hundens hull och hälsa, hjälp?

N

nemi_baby

min tik är 10 månader gammal, väger 24 kg(ca) och runt 57 cm i manken. väger hon för lite eller är det lagom? hon är schäfer, terveuren och jämthund. (hälften schäfer). hon har maten tillgänglig hela tiden, vatten oxå självklart. men jag undrar bara om de låter normalt? hon är lite smal nämligen. hon har inga mag problem eller nåt sådant.
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Syns revbenen?
Känner du revbenen?
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Kan du känna revbenen? Syns de?
Ifall de inte syns men du kan ändå känna de så är hunden i lagom hull.
Måste du trycka in med handen och den bufflar ut massor av fett och päls innan du kommer till revbenen så är den för tjock.
Det måttet har jag alltid haft på de hundar jag har haft.
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Athos skrev:
Syns revbenen?
Känner du revbenen?
jag känner dom men dom syns inte, tror ja iallafall. hon har ingen bullmage eller nåt sånt. hon ser inte så jätte smal ut men jag undrar ändå om hon ska öka i vikt eller om hon är normal? hon är lika pigg och glad som vanligt
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Om hon inte ser tjock ut så tycker inte jag att hon ska öka i vikt speciellt ifall hon verkar lycklig!! :bow: *hug*
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Carpe_Diem skrev:
Kan du känna revbenen? Syns de?
Ifall de inte syns men du kan ändå känna de så är hunden i lagom hull.
Måste du trycka in med handen och den bufflar ut massor av fett och päls innan du kommer till revbenen så är den för tjock.
Det måttet har jag alltid haft på de hundar jag har haft.
okej näe ja tror inte dom syns men ja känner dom. det är inte en massa fett när ja känner. men magen däremot buktar in lite men kan de bero på att hennes valp fett börjar försvinna?
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

lägg ut bilder på henne från sidan och uppifrån så är det nog lättare att se om hon är för smal! =)
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Låter som att hon är normal. Du behöver inte oroa dig om inte revbenen syns. Har hon en midja (sett uppifrån) och är fint musklad så är allt normalt;)
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Carpe_Diem skrev:
Om hon inte ser tjock ut så tycker inte jag att hon ska öka i vikt speciellt ifall hon verkar lycklig!! :bow: *hug*
hon verkar vara lycklig iallafall! hon har bra kondition och har massa människor som tycker om henne. hon har hund kompisar som hon umgås med. hon älskar att vara lös och springa och jaga kompisar och pinnar så den hälsan verkar de ju inte va nåt fel på. de ja reagera på är att hon va lite rundare förut, men hon är ju lite äldre nu och valpfettet kanske försvinner lr nåt... men men ja ska hålla henne under uppsikt
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

thea skrev:
lägg ut bilder på henne från sidan och uppifrån så är det nog lättare att se om hon är för smal! =)
Fast den med att kunna känna revbenen utan att se dem tycker jag är ett enkelt mått!! Vissa hundar har massor av päls och ser tjockare ut än vad de är!!
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Athos skrev:
Låter som att hon är normal. Du behöver inte oroa dig om inte revbenen syns. Har hon en midja (sett uppifrån) och är fint musklad så är allt normalt;)
hon har bra muskulatur och har inte fått några klagomål men man blir ju ändå lite orolig när hon inte äter som hon ska...
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

ska strax lägga in bra bild på henne
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

%7BC31A6158-E056-4BE9-B234-C076C5A69470%7D.jpg


och

%7B7842780D-ABC6-4C82-A51F-4D76A4B66192%7D.jpg



hade tyvärr ingen bild där man ser henne stående...
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

jag tycker inte att hon ser för smal ut!
jättesöt vovve! :)
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

kanske man inte ska tänka så mycke på de då...men de e ju klart... man vill sitt bästa till sina bebbar..har ju haft å uppfostrat henne sen hon va 8 veckor..
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Hon ser inte øverdrivet smal ut som man ser på de dær bilderna iaf. Men det ær ju svårt att bedøma på bilder som inte visar från sidan eller stående framifrån...

Dock skulle jag bara vilja komma med en rekommendation att hon får mat på två bestæmda tider morgon & kvæll & dæremellen inte har mat stående. På så vis får du bættre kontroll på vad & hur mycket hon æter. Hundar mår æven bættre av att æta på bestæmda tider, plus att du lættare vet nær hon kommer gøra sine behov :)

Vill hon inte æta maten nær hon får den så antigen byt sort till någon hon finner smakligare eller blanda i lite, lite av något annat (t ex korv, burkmat eller dylikt) som hon tycker vældigt mycket om så æter hon sækert med god aptit.

Vad søt hon var hunden iaf :love:
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

okej när man blandar i annat så äter hon bra
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Att börja blanda i smask i maten är bara dumt, om det inte handlar om en sjuk hund eller valp som måste få i sig näring. En frisk, vuxen hund klarar sig lätt en vecka utan mat och mår inte dåligt av det. Börjar man blanda i gott i maten så lär sig hunden snart att matvägrar man så kommer det något godare i skålen och snart är man inne i en ond cirkel. Hunden kommer att matvägra allt oftare och smasket måste bli godare och godare.

För egen del så har mina hundar alltid fått svälta om de inte ätit maten som bjuds. Det har gjort att matvägrande krångel-tiken numera är ett matvrak som äter direkt skålen ställs ner.
 
Sv: hundens hull och hälsa, hjälp?

Jadzia skrev:
Att börja blanda i smask i maten är bara dumt, om det inte handlar om en sjuk hund eller valp som måste få i sig näring. En frisk, vuxen hund klarar sig lätt en vecka utan mat och mår inte dåligt av det. Börjar man blanda i gott i maten så lär sig hunden snart att matvägrar man så kommer det något godare i skålen och snart är man inne i en ond cirkel. Hunden kommer att matvägra allt oftare och smasket måste bli godare och godare.

För egen del så har mina hundar alltid fått svälta om de inte ätit maten som bjuds. Det har gjort att matvägrande krångel-tiken numera är ett matvrak som äter direkt skålen ställs ner.
okej det funkade så när jag skulle lära katten äta mer torrfoder då bör de funka på hunden med!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Mitt ätstörningsmonster har tagit olika former genom livet, det känns lite som ett lotteri varje skov vilket håll det ”slår åt”. Det...
Svar
14
· Visningar
1 149
Senast: hier
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
938
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 007
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp