Hunden nafsar i fötterna?

slant98

Trådstartare
Hej
Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring och vet inte helt hur hans liv varit tidigare. Han är importerad från Rumänien. Han nafsar inte mig i fötterna (ledare?) men i princip alla andra när det inte passar honom. T ex om någon säger till honom att gå ner från soffan så nafsar han dem i fötterna när han hoppat ner. Ett annat exempel är att om någon går fram till honom i trädgården när han skäller på något utanför och säger till honom att sluta, då nafsar han i fötterna. Häromdagen nafsade han en kompis till barnen i fötterna. Hunden var i barn 1:s rum, barn 2 med kompis kom in för att fråga något. Kompis står helt still och hunden nafsar/biter hen i fötterna! Det är en kompis som är hos oss ofta. Vissa beteende kan ju "förklaras" med att det typ ligger i djurets natur, finns det någon förklaring till att en hund nafsar i just fötterna?
Känner oro att det har att göra med att han anser sig vara högre i rang än alla förutom mig och vet inte riktigt hur vi ska lösa det. Kanske vi kan jobba med det med familjemedlemmarna (har försökt, tycker han lyder dem bra, men när saker inte passar honom så nafsar han), men alla som kommer utifrån, kompisar?
 
Glöm det där med rang. Det är gammalt och förlegat. Numera vet man att den finns ingen rang och dominans över arter.

Vad gör ni när hunden gör såhär?
Ser jag det markerar jag att det inte är okej. Antingen med ord eller petar till honom beroende på var jag är. Inte alltid barnen gör något, om de säger ifrån till honom biter han mer.... de har tränat lydnad och leker mycket med honom, så tycker han borde respektera dem....
 
Ser jag det markerar jag att det inte är okej. Antingen med ord eller petar till honom beroende på var jag är. Inte alltid barnen gör något, om de säger ifrån till honom biter han mer.... de har tränat lydnad och leker mycket med honom, så tycker han borde respektera dem....
Det handlar inte om brist på respekt. Hundar tänker inte i respektformer, ffa inte bara för att någon tränat och lekt med dem. Hundar lär sig rätt och fel genom belöning/utebliven respons.
Hunden gör detta för att han kan och har fått någon vinning av det. Det kan handla om uppmärksamhet, rädsla, stress eller vad som helst och hunden ser som belöning i sin känsla att göra såhär. Svårt att säga vad det rör sig om i just erat fall utan att se situationerna.

Har ni funderat på att kontakta en tränare?
 
Ser jag det markerar jag att det inte är okej. Antingen med ord eller petar till honom beroende på var jag är. Inte alltid barnen gör något, om de säger ifrån till honom biter han mer.... de har tränat lydnad och leker mycket med honom, så tycker han borde respektera dem....
Jag skulle helt sonika lyfta bort honom och visa att detta är inte OK.
Blir så lagom roligt om någon får ett bett i hälsenan. Låt inte barnen hantera situationen.
 
Hur säger ni till hunden? Jag tycker att det låter som att han blir osäker/känner obehag vid konfrontationen/tillsägelsen. Vet inte om jag skulle avleda själva bitandet med kamp och lek utan istället göra det trevligt och positivt att lyssna. :) Locka ned från soffan istället för att "säga till" till exempel, samma sak vid skällandet. Avleda med något trevligt istället.
 
Hur kan du dra en sån slutsats utan att ha sett hunden i situationen? Jag tycker det är oansvarig att ge råd att kampa etc när du inte vet vad hunden signalerar.
Det är en malteser inte en amstaff!
Och att leka med hunden är positivt och början till start stoppkommando man sedan kan använda i situationer när hunden ”inte leker”
 
Det är en malteser inte en amstaff!
Och att leka med hunden är positivt och början till start stoppkommando man sedan kan använda i situationer när hunden ”inte leker”
Fast du vet ju inte vilken känsla hunden är i, att kampa och höja energinivån kan göra situationen värre.
 
Det handlar inte om brist på respekt. Hundar tänker inte i respektformer, ffa inte bara för att någon tränat och lekt med dem. Hundar lär sig rätt och fel genom belöning/utebliven respons.
Hunden gör detta för att han kan och har fått någon vinning av det. Det kan handla om uppmärksamhet, rädsla, stress eller vad som helst och hunden ser som belöning i sin känsla att göra såhär. Svårt att säga vad det rör sig om i just erat fall utan att se situationerna.

Har ni funderat på att kontakta en tränare?
Vi har varit i kontakt med jätteduktig tränare. Har tränat, tycker det periodvis blir bättre, sen helt utan anledning (?) blir det mycket sämre väldigt fort... är rädd för att något hänt hans första levnadsår som är djupt inrotat och svårt att komma åt när man inte vet vad det är.. ffa för en barnfamilj... hade jag varit ensam hade läget varit helt annorlunda!!! Det är svårt med sådana ”saker” i en barnfamilj, det kommer alltid att komma och gå kompisar här... våra barn är barn, de gosar, myser och leker med hunden... han hugger inte, han nafsar.. jag är orolig för att han gör en kompis hundrädd.. i dagsläget är jag inte orolig för att det blir värre (att han skulle hugga), men gillar inte beteendet alls....
 
Hur säger ni till hunden? Jag tycker att det låter som att han blir osäker/känner obehag vid konfrontationen/tillsägelsen. Vet inte om jag skulle avleda själva bitandet med kamp och lek utan istället göra det trevligt och positivt att lyssna. :) Locka ned från soffan istället för att "säga till" till exempel, samma sak vid skällandet. Avleda med något trevligt istället.
Jag tror det är en osäkerhet i honom som ligger djupt rotad från hans första år... vi har försökt med positiv förstärkning till leda... avledning med godis, lek, alltmöjligt när han skäller, har aldrig fått kontakt... det är en speciell liten herre och jag önskar vi visste mer om hans första år....
 
Vi har varit i kontakt med jätteduktig tränare. Har tränat, tycker det periodvis blir bättre, sen helt utan anledning (?) blir det mycket sämre väldigt fort... är rädd för att något hänt hans första levnadsår som är djupt inrotat och svårt att komma åt när man inte vet vad det är.. ffa för en barnfamilj... hade jag varit ensam hade läget varit helt annorlunda!!! Det är svårt med sådana ”saker” i en barnfamilj, det kommer alltid att komma och gå kompisar här... våra barn är barn, de gosar, myser och leker med hunden... han hugger inte, han nafsar.. jag är orolig för att han gör en kompis hundrädd.. i dagsläget är jag inte orolig för att det blir värre (att han skulle hugga), men gillar inte beteendet alls....
Kan ni inte ha honom avskild från barnen när de har vänner hemma?
Tex en grind in till köket eller liknande.
 
Kan ni inte ha honom avskild från barnen när de har vänner hemma?
Tex en grind in till köket eller liknande.
Jo, det kommer nog få bli så, men vissa dagar blir det väldigt mycket avskildhet och vi tycker synd om honom då, han tycker inte om att vara instängd... :/
 
Jag tror det är en osäkerhet i honom som ligger djupt rotad från hans första år... vi har försökt med positiv förstärkning till leda... avledning med godis, lek, alltmöjligt när han skäller, har aldrig fått kontakt... det är en speciell liten herre och jag önskar vi visste mer om hans första år....
Ha långlina/släpande koppel på i trädgården kanske, så kan ni använda det för att få kontakt och sedan belöna?
 
Jo, det kommer nog få bli så, men vissa dagar blir det väldigt mycket avskildhet och vi tycker synd om honom då, han tycker inte om att vara instängd... :/
Alla hundar passar inte i barnfamiljer. Ibland kan alla parter må bäst av att skiljas åt :heart
Känner ni att ni inte kan lita på hunden runt barnen och deras vänner och att div lösningar kommer göra hunden olycklig och träning har gett minimalt resultat kanske det är bäst att omplacera?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: KesoNeso
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp