Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Ja, det menar jag. Inte alls skadligt för hunden. Snarare nyttigt för då får den vara ifred och slipper hamna i konflikt över sönderbitna leksaker och den kommer undan allt stök och bök som sker i en barnfamilj. Tror du verkligen att hundar som bor i box i hundhus eller hundrum lider?
Nej, den enda som skulle må dåligt är du. Hunden är inte en människa. Förmänskliga den inte. Vill du ha den i soffan, ta då upp den i soffan, men stäng undan den igen när du inte kan ha full fokus på hunden. Hundar kan faktiskt behöva lugn och ro och paus från oss också.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Håller tyvärr inte med.
Känner min hund bäst och vet bäst själv vad han mår bra och dåligt av.

Och "ordentlig aktivering ute, det håller jag med om, men läste du ens hela texten i början? Hade gärna gett honom ordentlig aktivering ute men det kan jag ju inte pga hans skador!
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Okej, men har fortfarande ingenstans att stänga in honom, förutom toaletten eller i garderoben
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Då är det aktiveringen du behöver lösa. Är han skadad, hitta ett sätt som fungerar med skadan tills den läkt.

Och vad tror du hunden mår sämst av?
Att vara vara ensam i ett rum till och från eller att utsättas för upprepade konflikter när den plockar en leksak?
Det sistnämnda skapar stress, speciellt när dina syskon håller på som de gör. Låt hunden slippa det. Hundar som inte är vana kan bli oroliga i början när en grind sätts upp, men det har inte mest att göra med att de inte längre kan ha koll och det är ändå något de bör vänjas av med.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Vi gör så gott vi kan när det gäller aktiveringen.

Som sagt, har ändå inget rum att stänga in honom i
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Sover du i vardagsrummet eller? Har du inte ett eget rum?
Oavsett så finns det billiga barngrindar på IKEA som du kan sätta upp i lämpliga dörröppningar.
O utomhus kan ni köra med spårövningar, det tär inte speciellt på kroppen.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Det borde vara fullt möjligt att sätta en grind in till din mammas sovrum. Barnen behöver inte leka där. Eller bygg en valphage av kompostgaller i något rum. För min del låter det som hunden blir stressad av stöket hemma och behöver lugn och ro. Med tanke på att han inte tuggar när ni är borta.

Och låt inte småsyskonen gå fram och ömka eller greja med hunden när han tagit en sak. Det är inte alls bra. Skapar stress.

Hur länge beräknas han vara konvalescent?
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Sover du i vardagsrummet eller? Har du inte ett eget rum?
Oavsett så finns det billiga barngrindar på IKEA som du kan sätta upp i lämpliga dörröppningar.
O utomhus kan ni köra med spårövningar, det tär inte speciellt på kroppen.

Har inte ett eget rum nej. Jag sover i ett av barnens rum och mamma och barnen sover i det andra barnets rum. Jag bor inte här permanent och var inte med i planeringen när mamma skaffade lägenheten. Kan därför inte heller möblera om eller sätta upp saker som jag själv vill. Det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Två sovrum som båda är barnens rum. En toalett och en garderob.
Det finns alltså ingenstans att stänga in hunden
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Mamma har inget eget sovrum och jag har inget eget sovrum! Det är en 3a med 2 sovrum där barnen har varsitt!

Ingen aning, ingen som vet. Han har kronisk skada i benet. Ryggen vet vi inte än, behandling har inte hjälpt hos fysioterapeut så den ska nu röntgas och vi får se vad som händer därefter..
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Hage då?

Din mamma lär gå med på det om alternativet är trasiga leksaker.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Det finns en antibit spray till häst som iallafall tidigare har funnits på ÖB som borde fungera att spraya på leksakerna. Min hund tycker iallafall inte om smaken.
Hoppas att du snart kan flytta till eget boende så att problemet löser sig självt.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Hade hon säkert gjort. Önskar dock att det hade hjälpt, men hunden skadade sig när han klättrade över ett högt staket i en rastgård. Så en hage av kompostgaller skulle han lätt ta sig över. Har sådana i trädgården och dom har han hoppat över 2 ggr.

Låter säkert som jag inte vill finna en lösning på problemet nu.. men så är det inte. Vet iaf att stänga in honom inte är ett alternativ. Ska istället fortsätta hålla koll, städa undan efter ungarna, spraya på något illaluktande på leksakerna, och framförallt förklara för ungarna att sluta ömka med hunden när dom tycker synd om honom..då jag också tror att det skapar mer stress
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

När jag fick pudeln då 13 mån gammal så bet han främst på alla pennor, långa legobitar som liknade tuggben och mjuka gummibabyleksaker. Dels städade vi och dels fick hunden sitta mitt i smeten med de lekande barnen och vara med men med ett eget tuggben! Vi plockade konstant bort leksaker OM vi såg honom ha dem och gav ett tuggben istället UTAN att skälla på honom. Sedan hade han också ont i halsen, kolla upp detta! Men det gav sig. Dock har han ddåligt föremålsintresse idag pga det troligtvis. Leksaker är inget värda för honom utan bara tuggben eller att springa efter saker och apportera men inte leka med dem eller belönas med lek ( men kamp går bra ). Men mitt råd är att INTE stänga hunden ute ur gemenskapen! Visst ska hunden vila inomhus men han kan vila tuggandes på ett EGET ben mitt bland lekande barn. Det förbjudna lockar mer.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Men det handlar ju inte om att stänga ute hunden 24 timmar om dygnet, utan endast när man inte kan ha koll över barn och hundar.

Det måste ju vara mer stressande för hunden med tjafs, klängande barn mm. Det är ju inte lugnt för hunden!
Men en egen liten hörna där han kan få KOPPLA av, är ju det bästa.

Man kan ju även sitta med i barnens rum när dom leker, ha hunden med sig, och när hunden stjäl leksaker, bara lugnt ta bort det och ge en hundleksak, eller bara att "nu när vi är inne, så är det bara lugnt, du behöver inte leka" och även barnen lär sig att hunden kan vara med och vi behöver inte klänga på honom.

*inser att jag måste vara världens elakaste människa som har kompostgaller in till sovrummet nattetid*
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Jag vet inte om det här kommer att hjälpa er. Men Jag har en ras som vanligtvis inte har så stort föremålsintresse, däremot är valpen fullständigt tokig i godis. Godis slår vilken pryl som helst alla dagar i veckan. Sedan hon var valp har jag jobbat med att allt som levereras till mig har bytts mot godis. Ett tag blev det nästan löjligt då hon klättrade upp på möbler för att kunna sno kvitton m.m. och komma till mig med. En enda sak har hon först tuggat sönder (mobil) för att sedan komma och överlämna. När hon var ungefär sex månader (och jag jobbat på detta sätt i 4) så började jag sedan selektera vad hon fick beröm för. "Mina" saker fick hon först bara verbalt beröm för, medan det blev godis om hon kom med någon av hennes saker. Sen slutade jag berömma "mina" saker överhuvudtaget utan tog dem bara av henne. Nu efter bara några veckor så har hon slutat ta "mina" saker överhuvudtaget. Troligtvis hade hon blivit så hjärntvättad i att enda anledningen som fanns för att sno dem var att ge dem till mig, och när hon inte fick någon respons från mig längre så slutade hon stjäla. Däremot får hon förstås fortfarande beröm / bus / godis om hon kommer med någon av hennes saker.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Det är inte det att jag inte håller med om att hundar ska lära sig och mår bra av att varva ned och vara bakom en grind då & då. MEN detta är en ung hund och den kanske inte är redo för det spec inte eftersom den har en smärtproblematik. Jag har stor erfarenhet av hundar med ångest inför stängda dörrar och t om grindar och det går inte att bara sätta upp en grind och ignorera hunden i ens 10 min. MIn hund lärde sig bygga upp en positiv förväntan när jag stängde in honom i köket för att lägga godisspår i lägenheten. Då snackar vi knappt en minut i taget i början!

Mitt råd är alltså låt hunden vara med, byt leksak mot tuggben eller godis och låt INTE BARNEN KLADDA PÅ HUNDEN! Hunden ska så mycket som det bara är möjligt behandlas som luft. Sedan får barnen gärna leka med hunden UTOMHUS. Men inne är man supertråkig.
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Jag har inte sagt att barnen hänger och klänger på hunden inomhus, det jag sa var att dom älskar hunden, och gärna vill "skydda" honom när någon blir arg på honom. Vilket INTE är 24/7, utan bara om vi "tar honom på bar gärning", och inte ens då är det något hemskt som händer, som vissa här gärna beskrev det att det blir massa tjafs och bråk hemma vilket stressar upp hunden mer:crazy:, utan det är ett vanligt bestämt "NEJ!" vi säger och ger honom något annat i utbyte! Visst kan man skrika till det högt någon gång..men det ser jag inte vad som är så illa med, det är precis som om hunden gör något annat väldigt dumt och oacceptabelt som att sno mat från diskbänken eller liknande och då vill man ju hellre markera en gång hårt och bestämt istället för att vara otydlig och behöva säga det många gånger...

Detta är heller ingen stressad barnfamilj med massa skrik och ståhej.... Inte för att jag tycker att ni behöver veta sånna här personliga saker, men känner pga det ni skrev att jag behöver få fram att jag och mamma höjer faktiskt aldrig rösten åt varann, pratar alltid lugnt och med respekt, inte minst för barnens skull då dom haft en jobbig början när deras far bodde hemma....så vem säger att vi skriker och bråkar här?? Tro mig, hunden lever inte i en stressad och bråkig miljö :crazy:

Sen har jag väl dessutom aldrig sagt att hunden inte har en egen hörna att gå iväg och lägga sig i?! Faktiskt så låter barnen hunden vara mesta delen av dygnet, dom är inte särskilt intresserade av honom på det viset, och bara när jag tar initiativ till att leka med honom så blir dom också intresserade. Hunden är väldigt cool och lugn inomhus, han vandrar runt i hemmet som han vill, men ibland vill han bara sova ifred och då får han vara i vilket rum han vill och lägga sig utan att bli störd..

JAG själv, som också har erfarenhet av hundar tidigare, tolkar inte alls hans beteende som ett stressbeteende då han som sagt inte är stressad i övrigt och biter inte på annat...utan tror på något helt annat, kanske något i stil med det Blandrastik skrev tidigare i tråden...
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Nu tolkar du mitt inlägg som kritik och så var inte tanken. Jag menade att framföra till andra varför du kanske inte vill stänga in hunden bakom en grind. Och varför jag sa det där om att byta leksak mot ben utan bannor är för att avdramatisera. Ett enkelt nej som inte är hårt sagt kan ändå av MIN hund tas hårt så han skakar av sig efteråt. Och jag vet att vinthundar ofta är mer känsliga. Vissa situationer vill ja helt enkelt inte ladda på ngt sätt. Att ta en sak från en hund som du inte vill att hunden ska bry sig om är en sådan sak där jag inte känner att ens ett nej faktiskt är nödvändigt. Man bara byter och gör ingen sak av det så blir inte människosakerna ngt laddat vare sig positivt eller negativt. Det handlar ju inte om rent ofog från hunden sida han vet helt enkelt inte att allt inte är hans saker. Man måste inte göra en stor grej av det utan byteshandel ofta så förstår han till slut.

Jag tolkade det som att barnen kanske var på hunden men nu verkar det ju inte så men däremot måste de ju sluta ömka hunden. Då kanske hunden tycker det är värt att stjäla för uppmärksamheten?

Sedan är det värt att veta om han inte slutar att unghundar ofta har problem med tonsillerna och då känner de lindring av att tugga på saker.
Visst kan faktumet att vår doft finns på sakerna gör att en hund vill ha dem, absolut. Men även där löser man ju situationen genom att genom ett byte visa att de ändå inte ska hålla på och ta dem. Sedan har jag oxå erfarenhet av att min vinthund inte visar lindrig stress lika tydligt som min pudel. Det tog 8 månader innan min vinthundsomplacering slutade ta skor och mycket annat och lägga i sin bädd. Han slutade samla och boa när han började känna sig riktigt trygg hemma utan dessa prylar med vår doft på. Men en sådan lindrig stress är inget man måste skynda sig att få bort. Man får bara jobba med tryggheten. Ni har ju nyligen flyttat til din mor det är en omställning i sig. Känner han att han har en/flera platser som är hans?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 475
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp