Hunden gör utfall och jag orkar inte hålla i.

Gruvan

Trådstartare
Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör utfall för att han vill hälsa. Han börjar bli extremt stark, och jag orkar inte riktigt hålla tag när han gör sina utfall längre. Sist vi mötte en man med sina hundar så gjorde min såna utfall att jag halkade och låg i leran och försökte hålla i min hund som inte lyssnade på någonting. Mannen skrattade åt mig och sa ”ja det där kommer inte bli lätt när han blir äldre”, nej jag vet? Och det är skitjobbigt verkligen.. efter det har jag känt mig så värdelös.

Jag gör precis som tränare osv sagt att jag ska göra, men han skiter i godis eller leksaker. Så att försöka avleda honom är hopplöst. Detta har lett till att jag för det mesta är hemma eller bara går i skogen med honom där vi inte möter någon.

Jag börjar känna mig så instängd, jag får ångest av att veta att jag snart ska gå med hunden för att jag är livrädd att vi ska möta någon. Han menar inget illa, han blir bara glad. Att tillexempel gå på stan med honom skulle aldrig gå. Jag kan inte skaffa hundvakter för dom vill inte ta ansvaret vid ett eventuellt utfall då dom är rädda att tappa taget. Jag har gråtit så många gånger över detta, för jag vill verkligen kunna gå med honom överallt, träffa folk osv utan att han ska bete sig som han gör. Jag älskar honom för mycket för att bara ge upp, men det närmar sig mycket tyvärr.

Snälla, berätta inte för mig hur dålig jag är osv, för detta gör redan att jag går under. Vad har ni för tips? Allt är välkommet.
 
Välsigt svårt att ge råd när du inte skriver så mycket om hur du har tränat hittills mer än att du inte lyckas belöna hunden vid möten.

Hur aktiverar du hunden utöver promenader?

Lyssnar hunden på dig och tar belöning när ni är ensamma?

Jag hade tränat massor och åter massor först på brytkommando helt utan störning och sen lagt in kontrollerbara störningar så hunden är van vid att avstå det som lockar och känner att det lönar sig att lyssna. Jag hade även tränat mycket impulskontroll hos hunden. Sen introducera människor och hundar vid möten under kontrollerbara former.

Tror många gör träningen för svår direkt och försöker få hunden att klara något med störning som den kanske inte ens kan utan störning.
 
Ja, din situation är ohållbar just nu. Det skall vara roligt att ha hund. Vad är det för ras och hur mycket väger han?
Vad har du för lydnad på honom? Det finns ju hundmöteskurser.
Jag hade för länge sedan en hund som ville göra utfall mot andra hundar. Jag började med att det skulle vara ”ordning och reda” när vi var ute gick i ostörd miljö. Inget nosande här och där, utan vid sidan. Tråkigt, men för oss nödvändigt. Så småningom kunde vi på avstånd passera andra hundar och minska avståndet mer och mer. Jag fick det att funka med lös hund på appellplan med andra hundar närvarande.
Avledning och leksak var bara en signal att nu händer något. Nu vet jag inget om hur din hunds mentalitet, min var ganska tuff och vägde (kommer inte ihåg så noga) c:a 35 kg.
Så här fick jag bukt med problemet. För din hund kanske du får tips om en annan lösning som passar dig och din hund bättre. Kan du kontakta en annan tränare som har mer kött på benen?
 
Det låter som att det är dags för dig att ta hjälp av en duktig instruktör som ni kan träna tillsammans med flera gånger. Sådana här problem tar tid att lösa och det finns ingen quick-fix, bara hårt jobb. Börja med att sätta på halti eller anti-drag, så att risken för att du tappar honom reduceras. Dubbla koppel, om det så behövs. Det spelar ingen roll om du anser honom snäll eller inte, tappar du honom kan det gå illa.

Som ovan skriver måste du träna under väldigt kontrollerade former för att få bukt med problemet. Kort sagt så måste du agera innan beteendet löser ut, när han väl gjort utfall är det försent för någon form av träning. Det gäller alltså att vara mycket, mycket uppmärksam på sig omgivning och veta var och när du ska belöna din hund för att motverka, och sakta, sakta exponera mer och mer för möten med hundar och människor.
 
Att undvika problemet gör det ännu värre, ni hamnar i ett moment 22 hunden gör utfall, du börjar undvika situationerna m, hunden får ännu mindre stimulans och blir jobbigare att hantera och du inskränker ännu mer på promenaderna.

Att du inte kan hålla din hund är ett riktigt allvarligt problem och jag skulle faktiskt sätta på halti. Tänk på att i ett halti så ska hunden inte störta fram och få ryck eller att du ska rycka i det utan när ni närmar er en situation där det kan bli utfall så kan du lätt ta i kopplet så att hunden känner att du är där. Du kan också välja att ha hunden kopplad i halsbandet men har möjlighet att ta tag i haltit och hålla vid möten för att slippa bli omkulldragen. Köp en riktig halti få de brukar sitta bättre än kopiorna och har en rem som man hakar fast i halsbandet, att bara ha kopplet fäst i ett halti utgör också en säkerhetsrisk om hunden kommer ur den utan kombinera alltid halti med halsband. Det också mindre skaderisk då halsbandet tar emot innan hunden får en obehaglig vridning av huvudet.
Det finns också olika antidragselar men på en större hund underlättar det enormt att kunna styra huvudet, i sele så når de kanske långt ändå och du får mindre kontroll, särskilt som vissa personer har en tendens att nästan stryka sig förbi ens stora hund fast det finns gott om utrymme på vägen..

För att träna framgångsrikt på koppelgående behöver man vara konsekvent och det inte alltid man orkar vara det på varje promenad där kan det också vara en pra idé att ha på halti när ni bara ska ptomenera och så väljer du när ni ska träna. Sen är det väldigt väldigt mycket svårare att få ett bra koppelgående på en hund som är understimulerad och har överskottsenergi så när ni tränar koppelgående är ert bra om hunden fått blåsa ur sig innan.

I regel börjar man mötes träningen med att ha så mycket avstånd som möjligt för att successivt krympa avståndet. Du måste också jobba på att få hunden att vara med dig och att kampa, få godis mm är superkul och det börjar man bygga upp hemma med många korta korta pass utan störning för att långsamt göra det utomhus utan störning, lägga på lite störning osv. Oftast har man för bråttom och lägger inte en tillräckligt bra grund. Du kan ju tex be en bekant/anhörig stå ute och träna på att passera på långt avstånd till en börja med, sen vända och passera lite lite närmare och närmare. En bra avslutning är att sen busa och leka med hunden och definitivt inte att den får avsluta med att hälsa på träningsobjektet för då får hunden fel förväntan inför nästa gång.

Det brukar finnas hundmötes kurser eller allmänlydnadskurser där man får tillfälle att vara bland andra ekipage och träna.

Steg ett är att du ser till att du inte riskerar att gå omkull/tappa din hund!
 
Skaffa ett midjebälte och börja planera era promenader i så stor utsträckning det går så att ni nu undviker fler hundmöten. Det betyder obekväma tider och folktomma områden. Komplettera med mycket lugn stimulans/aktivering i hemmet eller trygga miljöer. Det är den kortsiktiga brandsläckningen. Det kan också vara nödvändigt att undvika triggande situationer ett tag för att sänka hundens stressnivåer så att det går att jobba med problemet. Annars kanske de permanent ligger alldeles för högt, eftersom det fyllts på med stressande möten varje dag. Återhämtning är viktigt.

Långsiktigt skulle jag fundera över att byta instruktör om den hjälp du fått inte räcker och instruktören inte verka kunna stötta upp då. Det finns instruktörer som gör hembesök/privatlektioner. Jag skulle också ta mig den vanliga holistiska funderaren över hur hundens allmänna hälsa ser ut, utesluta smärtproblematik, se över er vardag ihop vad gäller balans av olika pusselbitar och om hundens behov tillgodoses.
 
Välsigt svårt att ge råd när du inte skriver så mycket om hur du har tränat hittills mer än att du inte lyckas belöna hunden vid möten.

Hur aktiverar du hunden utöver promenader?

Lyssnar hunden på dig och tar belöning när ni är ensamma?

Jag hade tränat massor och åter massor först på brytkommando helt utan störning och sen lagt in kontrollerbara störningar så hunden är van vid att avstå det som lockar och känner att det lönar sig att lyssna. Jag hade även tränat mycket impulskontroll hos hunden. Sen introducera människor och hundar vid möten under kontrollerbara former.

Tror många gör träningen för svår direkt och försöker få hunden att klara något med störning som den kanske inte ens kan utan störning.

Åh, såklart, ursäkta. Hade precis kommit in från ett sånt där jobbigt promenad-möte och skrev bara ihop något snabbt i frustration..

När vi är i en lugn miljö, eller en vanlig promenad i skogen så lyssnar han superbra. Men direkt han får syn på en människa (eller hund) på avstånd, så spänner han sig, börjar dra sig framåt och är som bortkopplad. Det går inte att få kontakt med honom alls…
Utöver promenader tränar vi mycket hemma, såsom ”sitt, ligg, tass” osv. Då är han alltid jätteenkel att träna mot belöning. Aktiveringsleksaker har vi också i massor..

Det som har lett oss hit är nog människor som inte lyssnat när jag bett dem inte hälsa förens han lugnat sig, och okända människor som inte frågat utan bara hälsat så fort man tittat bort i någon sekund.

När min sambo tränar med honom går det bättre, men han är också starkare och orkar hålla emot mer än mig. För varje utfall han gör tappar jag ju greppet mer och mer, och för honom blir det ju då ett steg närmre att få hälsa.
 
Att undvika problemet gör det ännu värre, ni hamnar i ett moment 22 hunden gör utfall, du börjar undvika situationerna m, hunden får ännu mindre stimulans och blir jobbigare att hantera och du inskränker ännu mer på promenaderna.

Att du inte kan hålla din hund är ett riktigt allvarligt problem och jag skulle faktiskt sätta på halti. Tänk på att i ett halti så ska hunden inte störta fram och få ryck eller att du ska rycka i det utan när ni närmar er en situation där det kan bli utfall så kan du lätt ta i kopplet så att hunden känner att du är där. Du kan också välja att ha hunden kopplad i halsbandet men har möjlighet att ta tag i haltit och hålla vid möten för att slippa bli omkulldragen. Köp en riktig halti få de brukar sitta bättre än kopiorna och har en rem som man hakar fast i halsbandet, att bara ha kopplet fäst i ett halti utgör också en säkerhetsrisk om hunden kommer ur den utan kombinera alltid halti med halsband. Det också mindre skaderisk då halsbandet tar emot innan hunden får en obehaglig vridning av huvudet.
Det finns också olika antidragselar men på en större hund underlättar det enormt att kunna styra huvudet, i sele så når de kanske långt ändå och du får mindre kontroll, särskilt som vissa personer har en tendens att nästan stryka sig förbi ens stora hund fast det finns gott om utrymme på vägen..

För att träna framgångsrikt på koppelgående behöver man vara konsekvent och det inte alltid man orkar vara det på varje promenad där kan det också vara en pra idé att ha på halti när ni bara ska ptomenera och så väljer du när ni ska träna. Sen är det väldigt väldigt mycket svårare att få ett bra koppelgående på en hund som är understimulerad och har överskottsenergi så när ni tränar koppelgående är ert bra om hunden fått blåsa ur sig innan.

I regel börjar man mötes träningen med att ha så mycket avstånd som möjligt för att successivt krympa avståndet. Du måste också jobba på att få hunden att vara med dig och att kampa, få godis mm är superkul och det börjar man bygga upp hemma med många korta korta pass utan störning för att långsamt göra det utomhus utan störning, lägga på lite störning osv. Oftast har man för bråttom och lägger inte en tillräckligt bra grund. Du kan ju tex be en bekant/anhörig stå ute och träna på att passera på långt avstånd till en börja med, sen vända och passera lite lite närmare och närmare. En bra avslutning är att sen busa och leka med hunden och definitivt inte att den får avsluta med att hälsa på träningsobjektet för då får hunden fel förväntan inför nästa gång.

Det brukar finnas hundmötes kurser eller allmänlydnadskurser där man får tillfälle att vara bland andra ekipage och träna.

Steg ett är att du ser till att du inte riskerar att gå omkull/tappa din hund!


Jag förstår vad du menar. Jag tänker ofta att vi ska träna på det, sätter mig med honom någonstans där det kan komma någon och gå förbi, men redan vid första förbigångna människa är jag så slut i både kropp och huvud, att jag bara vill gråta och åka hem. Han däremot blir bara mer och mer ”taggad” för varje människa vi ser..

Han är tyvärr under ett år, och vad jag har läst mig fram till så är väl en vanlig sele det bästa alternativet ergonomiskt då, det finns alternativ till att koppla honom fram i selen (vilket man väl egentligen heller inte ska göra än) men det skulle jag ändå kanske våga testa.

Jag ska dock testa som du skrev, att be någon hålla sig lite på avstånd och vara lite ”roligare”, det skulle kanske kunna gå..

Tusen tack för ditt svar, guld värt!
 
Jag förstår vad du menar. Jag tänker ofta att vi ska träna på det, sätter mig med honom någonstans där det kan komma någon och gå förbi, men redan vid första förbigångna människa är jag så slut i både kropp och huvud, att jag bara vill gråta och åka hem. Han däremot blir bara mer och mer ”taggad” för varje människa vi ser..

Ni ska absolut inte sätta er ner och vänta på att folk ska gå förbi. Ni behöver ett annat upplägg för denna typen av problem.
 
Åh, såklart, ursäkta. Hade precis kommit in från ett sånt där jobbigt promenad-möte och skrev bara ihop något snabbt i frustration..

När vi är i en lugn miljö, eller en vanlig promenad i skogen så lyssnar han superbra. Men direkt han får syn på en människa (eller hund) på avstånd, så spänner han sig, börjar dra sig framåt och är som bortkopplad. Det går inte att få kontakt med honom alls…
Utöver promenader tränar vi mycket hemma, såsom ”sitt, ligg, tass” osv. Då är han alltid jätteenkel att träna mot belöning. Aktiveringsleksaker har vi också i massor..

Det som har lett oss hit är nog människor som inte lyssnat när jag bett dem inte hälsa förens han lugnat sig, och okända människor som inte frågat utan bara hälsat så fort man tittat bort i någon sekund.

När min sambo tränar med honom går det bättre, men han är också starkare och orkar hålla emot mer än mig. För varje utfall han gör tappar jag ju greppet mer och mer, och för honom blir det ju då ett steg närmre att få hälsa.

Börja träna lite mer avancerade saker hemma då. Läs på om exempelvis omvänt lockande (stadga) och brytkommando och när han lärt sig det så börjar du träna det med riktigt svåra störningar hemma först. Med störningar menar jag exempelvis leksaker som kastas, människor som retas osv. När han kan ignorera det och du kan bryta när han är på väg mot detta så börja träna ute. När det funkar bra ute med planerade men svåra störningar så prova vid möten på långt håll. Tänk att hela tiden öka svårigheten i mycket små steg och gå tillbaka till en i enklare övning om det inte funkar.

Klura ut en uppgift du vill att hunden ska göra vid möten. Kanske trycka nosen mot din hand och hålla kvar (så kallad nostarget). Börja öva på uppgiften hemma och öka sakta svårigheterna runt omkring när hunden gör uppgiften. Det tar nog tid innan det funkar vid möten på lära håll med försök att lägga upp en plan för hur ni ska komma dit i små små steg. Många hundar behöver en tydlig uppgift för att kunna avstå retningar i omgivningen.

Se till att han får ordentligt med motion. Kanske kan sambon ta en extra lång promenad dagligen? Skaffa en välsittande halti som du/ni kan använda i nödfall som komplement till det vanliga halsbandet/selen. Det är mycket farligare om du tappar hunden än att ha en halti som du håller i om ni hamnar i en situation där han inte lyssnar.
 
Försök välja promenadställen med färre hundar/människor och öppnare områden så kan ni ta större avstånd när ni tränar. Ju närmre ju mer reaktiv kommer hunden vara.
 
Jag förstår vad du menar. Jag tänker ofta att vi ska träna på det, sätter mig med honom någonstans där det kan komma någon och gå förbi, men redan vid första förbigångna människa är jag så slut i både kropp och huvud, att jag bara vill gråta och åka hem. Han däremot blir bara mer och mer ”taggad” för varje människa vi ser..

Han är tyvärr under ett år, och vad jag har läst mig fram till så är väl en vanlig sele det bästa alternativet ergonomiskt då, det finns alternativ till att koppla honom fram i selen (vilket man väl egentligen heller inte ska göra än) men det skulle jag ändå kanske våga testa.

Jag ska dock testa som du skrev, att be någon hålla sig lite på avstånd och vara lite ”roligare”, det skulle kanske kunna gå..

Tusen tack för ditt svar, guld värt!
Alltså om du redan nu har svårt att hålla honom så hade jag satt på halti oavsett ålder. Det kan säkert vara risk för slitage pga snebelastning av det - men det akuta problemet är allvarligare.
Både att han faktiskt kan lära sig att han kan slita sig från dig och risken för slagsmål om han springer fram till andra hundar. Det kvittar liksom hur snäll han är om han beter sig så.
Plus risken för att du blir anmäld om han hoppar på och skrämmer någon främling (eller att han blir påkörd osv).
Sen, hitta en instruktör som kan hjälpa dig - eller kontakta hundens uppf om hen är vettig för hjälp.
 
Jag förstår vad du menar. Jag tänker ofta att vi ska träna på det, sätter mig med honom någonstans där det kan komma någon och gå förbi, men redan vid första förbigångna människa är jag så slut i både kropp och huvud, att jag bara vill gråta och åka hem. Han däremot blir bara mer och mer ”taggad” för varje människa vi ser..

Han är tyvärr under ett år, och vad jag har läst mig fram till så är väl en vanlig sele det bästa alternativet ergonomiskt då, det finns alternativ till att koppla honom fram i selen (vilket man väl egentligen heller inte ska göra än) men det skulle jag ändå kanske våga testa.

Jag ska dock testa som du skrev, att be någon hålla sig lite på avstånd och vara lite ”roligare”, det skulle kanske kunna gå..

Tusen tack för ditt svar, guld värt!

En halti som används korrekt sliter inte på hunden, det är ett hjälpmedel och inget hunden ska gå och hänga i. Är det ett orosmoment så skulle jag ha dubbla koppel; ett I halsbandet och sen ett litet lätt koppel i haltit som du bara har när du behöver en nödbroms men man ska som sagt aldrig ta hårt i ett halti utan bara mjukt. Många hundar blir lätt väldigt starka i en sele och jag som själv har en stor hund vet att man har noll kontroll på framdelen när man passerar nära folk även om det går bra att ha sele i övrigt.

Min unghund fyllde nyss ett och han har haft halti sen jag skadade mitt knä för över två månader sen, jag måste prioritera att riskera att gå omkull och tappa hunden eller kunna gå avspända promenader med hundarna. Mitt knä är så kasst att jag har fullt upp att hålla mig upprätt så även lite drag vid fel tidpunkt innebär risk att ramla omkull och för att slippa riskera att göra illa mig ännu mer får unghunden ha halti.
Betänk även att fölungar har grimma på sig från nästan stsrt, även små ponnyer har grimma. Visst är hundar inte likvärdigt byggda men med mjukt handlag är riskerna med halti försumbara jämfört med nackdelarna att inte kunna hålla i sin egen hund.
 
Åh, såklart, ursäkta. Hade precis kommit in från ett sånt där jobbigt promenad-möte och skrev bara ihop något snabbt i frustration..

När vi är i en lugn miljö, eller en vanlig promenad i skogen så lyssnar han superbra. Men direkt han får syn på en människa (eller hund) på avstånd, så spänner han sig, börjar dra sig framåt och är som bortkopplad. Det går inte att få kontakt med honom alls…
Utöver promenader tränar vi mycket hemma, såsom ”sitt, ligg, tass” osv. Då är han alltid jätteenkel att träna mot belöning. Aktiveringsleksaker har vi också i massor..

Det som har lett oss hit är nog människor som inte lyssnat när jag bett dem inte hälsa förens han lugnat sig, och okända människor som inte frågat utan bara hälsat så fort man tittat bort i någon sekund.

När min sambo tränar med honom går det bättre, men han är också starkare och orkar hålla emot mer än mig. För varje utfall han gör tappar jag ju greppet mer och mer, och för honom blir det ju då ett steg närmre att få hälsa.

Fast om ni haller emot drar han mer och hardare for varje gang. Han lar sig att det ar sa man gor. Ni behover vanda, ga at andra hallet, skutta ut i skogen, prata med honom, whatever sa han inte upplever att han behover komma narmare det ni vill undvika.

Jag förstår vad du menar. Jag tänker ofta att vi ska träna på det, sätter mig med honom någonstans där det kan komma någon och gå förbi, men redan vid första förbigångna människa är jag så slut i både kropp och huvud, att jag bara vill gråta och åka hem. Han däremot blir bara mer och mer ”taggad” för varje människa vi ser..

Han är tyvärr under ett år, och vad jag har läst mig fram till så är väl en vanlig sele det bästa alternativet ergonomiskt då, det finns alternativ till att koppla honom fram i selen (vilket man väl egentligen heller inte ska göra än) men det skulle jag ändå kanske våga testa.

Jag ska dock testa som du skrev, att be någon hålla sig lite på avstånd och vara lite ”roligare”, det skulle kanske kunna gå..

Tusen tack för ditt svar, guld värt!

Fast du ska inte satta dig med hunden och lata honom spanna sig ... Du behover avleda hunden hela tiden sa han inte hinner reagera pa manniskor eller hundar och pa ett lagom avstand sa OM du satter dig reagerar han, men sa lange du avleder focuserar han pa dig.

For forsta gangen nagonsin haller jag med om att satta pa en halti pa en hund. Oavsett om han inte ar gammal nog annu. Satt pa halsband och halti med tva koppel sa du kan halla haltikopplet nagot langre an kopplet till halsbandet. ... Och forsok se pa honom sa du kan vanda, ge honom en uppgift, whatever just INNAN han gor utfall. Jag ar overtygad om att han spanner sig en lang stund innan utfallet kommer.
 
Jag säger också halti, ingen universallösning men i ditt fall kan det kanske funka.

Men jag hade varit noga med att träna i lägenheten först, en halti ska helst användas när hunden har kortare koppel för att slippa ett ordentligt ryck. Så på med haltin, gå runt i lägenheten, öva på att korta kopplet så det glider i handen.
Testa gå förbi en leksak eller en matskål, när det funkar så testa kasta iväg en leksak eller en näve torrfoder.
Ta hjälp av sambon om det behövs först.

Tanken är att hunden ska lära sig att i halti finns det inte en chans att han kan röra sig framåt om inte ni vill. Finns inte på kartan. Använd haltin att stoppa honom, kliv framför och blockera honom med kroppen om du klarar det utan att han välter dig (med kort koppel där du kan vända bort huvudet borde det fungera, i teorin).

Och ta inte första dusten ute, utan i lägenheten om han blir frustrerad på att ni har kontroll, kan sambon hjälpa dig så kan han plocka bort skålen med godis eller leksaken så att hunden inte kommer åt det om du skulle tappa honom.

Träna på gården utanför lägenheten, gör samma sak, gå förbi leksak, godis, en macka tex. Han kan ju ta mackan/godis osv när han fixar att gå förbi utan problem.

Jag hade tränat på kortare kissturer och så får sambon motionera honom ordentligt tills du känner att du har koll på läget.

Jag lider med dig och det låter skitjobbigt!
 
Jag säger också halti, ingen universallösning men i ditt fall kan det kanske funka.

Men jag hade varit noga med att träna i lägenheten först, en halti ska helst användas när hunden har kortare koppel för att slippa ett ordentligt ryck. Så på med haltin, gå runt i lägenheten, öva på att korta kopplet så det glider i handen.
Testa gå förbi en leksak eller en matskål, när det funkar så testa kasta iväg en leksak eller en näve torrfoder.
Ta hjälp av sambon om det behövs först.

Tanken är att hunden ska lära sig att i halti finns det inte en chans att han kan röra sig framåt om inte ni vill. Finns inte på kartan. Använd haltin att stoppa honom, kliv framför och blockera honom med kroppen om du klarar det utan att han välter dig (med kort koppel där du kan vända bort huvudet borde det fungera, i teorin).

Och ta inte första dusten ute, utan i lägenheten om han blir frustrerad på att ni har kontroll, kan sambon hjälpa dig så kan han plocka bort skålen med godis eller leksaken så att hunden inte kommer åt det om du skulle tappa honom.

Träna på gården utanför lägenheten, gör samma sak, gå förbi leksak, godis, en macka tex. Han kan ju ta mackan/godis osv när han fixar att gå förbi utan problem.

Jag hade tränat på kortare kissturer och så får sambon motionera honom ordentligt tills du känner att du har koll på läget.

Jag lider med dig och det låter skitjobbigt!

Det har! jag gar alltid med mina hundar i korta koppel (vill jag att de ska for rora sig lite battre ar de losa da de alltid kommer pa inkallning) sa jag tankte inte ens pa att saga det.
Med en halti ska hunden ga bredvid dig. Inte framfor. Aven med ett vanligt koppel, en hund som gor utfall behover ett KORT koppel och att ga bredvid hundforaren for att inte dra omkull sin manniska.
 
Undrar mest vad det är för hund och vad ni gör annars?
Att träna tass och ligg och sitt är absolut ingenting som en hund blir aktiverad av ☺

Tycker du ska gå en kurs och utveckla en ordentligt kontakt med din hund en god relation brukar betyda att huden lyssnar för den tjänar mer på att följa dig.

Sen hade jag undvikit hundmöten just nu ta ut rejält med avstånd och håll uppsikt.

Vid hundmöte gå undan och GE HUNDEN en uppgift.
Söka boll i gräset, söka köttbullar uppe på en sten , träna något rallylydnadsmoment vadsomhelst bara du ger hunden annat att fokusera på.

Men hunden är 9 månader och behöver ordentligt med motion och aktivering nu mer eller mindre beroende på ras :)

Tillägger att hunden just nu är i sin värsta ålder och dom flesta hundar brukar vara riktigt jobbiga i den här åldern.
Jag tjöt efter många promenader med min första hund när hon var runt året :)

Med efterkommande hundar har jag helt enkelt lärt mig att den åldern är som den är och undvikit situationer som triggar dom dagar jag inte orkat och lärt mig att vänta ut unghundstiden utan att ha för höga krav:)

Men en trött och nöjd hund är en ofta en enklare hund oavsett ålder så föreslår eller hoppas att du gör mer än bara går koppelpromenader med din hund.
 
Böckerna kontaktkontraktet och inkallning är så mycket mera ger oerhört bra och konkreta tips till hundägare med hundar i den här åldern :)
Lärde mig mer utav dom böckerna än alla kurser vi gick.
 
Det jag känner är viktigast här är att inte utsätta andra för din hund. Jag skulle bli både rädd och förbannad om en hundägare, som bevisligen inte klarar av att hålla i sin hund, utsatte mina hundar för risk att bli skadade (eller bara påhoppade) bara för att denne behöver träna.
Halti absolut! Hur du sedan går vidare för att träna vet jag inte, men aldrig i en situation där andra utsätts för risker utan att de är vidtalade och givit sitt samtycke till att delta i din träning.
 
Det jag känner är viktigast här är att inte utsätta andra för din hund. Jag skulle bli både rädd och förbannad om en hundägare, som bevisligen inte klarar av att hålla i sin hund, utsatte mina hundar för risk att bli skadade (eller bara påhoppade) bara för att denne behöver träna.
Halti absolut! Hur du sedan går vidare för att träna vet jag inte, men aldrig i en situation där andra utsätts för risker utan att de är vidtalade och givit sitt samtycke till att delta i din träning.
Ja, min papillon (och jag) blev ju attackerade av en schäfer i sele. Husse höll i men hunden släpade med sin ägare och anföll medan husse fortfarande höll i den.

En halti hade definitivt gjort nytta där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 087
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp