Evve

Trådstartare
Var lär jag mig om hundfoder och vad som är det bästa för min hund?
Har alltid haft häst och räknat fosterstater, men slutat med häst sedan ett par år och nu skaffar hund.
Och jag vill såklart att hunden ska ha det allra bästa. Och jag vill lära mig.

Men om jag googlar så kommer jag bara till foderleverantörer som såklart menar att deras foder är det allra bästa.

Så var kan jag lära mig?
Vilket foder tycker du är det bästa? Färskfoder? Torrfoder? Osv
Tack på förhand!
 
Vilket foder som är bäst är omöjligt att svara på eftersom olika hundar funkar bäst på olika foder. Jag skulle säga att i stort sett alla foder på marknaden idag är bra. Mycket handlar väl om ägarens tycke och smak om de vill ge torrfoder, färskfoder, konserver, barf eller hemlagat.

Har man en frisk hund utan några särskilda behov kan man ge nästan vilket foder som helst.
 
Det finns inte ett foder som fungerar utmärkt för alla hundar och ibland kan man behöva prova runt en del för att hitta det foder som passar bäst. Väl värt att tänka på då är att det tar tid för kroppen att anpassa sig efter det nya fodret. Du kan m.a.o. inte testa ett foder bara en vecka och säga tex "Äh, det är dåligt, jag märkte minsann ingen skillnad på pälsen!" eftersom det tar längre tid än så för sådana skillnader att märkas av.

Det enda som går relativt snabbt är att notera hur avföringen blir, och det ger en bra ledtråd för hur bra hunden tar upp allt i fodret osv. När hunden äter foder som den mår bra av så har den fast, mörk, näst intill luktfri avföring och behöver inte heller bajsa mer än någon enstaka gång per dag.

När maten fungerar bra och hunden mår bra så har den fina ögon, öron, blank päls, hud, trampdynor och klor. Den hårar normalt (för rasen) och får inte återkommande problem med tex svamp i tassar, öroninflammationer osv.

Sedan vad som ger de här fina resultaten... Det varierar som sagt var.Tittar man på hur matsmältningssystemet kan man se att hundar har lättare att ta upp näring från animalier än från vegetabilier och pga det väljer många att ge mat med så hög andel animalier som möjligt. Det brukar också resultera i just bättre avföring, bättre päls m.m.

Själv ger jag färskfoder till mina hundar, eller så barfar jag, beroende på vad jag för stunden har lättast att få tag på. Jag har gjort så i ca 10 år nu efter flera år med olika torrfoder. Jag upplever det som så att skillnaden mellan ett riktigt bra torrfoder och ett dåligt färskfoder inte är speciellt stor, men skillnaden mellan ett riktigt bra färskfoder och torrfoder, det blir till färskfodrets fördel. Mina hundar mår betydligt bättre av det färskfoder som passade dem bäst jämfört med vad de någonsin gjorde på något torrfoder (och då pratar jag om de av mina hundar som inte hade några problem som krävde något speciellt i matväg). När det gäller torrfoder upplever jag också att det spelar större roll vad man fyllt ut med (om det är ris, vete, majs eller annat) jämfört med färskfoder.

Men ja, genom att läsa på om hur matsmältningssystemet fungerar och sedan kolla innehållsförteckningar så kommer man långt. Sedan gäller det att prova olika foder, och våga testa olika. För egen del tog det LÅNG tid (mer än ett år) från det att vänner började tjata på mig om färskfoder tills att jag faktiskt provade. Jag ansåg nämligen att mina hundar mådde bra på torrfodret de fick. Med facit i hand kan jag säga att jag bara inte förstod hur bra de faktiskt kunde må.
 
Tack för bra svar!

Jag ger essential puppy och har börjat med musch puppy vilket min valp älskar! Och jag tycker köttbullarna är smidiga.
Kan man på sikt ge endast färskfoder eller behöver en hund få ”tugga” hårdare mat emellanåt? Eller räcker det med ben tillexempel?

Finns inga dumma frågor va? 😄
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack för bra svar!

Jag ger essential puppy och har börjat med musch puppy vilket min valp älskar! Och jag tycker köttbullarna är smidiga.
Kan man på sikt ge endast färskfoder eller behöver en hund få ”tugga” hårdare mat emellanåt? Eller räcker det med ben tillexempel?

Finns inga dumma frågor va? 😄
Nej det finns inga dumma frågor 🙂

Du kan ge enbart färskfoder om du vill det. Att tugga torrfoder gör lika mycket för hundens tänder som knäckebröd gör för våra. Ben gör mycket mer för tuggandet än torrfoder.
 
Tack för bra svar!

Jag ger essential puppy och har börjat med musch puppy vilket min valp älskar! Och jag tycker köttbullarna är smidiga.
Kan man på sikt ge endast färskfoder eller behöver en hund få ”tugga” hårdare mat emellanåt? Eller räcker det med ben tillexempel?

Finns inga dumma frågor va? 😄
Jag är väldigt förtjust i Essentials och återkommer till det efter att ha testat andra foder.
Jag tycker det är bra om man ger färskfoder att även ha ett torrfoder dem funkar på.
Ibland slänger jag ut en näve torrfoder på gräsmattan de får leta upp eller så kan det funka som godis hemma.
Har man hundvakt så kan det underlätta eller om man är iväg.

Jag vet att vissa säger att torrfoder är bra för tänderna - jag har helt motsatt uppfattning. Märker stor skillnad på mina hundar när de fått mer torrfoder än de brukar, tycker direkt att det blir beläggning på tänderna.
Men ja, tuggben av något slag tycker jag är ett måste för att de ska kunna rensa tänderna.
 
Jag är väldigt förtjust i Essentials och återkommer till det efter att ha testat andra foder.
Jag tycker det är bra om man ger färskfoder att även ha ett torrfoder dem funkar på.
Ibland slänger jag ut en näve torrfoder på gräsmattan de får leta upp eller så kan det funka som godis hemma.
Har man hundvakt så kan det underlätta eller om man är iväg.

Jag vet att vissa säger att torrfoder är bra för tänderna - jag har helt motsatt uppfattning. Märker stor skillnad på mina hundar när de fått mer torrfoder än de brukar, tycker direkt att det blir beläggning på tänderna.
Men ja, tuggben av något slag tycker jag är ett måste för att de ska kunna rensa tänderna.
Tack!
 
Som andra säger måste fodret både passa ditt djur och dig och din vardag. Personligen föredrar jag alla gånger färskfoder/barf. Jag tycker att det är enkelt att förstå innehållet, det verkar smakligt för djuren, jag oroar mig aldrig för att de inte får i sig tillräckligt mycket vätska (katten) och jösses vilken skillnad det gör för skiten! :D
 
Vad gäller tänderna - räkna inte med att något foder, tillskott eller ben sköter dem per automatik, borsta tänderna på din hund. Eller titta åtminstone på dem med jämna mellanrum (hur viktigt detta är beror på ras och individ)

En stunds boskapsskötsel någon gång om dagen är dessutom bra för relationen
 
Anser också att färskfoder generellt sätt är det bästa för hunden. Skillnaden är inte bara färskt vs processat utan även råvarorna. Det finns ett stort utbud av färskfoder med kött från Sverige/Norge/Finland där råvaran kommer från samma slakterier som hanterar maten som vi äter. Med majoriteten av torrfodren så är det dels ospecificerat vart råvaran kommer ifrån och om det är kött eller fjädrar i. Sen tror jag att det är lite samma för oss som för hunden, mindre processat är generellt sätt bättre. Vi mår bättre av att äta kycklingfilé än nuggets även om man kan överleva på som proteinkälla.
 
Det enda jag vill tillägga tråden är att det nu börjar komma vetenskapliga studier som visar tydligt samband mellan hjärtproblem och baljväxter i fodret. Det finns alltså goda skäl att undvika foder med ärtor och/eller bönor som proteinkälla!
Vilka studier då? För de sista jag sett säger inte alls detta.
Det är fortfarande ett oklart samband med minimal risk.
 
Vilka studier då? För de sista jag sett säger inte alls detta.
Det är fortfarande ett oklart samband med minimal risk.
"In December, NEW research results were released on nutritionally-related dilated cardio myopathy in dogs." The research was funded by the American College of Veterinary Internal Medicine and Oregon State University's Department of Clinical Sciences.
For those unfamiliar: In 2018, the U.S.A.S.A., FDA began investigating unusual cases of a heart disease called dilatative cardiomyopathy in dogs that are grain-free and E-contained. rbsen and lentils were fed, were overproportionally represented. These dogs were breeds that typically do not develop DCM, and what was more unusual was that many of these dogs with a diet change set in recovery or full retraining, although DCM t typically a progressive, deadly disease, even when treated with medication.
Since 2018, all possible reports have been circulating, including rumors that the FDA withdrew its investigation (which was not) and that the research was flawed and recalled (which was not).
This is the SECOND paper that proves the context in question without gaps.
The current study by Owens et al. (2022) showed that healthy adult dogs given a main ingredient diet of legumes (peas, lentils, chickpeas, beans) had lower cardiac function and higher cardiac chamber volume than dogs given a cereal hall hearty food without potatoes or legumes received among the first ten ingredients. "

https://www.alltradesdvm.com/topics...LC_LSrrjohyInyo2I09RelTn1xyqmi8y5C_ieCxWGRiYo

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jvim.16606
 
"In December, NEW research results were released on nutritionally-related dilated cardio myopathy in dogs." The research was funded by the American College of Veterinary Internal Medicine and Oregon State University's Department of Clinical Sciences.
For those unfamiliar: In 2018, the U.S.A.S.A., FDA began investigating unusual cases of a heart disease called dilatative cardiomyopathy in dogs that are grain-free and E-contained. rbsen and lentils were fed, were overproportionally represented. These dogs were breeds that typically do not develop DCM, and what was more unusual was that many of these dogs with a diet change set in recovery or full retraining, although DCM t typically a progressive, deadly disease, even when treated with medication.
Since 2018, all possible reports have been circulating, including rumors that the FDA withdrew its investigation (which was not) and that the research was flawed and recalled (which was not).
This is the SECOND paper that proves the context in question without gaps.
The current study by Owens et al. (2022) showed that healthy adult dogs given a main ingredient diet of legumes (peas, lentils, chickpeas, beans) had lower cardiac function and higher cardiac chamber volume than dogs given a cereal hall hearty food without potatoes or legumes received among the first ten ingredients. "

https://www.alltradesdvm.com/topics...LC_LSrrjohyInyo2I09RelTn1xyqmi8y5C_ieCxWGRiYo

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jvim.16606
Denna är ju dock med gjord - så jag tycker då inte sambandet är glasklart.
https://academic.oup.com/jas/article/99/11/skab315/6423170


Oavsett finns det ingen anledning till att varna för foder med baljväxter i. De sista 10-15 åren har utfodringen med spannmålsfritt skjutit i höjden men dcmfallen har inte gjort det. Det är ju garanterat något som gör att vissa hundar utvecklar dcm beroende på vad de äter (något genetiskt alltså) annars hade vi haft mkt mer fall av dcm i många fler raser.

"By the year 2019, it was estimated that grain-free pet foods comprised at least 25 percent of the U.S. market! By the estimate of Dr. Greg Aldrich, this would mean that about 22 million dogs were eating some brand of grain-free dog food in the year 2019. Not to put too fine a point on this, but if these foods were directly the cause of DCM in dogs, we would have expected to see a dramatic increase in DCM cases nationwide over the last 12 years."
(Från en sammanställningssida: https://thesciencedog.com/2022/04/06/the-disconnection-between-grain-free-foods-and-dcm/)

Själv ger jag ju färskfoder och blandade torrisar så mig påverkar det ju knappast, men jag ser ingen anledning till att skrämma upp folk i onödan.
 
Jisses så svårt det är med hundfoder. Har läst reviews i 2 dagar nu...

Vi har fodrat med royal canin hittills men funderar på att byta... kanske inte byta direkt nu,valpen är fin i hull, päls, gillar fodret osv...

Men har hittat några intressanta alternativ med mer kött i.
Var förvånad hur mycket säd och biprodukter det är i RC.

Det jag verkligen skulle vilja ha är dock för dyrt... motsvarande 400-800sek för 1.8-2kg säckar 🤦‍♀️

Har hittat en annan i samma prisklass som RC men det är från Usa. Hade ju vart fint med Aus-tillverkat men då stiger priserna avsevärt.

Vad kostar torrfoder av bra kvalitet i Sverige nu?
 
Jisses så svårt det är med hundfoder. Har läst reviews i 2 dagar nu...

Vi har fodrat med royal canin hittills men funderar på att byta... kanske inte byta direkt nu,valpen är fin i hull, päls, gillar fodret osv...

Men har hittat några intressanta alternativ med mer kött i.
Var förvånad hur mycket säd och biprodukter det är i RC.

Det jag verkligen skulle vilja ha är dock för dyrt... motsvarande 400-800sek för 1.8-2kg säckar 🤦‍♀️

Har hittat en annan i samma prisklass som RC men det är från Usa. Hade ju vart fint med Aus-tillverkat men då stiger priserna avsevärt.

Vad kostar torrfoder av bra kvalitet i Sverige nu?
Av ren nyfikenhet; vad kostar Ziwi Peaks i Aus? Jag har det som godis (och just nu som torrfoder då hundskrället vägrar äta sin vanliga mat). Det är från Nya Zeeland och innehåller 96% kött.
Här kostar t ex beef och lamb 327 kr/kg på extrapris just nu. Ordinarie är runt 400 kr/kg.
Det hade varit intressant att se om det är lika dyrt nära sitt hemland. 🙈 Men man behöver inte ge så mycket av det.

Andra prisjämförelser här:
Magnusson Vuxen 589 kr/14 kg
Standardt Normal 699 kr/13 kg
Doggy Professional skonsam 559 kr/13 kg.
 
Small Animal Clinical Nutrition, 5th Ed. Finns gratis på nätet. Sjukt bra läsning, men det tar sin tid att beta sig igenom och sedan får man fundera själv på hur man ska tillämpa kunskapen.
 
Av ren nyfikenhet; vad kostar Ziwi Peaks i Aus? Jag har det som godis (och just nu som torrfoder då hundskrället vägrar äta sin vanliga mat). Det är från Nya Zeeland och innehåller 96% kött.
Här kostar t ex beef och lamb 327 kr/kg på extrapris just nu. Ordinarie är runt 400 kr/kg.
Det hade varit intressant att se om det är lika dyrt nära sitt hemland. 🙈 Men man behöver inte ge så mycket av det.

Andra prisjämförelser här:
Magnusson Vuxen 589 kr/14 kg
Standardt Normal 699 kr/13 kg
Doggy Professional skonsam 559 kr/13 kg.
Kollade precis upp det

Normalpris AU$82 /kg (Google konverterar 82 aud to 578.85 sek just nu)

Mellandagsrea nu AU$73
 
Jisses så svårt det är med hundfoder. Har läst reviews i 2 dagar nu...

Vi har fodrat med royal canin hittills men funderar på att byta... kanske inte byta direkt nu,valpen är fin i hull, päls, gillar fodret osv...

Men har hittat några intressanta alternativ med mer kött i.
Var förvånad hur mycket säd och biprodukter det är i RC.

Det jag verkligen skulle vilja ha är dock för dyrt... motsvarande 400-800sek för 1.8-2kg säckar 🤦‍♀️

Har hittat en annan i samma prisklass som RC men det är från Usa. Hade ju vart fint med Aus-tillverkat men då stiger priserna avsevärt.

Vad kostar torrfoder av bra kvalitet i Sverige nu?
Kilopriset varierar mycket(!) beroende på storlek på påse. Men de bättre torrfodren går att få för typ 80kr/kg om man köper storpack.

Tittar nu på ett foder från Acana som exempel (det vet jag att brukar räknas som "bra foder"). 2kg-förpackning blir att kosta 169,50kr/kg. 17kg förpackning blir att kosta 70,74kr/kg. Det är ca 90kr/kg skillnad, enbart för att förpackningarna är olika stora! Flera andra foder i djuraffären där jag jobbar har åtminstone 30kr skillnad per kg beroende på om man köper stor eller liten påse.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 435
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp