Hundburar (utbruten från Uppdateringstråd 27)

snorp

Trådstartare
Varför är hundburar så låga? Är de lagom i bredd och längd är de för låga för att hunden ska kunna stå med huvudet ordentligt rest. Jag vill ha burar där hundarna slipper sitta och huka sig. Är vi iväg en heldag på träning/tävling blir det ju en del tid i bur och då vill jag att de ska ha det bekvämt vare sig de står, sitter eller ligger.
 
Varför är hundburar så låga? Är de lagom i bredd och längd är de för låga för att hunden ska kunna stå med huvudet ordentligt rest. Jag vill ha burar där hundarna slipper sitta och huka sig. Är vi iväg en heldag på träning/tävling blir det ju en del tid i bur och då vill jag att de ska ha det bekvämt vare sig de står, sitter eller ligger.
Det har jag också undrat över. Till sist hittade jag en "valphage" (dvs rund tygbur) som är lätt att transportera och lagom stor på alla sätt. Hundarna trivs bra i den. Men, den blir ju lite överdrivet stor om jag bara har med en hund.
 
Varför är hundburar så låga? Är de lagom i bredd och längd är de för låga för att hunden ska kunna stå med huvudet ordentligt rest. Jag vill ha burar där hundarna slipper sitta och huka sig. Är vi iväg en heldag på träning/tävling blir det ju en del tid i bur och då vill jag att de ska ha det bekvämt vare sig de står, sitter eller ligger.
De måste väl dessutom ha ett minimått på höjden som tillåter hunden att sitta rak utan att öronen tar i taket?
 
Det har jag också undrat över. Till sist hittade jag en "valphage" (dvs rund tygbur) som är lätt att transportera och lagom stor på alla sätt. Hundarna trivs bra i den. Men, den blir ju lite överdrivet stor om jag bara har med en hund.
Jag har en sån valphage men Jackie öppnar dragkedjor och går ut 😂 Letar plastbur eller utställningsbur som är mindre och smidigare än de jag redan har.
 
De måste väl dessutom ha ett minimått på höjden som tillåter hunden att sitta rak utan att öronen tar i taket?
Ja man tycker ju det. Men för flera av mina hundar har buren varit låg även om bottenmåtten varit lagliga.
 
De måste väl dessutom ha ett minimått på höjden som tillåter hunden att sitta rak utan att öronen tar i taket?
Det där är jättekrångligt! På min "valphage" så kan jag öppna taket, så det gör jag ibland om de verkar vilja det. Oftast ligger de bara i den och jag lämnar dem i princip aldrig oövervakade i den, men ja... Undrar hur de med irländska varghundar och grand danois gör :cautious:
 
@Bison @Malibu_Stacy

Jag ser i en låst tråd att ni har buren jag kikar på, MimSafe Care, storlek L.
Har någon av er småbil? Och kan säga om bältet räcker runt i både fram- och baksätet.
Ja vi har en Toyota Auris från 2011 (den minsta modellen, ej sportversionen) och bältet räcker runt. Har dock bara testat i baksätet men antar att det inte är någon skillnad i framsätet heller.
Vilken storlek av hund har du?
 
Min nya bil är en Toyota Aygo X, ska stå i baksätet på den så kan återkomma när bilen kommit.
Glöm inte att koppla ur krockkudden om du ska ha den fram.
Åh, det vore jättebra! Min bil är snäppet större än Aygon.
Vad gäller krockkudden såg jag en instruktionsvideo där man sa att den inte skulle behöva kopplas ur med den buren. Jag vet inte ens om jag har någon krockkudde mer än på förarsidan, ska kolla upp det! Om jag har det kopplar jag sannolikt ur den ändå, oavsett videon.
Ja vi har en Toyota Auris från 2011 (den minsta modellen, ej sportversionen) och bältet räcker runt. Har dock bara testat i baksätet men antar att det inte är någon skillnad i framsätet heller.
Vilken storlek av hund har du?
Papillon. Det KAN gå med den mindre storleken på buren men jag är inte hundra på det. Tänker storlek L för säkerhets skull men samtidigt - är det risker med lite för stor bur om man smäller, alltså att hunden kan kastas omkring inne i buren och skada sig?
 
Åh, det vore jättebra! Min bil är snäppet större än Aygon.
Vad gäller krockkudden såg jag en instruktionsvideo där man sa att den inte skulle behöva kopplas ur med den buren. Jag vet inte ens om jag har någon krockkudde mer än på förarsidan, ska kolla upp det! Om jag har det kopplar jag sannolikt ur den ändå, oavsett videon.

Papillon. Det KAN gå med den mindre storleken på buren men jag är inte hundra på det. Tänker storlek L för säkerhets skull men samtidigt - är det risker med lite för stor bur om man smäller, alltså att hunden kan kastas omkring inne i buren och skada sig?
Jag har L och hade definitivt valt det till en papillon. Den mindre kommer troligtvis vara för liten när hunden är fullvuxen. Det är bara min minsta dvärgschnauzer (30 cm mankhöjd, 5,6 kg) som åker bra i den buren, de andra är lite för stora (även om de såklart kan åka i den korta sträckor) så dom åker i en Artfex storlek S istället som är rymligare.
 
Jag har L och hade definitivt valt det till en papillon. Den mindre kommer troligtvis vara för liten när hunden är fullvuxen. Det är bara min minsta dvärgschnauzer (30 cm mankhöjd, 5,6 kg) som åker bra i den buren, de andra är lite för stora (även om de såklart kan åka i den korta sträckor) så dom åker i en Artfex storlek S istället som är rymligare.
Ja, tack för bra råd. Det får nog bli en L.

Behöver jag en tygbur också ibland? Eller kånkar man alltid runt på den rejäla bilburen?
 
Ja, tack för bra råd. Det får nog bli en L.

Behöver jag en tygbur också ibland? Eller kånkar man alltid runt på den rejäla bilburen?
Nej den orkar man inte kånka på. Jag har en ihopfällbar tygbur att ta med till kurser, träningar, tävlingar, på resa osv.
Jag har dessutom satt fast min bur i bilen med lastremmar utöver bilbältet. Ifall bilen skulle volta vid en olycka osv.
 
Nej den orkar man inte kånka på. Jag har en ihopfällbar tygbur att ta med till kurser, träningar, tävlingar, på resa osv.
Jag har dessutom satt fast min bur i bilen med lastremmar utöver bilbältet. Ifall bilen skulle volta vid en olycka osv.
Ok, tack igen, misstänkte nog det. Shoppinglistan är milslång nu 😅
 
Varför är hundburar så låga? Är de lagom i bredd och längd är de för låga för att hunden ska kunna stå med huvudet ordentligt rest. Jag vill ha burar där hundarna slipper sitta och huka sig. Är vi iväg en heldag på träning/tävling blir det ju en del tid i bur och då vill jag att de ska ha det bekvämt vare sig de står, sitter eller ligger.
Menar du bilburar eller tyg/gallerburar?

Jag hittade ingen bilbur som passade utan att jag skulle behöva skaffa betydligt större bil, så där blev det galler och grindar i stället. Jag är oftast ensam i bilen så känns onödigt att behöva ha en alltför stor bil, och jag kan ha ev packning m m i baksätet.
Tygburen får jag erkänna hon får huka sig lite i när hon sitter upp, men det är inte pga att taket är för lågt utan för att jag har välvt tak så nätet går inte ända upp och vill hon sitta upp och se ut samtidigt måste hon huka sig. Hon ligger dock för det mesta ner när hon är i buren på träning/tävling. Hon är ju heller inte där hela tiden utan mest om jag måste gå i väg på banvandring, toalett m m, annars är hon ofta utanför med mig.
 
Åh, det vore jättebra! Min bil är snäppet större än Aygon.
Vad gäller krockkudden såg jag en instruktionsvideo där man sa att den inte skulle behöva kopplas ur med den buren. Jag vet inte ens om jag har någon krockkudde mer än på förarsidan, ska kolla upp det! Om jag har det kopplar jag sannolikt ur den ändå, oavsett videon.

Papillon. Det KAN gå med den mindre storleken på buren men jag är inte hundra på det. Tänker storlek L för säkerhets skull men samtidigt - är det risker med lite för stor bur om man smäller, alltså att hunden kan kastas omkring inne i buren och skada sig?

Jag hade inte vågat ha krockkudden kvar 🙈
Vill helst ha buren i baksätet.
Vi tar aldrig ur buren ur bilen mer än för att ställa den i en annan bil 😁
Han får gå på egna ben eller bli buren.
 
Menar du bilburar eller tyg/gallerburar?

Jag hittade ingen bilbur som passade utan att jag skulle behöva skaffa betydligt större bil, så där blev det galler och grindar i stället. Jag är oftast ensam i bilen så känns onödigt att behöva ha en alltför stor bil, och jag kan ha ev packning m m i baksätet.
Tygburen får jag erkänna hon får huka sig lite i när hon sitter upp, men det är inte pga att taket är för lågt utan för att jag har välvt tak så nätet går inte ända upp och vill hon sitta upp och se ut samtidigt måste hon huka sig. Hon ligger dock för det mesta ner när hon är i buren på träning/tävling. Hon är ju heller inte där hela tiden utan mest om jag måste gå i väg på banvandring, toalett m m, annars är hon ofta utanför med mig.
Egentligen både och men bilburar har jag specialbeställt genom åren och fått dem som jag velat ha dem. Jag har två hundar och vi tränar ofta tillsammans med andra och kör då ett ekipage i taget så det blir en del tid i bur även om jag har mina hundar ute mer än de flesta. Vill ju vara tillsammans med dem så mycket som möjligt.
 
Varför är hundburar så låga? Är de lagom i bredd och längd är de för låga för att hunden ska kunna stå med huvudet ordentligt rest. Jag vill ha burar där hundarna slipper sitta och huka sig. Är vi iväg en heldag på träning/tävling blir det ju en del tid i bur och då vill jag att de ska ha det bekvämt vare sig de står, sitter eller ligger.
Alla mina burar för personbil har gått ända upp i taket på bilen, så där har bilens höjd begränsat. Nu har jag skåpbil, så hela vägen upp är överkurs.

Jag har dock bara haft burar byggda efter bilmodell.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 129
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund När ni mäter en hundbur, hur mäter ni då? Jag letar nu en begagnad bur till sambons labbe men det är inte så "bara" som jag först...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 779
Senast: bollen__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp