Hunden har svårt att sova

M

millansnillan

Problemen började för 3-4 veckor sedan.


Han har annars alltid sovit hela natten, från det att jag gått och lagt mig tills det att någon hämtat honom eller jag gått upp.



Nu på kvällen så kan han gnälla och vanka runt såfort jag släckt lampan. Han är mörkrädd och har hamnat i "spökåldern" så jag förstår om han är orolig när det blir mörkt. Det stör mig inte eftersom han lägger sig ner och sover som vanligt efter 5-10 min.
Oftast sitter han vid mitt huvud och tittar på mig medan han gnäller. Jag sover HELT under täcket så han ser mig inte, märker jag att han har en extra gnällig natt så lägger jag handen utanför täcket och klappar honom.
Det som fungerar bäst är att strunta i det totalt.


Det som jag börjar störa mig på är på morgonen.
Klockan halv sex när ingen annan är uppe så vaknar han. Han börjar gnälla och vankar runt i rummet samtidigt som han vill ut (dörren är stängd eftersom han annars går upp halv fem på nätterna och väcker alla andra). Han lugnar ner sig såfort han fått gå ut och kissa och fått något att äta, efter dte lägger han och sover igen, då kan han sova hur länge som helst. Men jag vill ju inte vänja honom vid att han får gå upp halv 6 eftersom min sömn blir väldigt lidande.
Å andra sidan så tycker jag det är elakt mot honom ifall han verkligen behöver ut, han kissar nästan direkt när man släppt ut honom. Fast tillochmed när han var liten valp så sov han till nio på morgonen, när han vaknade så lekte han med något för att sedan sova igen. Och han springer inte ens till dörren när han får komma ner, han måste först springa runt och hälsa på alla så jättekissnödig kan han inte vara.

Jag har försökt att vänta ut honom men gnällningarna blir värre och värre, han vankar fram och tillbaka till dörren = omöjligt att somna om.



På helgerna är det inte alls samma problem (det enda jag kan komma på är att på vadragarna brukar pappa tända sin lampa runt halv sex, antar att det är därför han vill ner och säga godmorgon.). Visst vaknar han då ibland och vill ut men oftast så sover han tills jag går upp.


Hur ska jag få honom att sova en timme till på morgonen?
 
Sv: Hunden har svårt att sova

Har inte läst igenom så noga men kan det inte vara så att han är kissnödig? Om så är fallet kan du ju låta honom gå ut och kissa en timme senare på kvällen innan det är läggdags!
 
Sv: Hunden har svårt att sova

Läs inlägget lite noggrannare ;)

HAn går ut vid 11 på kvällen, det är då jag går och lägger mig.
 
Sv: Hunden har svårt att sova

Har läst jättenoga och ingensstans stod det när hunden gick ut senast på kvällen...

Är man kissnödig så är man. Får han vatten under natten? Dricker han i så fall mycket? Kanske begränsa vattenintaget under nätterna i så fall?

Om han har svårt att koppla av och vandrar runt mycket kanske du skall ha honom i mindre utrymme. Vet ju inte vad du har för sort, men om det är en liten hund så kan ju en större bur fungera utmärkt. Kanske kopplar han av bättre då?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 626
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp