Hundens tänder

Jag har fyra småhundar (pudel/chihuahua och pudel/papillon). Jag får ibland fixa tandstenen på den äldsta (pudel/papillonen, 12år) men överlag har hon fina tänder för sin ålder. Hon fick dra ett par småtänder när hon ändå var inne för en bruten tand och sedan gnagde hon av sina undre incisiver på morötter (så inga fler morötter eller hårda tugg för henne!) men förutom det är tänderna fina. De andra tre är två systrar på 6år som båda har fått dra många tänder trots inte mycket tandsten och inte särskilt gamla och Poppy måste in igen för hon har slutat tugga ben. Den sista är deras nioåriga halvsyster och hon har förvånande bra tänder med tanke på sina halvsystrar, sin ålder och sin uppväxt. Hon skulle egentligen fixa sina tänder på tisdag då hon börjat lukta illa ur munnen och har ett par lösa incisiver. Hon hade en lös tand bakom ena canintanden men den har ramlat bort av sig själv (vi har väntat en månad på tandläkartiden) och nu luktar hon inte längre så Poppy får ta hennes tid istället eftersom hon har tydligt ont.
Jag har inte märkt skillnad av tandborstning utan största skillnaden här är också tuggisar. Mina får tjocka hudben med malt på för de vägrar horn och vanliga hudben och jag har inte vågat råa ben för de är så glupska

Mina båda har jätte fina tänder, har växlat i perioder i hur ofta jag borstat tänderna men nu gör jag det varje dag. Dom får också ben varje dag så det finns alltid något att tugga på. Alvin är så kräsen så det blir dyrt, allt måste vara inlindat i kyckling.

Det som är är att Alvin slog sig i somras och slog i fyra framtänder som vi fick dra ut, tänderna var jätte fina innan men sen slog han sig på något sätt så dom blev lösa.

Annars har hans tänder alltid varit fina, han är 10,5 år och ingen tandsten att prata om. När dom fick operera bort dom skadade tänderna passade dom på att ta bort det lilla placket som fanns, något dom inte skulle gjort om det inte var ett bra tillfälle att passa på.

Milou är bara 2 men hans tänder är jätte fina, hoppas det fortsätter så för nakenhundar har ofta problem med tänderna. Han saknar redan 2 tänder i båda kinderna, född så så det är inget som hänt och han har noll procent besvär av det. Veterinären sa också att det inte påverkar alls. Hundar klarar sig bättre än man tror med varierande tanduppsättning.

Tror benen hjälpt väldigt mycket, största orsaken skulle jag gissa, men vill hålla i med tandborstningen. Svårt bara att borsta när munnen är så liten att inte ens en barntandborste eller fingertuta får plats längst bak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Omröstning
Hundhälsa Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 790
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
2 885
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd nr 24

Hästrelaterat

• Vad säger ni om benskydd?
  • Bruksprovet 2021