Hundens ålder

Soffan74

Trådstartare
När räknas en hund som gammal?
Min Lady är 12 nu (troligen, hon var omhändertagen när vi hämtade henne för 7 år sedan), papillion
 
Det beror på så många olika saker tycker jag. Det finns ju "ungdomliga" hundar på tolv år och så finns det gamla hundar som är tolv år, vaggar gatorna fram och tydligt visar åldern.
Det beror på vilken ras de är, vilken eventuell sjukdomshistorik de haft, vilken vardag, vilken genetik och tusen andra saker.
Tycker att det är lättare att klassa de flesta raser som "seniorer" någonstans runt åtta till tio år och börja hålla lite uppsikt, kanske gå på tätare hälsokoller om det behövs.

Min hund är också tolv och hon är definitivt en senior, men en senior som inte behöver någon särbehandling än så länge. :)
 
Det beror på så många olika saker tycker jag. Det finns ju "ungdomliga" hundar på tolv år och så finns det gamla hundar som är tolv år, vaggar gatorna fram och tydligt visar åldern.
Det beror på vilken ras de är, vilken eventuell sjukdomshistorik de haft, vilken vardag, vilken genetik och tusen andra saker.
Tycker att det är lättare att klassa de flesta raser som "seniorer" någonstans runt åtta till tio år och börja hålla lite uppsikt, kanske gå på tätare hälsokoller om det behövs.

Min hund är också tolv och hon är definitivt en senior, men en senior som inte behöver någon särbehandling än så länge. :)
det börjar synas på min Lady att hon är gammal. Sover mkt
 
Min tibbe blir snart elva. Han är lite minde smidig, sover tyngre och blir lättare kall än tidigare.
Till Nästa års fjällvandring bör vi nog undvika långa partier av blockterräng där han måste klättra för att ta sig fram.
 
Jag tänker hundarna som "gamlingar" när de är 10åringar, däremot finns det ju (precis som med människor och andra djur) pigga och icke-pigga gamlingar. När folk pratar om 8åriga hundar som gamla, då tänker jag att något är fel antingen på hunden som sådan eller på rasen och aveln.
 
Jag tänker hundarna som "gamlingar" när de är 10åringar, däremot finns det ju (precis som med människor och andra djur) pigga och icke-pigga gamlingar. När folk pratar om 8åriga hundar som gamla, då tänker jag att något är fel antingen på hunden som sådan eller på rasen och aveln.

Jag resonerar nog liknande. Sedan finns det ju avarter som jättehundar i stil med Irländsk varg och St bernardh till exempel - där förstår jag om en hund på åtta kan anses gammal men då hamnar vi på fel i aveln förstås.

Allmänt.
Sedan tror jag att det är lite farligt att börja tänka på sin hund som gammal innan de börjat visa tecken på det. Min tant är som sagt drygt tolv nu, och även om jag är medveten om det påverkar det inte min motionsplan eller andra aktiviteter så länge hon är med på det! Sex timmars hajk uppå kullarna var absolut inga problem.
Jag har en vän med en hund på tio år som skyller varje krämpa eller ovilja på hundens ålder. De kan inte följa med på ditt eller datt, inte motionera som de gjorde förut...
Jag känner att hon gör hunden gammal i förtid, som inte håller den i form.
 
Jag resonerar nog liknande. Sedan finns det ju avarter som jättehundar i stil med Irländsk varg och St bernardh till exempel - där förstår jag om en hund på åtta kan anses gammal men då hamnar vi på fel i aveln förstås.

Allmänt.
Sedan tror jag att det är lite farligt att börja tänka på sin hund som gammal innan de börjat visa tecken på det. Min tant är som sagt drygt tolv nu, och även om jag är medveten om det påverkar det inte min motionsplan eller andra aktiviteter så länge hon är med på det! Sex timmars hajk uppå kullarna var absolut inga problem.
Jag har en vän med en hund på tio år som skyller varje krämpa eller ovilja på hundens ålder. De kan inte följa med på ditt eller datt, inte motionera som de gjorde förut...
Jag känner att hon gör hunden gammal i förtid, som inte håller den i form.
Det var precis varghund och andra jätteraser jag tänkte på när jag skrev det där om fel med aveln. Tex hade en här i området en grand danois förut. När den var 6 år så pratade hon om den som gammal och "vi får se hur länge den hänger med". För mig som nu har en (snart) 7åring som nog är i sitt livs bästa form trots gammal allvarlig knäskada så känns det helt absurt. Hade det inte varit för att hon pga ålder inte får tävla lure coursing mer än nästa år, så hade jag inte haft en tanke på att hon börjat bli äldre.

Däremot, när min tant Zala var ca 9-10 år så började jag kalla henne för just tant. Det påverkade inte på något sätt hur jag motionerade henne, men hon var gammal och klok och på så sätt "tantig" :love: Hon hängde med på lc-träningar även efter att hon fyllt 11 år. Den sista gången hon sprang var ca en månad innan jag var tvungen att låta henne somna in. Hon var verkligen pigg och glad och väldigt igång fram till slutet. Jag är mycket tacksam över att det gick jättefort för henne att bli sämre, så att hon fick vara aktiv hela livet. Det var bara den sista veckan som jag drog ner på motionen och kände att något var allvarligt fel. Jag bromsade henne aldrig utan lät henne vara aktiv fullt ut så mycket som hon ville. Många har kritiserat mig för att göra så, säger att jag skapar hundar som kräver "för mycket" och blir "för vältränade" osv. Men jag ser det som att jag ger dem möjlighet att vara lyckliga och leva länge med fullt av energi.
 
Jag resonerar nog liknande. Sedan finns det ju avarter som jättehundar i stil med Irländsk varg och St bernardh till exempel - där förstår jag om en hund på åtta kan anses gammal men då hamnar vi på fel i aveln förstås.

Allmänt.
Sedan tror jag att det är lite farligt att börja tänka på sin hund som gammal innan de börjat visa tecken på det. Min tant är som sagt drygt tolv nu, och även om jag är medveten om det påverkar det inte min motionsplan eller andra aktiviteter så länge hon är med på det! Sex timmars hajk uppå kullarna var absolut inga problem.
Jag har en vän med en hund på tio år som skyller varje krämpa eller ovilja på hundens ålder. De kan inte följa med på ditt eller datt, inte motionera som de gjorde förut...
Jag känner att hon gör hunden gammal i förtid, som inte håller den i form.

Det tror jag med. Jag tänker inte på Rubens ålder utan han får hänga med som han alltid gjort. Går sina promenader, leker och busar.
Mentalt märker jag såklart att han är ålder, klok och förståndig.
 
Min basenji är 11 men hon blev tant och gammal redan vid 7.

Mycket bekväm dam som inte gör någonting i onödan. Det enda jag märkt är att hon inte har lika lätt att hoppa upp på saker längre. Hon får planera lite för det. Det och dåliga tänder annars är hon med överallt men vid 7 var det precis som hunden sa att Nej nu är jag vuxen och ska ha det bekvämt

Min dvärgschnauzer som jag fick ta bort akut pga av trauma/skada vid 14 års ålder var väldigt aktiv och pigg. Lite sämre hörsel, lite tröttare i kroppen som märktes när det blev snårigt i skogen och det var mycket hopp för att ta sig fram annars var hon med i ur och skur.
 
Jag är något av en statistiknörd och när jag kollar upp linjer av collie där hundar dött i förtid så har jag, utan att tänka särskilt mycket över det, lagt gränsen på hundar som dör innan de fyllt 9. 9 är visserligen ingen jättegammal hund och jag förväntar mig att mina hundar blir några år äldre än så men för mig markerar det ändå någon slags gräns där en hund av medelstor ras blir senior och man kan börja märka av naturligt åldrande.
 
Hur är det försäkringsmässigt? Visst räknas de som seniorer vid sju års ålder där, eller är det bara något jag fått för mig?
Seniorklasserna på utställningarna häromkring är i alla fall för hundar sju år och uppåt. :) Fast personligen tycker jag ju att en sjuåring fortfarande borde vara en jycke i frisk och aktiv medelålder!
 
Benji började bli gammal redan vid 5 års ålder, var även då vi upptäckte att han hade artros i båda höfterna. I år blir han 8 och jag skulle bli förvånad om han blir mycket över 10 år. Han är glad, springer och badar och rullar sig, men det märks att han är seg i kroppen och bör trött väldigt fort.

Milla, vår förra labbe, fick inte ens grå hår förrän hon var 10 och var unghundspigg tills hon var 12. Hon blev nästan 15 år.
 
Hur är det försäkringsmässigt? Visst räknas de som seniorer vid sju års ålder där, eller är det bara något jag fått för mig?
Seniorklasserna på utställningarna häromkring är i alla fall för hundar sju år och uppåt. :) Fast personligen tycker jag ju att en sjuåring fortfarande borde vara en jycke i frisk och aktiv medelålder!

Jag tror att det är från sju år som ersättningsnivån börjar sjunka, i alla fall hos mitt försäkringsbolag. Vid tio försvinner livförsäkringen.

Veteranklass i Sverige (hela FCI gissar jag) är från åtta år. När jag jobbar som ringsekreterare noterar jag att i vissa raser är det mer eller mindre sensation om det finns veteraner anmälda, medan det i andra kan vara ett helt gäng. Det kan naturligtvis skilja mellan utställningar och sen finns det gissningsvis olika traditioner inom raserna också (t ex om rasklubben har tävlingar om "Årets veteran" lockar det kanske fler utställare), men visst har det ibland något att göra med hur gamla respektive raser blir.

Jag har cocker spaniel och det är inte en ras som blir jättegammal, men de brukar komma upp 12-årsåldern i alla fall. En 7-8-årig cocker är inte en gammal hund. Båda mina är det dock. De är 13,5 respektive 13 år. Ingen av dem hör något (den yngre kanske har lite hörsel), men övriga sinnen verkar vara intakta. Det går bra att se en ful hund på 200 m avstånd så man kan skälla på den i alla fall:angel:. Den yngre har lite krämpor, är lite stel och kan inte längre hoppa upp i soffan. Men hon är smart och jag har lärt henne att använda en sittpuff som trappa. Hon anpassar sina rörelser, är ständigt glad och lärde sig nyligen att öppna sopkorgen genom att trampa på pedalen:crazy::rofl:. Efter att ha varit tunn i våras är hon nu i riktig fin kondition och även om hennes en gång så välmusklade överlinje inte lär komma tillbaka rör hon sig nu riktigt bra, men hon får ta det lugnt på hala golv. På underlag med fäste kan hon dra i kopplet med oförminskad styrka och det går att se att hon faktiskt har utmärkta grundrörelser.

Den äldre far fram som en unghund. Hon verkar inte ha några ålderskrämpor alls när det gäller rörelser, men hör gör hon som sagt inte längre. Detta efter en förmodad stroke i höstas.

Med hänsyn till den yngre tar vi fler, korta promenader. Eftersom damerna inte hör vågar jag inte längre släppa loss dem annat än inom stängsel eller ute hos vänner på landet där de känner till var tomtgränsen går. Men de verkar ändå ganska nöjda med livet och är ständigt med och kollar in vad som händer.
 
Min tibbe blir snart elva. Han är lite minde smidig, sover tyngre och blir lättare kall än tidigare.
Till Nästa års fjällvandring bör vi nog undvika långa partier av blockterräng där han måste klättra för att ta sig fram.
Med blockterräng menar jag allltså sådan här terräng, När han blir tolv tänker jag att det nog är onödigt att utsätta honom för kilometervis av detta.... så länge han lever kommer han nog att vilja, men det bör jag nog styra. Och så ska han få en termodräkt, Det tar honom längre tid att bli varm nu om han är nedkyld.
FB_IMG_1534186668412.jpg
 
Beror på individen. Visst tycker jag att en hund på 10 är gammal så men vår jämte är också "gammhund" och han är bara 7 men med sviktande hälsa. Han är lite halt och lytt, lite stel, har fått någon tand utslagen och en del ordentliga smällar åt huvudet pga att han har en historia av att vara är allt för närgången på viltet. Ett jäkligt hårt liv tillsammans med någon form av epilepsi och personlighetsförändring gör att vi vet att hans tid är väldigt begränsad och då blir det automatiskt att man börjar se honom som gammal trots att han är i fin form och vältränad - redo för, vad som troligen blir, hans sista jaktsäsong.
 
Beror på individen. Visst tycker jag att en hund på 10 är gammal så men vår jämte är också "gammhund" och han är bara 7 men med sviktande hälsa. Han är lite halt och lytt, lite stel, har fått någon tand utslagen och en del ordentliga smällar åt huvudet pga att han har en historia av att vara är allt för närgången på viltet. Ett jäkligt hårt liv tillsammans med någon form av epilepsi och personlighetsförändring gör att vi vet att hans tid är väldigt begränsad och då blir det automatiskt att man börjar se honom som gammal trots att han är i fin form och vältränad - redo för, vad som troligen blir, hans sista jaktsäsong.
:heart
 
Min ras (lancashire heeler) är sällan gammal förrän en bra bit efter 10 år. Känner hundar som tävlar agility fortfarande vid 13 års ålder :D
 
Beror ju på individens hälsa och "livsstil". Boss börjar definitivt bli gammal, med småkrämpor, artroser och sånt. Han är 9 och har gått rätt hårt åt sin kropp hela sitt liv.

Med på promenaden idag var en 16 gammal BC. Klar i knoppen och ser bra, men döv och börjar bli svag i bakdelen så tempot är lågt. Gammal men väldigt livsglad ändå!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 592
Senast: LaMagia
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
628
Senast: Emmi
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp