Hunden åt råttgift

Otter

Trådstartare
Fick veta av en bekant idag att deras hund fått i sig råttgift, i ganska stor mängd. De får med ilfart till veterinären så hon fick motgift. Veterinären var dock inte säker på om hon klarat sig utan blödningar. Hoppas hon klarar sig.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Då håller vi tummarna för henne! Det brukar ju iaf märkas ganska snabbt om det blivit påverkade, nåt ytterst litet att trösta sig med..
 
Sv: Hunden åt råttgift

Våran Schnauzer åt råttgift 3 ggr i sitt liv och överlevde..


Så vi håller tummarna!
 
Sv: Hunden åt råttgift

Det är inte akut att åka till veterinären om hunden har ätit råttgift, om det inte är så att man ska kräka den.
Om den åt det nyligen så kan man kräka hunden för att minska upptaget, annars ger man vitamin K. Hundens reserver av vitamin K räcker i ca 2-3 dagar.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Att skriva att man inte ska åka in direkt till veterinären på en gång om hunden fått i sig råttgift tycker jag är lite .. hm fel..

Vet ett par hundar som dött av råttgift, det är farligt /dödligt.

Så en vanlig svenssonägare tycker jag absolut ska åka till en veterinär när man misstänker förgiftning!
 
Sv: Hunden åt råttgift

När våran BC var 5 månader fick hon i sig en ordentlig portion med råttgift...
Det var lördagkväll och vi hade 45 min bilresa till närmsta djursjukhus. När vi ringde och berätta vad som hänt och dom frågade vilket råttgift hon ätit av så sa dom att vi hade ca 60 min på oss att få motgift annars kunde hon dö.
När vi kom fram till djursjukhuset så var hon nästintill livlös... Men hon fick kräkmedel och sen så spydde hon troligtvis upp allt hon hade ätit och så fick hon en spruta till med motgiftet.
Vi fick recept på några tabletter som hon fick 4 ggr per dag i 15-20 dagar.
Vi åkte in och lämnade blodprov 2 ggr för att kolla hur hennes blod såg ut.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Man behöver inte åka till veterinär för att kräka hunden. När vår hund hade ätit mörk choklad så bad Blå Stjärnans veterinär att vi skulle blanda en mkt stark saltlösning och spruta i hunden - behöver jag säga att jag var glad att min hund är av storlek liten - Men spydde gjorde han! Tömde magen helt och hållet.

Veterinären sa att de gör precis likadant - ger dem koncentrerad saltlösning tills de spyr.

Efter några minuter drack han en massa vatten och sen var allt frid och fröjd igen.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Man behöver inte åka till veterinär för att kräka hunden

Nej absolut inte, att kräka hunden går alldeles utmärkt att göra hemma..

Men när det handlar råttgift ( eller annan mer allvarlig förgiftning ) så tycker jag iaf att man ska åka in till vet och låta hunden bli undersökt .
 
Sv: Hunden åt råttgift

Jag håller med dig på den punkten. Det är alltid bättre att åka in och det var i onödan än att skita i det så kanske hunden dör.
 
Sv: Hunden åt råttgift

våran Schnauzer åt råttgift 3 ggr i sitt liv och överlevde..


Min ena terrier också. Hon har käkat maxdosen för en stoor hund i choklad och ätit en massa råttgift, men hon har klarat sig finfint. Men usch vad rädd jag varit varenda gång:cool:

Hoppas att din kompis hund blir bra igen.

//Gilly
 
Sv: Hunden åt råttgift

Vad anser du som är veterinär, ska man som "svenssonägare" välja att inte besöka en veterinär när ens hund ätit råttgift ?
 
Sv: Hunden åt råttgift

Jag anser att man alltid skall uppsöka veterinär men det är inte superakut eftersom effekten av råttgift är relativt långsam.
PL
 
Sv: Hunden åt råttgift

Nej det må så vara, men att iaf uppsöka veterinär när man misstänker förgiftning ser jag som en självklarhet .
 
Sv: Hunden åt råttgift

Nej det må så vara, men att iaf uppsöka veterinär när man misstänker förgiftning ser jag som en självklarhet .

Självklart! Skulle aldrig strunta i det..Tänk om något hände och så står man där.:(

//Gilly
 
Sv: Hunden åt råttgift

Men man bör ju kräka hunden om man märker att den ätit råttgift. Och det är inte alla svensson som kan kräka sin hund. Då bör man ju åka till veterinären snabbt.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Det Peter menar är att förloppet från att hunden intagit råttgift tills att det blir farligt inte går så snabbt att man inte behöver kasta sig iväg och köra som en bildåre ..

Läs mer om råttgiftets värkan i länken Peter lade in tidigare i tråden.


( Ursäkta att jag svarade istället för dig Peter )
 
Sv: Hunden åt råttgift

Ja, maximal verkan av råttgift tar några dagar. Men efter 24 timmar kan man se påverkan på koagulationen. Om man ska förhindra upptag av giftet är kräkning bra. Och om man ska ha verkan av kräkning så bör det göras så snart som möjligt. Och det är ju bra om Konakion sätts in ganska tidigt också, det tar 6-8 timmar innan bildningen av koagulationsfaktorerna sätter igång igen och man vill ju inte ha ett glapp då det brister i koagulationen, helst.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Jag vet inte om det var riktat till mig, men jag menar inte att man inte ska uppsöka veterinär.
Vad jag menar är att upptäcker man söndag kväll att hunden har ätit råttgift så räcker det vanligtvis att besöka veterinären på måndagen då det inte längre är jour. Är man orolig så kan man alltid ringa. När det gäller kräkning så är det naturligtvis så att ju närmare intaget man kräker hunden dessto bättre och efter 2-3 timmar så är det meningslöst.
Veterinärer brukar ge hunden en injektion av "kräkmedel" och ger inte saltvatten då man riskerar att orsaka en saltförgiftning istället.
 
Sv: Hunden åt råttgift

Ja allt det där är ju redan klart ?

Det enda jag menar är att man inte behöver åka in superakut och köra som en bildåre !!

Stoppard:
Jag missförstod ditt första inlägg, ber om ursäkt för det !
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp