Hunden har börjat väcka mig på nätterna...

_Taggis_

Trådstartare
Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra på nätterna. Jag jobbar skift vanligtvis och vi sover därför oregelbundet, men hon har så att säga sovit när jag har sovit. Givetvis har jag fått gå ut med henne nån gång som valp, och även senare då hon vaknat i samband med att jag själv vaknar på nätterna. Men inte mer än så.
I samband med fästingperiodens intåg vande jag henne med att inte sova i sängen, vilket hon gjorde innan. Hon har en bädd vid sängen och den vande hon sig med efter 2 nätter så hon slutade gnälla om att sova i sängen.

I maj slutade jag jobba skift och vi fick "normala" sovtider. Jag märkte då att hon ibland vissa nätter vaknade vid 3-4 och ville gå ut. Jag tänkte att det går över när hon vant sig vid att vi sover varje natt och gjorde ingen större grej av det.
Nu har vi varit bortresta sedan midsommarveckan och det har blivit värre. Hon vaknar som standard vid 3, vid 5, vid 6 och vid 7 brukar jag ge upp. Oftast vaknar hon bara, ruskar på sig och går ett varv runt sängen och sedan går och lägger sig igen. Jag är oerhört lättväckt trots att jag sover med öronproppar så även om hon bara vaknar och går nån runda i sovrummet och sedan lägger sig igen, så är sömnen sabbad för mig. Ibland vill hon gå ut och rasta sig och ibland hoppar hon upp i sängen, den är tyvärr mkt lägre än den jag har hemma så hon tar sig upp utan min hjälp.
Jag vill inte att hon sover i storstugan, så hon måste vara i mitt sovrum. Detta pga att en annan hund sover där ute och jag vill inte ha dem ihop obevakade. Jag trodde länge att det berodde på att hon stördes av ljud utifrån, men hon har samma beteende då vi är ensamma eller åker iväg nån annanstans och sover. Det verkar ha blivit en vana för henne och jag håller på att bryta ihop av att aldrig få sova ut ordentligt...

Någon som har en teori om vad detta kan bero på? Kan det höra ihop med tonåren? Hon löpte första gången i februari så enligt min beräkning ska hon löpa i slutet av augusti, men detta är ju ett beteende hon började med i maj/juni så jag vet ej om det kan bero på att hon ska löpa snart..?
Vad ska jag göra åt saken? Ignorera funkar bara de ggr hon inte hoppar upp i sängen, eller gnäller om att gå ut.

Vi är aktiva på dagarna... promenerar 40-60 min, kör NW några ggr i veckan, hon är med mig i stallet ett par timmar, vi joggar ett par ggr i veckan och hon är med mig på allt annat en gör på semestern. Jag ger henne mat morgon och kväll, om den andra hunden är ute får hon ha sin mat ståendes hela dagen så oftast äter hon inte en hel protion senare än 19. Rastar henne alltid innan vi gå och lägger oss och hon gör då alla sina behov vid 21-23 beroende på när vi går och lägger oss. Jag ser inte riktigt behovet hos henne att vakna på nätterna av den anledningen...
 
Det är en ung hund och ni sover på andra ställen än hemma skulle jag tro. Min sover som en stock hemma men alltid betydligt lättare när vi är bortresta. Visserligen beror det nog mest på att det är rätt mycket vakt i honom och han är uppmärksam på okända ljud. Blir extra viktigt med en riktigt sen kissrunda så att han inte känner efter och vill kissa om han skulle vakna av nåt.
 
@Angel Nu började ju detta beteende medan vi var hemma så att säga, i övrigt stödjer jag din teori. Det är mkt vakt i henne men hon skäller ju inte på nätterna, jag ser det mest som att hon är rastlös och vandrar och vill ha kontakt. Och vi har så lång ledighet att jag tycker hon borde ha vant sig, vi har ju varit borta i snart en månad.
 
Min hund byter också plats/ställning framåt morgonen oftare så här års Jag tolkar det som en kombination av att det blir ljust tidigt (jag har wake-up-light, så ljus betyder på vintern att vi snart ska gå upp) och att hon ibland blir varm och vill byta plats. Hon behöver inte gå ut, det signalerar hon mycket tydligare.
Jag vaknar ibland då hon sover i sängen men somnar snabbt om så för mig är det inget problem.
 
Nu har vi varit bortresta sedan midsommarveckan och det har blivit värre. Hon vaknar som standard vid 3, vid 5, vid 6 och vid 7 brukar jag ge upp. Oftast vaknar hon bara, ruskar på sig och går ett varv runt sängen och sedan går och lägger sig igen. Jag är oerhört lättväckt trots att jag sover med öronproppar så även om hon bara vaknar och går nån runda i sovrummet och sedan lägger sig igen, så är sömnen sabbad för mig.
Att få hunden att helt sluta vara uppe och röra sig på natten är nog ett lönlöst projekt, jag tror snarare på ett försöka hitta ett sätt som gör att du kan sova igenom det.
Ammo sover hela natten och har alltid gjort. Han växlar dock sovplats ett par gånger mellan bur, min säng och fäll på golvet. Jag tror nog det blir en rätt oschysst detaljstyrning att försöka stoppa det.
Om hon vill ut, på ren vana snarare än nödighet, hade jag däremot sagt åt henne att gå o lägga sig igen och inte gett mig utan legat kvar i sängen tills det passade mig. Jobbar med oregelbundna tider så för mig är det med viktigt att inte bli väck utan anledning sas.
 
Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra på nätterna. Jag jobbar skift vanligtvis och vi sover därför oregelbundet, men hon har så att säga sovit när jag har sovit. Givetvis har jag fått gå ut med henne nån gång som valp, och även senare då hon vaknat i samband med att jag själv vaknar på nätterna. Men inte mer än så.
I samband med fästingperiodens intåg vande jag henne med att inte sova i sängen, vilket hon gjorde innan. Hon har en bädd vid sängen och den vande hon sig med efter 2 nätter så hon slutade gnälla om att sova i sängen.

I maj slutade jag jobba skift och vi fick "normala" sovtider. Jag märkte då att hon ibland vissa nätter vaknade vid 3-4 och ville gå ut. Jag tänkte att det går över när hon vant sig vid att vi sover varje natt och gjorde ingen större grej av det.
Nu har vi varit bortresta sedan midsommarveckan och det har blivit värre. Hon vaknar som standard vid 3, vid 5, vid 6 och vid 7 brukar jag ge upp. Oftast vaknar hon bara, ruskar på sig och går ett varv runt sängen och sedan går och lägger sig igen. Jag är oerhört lättväckt trots att jag sover med öronproppar så även om hon bara vaknar och går nån runda i sovrummet och sedan lägger sig igen, så är sömnen sabbad för mig. Ibland vill hon gå ut och rasta sig och ibland hoppar hon upp i sängen, den är tyvärr mkt lägre än den jag har hemma så hon tar sig upp utan min hjälp.
Jag vill inte att hon sover i storstugan, så hon måste vara i mitt sovrum. Detta pga att en annan hund sover där ute och jag vill inte ha dem ihop obevakade. Jag trodde länge att det berodde på att hon stördes av ljud utifrån, men hon har samma beteende då vi är ensamma eller åker iväg nån annanstans och sover. Det verkar ha blivit en vana för henne och jag håller på att bryta ihop av att aldrig få sova ut ordentligt...

Någon som har en teori om vad detta kan bero på? Kan det höra ihop med tonåren? Hon löpte första gången i februari så enligt min beräkning ska hon löpa i slutet av augusti, men detta är ju ett beteende hon började med i maj/juni så jag vet ej om det kan bero på att hon ska löpa snart..?
Vad ska jag göra åt saken? Ignorera funkar bara de ggr hon inte hoppar upp i sängen, eller gnäller om att gå ut.

Vi är aktiva på dagarna... promenerar 40-60 min, kör NW några ggr i veckan, hon är med mig i stallet ett par timmar, vi joggar ett par ggr i veckan och hon är med mig på allt annat en gör på semestern. Jag ger henne mat morgon och kväll, om den andra hunden är ute får hon ha sin mat ståendes hela dagen så oftast äter hon inte en hel protion senare än 19. Rastar henne alltid innan vi gå och lägger oss och hon gör då alla sina behov vid 21-23 beroende på när vi går och lägger oss. Jag ser inte riktigt behovet hos henne att vakna på nätterna av den anledningen...
Hundar rör på sig på nätterna, flyttar ofta på sig osv. Min vovve hoppar upp och ner i sängen och vissa nätter när det är svalare när jag har fönstret öppet så kan han sova i sängen hyfsat stilla hela nätterna men ofta så byter han platser, förmodligen mest pga värmen.

Man får hitta sätt att inte vakna av det, vänja sej vid det helt enkelt. Hundar sover sällan på samma plats särskilt länge..är min erfarenhet iallafall.
 
Det nog svårt att hindra henne, vår yngsta hund är också sån periodvis (har varit främst innan löp och om det för varmt/trångt i sovrummet). Det jag märkt är att har hon tränat ett pass innan på kvällen så ligger hon oftast som en död sill hela natten, nu menar jag träning och inte ren motion typ rallylydnad, trickträning eller ett agilitypass där hon fått tänka till lite.
Annars, testa ha henne i kompostgallerhage med bädden så hon inte kan hoppa upp till dig och ha dämpande matta på golvet så du inte hör henne lika bra när hon tar ett varv runt.
 
Man får hitta sätt att inte vakna av det, vänja sej vid det helt enkelt. Hundar sover sällan på samma plats särskilt länge..är min erfarenhet iallafall.

Våra hundar ligger ofta som döda sillar hela natten på samma ställe (särskilt efter ett träningspass) och man får försöka övertyga dem om att det dax att röra på sig när man ska försöka ta sig upp ur sängen på morgonen :p. De gånger de flyttar på sig är det för att det är för varmt i sovrummet, då vaknar oftast jag också och måste öppna upp ett fönster.
 
Våran ligger inte helt stilla en hel natt, även om han inte vill ut. Han har tillgång till tre olika liggplatser nattetid och flyttar runt mellan dessa och även ligga på golvet. Så du får nog hitta ett sätt för dig att inte vakna av det.
 
Jag kan ju givetvis inte tvinga henne att inte röra sig, min tanke med tråden var att få lite inputs om möjliga Orsaker till förändringen i beteendet. Normalt sett är hon ju en död sill först i soffan från ca 19-21 och sedan i sovrummt hela natten till vi går upp 7-9. Att vakna nån gång däremellan är inget onormalt för henne, men att vakna och strutta runt varje timme från kl 3 är det inte. Därav min undran.

Ljuset kan helt klart ha betydelse. Hemma har vi ett i det närmaste totalt mörklagt sovrum vilket är svårt att få till när en är bortrest även om jag fått till det hyfsat med rullgardin. Värme är det knappast, det är ju kallt ute snarare och min hund är den som lägger sig i solen självmant dagtid. Hemma har hon en puff i ull för att hon vill ha det varmt och gött, så jag har en mer portabel hundbädd med mig och jag toppar med filtar och mysigheter. Troligen skulle hon sova som en sten om hon fick ligga i sängen, men det är inte helt poppis överallt när en är borta och jag vill inte ha fästingar och elände på mig så det får bli en vinterrutin när vi är hemma i egen säng :o
 
Fåglar? Min hund är numera så irriterad på skatorna att han jagar iväg dem ifrån trädgården när han är ute. De börjar låta så snart det ljusnar och väcker honom.
 
Hon kanske inte sover lika djup längre nu när hon inte är valp. Valpar kan ju sova som klubbade men nu är din hund unghund och sover kanske lite lättare.

Ja det kan mkt väl vara så. Tyvärr. Jag undrar hur jag ska lösa det för egen del då jag redan har alla tänkbara åtgärder för att sova trots att jag är så lättväckt :banghead::o
 
Fåglar? Min hund är numera så irriterad på skatorna att han jagar iväg dem ifrån trädgården när han är ute. De börjar låta så snart det ljusnar och väcker honom.

Ja när hon var hos mina föräldrar på kollo i början av sommaren så fick de lov att stänga fönstret pga skatorna. Men där jag är finns inga, tackolov (de hade väckt mig betydligt oftare än hunden).
 
Hundar är olika. Mina tikar har alltid sovit stock nattetid - min hane däremot lite av en är nattvarndrare och byter sovplats säkert 5 gånger. Min säng, en tygbur, två olika bäddar, soffan osv. Så har han varit sen han var ca 8 månader. Jag vaknar inte längre av att han byter plats och jag vaknar annars om någon av dom andra två sänghundarna hoppar ner på golvet :)
 
Min unghund hade också en period när han vaknade tidigt på morgonen och började röra på sig. Han väckte mig gärna genom att buffas och tyckte det var lite kul. Det ordnade upp sig när han inte längre fick tillgång till sovrummet...
 
Min gamla hund sov i vardagsrummet istället. Jag fick sova, hon kunde byta plats hur ofta som helst.
Nu har vi en i sängen, en på golvet. Hon i sängen ligger nämligen still medan snurr-nisse sover på golvet/biabädd/golvet/på en kudde/biabädd/osv.
 
Min malle snurrar cirka 10 ganger varje natt. Han reser sig, skakar pa sig (for ett himla ovasen) och fortsatter med att snurra runt nagra varv innan han med en duns kastar sig ner for att sova vidare. 🙄 Om jag vaknar utan att andra stallning eller pa nagot satt markera att jag ar vaken, vaknar han, reser sig och "checkar laget" innan han skakar pa sig, snurrar och pa nagot mycket magiskt satt rycker undan alla fyra benen och dimper ner i sin sang igen.
Han gar helt pa min andning och om jag vaknar hor/kanner han det och maste kolla laget. :cautious: Alltid. Oberoende av hur mycket vi jobbat och hur trott han ar.
Rottisen sover som en stock och bryr sig inte det minsta om hurvida jag ar vaken eller inte.🤔
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: cherie
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
994
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp