Hunden i bilen

P

PowerPinglan

Att man inte ska lämna hunden i bilen på sommaren är vi väl alla överens om. Men hur är det på vinter?? Om man har kupévärmare så den inte fryser ihjäl förstås.
Vad finns det för risker/farligheter för hunden att vara i bilen?
Hur länge kan en hund sitta i bilen tycker ni? Man borde väl räkna det som "ensam hemma", max 5 (?) timmar?

Jag väntar med spänning på vad ni tycker:D
 
Sv: Hunden i bilen

Jag skulle inte lämna hund i bilen längre än någon timme, tycker att det bilen är bra att ha hunden i (så länge det inte är för varmt eller kallt) en stund medan man gör något slags ärende, inte som mer permanent förvaringsplats.
 
Sv: Hunden i bilen

Det beror på vart bilen står parkerad, hur stor bilen är, hur varmt det är i bilen ( nu på vintern ), hur ofta hunden kan få tillsyn.

Risker är väl att hunden blir utsatt för knepiga människor ( stressad/rädd ), stulen, eller bannad för all framtid om vederbörande äter upp inredningen. ( hmm )
 
Sv: Hunden i bilen

Om du förvarar din hund dagligen/rutinmässigt i bilen ex. 5 timmar så räknas det som permanent förvaring = inte tillåtet. Burförvaring får man endast använda tillfälligt ex. i samband med transport eller utställning. Allt som understiger minimimåtten för boxar räknas som bur. Lägg där till att utrymmet ska vara väl ventilerat vilket inte en bil kan anses vara.

här kan du läsa mer:
Lagstiftning
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Motiv till föreskriften, bla om varför burförvaring inte är tillåten:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/F%C3%B6reskriftsdokumentation.pdf

Info på Jordbruksverket:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/hundarochkatteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html

Summa summarum, du får inte hålla hunden bilen oavsett om det är sommar eller vinter.
mvh Smirinda
 
Sv: Hunden i bilen

Har för mig att det finns regler för det där, och att det enligt dom är max 2 timmar som gäller. Men jag är inte riktigt säker.

För egen del är nog smärtgränsen 1 timme. Men annars får hundarna stanna hemma när det dröjer längre stunder än så. När jag är på klubben och har kurs eller ute i skogen och lägger spår, brukar dom också få sitta i bilen. Men då får dom komma ut regelbundet så det känns inte heller som att det är samma sak som att "sitta i bilen" även om det ofta kan bli rätt länge om man slår ihop alltsammans.
 
Sv: Hunden i bilen

kl

Jag menade nu inte varje dag utan då och då. Och självklart med tillsyn och rastning.
Det är ju många i stallet som har hund och har då hunden i bilen under tiden dom sköter/rider hästen.

Anledningen till min undran är att jag och en kollega inte är överens riktigt om det här att ha hunden i bilen. För kollegan är det absolut mycket, mycket synd om en hund måste sitta i en bil. Det var även livsfarligt för hunden om det finns kupévärmare.
För mig är det helt ok om det händer då och då och inte alltför länge.

För mig är det lite obegripligt att kollegan resonerar så för dennes hundar sitter i små hundrum i en gammal ladugård (ej hundgård) då h*n jobbar tex.
Så jag vill veta vad är det som är så livsfarligt med att ha hunden i bilen?
 
Sv: Hunden i bilen

Jag har oftast mina tre hundar med mig på jobbet, som mest kan det handla om 3-3½ h i sträck utan rastning, men max 1½ h ensamma. Hundarna sitter lösa i en kombi med fällda baksäten (galler fram och bak) så de har gott om plats att sträcka ut sig på. Sommartid har jag bagageluckan öppen när vi står stilla, vintertid har jag tjock madrass under, en massa filtar och så har de täcken på sig om det är riktigt kallt.

På tävlingar sommartid kan det hända att de sitter i bilen längre stunder, men med kissepauser nån gång i timmen och med bagageluckan öppen och med utsikt ut över vallningsfältet. Lite som en bio för border collies;)

Jag skulle inte vilja ha mina hundar ensamma i en tom, avstängd bil i fem timmar:crazy:
 
Sv: Hunden i bilen

Det "farligaste" med förvaring av hund i bil med kupévärmare är:
* Överhettning - Antingen pga att man ställt värmaren på för hög temp eller pga att man har en billig värmare som "löper amok".
* Syrebrist - Bilen lämnas utan extra ventilation, ex ett nedvevat fönster, och normala "springor" är täta pga isbildning.

och så den mest realistiska:
* Ögonproblem hos hunden! Ständigt drag från en fläkt ger lätt ögonproblem!

// Swat
 
Sv: Hunden i bilen

Mina hundar spenderar ganska mycket tid i bilen på kurser, hundklubben, träningar och tävlingar.
Men det blir sällan mer än någon timme i sträck, även om "totaltiden" blir längre än så.

Tillägg: Jag har aldrig någon kupéfläkt i. Är det så pass kallt att det är nödvändigt sitter dom inte långa stunder i bilen.
 
Sv: Hunden i bilen

En gång har jag haft med hunden i bilen till skolan, då var det lagom temperatur och hon var i stillastående bil i två timmar. Men det var ett undantagsfall.
Annars ser jag ingen som helst vits med att hunden ska sitta i bilen i flera timmar..
En sak om man ska in och handla mat tex, men det tar ju inga tider.

Nej, kan inte hunden följa med dit man ska lämnar jag henne hellre hemma om det rör sig om längre stunder.

Hunden kommer säkert inte dö, men jag ser inte poängen.
 
Sv: Hunden i bilen

Jag har haft mina hundar med mig till jobbet vid enstaka tillfällen och vintertid använder jag kupévärmare i bilen. Den står så att luftströmmen inte kommer direkt på hundarna, ett fönster är lite öppet och de kollas/kissas regelbundet. Hittills har jag inte märkt några problem, hundarna sover när jag kommer till bilen och de hoppar villigt in efter kiss/promenad. Inget problem som jag ser det.
 
Sv: Hunden i bilen

Det "farligaste" med förvaring av hund i bil med kupévärmare är:
* Överhettning - Antingen pga att man ställt värmaren på för hög temp eller pga att man har en billig värmare som "löper amok".
* Syrebrist - Bilen lämnas utan extra ventilation, ex ett nedvevat fönster, och normala "springor" är täta pga isbildning.

och så den mest realistiska:
* Ögonproblem hos hunden! Ständigt drag från en fläkt ger lätt ögonproblem!

// Swat

Överhettning? Menar du att kupévärmaren blir överhettad eller att det blir för varmt i bilen? Kan ju vara en risk om man lämnar hunden UTAN tillsyn och inte vet hur sin kupévärmare funkar.

Syrebrist? I min ungdom har jag sovit i bilar många gånger och aldrig upplevt syrebrist. Är det verkligen så? Hur länge räcker syret i en bil då?

Ögonproblem? Javisst. Men hur många har sin kupévärmare bak i bilen i ögat på hunden? Kan väl hända om den får sitta ofta och länge i bilen kanske.
 
Sv: Hunden i bilen

Jag är en sån där undermålig hundägare som ibland lämnar hundarna i bilen, tom utan kupévärmare. Idag t ex fick de vara i bilen i två omgångar, 2x2 timmar med rastning och värmepaus emellan. Av två onda ting var detta det minst onda.

Jag blir så trött på alla som har synpunkter på alla andras sätt att ha hund, hur folks barn har det verkar inte särskilt viktigt men gud nåde den som inte följer alla regler till punkt och pricka när det gäller hundarna!! Jag kan inte lösa det perfekt för mina hundar varje dag och då gör jag mitt bästa för att det inte ska bli dåligt.
/Gruffar Lejonelle
 
Sv: Hunden i bilen

Poängen? Tja...kan väl finnas många orsaker. T ex: hunden skäller/ylar när den är lämnad i lght och du riskerar att vräkas och hunden mår dåligt förstås.
Du kanske ska iväg på hundträning efter stallet och har inte tid att köra hit och dit för att lämna/hämta hunden. Det är för kallt att ha hunden i hundgården osv.

Men det kanske bara är jag som tänker så att det finns alltid en orsak och inte bara en förvaringsplats till hunden bara för att.
 
Sv: Hunden i bilen

Ja någon enstaka gång skulle jag kunna ha hunden i bilen om det behövdes av tidsskäl för att man sedan ska iväg med hunden. Men då ska det vara en kortare tid (max typ 2 timmar) och som sagt, inte regelbundet.

Använder man bilen för att hunden annars skäller i lägenheten känns det som om man börjat närma sig regelbunden användning. Då tycker jag man ska se sig om efter hundvakt eller liknande. Om det inte är en enstaka gång när man ska handla mat ex.

Det är ju hur jag ser på saken, sen är det upp till var och en att avgöra vad som passar dem själva bäst.

Jag tror också att det alltid finns en orsak, men sen kan ju orsaken vara mer eller mindre bra.. Och framförallt kanske det kan finnas andra lösningar som är bättre.
 
Sv: Hunden i bilen

Jag har vid behov (utställning/tävling) haft med icketävlande hundar i bilen när det varit vinter. Jaktspetsarna har jag inte täckat utan de har sovit gott ändå, stoppan in en av småhundarna i samma bur som sällskap/värmedyna till den lilla.
Springa i fönstret och regelbunden koll och rastning av hundar.

Så hund i bil ser inte jag som något problem om man anpassar sig efter väder/temperatur och hur hunden mår.
 
Sv: Hunden i bilen

Både Överhettning och Syrebrist är klart överdrivna "risker", men de finns där.

Däremot är det JÄTTEvanligt att hundarna får problem med ögonen om man anväder kupévärmare (eller för den delen kupéfläkten eller ac'n.)
Draget som uppstår påverkar många hundar extremt negativt!

/Swat
 
Sv: Hunden i bilen

Jag har haft min hund i bil på vintern med rejält täcke och bra "sovmaterial" ingen kupévärmare. När han tex är med hos bekanta där det varit lugnast att ha hundarna isär, elelr på klubben, när jag håller i kurs och han är med som tex "visningshund" :D Han älskar dock bilar, allas bilar och han sover gott så det är inga problem. Dock har det aldrig varit mer än tre timamr i sträck. Jag hade dock slängt på ett extra täcke istället för kupévärmare :)
 
Sv: Hunden i bilen

3 timmar enligt lagen, i samband med transport eller tävling/träning inför tävling, 8 timmar för jakthundar.
Hundar får även sova i bilen vid dylika tillfällen.
 
Sv: Hunden i bilen

På flaket till en lätt lastbil, under en glasfiberkåpa har jag en låda som är isolerad. o ventilerad.
Där kan en välpälsad hund(gråhund, münster, wachtel ex) ligga utan problem i upp mot 8 timmar även om det är 25 grader kallt ute.
Inne i lådan har han ett lager (ca 20 cm fint torrt sågspån) och där mår hunden gott.
Jag använder även lådan som sovplats inne åt hunden så han är van vid den.
Mått
bredd 90 cm
längd 120cm
höjd 90cm
Lådan har lucka som hunden öppnar självb så att han kan knalla runt på flaket och kolla ut om han vill.
Ligger ofta på heltäckningsmattan på lådans tak o spanar genom rutan bak. dock inte under gång, då är luckan låst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 428
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 749
Senast: ako
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 865
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 519
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp