Hundens tänder

Jag har fyra småhundar (pudel/chihuahua och pudel/papillon). Jag får ibland fixa tandstenen på den äldsta (pudel/papillonen, 12år) men överlag har hon fina tänder för sin ålder. Hon fick dra ett par småtänder när hon ändå var inne för en bruten tand och sedan gnagde hon av sina undre incisiver på morötter (så inga fler morötter eller hårda tugg för henne!) men förutom det är tänderna fina. De andra tre är två systrar på 6år som båda har fått dra många tänder trots inte mycket tandsten och inte särskilt gamla och Poppy måste in igen för hon har slutat tugga ben. Den sista är deras nioåriga halvsyster och hon har förvånande bra tänder med tanke på sina halvsystrar, sin ålder och sin uppväxt. Hon skulle egentligen fixa sina tänder på tisdag då hon börjat lukta illa ur munnen och har ett par lösa incisiver. Hon hade en lös tand bakom ena canintanden men den har ramlat bort av sig själv (vi har väntat en månad på tandläkartiden) och nu luktar hon inte längre så Poppy får ta hennes tid istället eftersom hon har tydligt ont.
Jag har inte märkt skillnad av tandborstning utan största skillnaden här är också tuggisar. Mina får tjocka hudben med malt på för de vägrar horn och vanliga hudben och jag har inte vågat råa ben för de är så glupska
 
Mina båda har jätte fina tänder, har växlat i perioder i hur ofta jag borstat tänderna men nu gör jag det varje dag. Dom får också ben varje dag så det finns alltid något att tugga på. Alvin är så kräsen så det blir dyrt, allt måste vara inlindat i kyckling.

Det som är är att Alvin slog sig i somras och slog i fyra framtänder som vi fick dra ut, tänderna var jätte fina innan men sen slog han sig på något sätt så dom blev lösa.

Annars har hans tänder alltid varit fina, han är 10,5 år och ingen tandsten att prata om. När dom fick operera bort dom skadade tänderna passade dom på att ta bort det lilla placket som fanns, något dom inte skulle gjort om det inte var ett bra tillfälle att passa på.

Milou är bara 2 men hans tänder är jätte fina, hoppas det fortsätter så för nakenhundar har ofta problem med tänderna. Han saknar redan 2 tänder i båda kinderna, född så så det är inget som hänt och han har noll procent besvär av det. Veterinären sa också att det inte påverkar alls. Hundar klarar sig bättre än man tror med varierande tanduppsättning.

Tror benen hjälpt väldigt mycket, största orsaken skulle jag gissa, men vill hålla i med tandborstningen. Svårt bara att borsta när munnen är så liten att inte ens en barntandborste eller fingertuta får plats längst bak.
 
Senast ändrad:
Jag funderar på om man skulle kunna få en tandkontroll genom att fotografera hundens tänder.

Min hund kan vara ganska så rädd när han blir undersökt och har vid tandkontroll bitmarkerat mot veterinären (det är dock enda gången han gjort det hos veterinär!). Jag vill inte gärna riskera att veterinären blir biten men vill heller inte sedera bara för kontroll. Det bästa vore om man kunde boka tandstensborttagning direkt, istället för att göra undersökningen innan. Vill liksom inte behöva sedera honom två gånger...

Jag lutar åt att det nog vore klokt att putsa tänderna och sedan bli ännu noggrannare med tandborstningen och aldrig ha slarvperioder. Det är mest huggtänderna i överkäken jag funderar över då tandköttet ser inflammerat ut där. Kanske får ringa djursjukhuset och fråga om råd på nytt.

20210603_063314.jpg

Sämsta sidan.
 
Jag funderar på om man skulle kunna få en tandkontroll genom att fotografera hundens tänder.

Min hund kan vara ganska så rädd när han blir undersökt och har vid tandkontroll bitmarkerat mot veterinären (det är dock enda gången han gjort det hos veterinär!). Jag vill inte gärna riskera att veterinären blir biten men vill heller inte sedera bara för kontroll. Det bästa vore om man kunde boka tandstensborttagning direkt, istället för att göra undersökningen innan. Vill liksom inte behöva sedera honom två gånger...

Jag lutar åt att det nog vore klokt att putsa tänderna och sedan bli ännu noggrannare med tandborstningen och aldrig ha slarvperioder. Det är mest huggtänderna i överkäken jag funderar över då tandköttet ser inflammerat ut där. Kanske får ringa djursjukhuset och fråga om råd på nytt.

Visa bifogad fil 70979
Sämsta sidan.
Be om att få något ångestdämpande utskrivet innan och sen kan du ju faktiskt vara den som hanterar hunden och visar upp tänderna så veterinären bara behöver titta. Så som det ser ut så bör hunden definitivt genomgå en ordentligt undersökning i narkos med röntgen, möta fickor och även ta bort plack och tandsten.
Fram tills dess kan du borsta och behandla med inflammationsdämpande klorhexidingel (exempelvis stomodine) så ofta du kan.
 
Jag funderar på om man skulle kunna få en tandkontroll genom att fotografera hundens tänder.

Min hund kan vara ganska så rädd när han blir undersökt och har vid tandkontroll bitmarkerat mot veterinären (det är dock enda gången han gjort det hos veterinär!). Jag vill inte gärna riskera att veterinären blir biten men vill heller inte sedera bara för kontroll. Det bästa vore om man kunde boka tandstensborttagning direkt, istället för att göra undersökningen innan. Vill liksom inte behöva sedera honom två gånger...

Jag lutar åt att det nog vore klokt att putsa tänderna och sedan bli ännu noggrannare med tandborstningen och aldrig ha slarvperioder. Det är mest huggtänderna i överkäken jag funderar över då tandköttet ser inflammerat ut där. Kanske får ringa djursjukhuset och fråga om råd på nytt.

Visa bifogad fil 70979
Sämsta sidan.

Jag fotade (tror min man hjälpte mig) och visade veterinären när min rädda hund hade skadat en tand. De hade inte kunnat titta honom i munnen utan att bli bitna. Kanske går det att göra på samma sätt vid tandsten.
 
Har bokat tid nu för undersökning och hon som svarade i telefonen skulle skriva ned "rädd hund, prata med matte". Hon sa även att veterinären vi blev bokade till är duktig på det viset med olika hundar. Jag kände igen namnet så jag tror det var henne vi fick träffa i vintras.

Det fanns tid för tandrengöring tisdag nästa vecka så förhoppningsvis blir den tiden till Frej. Behöver någon tand dras ut blir det dock ytterligare ett besök för att inte narkostiden ska bli så lång.

Mest för Frejs skull och lite för plånbokens skull hoppas jag att det räcker att ta bort tandsten.

Det finns synlig tandsten på flera tänder men det är bara runt huggtänderna tandköttet är synligt inflammerat.
 
Senast ändrad:
Tandborstning har gett stora resultat här! Min hund behövde ta bort tandsten redan vid 2,5 års ålder, de tidigare ägarna hade knappt borstat. Nu har det gått lika lång tid efter saneringen och jag har borstat 3-4 ggr/vecka, än syns inte mer än en vag brunaktig skugga på tänderna. Jag ger ben och pinnar ibland men inte särskilt mycket och min hund är inte så tuggig av sig.
 
Nu har vi varit hos veterinären. Jag fick öppna munnen/lyfta läpparna på Frej och hålla i honom när veterinären lyssnade på hjärtat. Sedan gick de iväg med honom för att ta blodprov.

Veterinären trodde att det skulle räcka med att ta bort tandsten, att det nog inte behöver dras någon tand även om hon inte kunde veta säkert. Jag fick intrycket att jag i alla fall inte är "för sent" ute.

Nu har vi en tid bokad för tandrengöring på måndag. Men jag funderar på att boka om den till en annan klinik. Vet inte riktigt hur jag ska göra...
 
Nu har vi varit hos veterinären. Jag fick öppna munnen/lyfta läpparna på Frej och hålla i honom när veterinären lyssnade på hjärtat. Sedan gick de iväg med honom för att ta blodprov.

Veterinären trodde att det skulle räcka med att ta bort tandsten, att det nog inte behöver dras någon tand även om hon inte kunde veta säkert. Jag fick intrycket att jag i alla fall inte är "för sent" ute.

Nu har vi en tid bokad för tandrengöring på måndag. Men jag funderar på att boka om den till en annan klinik. Vet inte riktigt hur jag ska göra...

Behåller bokade tiden då den låg närmare i tid :).

Frej hade i alla fall varit jättesnäll när han tog blodprov. Hade munkorg på men det hade inte behövts, men hellre safe than sorry :heart. Även små hundar har starka käkar.
 
Behåller bokade tiden då den låg närmare i tid :).

Frej hade i alla fall varit jättesnäll när han tog blodprov. Hade munkorg på men det hade inte behövts, men hellre safe than sorry :heart. Även små hundar har starka käkar.

Klokt, ofta är det mer traumatiskt för en hund att "råka" bita någon än att få ha munkorg en kort stund. Har de bitit en gång ökar också risken att de biter igen, i alla fall för den rädda hunden jag hade.

Tips är att skaffa en egen munkorg som sitter bra av korgtyp så kan man ge godbitar även om den är på och hunden slipper ha en munkorg som sitter illa eller som andra hundar har haft.
 
Nu har vi varit och fått hjälp att mota Olle i grind!

Jag tyckte jag kände igen personen som tog emot oss men kunde inte komma på när vi hade träffat hen tidigare. Efter att jag lämnat mottagningen insåg jag att det var en förälder till ett barn som jag jobbat med. Lite ombytta roller idag alltså! ;)

Det gick jättebra i alla fall. Frej hade lindrigt med tandsten och tandköttsinflammation och saknar fyra tänder (men det visste jag redan då jag räknat dem). I övrigt en mycket fin mun :).

Blev rekommenderad PTR varje till vartannat år. Hoppas kunna hålla det till högst vartannat med flitig tandborstning!
 
Kommer nog göra en PTR i år med, då jag såg att det byggts på en del tandsten på insidan av kindtänderna. Tänker dock vänta till i juni för mer bråttom än så tror jag inte att det är.

Jag har borstat tänderna men det har inte blivit varje dag. Dock fler dagar borstade än inte. Ska försöka igen med eltandborste men det är inte uppskattat 😅. Vore ju skönt om det kunde gå åtminstone två år mellan tandfix. Ska kanske börja ge ben mer regelbundet igen också.

Är inte så orolig för att han ska vara rädd-aggressiv nu. Vid vaccination igår fick veterinären titta på tänderna.
 
Min dvärgschnauzer har samma tandproblem som många små raser: tandrötterna ligger för nära varandra vilket till slut leder till tandlossning och inflammation. Vi borstar tänderna (in och utsida) två gånger per dag och har inte behövt få dem ”städade” av veterinären MEN han har fått flera mindre tänder utdragna för att det bildats fickor runt rötterna = smärtsamt så klart. För oss har det hjälpt enormt att ha röntgenplåtarna; det ger liksom en mall på hur det ser ut där man inte kan se. Det är liksom lätt att slarva med bakersta raden när hunden ruskar på huvudet och försöker mörda tandborsten men med dem där plåtarna sittande på kylskåpet så slarvas det aldrig, aldrig. Så om man har en ras med kända tandproblem och en hund som inte nödvändigtvis behöver sövas för röntgen kan det vara bra att få svart på vitt vad tandstatusen är/hunden har för förutsättningar innan hunden får problem. Det kan ju gå riktigt illa med inflammationer så nära ögonen.
Det här är så viktigt. Många tror att bara för att hunden har vita tänder och ingen tandsten så är allt lugnt, men så är det inte. Tandlossning kan hunden ha ändå, med fickor mellan rötterna. Det är därför röntgen är så himla viktigt För det är bara röntgen som kan säga hur det faktiskt ligger till med tandstatusen. Detta är framförallt vanligt på små hundar som har trängre mellan tänderna. Just dvärgschnauzer har oftast problem med samma tänder som står tätt, så där är det extra viktigt att fokusera med tandborstning och mellanrumsborste/tandtråd.
Jag har också kunnat röntga mina vaket och det är guld värt för att veta var man ska borsta extra noga.

Dock långt ifrån alla hundar man kan röntga vaket, vanligaste är ändå att det görs i samband med PTR under narkos.
 
Det här är så viktigt. Många tror att bara för att hunden har vita tänder och ingen tandsten så är allt lugnt, men så är det inte. Tandlossning kan hunden ha ändå, med fickor mellan rötterna. Det är därför röntgen är så himla viktigt För det är bara röntgen som kan säga hur det faktiskt ligger till med tandstatusen. Detta är framförallt vanligt på små hundar som har trängre mellan tänderna. Just dvärgschnauzer har oftast problem med samma tänder som står tätt, så där är det extra viktigt att fokusera med tandborstning och mellanrumsborste/tandtråd.
Jag har också kunnat röntga mina vaket och det är guld värt för att veta var man ska borsta extra noga.

Dock långt ifrån alla hundar man kan röntga vaket, vanligaste är ändå att det görs i samband med PTR under narkos.

Gissar att det var därför den som fixade tänderna på Frej förra året tyckte det var nästan bra att han saknar anlag för fyra tänder. Det blir mer plats.
 
Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej.

Jag har haft veterinären att titta i Frejs mun vid två tillfällen, det senaste för omkring ett år sedan, eller lite mer. Då tyckte hon inte att det var aktuellt att göra någon tandstensborttagning, men då har ju hon också bara sett hur tänderna ser ut nedanför tandköttskanten.

Hur sköter ni hundens tänder? Ger råa ben, borstar med fingertuta, eltandborste, ger plaque off? Regelbunden tandstensborttagning hos veterinär?

Min hund har lite synlig tandsten (antar jag att det är) men luktar inte särskilt illa ur munnen. Kan tänderna vara dåliga trots att det inte luktar?

Hur är det om tandköttet ändrat färg över tid? Kan pigmentet ändra färg utan att det är något fel? Jag tycker bara jag hittar information om när tandköttet ändrar färg på kort tid.

Undrar också om ni som kan borsta med eltandborste har några tips för hur man vänjer hunden vid sådan :). Har försökt tidigare men träningen har alltid runnit ut i sanden.
Jag har en liten ras som precis som andra små raser kan behöva lite mer skötsel.
Jag brukar borsta med sån mellanrumsborste för människor. Allt annat blir för stort.
Sen brukar jag låta vet kika på tänderna 1 gång per år oftast.
En av mina förra hundar hade för stor tunga och mer salivering. Jag vet inte om det var därför. Men hon hade inte samma behov av tandkontroller/fix med tänderna. Så vet rekommenderade glesare besök än så tills hon blev gammal. Då körde vi varje år.

De har alltid tillgång till ben. Nuvarande två hundar tuggar mycket varje dag.

Jag såg reklam för sån ultraljudsrengöring på en trim-salong och tyckte det verkade skitsmart att slippa söva. Men via Buke fick jag veta att det inte alls var lämplig ersättning. Tur det IOM att jag nog trott det annars! 👍
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det här är så viktigt. Många tror att bara för att hunden har vita tänder och ingen tandsten så är allt lugnt, men så är det inte. Tandlossning kan hunden ha ändå, med fickor mellan rötterna. Det är därför röntgen är så himla viktigt För det är bara röntgen som kan säga hur det faktiskt ligger till med tandstatusen. Detta är framförallt vanligt på små hundar som har trängre mellan tänderna. Just dvärgschnauzer har oftast problem med samma tänder som står tätt, så där är det extra viktigt att fokusera med tandborstning och mellanrumsborste/tandtråd.
Jag har också kunnat röntga mina vaket och det är guld värt för att veta var man ska borsta extra noga.

Dock långt ifrån alla hundar man kan röntga vaket, vanligaste är ändå att det görs i samband med PTR under narkos.
Skulle du rekommendera att man söver för att röntga tänderna även om man inte upplever några besvär hos hunden? Nu utnyttjar jag dig skamlöst här. :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag övertog en liten vovve som tyvärr hade väldigt dåliga tänder så vi har varit till veterinärer och dragit flera stycken. Nu...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Coop
·
Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 310
Senast: Lizzan
·
Hundhälsa Någon vaken? Hunden sprang in i sadelkammaren och käkade en jäkla massa hovfett. Nu har det RUNNIT hovfett där bak eftersom det är...
2
Svar
37
· Visningar
3 411
Senast: Sporthorse
·
  • Omröstning
Hundhälsa Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 242
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp