Hunden stinker!

Centaur

Trådstartare
Mina föräldrars hund stinker så fruktansvärt att jag inte ens klarar av att ha honom inne i mitt hus när jag passar honom. :wtf:

Måste ha honom i min tvättstuga/hall med öppet fönster men ändå stinker det där inne i en dag efter att han åkt hem. En frän skarp genomträngande lukt, som en räv. Fattar inte hur han kan lukta så hemskt... Det är inte vanlig hundlukt.

De tvättar såklart hunden men han luktar lika illa dagen efter. Det är en collie med väldigt tjock och kraftig päls och han är utomhus hela dagen (om det inte regnar). Han springer lös på gården väldigt mycket så jag vet inte om han rullar i något som stinker eller om det är han själv denna lukt kommer från. Jag tycker lukten har blivit värre med åren.

Någon som har några tips om hur vi kan få bort lukten eller vad det kan bero på? Han visar inga tecken på sjukdom och har som sagt haft besvär med lukten i flera år. Tycker det är så tråkigt att jag inte kan ha honom inne. :(
 
Mina föräldrars hund stinker så fruktansvärt att jag inte ens klarar av att ha honom inne i mitt hus när jag passar honom. :wtf:

Måste ha honom i min tvättstuga/hall med öppet fönster men ändå stinker det där inne i en dag efter att han åkt hem. En frän skarp genomträngande lukt, som en räv. Fattar inte hur han kan lukta så hemskt... Det är inte vanlig hundlukt.

De tvättar såklart hunden men han luktar lika illa dagen efter. Det är en collie med väldigt tjock och kraftig päls och han är utomhus hela dagen (om det inte regnar). Han springer lös på gården väldigt mycket så jag vet inte om han rullar i något som stinker eller om det är han själv denna lukt kommer från. Jag tycker lukten har blivit värre med åren.

Någon som har några tips om hur vi kan få bort lukten eller vad det kan bero på? Han visar inga tecken på sjukdom och har som sagt haft besvär med lukten i flera år. Tycker det är så tråkigt att jag inte kan ha honom inne. :(
Det kan inte vara tänderna som luktar?

Känner dina föräldrar något?
 
Mina föräldrars hund stinker så fruktansvärt att jag inte ens klarar av att ha honom inne i mitt hus när jag passar honom. :wtf:

Måste ha honom i min tvättstuga/hall med öppet fönster men ändå stinker det där inne i en dag efter att han åkt hem. En frän skarp genomträngande lukt, som en räv. Fattar inte hur han kan lukta så hemskt... Det är inte vanlig hundlukt.

De tvättar såklart hunden men han luktar lika illa dagen efter. Det är en collie med väldigt tjock och kraftig päls och han är utomhus hela dagen (om det inte regnar). Han springer lös på gården väldigt mycket så jag vet inte om han rullar i något som stinker eller om det är han själv denna lukt kommer från. Jag tycker lukten har blivit värre med åren.

Någon som har några tips om hur vi kan få bort lukten eller vad det kan bero på? Han visar inga tecken på sjukdom och har som sagt haft besvär med lukten i flera år. Tycker det är så tråkigt att jag inte kan ha honom inne. :(

Kan det vara analsäckarna månne? Jag skulle inte säga att det luktar räv, men stinker gör det i alla fall. :crazy:

Eller tänderna?
 
Nej det är själva pälsen eventuellt huden som luktar.

Mina föräldrar känner det också men de är lite immuna.
 
Veterinären kunde inte hitta något fel på honom... Funderar på att be dem tvätta och så hålla honom kopplad ett tag för att avgöra om han rullar sig i något när han är lös tex rävkiss.
 
Låter som en bra idé att bada hunden och sedan hålla den kopplad. Det kan också vara en bra idé att kolla upp vad hunden äter. Min mor tex reagerar på alla hundar som äter torrfoder (många vänners och bekantas hundar har varit med mig till henne och varje gång har hon kommenterat hundens lukt till mig. Aldrig att hon gjort det med en som ätit råfoder av något slag).
 
Tänker också på maten. Kost påverkar ju oss människor och vår kroppslukt så varför inte hundar? Många hundar får rena skräpfodret.
 
Kan man dela pälsen såpass att man kan se ända ner till huden? Vissa hundar har ju väldigt tät päls. Tänker på något slags hudinfektion eller att hunden har rullat sig i något som har fastnat längst in vid huden och så blir inte pälsen ren ända in när hunden badas. Eftersom lukten kommer tillbaks så snabbt. Om inte hunden ställs ut så skulle man ju kunna klippa/raka ner pälsen till ett minimum och sen bada. Kommer då lukten tillbaks snabbt ändå så måste något vara fel.
 
Raka ner hela hunden och bada i något medicinskt schampo för fet och oljig päls. Det brukar ta bort odörer.

Är det kollat i öron och mellan tassar att han inte har svampinfektion? Det luktar väldigt fränt och sticker i näsan, nästan som mögel.
 
Kan man raka en collie då?? Har hört från flera håll att det är totalt förbjudet och förstör pälsen för all framtid...

Huden ser helt normal ut.
 
Kan man raka en collie då?? Har hört från flera håll att det är totalt förbjudet och förstör pälsen för all framtid...

Huden ser helt normal ut.

Du kan klippa ner alla hundar. Pälsen kan bli förändrad, det är dock mer vanligt på strävhårshundar som ska trimmas och inte klippas.
Något är ju helt klart galet med hunden så jag hade klippt.
 
Jo för mig men det är ju inte min hund... Kan påverka men ej bestämma. De är ju inte lika besvärade av odören heller.

Klipper du helt ner som på en häst? Hur lång tid tar det innan pälsen växer ut?

Ska iaf be dem bada honom först och hålla honom kopplad ifall det är så att han helt enkelt blir smutsig ute.

Våtexem tror varken veterinär eller jag på, huden ser som sagt normal ut, han kliar inte öht, han blir endast våt vid tvätt och torkas då noggrant. Han blir inte genomblöt av regn och han hatar vatten så simmar gör han inte. Tassar, mun och öron luktar inte utan det är själva pälsen.
 
Jag klipper ner helt, växer ut på några månader.

Jo för mig men det är ju inte min hund... Kan påverka men ej bestämma. De är ju inte lika besvärade av odören heller.

Klipper du helt ner som på en häst? Hur lång tid tar det innan pälsen växer ut?

Ska iaf be dem bada honom först och hålla honom kopplad ifall det är så att han helt enkelt blir smutsig ute.

Våtexem tror varken veterinär eller jag på, huden ser som sagt normal ut, han kliar inte öht, han blir endast våt vid tvätt och torkas då noggrant. Han blir inte genomblöt av regn och han hatar vatten så simmar gör han inte. Tassar, mun och öron luktar inte utan det är själva pälsen.
 
Då borde han ha päls igen till vintern om jag klipper honom nu då. Ska diskutera med hundägarna! :)

En rakad fluffcollie blir ju dessutom ärligt talat bara snyggare än den var innan, det är ett argument som kan vara värt något det med! :D

Colleen9407.jpg

(random googlebild)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 018
Senast: Ajda
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 951
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 372
Senast: Hyacinth
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 696
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp