Hundfoder...

AraSlei

Trådstartare
Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund.

Våra hundar (Tysk Wachtel) får Carrier i dagsläget, lillhunden (som visserligen är 5 snart.. :p Väldigt aktiv, är alltid på språng) äter Carrier Super Premium nu under jaktsäsongen, och Carrier Regular övrig tid.
Gammelman (snart 12, mestadels sängvärmare nu för tiden, men går dagliga koppelpromenader samt springer lös på gården, är med och 'sällskapsjagar') äter Carrier Light/Senior samt en skvätt Hyaluron365 (hyaluron, glucosamin, MSM).

Carrier Super Premium, innehåll:
Köttbaserad, 77% av animaliska proteiner

Torkat animaliskt protein från kyckling, nöt och fläsk, majs, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett (sojaolja), linfrömjöl, betfiber, blodmjöl, bryggerijäst, torkade äggprodukter, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin och mineralämnen.

Råprotein 28.0 %
Råfett & Råolja 18.0 %
N.F.E. (kolhydrater) 36.5 %
Växttråd 2.5 %
Vatten 9.0 %
Råaska (mineralämnen) 6.0 %
Varav:
Kalcium 1.2 %
Fosfor 0.9 %
Natrium 0.35 %
Omega 3 0.35 %
Omega 6 2.49 %
FOS 0.2 %
Rosmarin 0.01 %
Glucosamin 0.025 % (= 250 mg/kg)

Carrier Light/Senior:

Köttbaserad, 53% animaliska proteiner

Majs, torkat animaliskt protein från kyckling, ris, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett (sojaolja), linfrömjöl, betfiber, bryggerijäst, torkade äggprodukter, potatisprotein, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin och mineralämnen.

Råprotein 19.0 %
Råfett & Råolja 8.0 %
N.F.E. (kolhydrater) 55.5 %
Växttråd 2.5 %
Vatten 9.0 %
Råaska (mineralämnen) 6.0 %
Varav:
Kalcium 1.1 %
Fosfor 0.9 %
Natrium 0.35 %
Omega 3 0.31 %
Omega 6 2.07 %
FOS 0.2 %
Rosmarin 0.01 %
Glucosamin 0.025 % (= 250 mg/kg)


Jag är inte så haj på det här, men av vad jag kan se så innehåller gammelmans foder betydligt mer kolhydrater, pg a majsen?
Finns det bättre lightfoder (torrfoder), som inte innehåller så mycket kolhydrater? Han motioneras som sagt inte särskilt mycket, och lägger lätt på sig.
Har förstått att majs inte är något vidare, utan innehåller mestadels socker.

Jag har jämfört lillemans foder med t ex Magnussons M&B samt Standart Original Extra, vilka känns som att de ofta rekommenderas här när man ska ge torrfoder, och då känns inte hans foder så dåligt, eller är det något jag missat?

Vi har funderat på att ge dom färskfoder också. Idag får de två mål om dagen, och i så fall är tanken att de ska få VoH en gång, och torrfoder en gång, framförallt för att det ska vara enkelt att ha med på jakt.
Vad tror ni om det?
Hur fungerar färskfoder för hundar som lätt blir överviktiga?

Jag vet ju att man inte behöver ge lika mycket färskfoder som torrfoder (idag får de 6 dl vardera (gammelman väger ca 23 kg, lillhunden 29 kg) men de blir knappt mätta den mängden torrfoder. Skulle man behöva fylla ut med t ex morötter om man skulle börja ge dom 50% färskfoder?

Snälla, hjälp en okunnig med tusen frågor i foderdjungeln :angel:
 
Sv: Hundfoder...

Tillägg: Gammelhunden har alltid haft taskig pälskvalité, men den är helt ok nu, unghunden har fin päls. Båda skiter bra (2-3 gånger per dag) och konsistensen är fast, undantaget unghunden som blir lite lös i magen när han följer med på t ex en löprunda och springer en stund. Förmodligen vid jakt också, men där är det ju inte lika enkelt att övervaka skitandet :p
 
Sv: Hundfoder...

Den gamla hundens foder innehåller 55% Nfe vilket är otroligt mycket! Nfe består av socker, stärkelse, pektin och organiska syror. Kolhydrater alltså, i princip. Ett hundfoder bör inte överskrida 40% Nfe. I det fallet är den lillas foder betydligt bättre med en Nfe under 40% och protein på 28%.

Tycker absolut att du sa titta på färskfoder. Det finns även färskfoder för hundar med lägre energibehov. Bravo lamm har låg fettandel till exempel. Jag brukar riva morötter över, tycker det håller avföringen i rätt konsistens. Vissa hundar kan nämligen få problem att tömma analsäckarna när avföringen är för mjuk, vilket det ibland kan bli vid färskfoderutfodring. Men det får man ju se självmord det behövs, långt ifrån alla som får de problemet och oftast räcker det med att byta färskfoder :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundfoder...

Den gamla hundens foder innehåller 55% Nfe vilket är otroligt mycket! Nfe består av socker, stärkelse, pektin och organiska syror. Kolhydrater alltså, i princip. Ett hundfoder bör inte överskrida 40% Nfe. I det fallet är den lillas foder betydligt bättre med en Nfe under 40% och protein på 28%.

Tycker absolut att du sa titta på färskfoder. Det finns även färskfoder för hundar med lägre energibehov. Bravo lamm har låg fettandel till exempel. Jag brukar riva morötter över, tycker det håller avföringen i rätt konsistens. Vissa hundar kan nämligen få problem att tömma analsäckarna när avföringen är för mjuk, vilket det ibland kan bli vid färskfoderutfodring. Men det får man ju se självmord det behövs, långt ifrån alla som får de problemet och oftast räcker det med att byta färskfoder :)

Tack för svar! :laugh:

Ja, jag misstänkte att det var alldeles för mycket..

Är Bravo lika bra som t ex VoH? Skulle man kunna komplettera gammelhundens lightfoder med färskfoder, eller ska man försöka hitta något så att han kan gå över helt på färskfoder?
Vilket färskfoder skulle passa den lilla?

Hundra frågor :D
 
Sv: Hundfoder...

Skulle t ex Fodax kunna passa?

I så fall Fodax Neutral Vit till lillhunden, och Fodax Ideal Grön till den gamle?
Han rör ju sig en del, men har ju som sagt väldigt lätt att gå upp i vikt..
 
Sv: Hundfoder...

Är Bravo lika bra som t ex VoH?

Utan att lägga någon värdering i det, så kan jag bara säga att skillnaderna mellan VoH & Bravo är väldigt stora. VoH (alla sorter förutom den med ris) innehåller 100% animalier, Bravo innehåller bara 45% animalier...
 
Sv: Hundfoder...

Jag har själv just fått upp ögonen för färskfoder, så jag kan och vill varken hissa eller dissa ännu. Finns många andra här med mycket kunskap dock!
 
Sv: Hundfoder...

Jag känner likadant.. Det här är en djungel! Mycket värre än hästfoderdjungeln :p
 
Sv: Hundfoder...

*ber om ursäkt om jag kapar din tråd men det känns onödigt med en massa olika trådar om hundfoder*

Jag har tidigare fodrat med pedigree kyckling och ris, hunden har jättefin päls, bra hull, och det har funkat bra, fastän många säger att det är ett skitfoder.
men jag har funderingar på att byta, då hon har lite problem med analsäckarna. Jag har under 1,5 månad gett VoH och torrfoder, men hennes avföring är stenhård efter färskfodret. Så jag har skickat efter tester från Carrier och Magnusson. Hon gillade inte magnussons så bra men Carrier gillade hon och det är positivt då hon är pipplig med maten. men då säger ni att NFE ska helst ligga under 40%. :(
Puh och suck, det ena är på 46,5% och den andra 43%. Hur kan det av så mycket kolhydrater när det ska vaköttbaserat+ Det är ju 69-70% anemaliska proteiner i de foder från carrier jag testat...

Araslei: VoH med ris skulle kanske vara ett foder du kunde testa som light foder? Jag gillar ju VoH, hört mycket gott om de. Men jag har inte koll på värdena i just den med ris.
 
Sv: Hundfoder...

Du kanske själv skulle prova VoH med ris? Själv lägger jag till en bit morot till varje mål. Det gör att min hund inte blir så hård i magen :) Man kan ju även lägga till andra grönsaker för fibrernas skull.

Gillar du färskfoder finns ju en massa andra att testa också! Kanske Nordics spannmålsfria?
 
Sv: Hundfoder...

Vill egentligen inte ge bara färskfoder, då det kommer äta upp min ekonomi.
Utan jag vill försöka hitta ett torrfoder som funkar. Heeelst....

Men jag ska testa VoH med ris och se om det är skillnad på hennes mage :)
 
Sv: Hundfoder...

VoH är dyrt ... det finns färskfoder som är bra mycket billigare. Både Nordic och Bravo är billigare för mig att fodra med än vad t.ex. Standardt var.
 
Sv: Hundfoder...

Ska se om jag kan få tag på nordic eller bravo härikring. Har dom nån som liknar VoH med ris, med tanke på att jag vill ha så mkt animaliskt som möjligt men ändå som funkar för magen?

VoH och fodax kan jag få tag på, men fodax vill hon knappt lukta på... ^^ kräsna lilla damen :smirk:
 
Sv: Hundfoder...

*ber om ursäkt om jag kapar din tråd men det känns onödigt med en massa olika trådar om hundfoder*

Jag har tidigare fodrat med pedigree kyckling och ris, hunden har jättefin päls, bra hull, och det har funkat bra, fastän många säger att det är ett skitfoder.
men jag har funderingar på att byta, då hon har lite problem med analsäckarna. Jag har under 1,5 månad gett VoH och torrfoder, men hennes avföring är stenhård efter färskfodret. Så jag har skickat efter tester från Carrier och Magnusson. Hon gillade inte magnussons så bra men Carrier gillade hon och det är positivt då hon är pipplig med maten. men då säger ni att NFE ska helst ligga under 40%. :(
Puh och suck, det ena är på 46,5% och den andra 43%. Hur kan det av så mycket kolhydrater när det ska vaköttbaserat+ Det är ju 69-70% anemaliska proteiner i de foder från carrier jag testat...

Araslei: VoH med ris skulle kanske vara ett foder du kunde testa som light foder? Jag gillar ju VoH, hört mycket gott om de. Men jag har inte koll på värdena i just den med ris.

Helt ok!

Vad jag har förstått det så betyder antalet procent animaliskt protein inte att det är den totala mängden % i fodret, utan av det proteininnehåll som finns är 70% animaliskt, resten vegetabiliska proteiner. Kan det stämma?
Våra har funkat bra på Carrier, men de är lite halvfjösiga i pälsen, bajsar kanske lite väl mycket...

Det känns så himla dyrt med VoH bara :p Jag har faktiskt nästan bestämt mig för Fodax, hittade en tråd från 2010 här på buke som handlade om det, och vad jag kunde läsa där så tror jag att det ska passa åtminstone lillhunden.

Gammelman får vi nog fortsätta leta till...
 
Sv: Hundfoder...

Men om man ska tro på det Nordsvensken skrev längre upp i tråden så kan man ju nästan lika gärna ge Carrier som Bravo, om det bara innehåller 45% animalier?
 
Sv: Hundfoder...

Ja, visst är det dyrt med VoH :( Hoppas dina hundar gillar fodax för det är ju mkt billigare om man jämför med VoH :D

hmm... Om hon blir kass i pälsen och bajsar mycket, så blir jag av med fördelarna jag hade med pedegree, hon är ju superfin i pälsen och bajsar bara 1 gång / dygn. (Fastän hon borde bajsa 3-4 ggr om man ska lyssna på dom som är negativa till pedegree ;) :p )
Men det kan ju va värt att testa i en månad eller så, olika hundar reagerar och funkar olika. Och så ska jag se hur hon blir i magen av VoH ris, och kolla upp om jag kan få tag på nordic eller bravo.

Ah, det är intressant hur dom kan vrida till innehållsförteckningen så det låter bra. Procent hit å procent dit... :p :crazy:
 

Liknande trådar

G
Hundhälsa Kycklingkött, nöt och fläskkött, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, vetegroddar, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, blodmjöl...
2
Svar
36
· Visningar
2 915
Senast: Rose
·
Hundhälsa Tycker Lillfjant är väl kliig. Inte sår, eller ens att det syns i pälsen att han kliat, huden och pälsen är jättefin. Magen utmärkt. Men...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 759
Senast: Zqathan
·
Övr. Hund Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig...
Svar
18
· Visningar
1 460
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp