Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Du har fått en massa svar, men ingen har påpekat att det är en vinthund du har - och det är faktiskt mer regel än undantag att vinthundar är helt hopplösa som valpar och unghundar när det gäller att tugga sönder saker. Jag har jaktgoldenuppfödning, fem golden och EN whippet hemma, och det säger jag, aldrig mer whippetvalp! Jag har hellre tio goldenvalpar samtidigt än en whippetvalp:D

Min whippet var fullkomligt gräslig som valp/unghund, hon tuggade sönder allt som satt löst - och satt det inte löst så såg hon till att det gjorde det, och hon gjorde det i smyg dessutom, så det gick inte att ta henne på bar gärning! Alla sa att hon skulle lugna ner sig och sluta tugga sönder saker när hon blev äldre, och det gjorde hon - det tog bara 18 månader:devil: Så jag säger detsamma till dig, din hund kommer förmodligen att sluta med ofoget så småningom och under tiden får du försöka hålla mer koll, kanske se till att han befinner sig i närheten av dig inomhus och inte får chansen att smyga iväg och tugga sönder saker. Jag tror inte att det rätta är att stänga in honom någonstans så han inte får vara med, whippets vill oftast ligga lite mysigt och gärna i närheten av matte/husse.

Min whippettik är nu 3 år och tuggar aldrig sönder grejer längre, däremot ska posten alltid mördas!:p
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Har inte läst hela tråden, men känner igen problemet;)

Har barnbarn och två backar här hemma med leksaker. Hundarna försöker aldrig plocka saker ur backarna, MEN allting som ligger på golvet är enligt dom (eller den ena hunden) fritt fram för att tuggas på. Trots sin litenhet så har hon kraft i käkarna, så däck försvinner från bilar, lego och duplo blir helt förvridet mm.

Jag måste passa hundarna alternativt stänga ut dom för att inte riskera sönderbitna saker - alternativt inte låta barnen ha dyra saker (vilket iofs inte finns här). Det äldsta barnbarnet har själv lärt sig att inte ha saker på golvet, för då försvinner dom och kommer tillbaka i delar:D
 
Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!

Försök att inte bry dig om alla förståsigpåare som påstår att din hund skulle vara stressad eller understimulerad - han är en whippet, och det räcker som förklaring till beteendet;) Är du själv orolig för att han skulle vara understimulerad pga. konvalecensen så kan du väl börja spåra med honom några gånger i veckan, det är ju bra för vilken hund som helst och whippets är ofta riktigt duktiga på att spåra. Vet inte om du har provat det, men spår är ju något som gör honom trött i huvudet, och då kanske han glömmer bort att tugga sönder saker eller i alla fall gör det lite mer sällan,;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 540
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp