Hunden hugger!

PippiP

Trådstartare
Min hund, en cockerspaniel, har fått ett sår på tassen. Han fick det i fredags och trots egenvård (klorhexidinbad enl. veterinär på tel samt sko ute) blev det inte bättre. Vi åkte in till veterinär på söndagen och hon bekräftade den behandling vi gav. Han fick även smärtstillande. Nu till problemet. Efter vi kommit hem från veterinären är hunden som förbytt. Han vägrar ha sko på sig och nu vägrar han få klorhexidinbad. Han hugger och gör utfall. Jag vet att jag borde vara en matte som kan stävja detta men jag kan inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är helt knäckt. Nu känns det som att han aldrig kommer att bli bra. Hur gör man? Har ni tips? Det viktigaste nu är att få på skon. Hjälp!

Mvh
P
PS. Var snälla. Jag vet att jag borde ha kontroll över min hund. DS.
 
Om han är en godisgris så hade jag börjat med det. Visa sko - ge godis - upprepa ett gäng gånger. Nosa på sko - ge godis - upprepa ett gäng gånger. Hålla sko bredvid tassen - ge godis -upprepa ett gäng gånger. Och så vidare. Allt som har med sko att göra genererar godis, helt enkelt! :)
 
Min hund, en cockerspaniel, har fått ett sår på tassen. Han fick det i fredags och trots egenvård (klorhexidinbad enl. veterinär på tel samt sko ute) blev det inte bättre. Vi åkte in till veterinär på söndagen och hon bekräftade den behandling vi gav. Han fick även smärtstillande. Nu till problemet. Efter vi kommit hem från veterinären är hunden som förbytt. Han vägrar ha sko på sig och nu vägrar han få klorhexidinbad. Han hugger och gör utfall. Jag vet att jag borde vara en matte som kan stävja detta men jag kan inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är helt knäckt. Nu känns det som att han aldrig kommer att bli bra. Hur gör man? Har ni tips? Det viktigaste nu är att få på skon. Hjälp!

Mvh
P
PS. Var snälla. Jag vet att jag borde ha kontroll över min hund. DS.
Hur viktig är skon? Funkar det inte istället med strumpa eller annat som kan skydda när den är ute? Hunden har förmodligen ont och hugger därför. Finns andra alternativ så avstå sko.

Min förra hund högg efter oss en gång och det var när han hade brutit klon och behövde bandage, slutade med att vi helt enkelt höll rent och bara hade en strumpa på och påse på ute för att skydda.
 
Förutom rådet om strumpa på: Har du någon som kan hjälpa dig när du ska ta hand om såret, om inte annat med att hålla i honom?

I din situation skulle jag även sätta på munkorg för säkerhetens skull. När han fått såret ompysslat skulle jag också vara noga med att ge honom någon form av belöning och inte släppa iväg honom innan han slappnar av, annars blir det lätt att han tänker att han får gå bara han sprattlar tillräckligt.

Sedan, när allt med såret är överstökat, då kan du börja träna hantering igen, träna på att han ska åtminstone acceptera att du pillar, kollar och även blöter ner och torkar tassarna hur som helst. Det sker bäst med lugna, trevliga och belöningsbaserade metoder. Nu när han är skadad och behöver vård kan det dock vara så att du måste göra vad som krävs för att ta hand om såret.
 
Jag undrar också hur viktig själva skon är? Är sårskadan väldigt allvarlig?
Jag hade lätt valt att undvika den värsta konflikten (om det är skon?) och bara rastat snabbt på gården under några dagar om det skulle hjälpa. Tänker att om tassen är öm är det inte så himla gött att ha på en sko. Då hittar jag hellre på aktiviteter inomhus ett tag.
Hålla rent och se om såret måste man givetvis göra, men beroende på skadan skulle jag anpassa mig en del efter hundens humör också.
 
Munkorg på för att slippa tjafs och så två personer om det behövs. I det här läget så tycker jag det onödigt att dutta utan man ser till att man kan göra det som behövs snabbt och effektivt både för er och hundens skull.
Risken med att inte sköta såret som det ska är att det blir infektion. Angående skon så skulle jag kanske sätta på dubbla påsar om det så att hunden verkar få ont av den och så kortare rastningar (jag antar att den ska skydda mot smuts och bakterier). Sen kanske ni kan pyssla lite extra i övrigt och belöna så det inte bara blir negativt.
 
Min hund, en cockerspaniel, har fått ett sår på tassen. Han fick det i fredags och trots egenvård (klorhexidinbad enl. veterinär på tel samt sko ute) blev det inte bättre. Vi åkte in till veterinär på söndagen och hon bekräftade den behandling vi gav. Han fick även smärtstillande. Nu till problemet. Efter vi kommit hem från veterinären är hunden som förbytt. Han vägrar ha sko på sig och nu vägrar han få klorhexidinbad. Han hugger och gör utfall. Jag vet att jag borde vara en matte som kan stävja detta men jag kan inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är helt knäckt. Nu känns det som att han aldrig kommer att bli bra. Hur gör man? Har ni tips? Det viktigaste nu är att få på skon. Hjälp!

Mvh
P
PS. Var snälla. Jag vet att jag borde ha kontroll över min hund. DS.
Du har redan fått bra råd. Men tänk även på ditt eget beteende. Att hitta en god balans att det finns inget alternativ, såret ska göras rent, men att du inte stökar eller tycker synd om i onödan. Sen kanske inte det smärtstillande har tagit? Det borde vara enklare om det inte gör ont.
Så jag hade gett hunden en "tvångsgos" och sagt att nu gör vi det här, punkt slut.
 
@PippiP

Min hund blev lite kinkig med kloklippning efter att hon åkte på en överansträngning och hade ont i tassarna. Löste det med att klippa lite i taget och ge godis i samband med kloklippning, medan hon hade ont. Sedan när det gått över och hon "dramade" av gammal vana så "sa" jag bara att nu ska vi klippa klorna. Punkt. Att vara tydlig och bestämd utan att vara hård, bara fullfölja det planerade och ffa inte delta i hundens drama. Tro det eller ej men det har aldrig varit ett bekymmer med kloklippning sen dess. Inget duttande och ynkande utan bara Nu klipper vi klor - klart.

En hund som bits hade jag satt munkorg på. Se till att du själv är lugn men bestämd i att såret ska tvättas oavsett drama från hunden. Det finns liksom inte utrymme för att ha terapi i en månad för att hunden kinkar, då är ju skadan ännu värre sedan.
Sko hade jag struntat i, ha strumpa + påsar istället. Nåt som skyddar men inte lägger tryck på skadan.
 
Tack för alla svar!
Jag tycker fortfarande att det här är superjobbigt men jag har arbetat fram en strategi. Jag binder fast honom i hatthängaren och sätter på skon. Punkt slut. Och det har faktiskt funkat. När det var som värst hade han nog jätteont. Det visade sig vara en infektion i tassen och den är inte borta. Det är fortfarande kloxhexidinbad som gäller men nu har han iaf fått penicillin.
Rent krasst konstaterar jag att jag måste växa med uppgiften. Jag har en hund som egentligen har ett alldeles för tufft temperament för mig. Jag är en mes och han en röd cocker. Just nu ska vi bara ta oss igenom detta och förhoppningsvis blir allt bättre sen...
 
Tack för alla svar!
Jag tycker fortfarande att det här är superjobbigt men jag har arbetat fram en strategi. Jag binder fast honom i hatthängaren och sätter på skon. Punkt slut. Och det har faktiskt funkat. När det var som värst hade han nog jätteont. Det visade sig vara en infektion i tassen och den är inte borta. Det är fortfarande kloxhexidinbad som gäller men nu har han iaf fått penicillin.
Rent krasst konstaterar jag att jag måste växa med uppgiften. Jag har en hund som egentligen har ett alldeles för tufft temperament för mig. Jag är en mes och han en röd cocker. Just nu ska vi bara ta oss igenom detta och förhoppningsvis blir allt bättre sen...
Att ha förmågan att ha självinsikt är det bästa man kan göra som djurägare. Starkt gjort tycker jag :up:
 
Tack för alla svar!
Jag tycker fortfarande att det här är superjobbigt men jag har arbetat fram en strategi. Jag binder fast honom i hatthängaren och sätter på skon. Punkt slut. Och det har faktiskt funkat. När det var som värst hade han nog jätteont. Det visade sig vara en infektion i tassen och den är inte borta. Det är fortfarande kloxhexidinbad som gäller men nu har han iaf fått penicillin.
Rent krasst konstaterar jag att jag måste växa med uppgiften. Jag har en hund som egentligen har ett alldeles för tufft temperament för mig. Jag är en mes och han en röd cocker. Just nu ska vi bara ta oss igenom detta och förhoppningsvis blir allt bättre sen...

Har det blivit någon förbättring i hur hunden reagerar?

Sedan när ni kommit förbi den här perioden kanske det kan vara idé med någon kurs eller aktivitet ni gör tillsammans för att stärka både förtroende och självförtroende? Att ha en tuff hund betyder inte att man måste vara tuff själv, bara att hitta en metod en själv är trygg i och som funkar. :)
Jag är helt beige och världens mespropp med mina djur, men det fungerar ändå. Till och med med monstershiban. :D
 
Har det blivit någon förbättring i hur hunden reagerar?

Sedan när ni kommit förbi den här perioden kanske det kan vara idé med någon kurs eller aktivitet ni gör tillsammans för att stärka både förtroende och självförtroende? Att ha en tuff hund betyder inte att man måste vara tuff själv, bara att hitta en metod en själv är trygg i och som funkar. :)
Jag är helt beige och världens mespropp med mina djur, men det fungerar ändå. Till och med med monstershiban. :D
Ja, det har blivit bättre. Jag bara gör det jag ska. Han tycker att det är jobbigt fortfarande så klart men efter jag gjort det jobbiga blir det hjärnträning, stilla lek och godis. Jag har också märkt att han blir lugnare om jag lägger en handduk över huvudet och därefter tvättar tassen eller tar på skon.
Jag kommer att gå någon kurs med honom i vår. Jag har tänkt på det. Vi måste jobba ihop oss igen. Vi har gått viltspårkurs tidigare och det tyckte han var kul så det blir kanske något sådant igen.
Här kommer en liten bild på hunden i badet. Jag har tvättat tassen med klorhexidin och sedan ska vi fördriva 10 minuter innan det ska tvättas rent med vatten. Äggkoppar med godis under och det gäller att puffa på rätt äggkopp.
 

Bifogade filer

  • Hunden i badet.jpg
    Hunden i badet.jpg
    108 KB · Visningar: 62
Ja, det har blivit bättre. Jag bara gör det jag ska. Han tycker att det är jobbigt fortfarande så klart men efter jag gjort det jobbiga blir det hjärnträning, stilla lek och godis. Jag har också märkt att han blir lugnare om jag lägger en handduk över huvudet och därefter tvättar tassen eller tar på skon.
Jag kommer att gå någon kurs med honom i vår. Jag har tänkt på det. Vi måste jobba ihop oss igen. Vi har gått viltspårkurs tidigare och det tyckte han var kul så det blir kanske något sådant igen.
Här kommer en liten bild på hunden i badet. Jag har tvättat tassen med klorhexidin och sedan ska vi fördriva 10 minuter innan det ska tvättas rent med vatten. Äggkoppar med godis under och det gäller att puffa på rätt äggkopp.
Vad uppfinningsrikt av dig med äggkopparna! Jag brukade ge middagen i badet när min första hund fick sina bad (allergiker) men den åt han ju upp på typ 2 min. Bra tips!
Lycka till med honom, hoppas att det läker av fort så ni kan koncentrera er mer på att bygga en trygg och bra relation :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 364
Senast: solrose00
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Skriver här igen ang min hunds sår i tassen som vägrar läka. Idag fick jag veta att han har dessa bakterier i såret och ingen...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Tina86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp