Hundens tänder

Takire

Trådstartare
Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej.

Jag har haft veterinären att titta i Frejs mun vid två tillfällen, det senaste för omkring ett år sedan, eller lite mer. Då tyckte hon inte att det var aktuellt att göra någon tandstensborttagning, men då har ju hon också bara sett hur tänderna ser ut nedanför tandköttskanten.

Hur sköter ni hundens tänder? Ger råa ben, borstar med fingertuta, eltandborste, ger plaque off? Regelbunden tandstensborttagning hos veterinär?

Min hund har lite synlig tandsten (antar jag att det är) men luktar inte särskilt illa ur munnen. Kan tänderna vara dåliga trots att det inte luktar?

Hur är det om tandköttet ändrat färg över tid? Kan pigmentet ändra färg utan att det är något fel? Jag tycker bara jag hittar information om när tandköttet ändrar färg på kort tid.

Undrar också om ni som kan borsta med eltandborste har några tips för hur man vänjer hunden vid sådan :). Har försökt tidigare men träningen har alltid runnit ut i sanden.
 
Jag är dålig på att borsta tänder - men jag borstar med barntandborste, fingertuta, djurtandborste eller en bit frotté (jag tänker att om jag kör lite olika, så jämnar ev fel ut sig :o), han äter plack off och fick en tandsanering i våras när de sövde honom och tog tandsten.

Tidigare åt han ben och hade då renare tänder, men magen tål inte det.
 
Borstar mina hundars tänder varje dag. Är väldigt petig med just borstningen. Just nu får de inte ben då vi utreder magarna, men tidigare fick dem det.

Sen verkar det i vissa fall inte hjälpa vad man än gör. Min ras (dvärgschnauzer) har vad jag förstår ganska dålig tandstatus överlag. Men jag borstar på och hoppas på det bästa. Än så länge har vet sagt att tänderna ser bra ut.
 
Råa ben, andra tuggben och tandborstning då och då (cirka en gång i veckan). Har hittills inte haft någon hund som fått problem med tandsten (behövt åtgärda den). Dock så bet min första hund sönder ett par tänder som fick opereras bort. Troligtvis gick de sönder när han tuggade ben.

De får lite missfärgning av tänderna över åren men inget som verkar skapa problem.

Små hundar har väl generellt mycket mer tandproblem än stora hundar. Mina hundar är mellanstora med relativt gott om plats i munnen.
 
Mina hundar har fri tillgång till råhudsben och är rätt duktiga på att tugga på dom också. Dessutom får dom riktiga ben regelbundet och borstar tänderna en gång i veckan på alla i samband med kloklippningen. Tandborstningen gör väl inte så mycket till eller från men det mer att de ska vara vana vid den om det visar sig behövas. Var inte på tandkontroll förra året pga coronan men året innan hade alla bra tänder, veterinären var imponerad av vilken bra tandstatus minsta hunden hade. Borstar ju tänderna regelbundet så tycker inte att det försämras men ska be vet kika i munnen på dem i samband med vaccination i år om det inte blir ett extra besök för att kolla tänder.
 
Jag ger råa ben (kycklinghals och lammrevben) och borstar sporadiskt.
I perioder när hon äter torrfoder får hon beläggning och det försöker jag komma ihåg att borsta bort.
Hon får även torkade kaninöron, knorr, älghud och lammhud.
Men märker mest skillnad på tänderna när hon äter ben.
 
Också min hund tycker jag har renare tänder när han får ben, men det är lite otäckt att ge honom ben då det hänt att han svalt en stor bit för att han är rädd att man ska stjäla det av honom. Han har också vid ett par tillfällen fått mindre benbitar som fastnat på tvären i gommen. De har lossnat, men det är obehagligt då stackars hunden fått lite panik innan de hunnit göra det. Skulle kanske kunna hålla i benet åt honom, men lutar mest åt att förfina tandborstningstekniken.
 
Min har lite tandsten på "huggtänderna" men resten är fina.
Han får råa ben, råhudsben, ibland antiplack pulver samt att jag typ var tredje dag gnuggar med något medel mot tandsten som jag köpt hos veterinären.
 
Lite lustigt var att vi var hos veterinären i våras (hunden är tre) som på ren vana säger, "och så är det dags för munsanering," samtidigt som hon lyfter på läpparna.
När hon väl ser tänderna så säger hon, "det behövdes visst inte." :D
 
Lite lustigt var att vi var hos veterinären i våras (hunden är tre) som på ren vana säger, "och så är det dags för munsanering," samtidigt som hon lyfter på läpparna.
När hon väl ser tänderna så säger hon, "det behövdes visst inte." :D

Trevlig överraskning för veterinären 😊. Skulle känt mig väldigt nöjd som ägare också :).
 
Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej.

Jag har haft veterinären att titta i Frejs mun vid två tillfällen, det senaste för omkring ett år sedan, eller lite mer. Då tyckte hon inte att det var aktuellt att göra någon tandstensborttagning, men då har ju hon också bara sett hur tänderna ser ut nedanför tandköttskanten.

Hur sköter ni hundens tänder? Ger råa ben, borstar med fingertuta, eltandborste, ger plaque off? Regelbunden tandstensborttagning hos veterinär?

Min hund har lite synlig tandsten (antar jag att det är) men luktar inte särskilt illa ur munnen. Kan tänderna vara dåliga trots att det inte luktar?

Hur är det om tandköttet ändrat färg över tid? Kan pigmentet ändra färg utan att det är något fel? Jag tycker bara jag hittar information om när tandköttet ändrar färg på kort tid.

Undrar också om ni som kan borsta med eltandborste har några tips för hur man vänjer hunden vid sådan :). Har försökt tidigare men träningen har alltid runnit ut i sanden.
Borstar varannan dag åtminstone, använder fingertuta av microfiber och barntandborste med tandkräm för hund. Utöver det har min tik fått en rejäl tandstensrengöring när jag först tog över henne (1,5 år sedan då 6 år gammal) då hon hade synlig tandsten och sen fick hon sig en puts för några månader sedan då hon ändå skulle sövas för att kolla en tandfraktur (tanden var ok och fick sitta kvar då det bara var spetsen som knäckts bort)

Tänderna kan vara dåliga utan dålig lukt, min första egna hund fick dra ut 4 st första gången jag tog in henne för tandstensrengöring. Hennes andedräkt var bra, luktade inget alls. Då var den hunden nyligen fyllda 6 år.

Min systers hund har alltid gräslig andedräkt, det kommer från magen på honom. Så hans andedräkt är äcklig även direkt efter tandstensrengöring.
Så skulle helt enkelt inte gå på hur hunden luktar eller inte luktar ur munnen.
Har hunden synlig tandsten, är förövrigt frisk så lämnar jag in till veterinären för att få bort tandstenen och så att dom verkligen kan kolla tänderna medan hunden är sövd 😊
 
Borstar varannan dag åtminstone, använder fingertuta av microfiber och barntandborste med tandkräm för hund. Utöver det har min tik fått en rejäl tandstensrengöring när jag först tog över henne (1,5 år sedan då 6 år gammal) då hon hade synlig tandsten och sen fick hon sig en puts för några månader sedan då hon ändå skulle sövas för att kolla en tandfraktur (tanden var ok och fick sitta kvar då det bara var spetsen som knäckts bort)

Tänderna kan vara dåliga utan dålig lukt, min första egna hund fick dra ut 4 st första gången jag tog in henne för tandstensrengöring. Hennes andedräkt var bra, luktade inget alls. Då var den hunden nyligen fyllda 6 år.

Min systers hund har alltid gräslig andedräkt, det kommer från magen på honom. Så hans andedräkt är äcklig även direkt efter tandstensrengöring.
Så skulle helt enkelt inte gå på hur hunden luktar eller inte luktar ur munnen.
Har hunden synlig tandsten, är förövrigt frisk så lämnar jag in till veterinären för att få bort tandstenen och så att dom verkligen kan kolla tänderna medan hunden är sövd 😊
I så fall ska jag försöka få tid för tandstensborttagning i vår åtminstone. Känns så hemskt om han skulle ha ont/få ont utan att jag märker något.
 
Puffar denna tråden istället för att starta ny.

Tänker på alla dessa medel/geleer och kosttillskott, som sägs minska plack och tandsten, som finns på marknaden. Att ha i dricksvattnet, smörja tandköttet eller i maten.
Fungerar verkligen dessa? Eller är det tandborstning och bengnag som är bäst?
Och vilken tandkräm ska man ha?

Jag har 2 omplaceringar som hade rätt dålig munhälsa när dom kom till mig. Mkt tandsten och plack.
Jag borstar dagligen med kallpressad kokosolja och de får råa ben ett par gånger i veckan. Tänderna har blivit mycket bättre men det finns lite tandsten kvar som inte lossnar.
Finns det något mer jag kan prova?
Annars kontaktar jag veterinären naturligtvis :)
 
Min nuvarande har än så länge vita fina tänder. Han tuggar mycket ben, råhud, pinnar, repknutor och får en del rått. Så länge hundens tänder ser bra ut, den inte verkar ha problem och inte luktar illa tycker jag man kan ta det lugnt. Det känns inte realistiskt att hunden skulle ha vita fina tänder och sen massvis med tandsten under tandköttet. Deras diet är ju inte lika förrädisk som våran.

Min förra hade anlag för tandsten och hade lite oavsett hur man försökte bekämpa det.
 
Jag tar tandsten själv och borstar hemma. Skulle behöva göra det dagligen men ja.. det blir i bästa fall några ggr i veckan. Pga magproblem äter min hund blöt mat och får inget annat, definitivt inga ben. Min hund är 2.5 år så jag ska be vet ta en titt nästa gång vi är där för magen. Har hört att man ska ta rtg-plåtar för att se tandstatusen men känner ingen som faktiskt gör det. Ska höra med min veterinär vad som är ett vettigt intervall då en inte upplever bekymmer.
 
Min nuvarande har än så länge vita fina tänder. Han tuggar mycket ben, råhud, pinnar, repknutor och får en del rått. Så länge hundens tänder ser bra ut, den inte verkar ha problem och inte luktar illa tycker jag man kan ta det lugnt. Det känns inte realistiskt att hunden skulle ha vita fina tänder och sen massvis med tandsten under tandköttet. Deras diet är ju inte lika förrädisk som våran.

Min förra hade anlag för tandsten och hade lite oavsett hur man försökte bekämpa det.
Det är ju dessutom i stor del genetiskt - har man en stor hund där ingen släkting behövt fixa tänderna så behöver man antagligen inte oroa sig alls.
 
Min dvärgschnauzer har samma tandproblem som många små raser: tandrötterna ligger för nära varandra vilket till slut leder till tandlossning och inflammation. Vi borstar tänderna (in och utsida) två gånger per dag och har inte behövt få dem ”städade” av veterinären MEN han har fått flera mindre tänder utdragna för att det bildats fickor runt rötterna = smärtsamt så klart. För oss har det hjälpt enormt att ha röntgenplåtarna; det ger liksom en mall på hur det ser ut där man inte kan se. Det är liksom lätt att slarva med bakersta raden när hunden ruskar på huvudet och försöker mörda tandborsten men med dem där plåtarna sittande på kylskåpet så slarvas det aldrig, aldrig. Så om man har en ras med kända tandproblem och en hund som inte nödvändigtvis behöver sövas för röntgen kan det vara bra att få svart på vitt vad tandstatusen är/hunden har för förutsättningar innan hunden får problem. Det kan ju gå riktigt illa med inflammationer så nära ögonen.
 
Ben av olika slag är det enda jag gör med hans tänder.
Ingen i "familjen" har fått problem med tandsten så känner mig inte ett dugg orolig faktiskt.
Samma här, har aldrig borstat tänderna på mina hundar av den anledningen att det inte har behövts. De har fått 3en massa olika ben och tuggleksaker och alltid fått beröm för deras fina tänder av veterinärer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag övertog en liten vovve som tyvärr hade väldigt dåliga tänder så vi har varit till veterinärer och dragit flera stycken. Nu...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Coop
·
Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 310
Senast: Lizzan
·
Hundhälsa Någon vaken? Hunden sprang in i sadelkammaren och käkade en jäkla massa hovfett. Nu har det RUNNIT hovfett där bak eftersom det är...
2
Svar
37
· Visningar
3 411
Senast: Sporthorse
·
  • Omröstning
Hundhälsa Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 242
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp