Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Misiaczek

Trådstartare
Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för drygt 2 månader sen. Jag bor här nu av olika skäl, och kan inte flytta ut än på ett tag.

Problemet nu är att hunden dagligen biter sönder barnens leksaker. Alltid är det något vi hittar sönderbitet, och oftast någon del av dyr leksak som inte går att ersätta lätt (t.ex. en del av en sån trä-tågbana, någon del av en lego-leksak, någon pusselbit, osv). Nu har det gått så långt att situationen inte är hållbar längre...min mamma ogillar hunden nu mer och mer för varje dag.. Hon slänger såklart inte ut oss härifrån, men det är verkligen inte kul att dagligen behöva höra att han bitit sönder något mer och att hon "fått nog"..

Hunden är som sagt 11månader. Han har innan när han var liten valp bitit sönder ett par sladdar till mobil och dator, ett par glasögon, en tv-dosa, bordsben och lite andra dyra saker. Men detta avtog så fort han tappade mjölktänderna och det slutade klia i munnen. Nu biter han alltså inte på nånting sånt längre, utan det är bara barnens leksaker som gäller! Barnen är små och hur mycket vi än tjatar på dom att lägga undan en leksak när dom lekt klart med den så glömmer dom såklart bort det ibland... Jag städar här dagligen och plockar undan så fort jag ser något. Men hunden är snabb, och det är full fart här hemma hela tiden..så jag hinner inte riktigt med..
Vi säger såklart till på skarpen när vi ser honom bita på en leksak, och sen ger jag honom varje gång något hundben att bita på istället. Ja han har alltså alltid märgben och grisöron framme, samt massa andra hundleksaker och tuggisar...men dessa duger bara ibland...barnens leksaker är ändå såå mycket godare att bita på :crazy:

Han har mesta delen av sitt korta liv nu haft en kronisk skada som gjort att han inte kan aktiveras så som han bör, så jag har hela tiden tänkt att det kanske är det som gör att han biter på leksakerna? Men han får ju ändå andra goda tuggisar så varför väljer han just leksakerna och inte tuggisarna, och inte heller något annat här hemma utan just leksaker?!
Han får för övrigt lagom dos mental stimulans (han är inte alls så intresserad av det, så det blir mest på hans villkor), och han hänger med nästan överallt, annars är han hos dagmatte och hundarna där. Vi är ute väldigt mycket, så fastän han inte får springa lös så får han många långpromenader, och även jag och barnen leker mycket med honom så gott det går (med tanke på hans skada).
Han verkar ändå inte stressad i övrigt, han är väldigt lugn inomhus för att vara så ung och även dagmatte säger att han är jätteduktig inne, biter aldrig på något och springer inte runt och busar eller stressar upp sig så fort någon plingar på dörren. Får mycket beröm av dagmatte som ändå har hand om flera andra hundar i olika åldrar. Så hon kan inte förstå att han biter på så mycket här hemma (vilket låter som ett stressbeteende) eftersom hon själv tycker han är så himla cool inomhus..
När han lämnas hemma själv (med annat hundsällskap) så biter han ALDRIG på nånting..ja han lät t.o.m bortglömda köttrester vara kvar på bordet, och han är annars en riktig mattjuv!
Så till skillnad från vissa som har problem med att hunden biter när dom är iväg hemifrån, så biter han bara när vi är hemma..
Jag kan minnas att även när jag fortfarande lät honom springa lös ute och han fick mer motion och vi kom på besök till mamma så bet han sönder just leksaker..

Så jag undrar nu lite hur andra barnfamiljer med hund gjort som också råkade ha en hund som bitit på leksaker??
Vara ännu hårdare mot honom när vi ser honom göra det?
Kan det vara så att han har föör många tuggisar/leksaker som gör att dom inte är lika lockande längre?
Kan det vara rastlöshet? Pga för lite motion?

Eller kan han bara vara en sån hund som helt enkelt tycker det är skitkul att bita på leksaker, och vi helt enkelt får acceptera läget?
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Jag har fyra hundar och en 4-årig dotter. Lämnas leksakerna framme bits dom sönder, främst av våran juniortik men även tanterna kan komma springandes med en barbie i munnen. Barnet får helt enkelt städa efter sig och inte lämna leksaker framme utanför sitt rum. Svårare än så är det inte ;).
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Jag har fyra hundar och en 4-årig dotter. Lämnas leksakerna framme bits dom sönder, främst av våran juniortik men även tanterna kan komma springandes med en barbie i munnen. Barnet får helt enkelt städa efter sig och inte lämna leksaker framme utanför sitt rum. Svårare än så är det inte ;).

Håller med till 100% vill barnen ha kvar sina leksaker så får dom lära sig att stänga dörren till rummet och inte ha det framme.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Jaa..jag håller med er och det är väl ungefär så jag också tänkt.. Men nu är det lite annorlunda i det här fallet, eftersom vi diskuterade detta med mamma och då sa hon att hon inte kan/vill ställa så höga krav på barnen eftersom det inte är hon som skaffat hunden och att barnen inte är vana vid att ha hund på heltid, så hon tyckte inte att barnen ska behöva anpassa sig efter mig och hunden utan att jag måste se till att hunden inte tar sönder något om jag vill bo här :/
Det är väldigt tråkigt att det ska behöva vara sån dålig stämning här hemma pga det för annars kommer vi överens om allting, förutom just om hunden.. Hon vill inte ens ha hund hemma men accepterar att jag har det eftersom jag inte kan bo någon annan stans just nu och vet att jag aldrig kommer göra mig av med honom pga det. Önskar bara han kunde låta leksakerna vara, och hålla sig till tuggbenen...
Jag har ju dock lovat att ersätta alla skador han gör och gett en del pengar samt köpt nya leksaker, men nu börjar mamma lessna och blir tjurig och säger att hon inte vill ha pengarna längre utan vill helst bara inte ha hunden här mer... vilket gör väldigt ont att höra
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Håller med till 100% vill barnen ha kvar sina leksaker så får dom lära sig att stänga dörren till rummet och inte ha det framme.

Fast så är kanske inte så lätt för TS att tänka när hon är gäst i huset och barnen inte är hennes? Jag hade ju dragit mig lite för att säga så till den som lånar ut sitt hem till mig :p
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Kan mamma och barn tänka sig en kompromiss?
Att alla hjälps åt så mycket de bara kan för att hunden inte ska komma åt leksakerna, men händer det en olycka är det naturligtvis ditt problem att ersätta. Det behöver ju inte vara nolltolerans åt något håll.

Sen är problemet i sig intressant, vad är det för behov hunden tillfredställer när den tuggar leksaker? Det kan inte vara själva tuggandet, då borde vilket tuggben som helst duga. Det måste vara lukten på leksakerna som självklart luktar barn.
Hur är hunden relation till barnen i övrigt?

Mobiltelefoner och annat som strimlas brukar ofta ha hundceller från någon som är viktig för hunden. Då blir det tryggt att sprida ut doften från tex matte genom att sprida ut mobilen eller fjärrkontrollen.

Kan du komma på vad i hunden relation till barnen som kan påverka hunden så pass att just deras grejer är intressanta, så kanske du har en lösning på problemet.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Kl
Vet ju inte hur stort ni bor men kan du inte hålla hunden borta från barnens rum och de rum där det blir mest leksaker?
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Lite OT

Våra hundar gnager typ aldrig på något förbjudet, utom strumpor! Sockor är bäst förståss. Trosor, t-shirts osv struntar de in, men strumpor är hårdvaluta. :idea: Inte så att de har sönder dem, de vill bara ha dem typ.
Vad är det? Fotsvett härligare än vanlig svett? Sockorna borde iofs ha mindre svett än vanliga strumpor?
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Läste nånstan att en medelsvenson svettas i snitt ca 3cl om fötterna en vanlig dag. Rena guldgruvan för en hundnos. Sen varför det är just mer det ena, att tex sockorna är stickade i ylle eller nåt annat oemotståndligt.

Sen finns ren inläring och som alternativ, vovven har blivit påkommen med en socka och fått uppmärksamhet, om än inte trevlig så dock.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Stäng undan hunden från barnen och leksakerna. Den behöver inte springa lös i hela huset . Det räcker om den är i ditt rum.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Stäng undan hunden från barnen och leksakerna. Den behöver inte springa lös i hela huset . Det räcker om den är i ditt rum.

Tänkte det samma, sätt upp kompost galler så han ser och är "med" men inte kommer ut från ditt rum
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Kan mamma och barn tänka sig en kompromiss?
Att alla hjälps åt så mycket de bara kan för att hunden inte ska komma åt leksakerna, men händer det en olycka är det naturligtvis ditt problem att ersätta. Det behöver ju inte vara nolltolerans åt något håll.

Jag sa ju till barnen innan jag flyttade hit, att om dom vill att jag och hunden ska bo med dom så måste dom lova att städa undan sina leksaker för annars blir mamma arg, och dom som älskar både mig och hunden och jättegärna vill att vi bor här lovade ju såklart att städa undan. Men dom är så pass små att dom glömmer bort det och eftersom dom aldrig riktigt haft några stränga regler inomhus ang städning och var leksakerna ska vara så är det svårt att få dom o ändra rutiner nu.. Men så det har iaf typ varit en slags kompromiss hittills, att barnen städar undan så mycket dom kan (vilket dom ofta glömmer), och att mamma både städar undan samt tjatar på barnen, och att jag städar undan samt ersätter det hunden skadar.
Men mamma har iaf börjat lessna på att behöva hitta sönderbitna leksaker dagligen... Men det känns som att det är enda lösningen i vårt fall. Vi får alla acceptera läget, och jag får ersätta så gott jag kan. Vet med säkerhet iaf att mamma aldrig skulle kasta ut oss, men tycker det hade varit så mycket trevligare om hon tyckte om min hund också.


Sen är problemet i sig intressant, vad är det för behov hunden tillfredställer när den tuggar leksaker? Det kan inte vara själva tuggandet, då borde vilket tuggben som helst duga. Det måste vara lukten på leksakerna som självklart luktar barn.
Hur är hunden relation till barnen i övrigt?

Mobiltelefoner och annat som strimlas brukar ofta ha hundceller från någon som är viktig för hunden. Då blir det tryggt att sprida ut doften från tex matte genom att sprida ut mobilen eller fjärrkontrollen.

Kan du komma på vad i hunden relation till barnen som kan påverka hunden så pass att just deras grejer är intressanta, så kanske du har en lösning på problemet.

Detta lät ju väldigt intressant. Hade ingen aning om att det kunde vara något sådant?!
Din andra mening här kan jag absolut tro att det ligger något bakom. Eftersom han som sagt verkar tillfredsställa något behov när han biter på just barnens leksaker som han inte får när han/om han skulle bita på något annat..
Ang hundens och barnens relation så är den som så att barnen absolut älskar hunden, och hunden barnen likaså! Lillebror och hunden är verkligen bästa vänner. Hunden beter sig helt annorlunda när han är ensam hemma med mig än när barnen är hemma. Han verkar liksom lyckligare och får mer liv i sig när dom kommer hem. Han sover instängd med mig i rummet under nätterna, men om jag eller mamma glömmer/låter dörren vara öppen så smyger han ut och kryper ner hos någon av barnen och somnar sött där. Men samtidigt har han noll vaktinstinkt i sig, och har aldrig visat någon tendens till att vakta barnen från andra människor/hundar. Barnen i sin tur skyddar hunden väldigt mycket, t.ex. så fort mamma blir arg och ryter åt hunden när han biter på någon leksak så springer något av barnen fram till mamma och säger att den leksaken gillade dom ändå inte så det gör inget att han bet sönder den, och det andra barnet ägnar sig åt hunden då och tröstar som att dom vore rädda att hunden blir sårad av mammas ilska...
Så jag själv anser hund och barn ha en stark relation...men vad man kan göra för tolkningar utav det och koppla samman det med att han biter sönder deras leksaker har jag faktiskt ingen aning om..
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Jag tror det där med att "stjäla" saker har en speciell lockelse för många hundar, särskilt valpar. Min egen valp är aldrig så lycklig som när hon lyckas sno åt sig en vante eller mössa från någon, oftast någon av ungarna. Andra favoriter är tomma blomkruhor av plast, tomma ölburkar som hon hittar vid vägkanten, och i dag var det en tom honungsburk av glas, som hon bar omkring på en dryg timme, trots att den inte kan ha varit särskilt behaglig att hålla i. Hennes egna leksaker är uppenbarligen inte alls lika roliga.

Hon biter i och för sig sällan sönder något, däremot far hon runt och bollar med sitt byte, och om det är regnigt eller snöigt ute kan grejen vara ganska våt och tilltufsad, när man väl lyckas lura den av henne. Även om man inte jagar henne så vet hon på något konstigt sätt att man försöker få ifrån henne grejen, och det gör det ännu mera spännande att behålla den.

Anledningen till att din hund väljer ungarnas leksaker framför sina egna är väl en kombination av lukten, och att de förmodligen är rätt bitvänliga, ofta handlar det ju om mjukisdjur eller plastprylar. Hundar som stjäl familjens sockar är ju också en klassiker. Plus att det är ett sätt för hunden att få uppmärksamhet, om jycken kan förmå någon att jaga efter dem är det ju en riktig höjdare.

Det är nog inte så mycket att göra annat än det du redan gör, d.v.s att plocka undan så mycket som möjligt, och ta ifrån henne det hon snor snarast möjligt varje gång man ser det. Dock utan att göra för stor affär av det, eftersom just uppmärksamheten är en stor del av vad hunden är ute efter. Det är ett övergående beteende, men kan naturligtvis vara rätt irriterande medan det pågår.
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Menar ni alltså verkligen att hunden ska vara instängd i ett rum timme efter timme, vecka efter vecka, månad efter månad?!? På obestämd tid? Jag vet inte hur länge jag blir kvar här...min situation förändras ständigt och jag kanske blir kvar här i 2-3 månader till eller kanske i minst 6 månader till....

Sen kan jag säga att jag inte ens har ett eget rum här.. Mamma flyttade hit efter sin skilsmässa och tänkte då inte på att jag skulle bo här då också... Så det är en 3a, barnen har varsitt rum, mamma sover i ena rummet med barnen, och jag och hunden sover i det andra rummet. Så leksaker finns det i båda rummen. Finns alltså inget rum att stänga in honom i om jag ens hade velat det.... vilket jag absolut inte vill och aldrig hade gjort. Det räcker med hur hans liv redan är begränsat pga hans skada....så skulle aldrig ha hjärta att ta ifrån honom lyckan att få umgås med oss och ligga i soffan och mysa med barnen..
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Det är ett övergående beteende.....

Ååhh detta vill jag verkligen tro på!! För jag menar, nångång i framtiden vill jag ju också ha barn och då hoppas jag verkligen inte att han kommer hålla på så :p
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Fy spray kanske? Eller att torka av leksakerna med något illaluktande, som citron, chilipulver, tabasco, ättika och dyl
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Fy spray kanske? Eller att torka av leksakerna med något illaluktande, som citron, chilipulver, tabasco, ättika och dyl

Detta tänkte jag faktiskt köra med när han under en period bet på möbler...men han slutade sen med det ganska snabbt efter han tappade mjölktänderna.. Men nu när det gäller leksaker så..ja du, det skulle innebära att torka av typ en miljon små leksaker med sådant :p Ja småsyskonen är så pass bortskämda och har leksaker så det skulle räcka till alla barn i Afrika... :cool:

Men tack ändå för tipset! Tror faktiskt jag ska göra det på åtminstone dom dyraste leksakerna som jag vet att mamma skulle bli jättearg över om han bet sönder...
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Hunden struntar i om den har tio ellertvåhundra kvadrat att röra sig på inne. Där ska den ändå bara vila. Ordentlig aktivering ute så lider inte hunden alls.

Jag bor på 60 kvadrat men inte utnyttjar mina hundar all den ytan. De är där jag är eller i sina bäddar.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Annars kanske det går att blanda ut typ "Stopp och växt" med vatten i en blomspruta. Lägga alla leksaker på rad/i hög och spruta? Borde ju gå snabbare än att sitta och kleta in varje liten leksak. Sen om det funkar är ju en helt annan sak ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 178
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp