Bukefalos 28 år!

Hunden tuggar inte

M

Möller

Nä jag har ingen problemhund, jag har bara fått för mig att fråga om två problemsaker på kort tid ;)
De flesta hundägare ser det väl som en bra sak om hunden ite tuggar och visst, det är skönt att få behålla skor och annat hela men för att hans bissingar ska må bra måste han ju tugga på ben osv.
Han får har haft tandsten två gånger och då har morsan plockat det (tandsköterska :)) också får han torrfoder, MEN, jag hade gärna sett att han tuggade mer på tuggben mm men icke, jag har försökte med allt möjligt, märgben, baconben....många olika saker.

Har ni tips på hur jag ska uppmuntra hans tuggande? Han har ju trotts allt två hundraser i sig med kända tandproblem.
 
Sv: Hunden tuggar inte

Min ena hund fattade inte alls vad grejen var med tuggben, i 2 år tuggade hon bara på de benen som redan var uppmjukade av de andra, men du har väl bara en hund:p

Käkar han inte märgben heller? Det brukar de flesta hundar tycka om... Inget av de torkade djurdelarna heller?

Vad har han för raser i sig som har tandproblem?
 
Sv: Hunden tuggar inte

Jo typ grisöron och allt sånt käkat han, märgben gnager han av det utanpå och sen inte mer, han har varit bra på att tugga men senaste typ dryga halvåret har han dissat tuggben.

Bordercollie och Coliie har vad jag vet problem med sina tänder, känner till ett par hundar av båda sorterna som har fått dra ut ett antal tänder.
 
Sv: Hunden tuggar inte

Haft en del hundar som varit sådär - eller värre. Låtit dem vara, vill de inte så vill de inte.

Men vill du lura honom att tugga kan du kanske prova preparera märgben? Kleta på och peta i leverpastej eller ngt annat gott klet t ex?
 
Sv: Hunden tuggar inte

Men grisöron räcker väl? Se bara till att de är torkade och inte rökta så kan han äta fler utan att bli dålig i magen.
 
Sv: Hunden tuggar inte

Ja just det ja, att jag inte tänkt på det, kletar jag på försvarets hudsalva på tuggbenet tuggar han ju *doh*

lady_vip -> Vet du hur fort han sätter i sig ett grisöra? Det kan inte bli mycket tandhälsa på ett sånt tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Genom facebook har jag fått kontakt med en hundägare som har ett halvsyskon till min hund, och hon har problem så det står härliga...
Svar
10
· Visningar
1 353
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 452
Senast: Disen
·
M
Övr. Hund Kom hem idag och fick mig en mindre rolig överrasning... Min favorit soffa är numera ett minne blott... All stoppning var utdragen, å nu...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: bernersennen tjalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp