Hundens självförtroende!!

G

gumman82

Hur kan man göra för att höja hundens självförtroende och självkänsla?? Har en golden kille på 2 år. han är rädd för nya människor, speciellt då karlar. Blev skämd av idiotiska icke-hundägare som liten... :cry: har provat det jag förmår att komma på. Men han är annars en sån positiv hund har nog aldrig förut träffat på en sån glad hund förut, och han älskar verkligen alla människor när han väl fått lära känna dom!!! :love: men just att träffa nya karlar... brukar gå bättre i hemmet där han är trygg, men ute är det sämre....
Alla tips och råd är hjärtligt välkomna!!
 
Jag har oxå en reserverad hund

Min hund blev rejält sparkad som valp av en man som 16 veckors valp. Jag vet inte om det är det som har satt spår eller om han har fått det i arv. Jag har vilket fall jobbat ganska mycket att få honom öppnare.

Så fort jag har chansen ber jag folk ge honom lite godis, leka med honom eller så. När han är säkrare flyttar jag över godis till att det kommer från mig tex när han själv tar kontakt med främmande.

Åk ut till inofficiella utställningar och hundklubbar, gå runt och fråga om du kan få träna din hunds rädsla för främmande människor.
 
Re: Jag har oxå en reserverad hund

Han är - konstigt nog - inte särskild rädd på utställningar!! vi ställer rätt ofta och han tycker att det är skitkul!! inne i ringen är han aldrig rädd för domaren - kvinnlig som manlig!!!... :banana: :confused:
har provat rätt mycket med godis och så... det kan ju funka men det kan ju ta en stund...
 
Re: Jag har oxå en reserverad hund

Att han inte är rädd i uställningsringen är inte alls konstigt. Det är en situation han känner igen och han vet vad som ska hända. Domaren i ringen är en välkänd figur även om det är olika människor var gång.

Vill du höja självförtroendet på din hund och samtidigt återfå tilliten till andra människor, så kan jag råda dig att börja träna sök. Min tik har varit skiträdd för okända, men i och med att vi började träna sök så har rädslan avtagit.

Se till situationerna när hunden blir rädd och gör moment av dem allihop. Hunden blir trygg då den vet vad som ska hända och den känner igen mönstret i en situation. Då spelar det ingen roll hur många okända människor situationen innehåller för hunden ser dem inte som helt okända. De hör till situationen och blir därmed inte läskiga.
Skapa rutiner som du följer vid varje läskigt tillfälle. Gör på samma sätt var gång du ska prata med någon okänd karl, möter något otäckt och liknande.

Jag gör som så att jag fokuserar inte på personerna som är läskiga ska bli säkra och roliga utan på att hunden ska känna sig trygg i situationen. Vid möte med okänd man kan man då, som jag, ge godis vid mötet. Mannen ger inte hunden godis utan jag låter hunden utföra några enkla moment såsom sitt och ligg och sedan får hon godis av mig. Det tar bort tankarna på det otäcka och fokuserar på mig som tryggheten. Alltid samma rutin var gång och till slut vet hunden vad som ska ske och den kan slappna av.

Fundera ur hur du ska lösa läskiga situationer och följ det mönstret. Hunden lär sig fort att generalisera situationer, medan människor tar lite längre tid.
 
Re: Jag har oxå en reserverad hund

Jadzias tips är jättebra. Jag har gjort likadant med en hund, och det fungerar verkligen.
 
Re: Jag har oxå en reserverad hund

Tackar och bockar för det fina tipset!!! :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 690
Senast: Cafer
·
Hundhälsa Such, det har varit två tunga veckor här på hundfronten... :cry: Jag upplever att Frank har blivit så konstig den senaste månaden och...
2
Svar
28
· Visningar
3 244
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp