Hunden som inte finns?

E

emshar

Alla i min omgivning verkar skaffa hund till höger och vänster. Oftast verkar det inte riktigt helt genomtänkt, och hundarna är vilda, ouppfostrade och fler än en har beteendestörningar typ svansjagning som aldrig slutar.

Jag har verkligen tänkt och tänkt på vad jag skulle vilja ha ev en hund, så man inte bara skaffar en för att den är söt, och sen är man fast med en monster för man kan inte ge hunden vad den behöver.
Jag har ju inte bråttom, vi ska inte skaffa hund förrän vi bor större, med trädgård, men jag börjar snart ångra att jag började leta.

Jag vill ha.. en mysig, snäll och smart hund som jag kan jogga i skogen med och mysa i soffan med. Som lär sig fort och går att använda till mycket (tex spår, dressyr, agility) men som kanske inte kräver 6 timmars fårvallning eller släddragning för att må bra. En hund man kan vara ensam ett par timmr utan att bli helt hyper, en hund som inte kommer till att utmana mig om sin ledarskapsplats hela tiden
(alltså, jag är en bra alfahona. min pojkvän kommer att gulla ihjäl hunden, dålig alfahane, så det är för hans skull =)
Den ska helst inte vara för liten (40 cm+)

Och jag har tittat på vovve.se, jag har kollat på wikipedia, jag har kollar på olika rasers hemsidor, uppfödar hemsidor och jag blir helt yr i mössan, alltid är det något typ "denna hunder kräver otroligt starkt ledarskap" "den här hunden är inget för nybörjare" "den här hunden mår bäst av gård/slädstall/fårherdning/8 timmars aktivering och korsord eller sudoko" eller nåt.

Är det helt omöjligt att hitta en lagom hund? En snäll, lydig hund som kräver "lagom" (3h+) motion varje dag och som helst är söt =)
 
Sv: Hunden som inte finns?

Fransk Bulldog. :love:

Faller visserligen på höjden, men ack så söt och trevlig hund!
 
Sv: Hunden som inte finns?

Åh! googlade med en gång, urgulliga!
Men som det ser ut finns det bara nån slags retriverhund som passar in på kriteriet.. och.. ja.. jag vet inte. Av nån anledning känns det motigt med en golden eller labbe och kan ju aldrig bli bra i slutet om det känns jobbigt innan det börjat.
 
Sv: Hunden som inte finns?

Sheltie såklart. Otroligt lätta att ha och göra med! Väldigt lättlärda, lyhörda, snälla, testar inte ledarskap hela tiden (förutom min råtta då :p), gosiga, kan användas till nästan allt men behöver inte massor av aktivering för att hålla sig lugna. De flesta ligger kring 35-40 men en del blir uppåt 45, så välj ut någon kraftig sak så blir det nog bra ;).

(mammas hund är tex 42 och då är det en tik)
 
Sv: Hunden som inte finns?

Okej, jag känner att jag måste göra lite reklam här för världens - enligt mig - bästa hundras nämligen Cesky terriern!

Dem är c:a 10 cm lägre i manken än ditt ideal men jag måste säga att det är en perfekt storlek på hund. Jag vet inte vad du har för anledningar till varför du vill ha en hund på minst 40 cm men tänk vad skönt det är med en hund som får plats i cykelkorgen ;)

Han är OTROLIGT lättlärd, han lär sig saker på högst 5 min och efter det sitter det där. Vi har gått tre agilitykurser och det älskar han (dessutom är han väldigt duktig på det). Han sover bara när han är ensam hemma och behöver ingen jättemotion för att bli nöjd.

Jag vet andra ceskys som tävlat lydnad med bra resultat och iom att det är en grythund från böjan så funkar även spårning osv.

Beskrivning från rasstandarden:Ceskyterrier skall vara en trivsam och gladlynt sällskapshund med
jämnt, aldrig aggressivt temperament. Rasen skall vara lättlärd,
lugn och ha vänlig läggning. Den kan vara en smula reserverad
mot främlingar.


Dem fäller INGENTING NÅGONSIN vilket är otroligt underbart! Sen ska dem rakas på ryggen och i nacken men ha långt hår under magen, på benen och i ansiktet. Vi brukar dock klippa allt hår förutom i ansiktet lite då och då.

Det enda krångliga är att det är en väldigt liten ras så det finns inte så många uppfödare. Men vi vill ha fler ceskyägare i Sverige :D

Skickar med en bild på min sötis, Zvante 3 år:
p3028551_55570472.jpg
 
Sv: Hunden som inte finns?

Labrador, golden, cockerspaniel?

Både spaniel och retrievers är avsedda för att jobba nära sin förare, de samarbetar och vill lyda.
 
Sv: Hunden som inte finns?

Alla i min omgivning verkar skaffa hund till höger och vänster. Oftast verkar det inte riktigt helt genomtänkt, och hundarna är vilda, ouppfostrade och fler än en har beteendestörningar typ svansjagning som aldrig slutar.

Därför att det verkar vara en dålig trend :crazy:

En bekant har precis fått en rottweiler/pitbull - blandnings hane på 1 år. Många klarar säkert av denna hund men personen tror på att hunden ska bo in sig dom första 2 veckor = dvs inga regler under denna tid och att hunden ska ges i födelsedagspresent till hennes barn när denne fyller 12. Både jag och min pojkvän kommer inte besöka denna bekant under tiden som hon har hunden - fördomar ? Jaa, som tusan eftersom jag har sett hur personens andra hundar har betett sig. Raserna i sig har jag inget emot eller ens blandningen om man vet vad det innebär, men det är ingen blandning för vem som helst.
 
Sv: Hunden som inte finns?

Min pojkväns mamma har en ...terrier llasa apso + nåt annat blandning som är lite mer än 1 år och alldeless sjövild. Jag erbjöd mig att gå med den till brukshundsklubben, träna den själv eller vad som helst för att få lite fason på den, men nej, de tycker inte att det är lönt för det är ju bara "en liten söt hund aaaaaw"
Sån inställning gör mig helt nervös.
En annan vän har fått nån slags amstaff blandning som är ett gosigt lamm inomhus, men som inte ens kan släppas lös ute för han jagar sin svans tills han kräker och vid (ganska lama) tillsägningar från min väninna blir han agressiv.

Det finns så mycket som kan gå fel om man inte kan ge sin hund den struktur eller aktivering den behöver och jag vill ju absolut inte ha en hund som jag kanske förstör livet för, om ni förstår hur jag menar?
 
Sv: Hunden som inte finns?

Skaffar man hund av rätt anledning går det oftast bra, för då är man påläst innan och vet verkligen vilken ansvar det innebär att vara hundägare. Vissa tänker bara att dem vill ha en söt liten hund som sällskap i TV-soffan och på ens promenader.
 
Sv: Hunden som inte finns?

Nej, det är definitivt inte omöjligt att hitta en hund som klarar sig på tre timmar motion/aktivering i dagen och ett konsekvent ledarskap.

Du gör precis som jag gjorde innan jag skaffade min första hund, såg bara problemen folk hade och dömde mig väldigt hårt när jag läste på om olika raser. Jag fattade inte då att största delen av folk som har problem med "normalhundar" är de som inte kallar 3 timmar/dag för lätt aktivering, utan tokträning, och som inte har en hum om normalhyfs, uan tycker att krav på hundens uppförande är totalt onödiga, alt. ss-fasoner man kör med bara för att pina hunden. Detta upptäckte jag först när vi väl hade skaffat valp och började träffa folk med hund ute på promenad och på valpskolan. Jag hade sparat mig otaliga timmars vånda om jag hade insett detta långt tidigare.

Det kommer att gå finfint för dig om du väljer en ras som inte är för extrem, alla raser är inte det. Jag tror inte heller att du ska skaffa en ras som inte känns rätt bara för att den verkar enkel att tas med. Och kom ihåg variationer inom rasen! Besök uppfödare till några raser du kan tänka dig och bilda en egen uppfattning, både om rasen och olika individer.

(Min ras är welsh springer spaniel, lyhörd, lättlärd, öppen, oerhört glad och utmärkt nöjd med normal aktivitet. Även om "alla" snackade turbo, klängighet och kort fokus. Söt? Absolut, enligt mig)
 
Sv: Hunden som inte finns?

Absolut inte omöjligt att hitta en sån ras!
Förutom de som redan nämnts så kanske pudel kan vara ett alternativ?
 
Sv: Hunden som inte finns?

Din beskrivning påminner lite om min egna, och än idag stortrivs jag med min labbe. :)
 
Sv: Hunden som inte finns?

*nodnod*
Jag känner mig lite lugnare nu och imorgon är det jag som börjar snoka rätt på olika uppfödare här nere i skåne så man kan lära känna dem!
Som sagt, gott om tid att hitta en lämplig en, med snälla föräldrar och lugna ägare =)
(och givetvis, söta små hundar ^^ )
 
Sv: Hunden som inte finns?

Du gör precis som jag gjorde innan jag skaffade min första hund, såg bara problemen folk hade och dömde mig väldigt hårt när jag läste på om olika raser. Jag fattade inte då att största delen av folk som har problem med "normalhundar" är de som inte kallar 3 timmar/dag för lätt aktivering, utan tokträning, och som inte har en hum om normalhyfs, uan tycker att krav på hundens uppförande är totalt onödiga, alt. ss-fasoner man kör med bara för att pina hunden. Detta upptäckte jag först när vi väl hade skaffat valp och började träffa folk med hund ute på promenad och på valpskolan. Jag hade sparat mig otaliga timmars vånda om jag hade insett detta långt tidigare.

:bow: det här placerar jag i kategorin dagens sanning :bow:
 
Sv: Hunden som inte finns?

Min syster har en finsk lapphundstik och den hunden + deras aktivitetsnivå verkar stämma rätt bra med dina önskemål.

Hon är snäll, kramig, utmanar aldrig, tycker om att jobba men är lugn när det behövs. Hon har inget emot att följa med på fjällvandring, skidåkning, kanotturer osv i x antal timmar eller dagar. Som motpol jobbar min syster mkt när hon väl jobbar, och hunden har då inget emot att ligga och softa i soffan på hennes jobb eller hemma med sambon.
Hon är smart och lättlärd. Skulle nog passa mkt bra till lydnad, spår, agility... Ja, allt matte och husse vill göra tycker hon är roligt :laugh:

Och en sak till: min systers sambo är nog lite som din. Den som inte "kan" vara auktoritär. Han är lekfarbror och lättflörtad :p en annans (läs: min) hund skulle säkert utnyttja det till max.

De enda nackdelarna jag ser med syrrans hund är att den är mörkrädd (:p) och fäller MKT hår. Annars är det en mkt trevligt allroundhund för den medelaktiva ägaren som gärna jobbar med hunden men inte vill ha det som krav varje dag.
Nu är min erfarenhet av finsk lappis begränsad till endast denna, men är du intresserad av rasen finns säkert fler som kan bekräfta eller dementera ovanstående :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej! Jag är ny på det här forumet (har dock varit inne och läst i trådar tidigare, tycker ni brukar ha vettiga tankar!) men skulle...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 569
Senast: Llinnsa
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp