Hunden har börjat bajsa inne igen. Hjälp!

Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt när hon behövde gå ut.

Nu på senaste har hon börjat bajsa inomhus igen och att googla fram svar gör en inte smartare. Enligt nästan alla sidor så "straffar" eller "trotsar" hunden inte genom att bajsa inomhus så varför känns det som att det är exakt det hon gör? Vi har varit tydliga med att det inte är bra att bajsa inomhus genom att säga fy och gå ut med henne, samt städa upp och belönat henne när hon bajsat ute.

Idag så lagade jag mat, och under tiden så låg hon i köket och väntade. Hon har sin vanliga mat i sin skål plus torrfoder i en annan skål. När sambon kom hem och vi åt så kom lilla vovven och tittade på oss, därefter smög hon in i sovrummet och la en sjuk korv på mattan.

Ett tidigare tillfälle när vi jobbat mycket och inte haft tid att kela och leka så har hon bajsat precis där min dator är (där jag arbetar) hon har aldrig bajsat där tidigare eller efter.

Hon har också bajsat i hörnet på en annan matta i vardagsrummet när vi varit ensamma i sovrummet.

Hon har rutiner som vi följer och har alltid mat tillgängligt.

Vad kan vi göra? Sambon säger att det är pga av ångest men det känns som om det är specifika situationer där hon är "missnöjd" och vet att det inte är bra att bajsa på mattorna. Tidigare så bajsade hon överallt men nu handlar det om 2 platser samt den ena gången hon bajsade vid min arbetsplats. Är det bara att börja om med träningen? Hon är snart 4 år och kanske bör nämna att hon just nu löper men beteendet började innan hon löpte.
 
Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt när hon behövde gå ut.

Nu på senaste har hon börjat bajsa inomhus igen och att googla fram svar gör en inte smartare. Enligt nästan alla sidor så "straffar" eller "trotsar" hunden inte genom att bajsa inomhus så varför känns det som att det är exakt det hon gör? Vi har varit tydliga med att det inte är bra att bajsa inomhus genom att säga fy och gå ut med henne, samt städa upp och belönat henne när hon bajsat ute.

Idag så lagade jag mat, och under tiden så låg hon i köket och väntade. Hon har sin vanliga mat i sin skål plus torrfoder i en annan skål. När sambon kom hem och vi åt så kom lilla vovven och tittade på oss, därefter smög hon in i sovrummet och la en sjuk korv på mattan.

Ett tidigare tillfälle när vi jobbat mycket och inte haft tid att kela och leka så har hon bajsat precis där min dator är (där jag arbetar) hon har aldrig bajsat där tidigare eller efter.

Hon har också bajsat i hörnet på en annan matta i vardagsrummet när vi varit ensamma i sovrummet.

Hon har rutiner som vi följer och har alltid mat tillgängligt.

Vad kan vi göra? Sambon säger att det är pga av ångest men det känns som om det är specifika situationer där hon är "missnöjd" och vet att det inte är bra att bajsa på mattorna. Tidigare så bajsade hon överallt men nu handlar det om 2 platser samt den ena gången hon bajsade vid min arbetsplats. Är det bara att börja om med träningen? Hon är snart 4 år.
Dels börja om med träningen, men jag undrar också varför hon har fri tillgång på mat när ni har problem med rumsrenheten? Det skulle vara mycket lättare för er med regelbunden rastning om ni hade koll på när och hur mycket hon äter.

Fya bör man aldrig göra när man tränar rumsrenhet, det gör bara att hunden börjar gå undan och "gömma sig" för att göra sina behov.
 
Dels börja om med träningen, men jag undrar också varför hon har fri tillgång på mat när ni har problem med rumsrenheten? Det skulle vara mycket lättare för er med regelbunden rastning om ni hade koll på när och hur mycket hon äter.

Fya bör man aldrig göra när man tränar rumsrenhet, det gör bara att hunden börjar gå undan och "gömma sig" för att göra sina behov.
Vi har behövt ha mat framme för att hon äter oregelbundet från tid till tid. Så vi ställer fram mat på dagen som ibland är kvar tills på eftermiddagen.

Men vad är alternativet till att säga fy när hon försöker bajsa inomhus? Det har ju funkat tills nyligen då hon börjat med det igen.
 
Vi har behövt ha mat framme för att hon äter oregelbundet från tid till tid. Så vi ställer fram mat på dagen som ibland är kvar tills på eftermiddagen.

Men vad är alternativet till att säga fy när hon försöker bajsa inomhus? Det har ju funkat tills nyligen då hon börjat med det igen.
Äter hon så lite att ni blir oroliga? Har ni provat att helt enkelt plocka undan maten om hon inte ätit upp den inom en viss tid? Det måste vara jättesvårt att träna en hund som inte är rumsren om man inte vet när eller hur mycket den ätit. Regeln är ju generellt att man tar ut hunden efter mat, efter sömn och efter lek. :)

Man tar ut hunden utan att bli arg eller fya bara, och berömmer ute.
Har hon varit dålig i magen? Stressad? Har vädret varit extra pissigt?
 
Äter hon så lite att ni blir oroliga? Har ni provat att helt enkelt plocka undan maten om hon inte ätit upp den inom en viss tid? Det måste vara jättesvårt att träna en hund som inte är rumsren om man inte vet när eller hur mycket den ätit. Regeln är ju generellt att man tar ut hunden efter mat, efter sömn och efter lek. :)

Man tar ut hunden utan att bli arg eller fya bara, och berömmer ute.
Har hon varit dålig i magen? Stressad? Har vädret varit extra pissigt?
Det är ju vinter men generellt sätt gillar hon att springa i snön. Hon har fått godis och beröm direkt efter att hon gjort nr 2 ute. Hon kissar aldrig inomhus.
Hon har inte varit dålig i magen i de exemplerna jag tagit upp och de gånger hon varit lite lös har hon ändå sagt till att hon behöver gå så känns som träningen ändå blev lyckad. Problemet och oroligheten just nu är varför hon inte säger till och det känns som hon gör det utav missnöje.
 
Äter hon så lite att ni blir oroliga? Har ni provat att helt enkelt plocka undan maten om hon inte ätit upp den inom en viss tid? Det måste vara jättesvårt att träna en hund som inte är rumsren om man inte vet när eller hur mycket den ätit. Regeln är ju generellt att man tar ut hunden efter mat, efter sömn och efter lek. :)

Man tar ut hunden utan att bli arg eller fya bara, och berömmer ute.
Har hon varit dålig i magen? Stressad? Har vädret varit extra pissigt?
Det var det jag gjorde under träningen, hade bara framme mat en viss tid och åt hon inte tog jag bort maten. Men i perioder äter hon dåligt och då ligger maten framme.

Det känns som hon är kräsen för blir hon erbjuden något annat äter hon det direkt. Alltså i perioder när hon inte äter sin mat.
 
Skulle oxå säga fasta mat och rast tider. Om hunden inte är sjuk så lär dom sig fort att maten serveras och äter inte hunden inom 15 min försvinner maten ingen (äter den vid 15 min så vänta tills den går där ifrån och ta sedan bort om det finns kvar).

Som missnöje kan du glömma.
 
Det var det jag gjorde under träningen, hade bara framme mat en viss tid och åt hon inte tog jag bort maten. Men i perioder äter hon dåligt och då ligger maten framme.

Det känns som hon är kräsen för blir hon erbjuden något annat äter hon det direkt. Alltså i perioder när hon inte äter sin mat.
Hur länge kan hon välja att inte vilja äta? Är hon så smal att det är skadliga för henne att inte äta alla gånger?
 
Hur länge kan hon välja att inte vilja äta? Är hon så smal att det är skadliga för henne att inte äta alla gånger?
Det är anledningen att vi har kvar maten framme i dessa perioder för vi har märkt att hon till slut äter maten. Det blev också lite konflikter(med sambon) under träningen när jag tog bort maten.

Uppskattar svaren, känns som det bara är att börja om med träningen. Nu är nästa uppgift att övertyga sambon.
 
Att hon skulle bajsa inomhus pga missnöje, straffa oss är helt uteslutet? Känner mig hemsk när hon gör det och vill bara förstå varför det blivit såhär igen. Uppskattar allas svar och ska prata med sambon om att träna henne igen och ta bort maten om hon inte äter.

Kändes som hon inte åt på hela dagen idag för hon väntade på att få äta maten som jag lagade(långkok) och när hon inte fick det blev hon upprörd och bajsade i vårt sovrum (hon sover med oss)
 
Att hon skulle bajsa inomhus pga missnöje, straffa oss är helt uteslutet? Känner mig hemsk när hon gör det och vill bara förstå varför det blivit såhär igen. Uppskattar allas svar och ska prata med sambon om att träna henne igen och ta bort maten om hon inte äter.

Kändes som hon inte åt på hela dagen idag för hon väntade på att få äta maten som jag lagade(långkok) och när hon inte fick det blev hon upprörd och bajsade i vårt sovrum (hon sover med oss)
Helt uteslutet. Hundhjärnor funkar inte så. "Jag fick inte prinskorv så nu jävlar går jag och skiter på favoritmattan!" Någon typ av stress eller obehag, visst, men inte hämnd.

Det kan vara en god idé att prata med veterinären också, som alltid vid plötsligt beteéndeförändringar.
 
Inget ovanligt att löptikar får för sig att både skita o pinka inne.
Och hundar är inte så förslagna att dom tänker ut en hämnd för att dom inte får som dom vill.
Och faktum är att hon faktiskt sa ifrån att hon behövde gå ut, men du missade det för att du åt.
 
Om hon inte äter, har ni kollat med veterinär att hon inte har magproblem?
Hur mycket och ofta får hon komma ut om dagarna? Får hon ordentligt med aktivering fysiskt och mentalt?

En avslappnad, glad hund som är bra i magen och får komma ut tillräckligt ofta bajsar sällan inne. De problem som gör att hunden bajsar inne, de får man lösa.

Om hunden har magproblem kan man behöva byta mat (det kan ju också vara att annan mat är godare för hunden) eller ge medicin beroende på problem. Har den svårt att slappna av och är rastlös kan det bli bättre med rätt typ av aktivering, det kan också göra dem mer hungriga. Får hunden inte komma ut tillräckligt ofta, ja då är det bara att ändra på det. Oavsett så går problem i princip alltid att lösa.
 
Avgränsa den yta hon är på så att ni kan ha koll på henne, alternativt ha en hage till henne där hon kan vara om ni inte är i samma rum.

Det låter lite långsökt att hon skulle straffa er i dessa olika situationer.. Av alla hundar jag haft och det är många så har jag haft en enda som haft dille på att kissa när hon lämnades hemma med dottern och de andra hundarna, det beteendet försvann när vi avgränsade hennes yta i de situationerna. Det var alltid samma situation som triggade henne oavsett hur välrastad hon var innan.

Små hundar har också en tendens att hålla sig när de inte gillar vädret, vår äldsta tik håller sig så länge det går nu när det snö ute så hon måste promeneras ordentligt för att göra det hon ska.
 
Inget ovanligt att löptikar får för sig att både skita o pinka inne.
Och hundar är inte så förslagna att dom tänker ut en hämnd för att dom inte får som dom vill.
Och faktum är att hon faktiskt sa ifrån att hon behövde gå ut, men du missade det för att du åt.
Du menar att hon tittade på oss? Det är väldigt vanligt att hon gör det när vi äter för att hon verkar vilja äta med oss och det vi äter.

Hon har tidigare visat genom att ställa sig vid dörren eller komma till någon av oss sen gå till dörren.
 
Det var det jag gjorde under träningen, hade bara framme mat en viss tid och åt hon inte tog jag bort maten. Men i perioder äter hon dåligt och då ligger maten framme.

Det känns som hon är kräsen för blir hon erbjuden något annat äter hon det direkt. Alltså i perioder när hon inte äter sin mat.
Jag levde i flera år med en hund jag hade maten framme för. Han hade kronisk magkatarr. När han åt dåligt ett tag så medicinerade och han åt igen och blev gladare.

Och hundhjärnor kan inte tänka i termer av straff och missnöje. Jag skulle säga att det är helt uteslutet att bajsande beror på det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 946
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp