Hunden stinker!

Jo för mig men det är ju inte min hund... Kan påverka men ej bestämma. De är ju inte lika besvärade av odören heller.

Klipper du helt ner som på en häst? Hur lång tid tar det innan pälsen växer ut?

Ska iaf be dem bada honom först och hålla honom kopplad ifall det är så att han helt enkelt blir smutsig ute.

Våtexem tror varken veterinär eller jag på, huden ser som sagt normal ut, han kliar inte öht, han blir endast våt vid tvätt och torkas då noggrant. Han blir inte genomblöt av regn och han hatar vatten så simmar gör han inte. Tassar, mun och öron luktar inte utan det är själva pälsen.

Min schäfertik började lukta illa på äldre dagar och det var riktigt obehagligt. En grannes hund lika dant. Jobbigt, för vi förstod inte varför. Men båda hundarna hade mycket tjock päls med mycket underhår.
 
Min ena hund stinker apa rent ut sagt om han får " ett riktigt bra" foder.
I hans fall handlar det om att han inte kan smälta alla proteiner i det fodret och då kommer lukten som är vidrig och sätter sig överallt.
 
Om fodret innehåller höga halter omega 3 / omega 6 kan det bli ett överskott som tränger ut ur huden och lukter fränt när det sedan blir härsket. Beror det på detta luktar hunden främst runt nacke och huvud. Och har förmodligen inga andra problem och även glansig fin päls. Testa att byta foder :)
 
Om fodret innehåller höga halter omega 3 / omega 6 kan det bli ett överskott som tränger ut ur huden och lukter fränt när det sedan blir härsket. Beror det på detta luktar hunden främst runt nacke och huvud. Och har förmodligen inga andra problem och även glansig fin päls. Testa att byta foder :)

Tråden är från 2015... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 013
Senast: Ajda
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 951
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 372
Senast: Hyacinth
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 693
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp