Bukefalos 28 år!

N

nogat

Hej vill bara höra vad er uppfattning är om hunddagis och vad ni skulle önska hos ett sådant om ni skulle lämna er hund där?
 
Har funderat på hunddagis nu om äldsta dottern väl bestämmer sig för att flytta hemifrån.... Viktigt som jag då känner är att det inte är för stort och att dom får vara ute en hel del.
 
det är väll bra för dom som behöver lämna hunden några timmar och man inte vill att den ska vara själv. Men inte mer än de.

Min hund hade inte klarat av det, han blir enormt osäker bland okända (om dom håller på med honom) och skulle inte trivas utan nån i familjen. Så ja skulle inte göra det.
 
Hej!
Ska delge er mina erfarenheter av hunddagis:

Har praktiserat på ett sådant!

:bump:

Det första jag fick göra på måndagen när jag kom var att skura rummen (allt; väggar, golv, stolar m.m.) med starkt medel och vatten, det skulle vara helt sterilt. Jag förstår inte att hundarna kunde vara där sedan, det stank ju starkt medel! Varje dag skulle det dammsugas, morgon och kväll (vilket är bra om hundarna drar in smutts efter sina promenader!)

Hundarna var indelade i olika rum/boxar. där fick hundarna inte leka. Men de fick leka av sig en till två ggr i veckan i en hage utomhus.

Det som jag tyckte var dåligt, var att första dagen jag kom dit, skulle tvätta en hundtiks bak för att hon löpte, hon hade aldrig sett mig förut! Stackars hund, hon var ju jätterädd! :(

Trots att personalen var jättetrevlig och bra med hundar... Så iaf. en av personalen sin tydliga favorit....

Jag skulle nog inte vilja ha min hund där, speciellt eftersom de verkade ha tråkigt mestadels! Men de var ju i alla fall snälla mot dem och hundarna träffade vänner!

Men jag har också hört om jättetrevliga hunddagis! så kolla upp innan du bestyämmer dig! Lycka till! :banana: /E.
 
Fick dom bara rastas ?? någon gång i veckan, du måste ha missat att skriva att ni gick promenader eller???
 
Hej!

Kan ju svara på hur vårt hunddagis fungerar.

Vi har 16 st hundar av olika raser, kön och åldrar. Dagiset består av 8 st stora boxar där hundarna sitter 2-3 st i varje box. Utomhus har vi 5 st rastgårdar där den ena är 25x25 m, 2 st är 10x8 och 2 st är 2,5x2,5 meter.

Det brukar dagligen komma ca 12 st då några hundar har lediga dagar eller om matte/husse är hemma och är sjuk.

Vi är 2-3 st personer som tar hand om hundarna. Det innebär att varje person ansvarar för ca 4 hundar per dag. På promenaderna går vi med hundarna 2 och 2 så att de har en chans att kissa och nosa där de själva vill. Många av våra hundar har vi lösa då det har bra lydnad.

Vi går minst 1 h lång skogspromenad på förmiddagen med varje hund och 30 min skogspromenad på e.middagen.

Om de är färre hundar så går vi mkt längre. På somrarna går vi långpromenad till sjön och badar. Det gör vi nästan dagligen under de varma sommarmånaderna.

Sen gör vi enklare personsök och godissök under en del av promenaderna. Vilket uppskattas! :D

Alla hundar passar inte på dagis. En hund som inte trivs på dagis blir uppsagd utav oss! Varken vi eller hunden mår bra av att hunden inte känner sig väl till mods. Detta kan visa sig genom söndertuggad inrednig, depprition, skällande/gnällande, apatisk m.m m.m Vi vill inte ha en hund som tuggar sönder våra skinnsoffor eller en som inte vill vara med ute och busa och promenera.

Angående städning så har vi valt att umgås, mysa, aktivera och promenera med våra hundar istället för att agera städtanter. Visst städar vi efter att hundarna gått hem varje dag och även vid lunch när det är slaskigt ute. Men många dagis verkar inte göra annat, när hinner de gå ut eller umgås med sina hundar?


Många dagis är mycket bra och tyvärr är lika många mycket dåliga. Ett bra dagis har enormt mycket att ge en hund. Många av våra hundar hade inte varit samma trevliga hund om de inte "växt" upp på dagis och lärt känna och träffa många olika raser och personligheter. Själv har jag kunnat höja min tiks tidigare dåliga självförtroende genom att sätta ihop henne med lämpliga hundar.

Men ska man välja dagis så anser jag att man bör kolla upp dagiset mkt noga och be om att få telenr. till både nuvarande och tidigare hundägare som har/haft sin hund på dagiset. Och har man möjlighet så bör man försöka "dyka" upp på obestämt besök. :smirk: Dock får man då ha i åtanke att personalen kan vara ute med hundarna eller äta lunch och då är det inte så kul att bli störd.
 
Angående städning så har vi valt att umgås, mysa, aktivera och promenera med våra hundar istället för att agera städtanter. Visst städar vi efter att hundarna gått hem varje dag och även vid lunch när det är slaskigt ute. Men många dagis verkar inte göra annat, när hinner de gå ut eller umgås med sina hundar?

Det är då dom tar inte praktikanter som får städa åt dom! :devil:

På ert dagis skulle jag vilja ha min hund! :bow:
 
Hundarna var indelade i olika rum/boxar. där fick hundarna inte leka.

Vill bara ge min åsikt på detta med lek i boxarna.

På vårt dagis så "får" man inte leka i boxarna. Boxen betyder vila eller stillsam lek. Om en hund måste leka i boxen har den inte fått tillräckligt med promenad/aktivitet ute enligt mig.

Sommarhalvåret är våra hundar ute precis hela dagen! Antingen på promenad eller så ligger de i rasthagarna. De är några hundar som väljer att ligga inne efter att ha gått sin promenad, oftast de lite äldre då det är svalt och skönt inne på sommaren.

Höst och vår är de ute i rastgårdarna så länge de vill. Vi känner våra hundar så pass att vi ser när de vill in och vila.

Vintern blir det ute i stora rastgården för att leka av sig i snön. De tas in så fort de har lekt färdigt för att inte bli kalla.
 
Ja, det är väl så! :smirk:

Vi har visserligen också en praktikant, men hon är hos oss i minst ett år och får vara med och göra det vi gör. Visst ingår det även städning för henne, men inte mer än vad vi andra gör. :)

Det som är "tråkigt" på ett hunddagis är ju naturligtvis skurandet efter slaskiga/leriga hundar. Det är ju inte bara golv som ska skuras utan hundarna hoppar ju upp även i sofforna, så man får torka av alla skinnsoffor och även en bit upp på väggarna. Sen har vi ju alla fönster som alla nyfikna vovvar ska trycka upp en kladdig näsa på. :smirk: :smirk: :D

Och så har vi ju all lädervård av koppel & halsband som blivit blöta under promenader i ösregn. :crazy: Men det har jag hittat lösningen på. Man köper in vanliga bomull och/eller nylonkoppel och använder dem under de värsta dagarna. :D

Men vad gör väl det...när man får tillbringa övriga tiden med ett helt gäng glada vovvar ute i skogen eller på sommaren sitta i shorts och linne i solen och titta på när de jagar varann i vattenkanten. :D :D
 
kpist: Jag håller med om att det här dagiset låter ju verkligen kanon!

Kaza: Måste vara skönt för kunderna att veta att ni är kunniga, att de kan lita på ert omdöme. Man vet ju faktiskt inte själv hur ens hund skulle bete sig (beter sig) eftersom man själv inte är på plats. Proffsigt av er att avsäga er hundar som inte passar in!
 
Ja verkligen. Har varit lite tveksam mot hunddagis, men det ändrades när jag praktiserade på ett hunddagis som också var bra.. men inte i närheten av Kazas tiopoängare!
:DMen ändå ett av dom bättre här i sthlm..
 
Jodå, en hund som inte trivs oftast besvärlig att ha och göra med så då vill man helt enkelt inte ha dem. :angel:

Sen är det ju detta med att en hundägare helst inte ska vara med när vi släpper ihop hundarna, de gör mer skada än nytta. Samtidigt förstår jag att man gärna vill vara med och se hur det går för sin hund. Hur en hund beter sig i ägarens närvara skiljer sig oftast markant till hur den beter sig utan matte.

Många hundar blir mkt tuffare, eftersom de utsätts för någonting som i vanliga fall matte tar hand om. Vi släpper inte ihop hundarna förrän vi lärt känna den nya hunden under 2-3 dagar. Då har även den nya hunden lärt sig hitta trygghet hos oss.

En av våra hundar som är en ganska gammal men glad liten goldentjej, talade om för sin matte att hon inte trivdes hos oss längre. En dag frågade ägaren om det hänt något på dagis, då X var så ledsen och ville inte längre hoppa in i bilen. -Nää, sa vi det har inte hänt något. :confused:
Men under dagen kom vi på att hon troligen reagerat på bytet av box. Vi hade flyttat henne från en box till en annan för att vi trodde hon skulle trivas mkt bättre där. Men icke, hon saknade sin box och sina sovkompisar. :love: Så det var bara att flytta tillbaka, och vips så hoppade hon in i bilen och var glad igen.


Det bästa betyg ett dagis kan få är när man tittar ut genom fönstret och ser när hundarna flyger ur bilarna och nästan sliter omkull matte/husse på väg till dagiset. Och när de efter jullovet kommer tillbaka som om de vore valpar. :D
 
Jag skulle gärna lämna i alla fall min yngre hund på ett bra dagis, då hon är lättsam av sig. Jag skulle inte lämna henne på ett dagis där hundarna sitter en och en i box och bara får någon promenad, men ett dagis där de får umgås med både hundar och människor skulle vara en dröm... Där jag bor finns det inget dagis och behovet är stort - någon som vill starta ett..? :idea:
 
tvättade hon inte sig själv


Tydligen så verkade de inte tycka att det räckte... :confused:
 
Jo, självklart gick de på promenader, två-tre ggr. pert dag. Och längre om det var engång per dag eller varannan, ibland genom skogen, men det fick inte busas ngt då!
 
Ja, erat dagis verkar vara jättemysigt! :) där skulle jag kunna tänka mig att lämna min vovsing!
 
låter ändå ganska konstigt... när min tik höglöper tvättar jag hennes skydd, men sin egen hygien sköter hon utan anmärkning. hon skulle ha mycket svårt att acceptera att ngn annan tog i henne på det sättet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 458
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 114
Senast: Farao
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp