligger och skräpar i baksätet utan vill packa det mesta i bagaget.

MIM's enkel XL är dock 70cm bred så det blir nog att jag satsar på en sån! :)
 
Sv: Hundbur till bilen

Låter verkligen jättemärkligt!! Alla jag stött på som har MIM har varit grymt nöjda! Det måste ha vart nåt fel på det exemplar du hittat, för deras burar är hur bra som helst!

Och plasthandtaget har inget som helst med låsningen att göra!! Låser gör du med nyckel till ett metallstag och sedan med hänglås om du vill. Handtaget är enbart till för att häkta för krokarna som låser grinden. Sen används nyckel och metallstaget till själva låsningen för att inte kunna öppna buren. Min bur går då absolut inte öppna om du bryter sönder handtaget om jag låst med nyckel. Så det tjänar man ingenting för.

Jag kommer aldrig byta från MIM för jag är grymt nöjd!
 
Sv: Hundbur till bilen

Låter verkligen jättemärkligt!! Alla jag stött på som har MIM har varit grymt nöjda! Det måste ha vart nåt fel på det exemplar du hittat, för deras burar är hur bra som helst!

Och plasthandtaget har inget som helst med låsningen att göra!! Låser gör du med nyckel till ett metallstag och sedan med hänglås om du vill. Handtaget är enbart till för att häkta för krokarna som låser grinden. Sen används nyckel och metallstaget till själva låsningen för att inte kunna öppna buren. Min bur går då absolut inte öppna om du bryter sönder handtaget om jag låst med nyckel. Så det tjänar man ingenting för.

Jag kommer aldrig byta från MIM för jag är grymt nöjd!

Samma här, skramlar inte det minsta.
 
Sv: Hundbur till bilen

Åka i stort utrymme ökar risken för skador vid en ev krock. Det finns mått på burar för olika stora hundar. Finns på jordbruksverkets sidor.
 
Sv: Hundbur till bilen

Jag uttryckte mig klumpigt plasthantagen för att öppna och stänga var hursomhelst under all kritik, de var hysteriskt dåliga.
Jag betalar inte dyra pengar för skräplösningar.

Att buren dessutom rostar efter några år gjorde mig ännu mer ointresserad av den och inser att G-line burarna är helt klart överlägsna MIM.
 
Sv: Hundbur till bilen

Detta dumma med G-line är bara att de är fasta i konstruktionen och inte går att justera, vilket då är fördelen med MIM.
 
Sv: Hundbur till bilen

Jag kollade på den nyaste modellen av MIMs bur.

Dels fanns det MÅNGA ställen med VASSA kanter som hundarna skulle kunna göra illa sig på.
Dessutom var den yttre "pinnen" på dörren såpass kort att hundarna skulle kunna fastna i den om de har halsband eller täcke eller liknande på sig.
Pinnarna på dörrarna satt i olika höjd (skiljde ca 0,5-1,5 cm) och det såg förjävligt fult ut och borde sitta exakt lika med tanke på prislappen.
Låsningen till buren var kass då den bestod av 2 klena plasthandtag som är hur lätta som helst att bryta sönder.

Så det blir ingen sån bur till mina hundar...

Så ser inte mim MIM (senaste modellen) ut. Jag har inget plasthandtag.
 
Sv: Hundbur till bilen

Låter verkligen jättemärkligt!! Alla jag stött på som har MIM har varit grymt nöjda! Det måste ha vart nåt fel på det exemplar du hittat, för deras burar är hur bra som helst.

Jag kommer aldrig byta från MIM för jag är grymt nöjd!

Min MIM blev krocktestad IRL, tack vare den en helt oskadad hund.
 
Sv: Hundbur till bilen

Men om du nu är nöjd med G-line, har inte de en modell som kan passa dig? :)

Dom verkar ju inte ha det :cry:

Jag hittar bara dubbelburar i stl M och större.
Å medium tycker jag är för stort, dels vill jag kunna ha lite packning i bakluckan och inte bara en jättebur.
Sen blir det väldigt stora burar för hundarna med så skulle vi krocka eller något får de ju flyga flygtur i buren iaf :crazy:

Det är ju liksom två dvärgar så de behöver ju inte så mkt utrymme...

Annan fundering är att ha båda hundarna i samma bur, eller är det dumt?

Alt så får det bli till att köpa en M bur och kapa men det är ju trist på en ny fin bur...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 628
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Vet inte om denna tråd ska vara på hund men tror det. Ska köpa ny bil och funderar på en Saab 9-3 eller 9-5 (kombi). Funderar på om en...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 421
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp