Hunden (6-7 mån) tappar hår fläckvis

Willemalteser

Trådstartare
Hej,
Våran lilla malteser på 6-7 månader tappar hår fläckvis. Han har nu 3 fläckar utan hår, en lite lver bakbenet, en början på svansen och en på sidan av magen/ryggen. Han biter eller slickar väldigt mycket på just de fläckarna. Är detta normalt, borde vi åka till veterinären?
E52DD235-F365-4B57-AB32-71D04954B3D1.jpeg
 
Hej,
Våran lilla malteser på 6-7 månader tappar hår fläckvis. Han har nu 3 fläckar utan hår, en lite lver bakbenet, en början på svansen och en på sidan av magen/ryggen. Han biter eller slickar väldigt mycket på just de fläckarna. Är detta normalt, borde vi åka till veterinären?Visa bifogad fil 76243
Nej det är inte normalt och ni behöver boka en tid hos veterinär för att få honom undersökt.
 
Uppfödaren bör ju ha kunskap om rasen, så vad säger denne? Veterinär låter absolut som en bra idé, men det är aldrig fel att även konsultera uppfödaren, som ju ofta har stor erfarenhet och kunskap och kan i många fall ha en idé om vad det handlar om, vilket kan vara till hjälp när man söker veterinär.
 
Uppfödaren bör ju ha kunskap om rasen, så vad säger denne? Veterinär låter absolut som en bra idé, men det är aldrig fel att även konsultera uppfödaren, som ju ofta har stor erfarenhet och kunskap och kan i många fall ha en idé om vad det handlar om, vilket kan vara till hjälp när man söker veterinär.
Har du missat att majoriteten maltesers kommer från köksavel I bästa fall?
Men vi kan ju hoppas att just denna är från en uppfödare.
 
Har du missat att majoriteten maltesers kommer från köksavel I bästa fall?
Men vi kan ju hoppas att just denna är från en uppfödare.
Varför ska man utgå ifrån att alla köper sin valp från valpproducenter/importörer? Jag vill gärna tro folk om gott, att det ändå finns de som faktiskt köper sin valp från en duktig uppfödare. Jag vill också uppmuntra folk att använda den kunskap som en erfaren och ansvarsfull uppfödare har. Tyvärr är det idag lite mode i att strunta i sådant och sedan förlita sig på sociala medier när man har frågor. Detta är tyvärr även vanligt bland nya uppfödare, som helt skippar det där med en kunnig mentor, eftersom inställningen ofta är att man kan bäst själv.
 
Varför ska man utgå ifrån att alla köper sin valp från valpproducenter/importörer? Jag vill gärna tro folk om gott, att det ändå finns de som faktiskt köper sin valp från en duktig uppfödare. Jag vill också uppmuntra folk att använda den kunskap som en erfaren och ansvarsfull uppfödare har. Tyvärr är det idag lite mode i att strunta i sådant och sedan förlita sig på sociala medier när man har frågor. Detta är tyvärr även vanligt bland nya uppfödare, som helt skippar det där med en kunnig mentor, eftersom inställningen ofta är att man kan bäst själv.
Därför att majoriteten av denna ras inte är från seriösa uppfödaren hur mycket du(vi) än önskar det.
Skulle nog gissa på att 90 procent av alla maltesers i Sverige inte är registrerade i skk.
Men ja jag håller med kontakta uppfödaren.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: Vitsippan
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp