T

trulla

Är det någon som har ett tips på ett billigare alternativ till Royal Canin maxi,fodret funkar bra till min hund men jag tycker att det är ganska dyrt och finns det ett bra alternativ men billigare överväger jag att byta märke.
 
Min hund äter Alone Star och det tycker jag är ett bra foder och min hund tycker också om det. Tror att en säck på 15kg kostar 300kr, sen vet jag ärligt talat inte hur mkt Royal Canin kostar
 
Lone Star heter fodret, jag har det till mina också. labben får hearty choice och schäfern senior. ett helt ok foder till ett minst lika bra pris. mellan 370-400 kr/15 kg kostar det och köper man 10 säckar får man den 11:e gratis.
 
Kan man köpa Lonestar över hela landet, vet du om lantmännen har det isitt sortiment
 
Köper också LoneStar, Lamm och Ris för att min hund ska få i sig så lite vete som möjligt. Jag köper det på SEA Hund och Katt. Det går inte att köpa på Granngården (iaf inte i Dalarna eller Sthlm).
 
Har länge funderat på att köpa det fodret.

Pojken behöver ett bra foder (SOM HAN GILLAR) nu när han går mot ålderns höst.

Dessutom är han kastrerad och lägger lätt på sig

Premium Senior ?? Kan det vara något
 
Kan verkligen rekommendera Standart (finns två varianter)! Det är svenskt, köttbaserat och innehåller inget spannmål.

MÅnga hundar är känslig mot vete, vilket kan ge odefinierbara klådor, halvtaskig päls etc. Vete är nämligen inget hundar är byggda för att smälta tillgodogöra sig, men det är billigt och ingår i de allra flesta foder, även RC.

Det är dessutom mycket prisvärt (de kör inte med dyr reklam tex). Jag betalade 361 kr för 15 kg.
 
Hittills har jag inte hittat ett foder som kan mäta sig med RC när det gäller min hund. De jag testat hittills är Revir, Robur, Eukanuba, Doggy Professional och Lone Star.
 
Vart ser du vete i RC någonstans? Finns endast i deras billigare variant av foder, som många uppfödare använder (tyvärr) eftersom det är just billigare. Mycket sämre också.

I det vanliga RC sortimentet finns det absolut inget vete.

Jag har heller inte hittat något som kan mäta sig med RC på någon av våra hundar, än. Känner inte för att prova vidare nu när något äntligen funkar heller, men slutar det funka får vi väl prova fler foder.

Våra har genom åren käkat Nutro, Eukanuba, Precept, James Beloved´, Hill's och RC. Även Klass, som dom får som tillskottsfoder när dom behöver det. Då antingen helfodret, men oftast köttkrossen.
 
Visst är där vete i RC! Det står spannmål (= vete!) även på de dyrare varianterna, tex deras Schäferfoder.
 
Nu har jag läst på om standart...

Det som jag ser som nyskapande är att de bara har två foder - Extra och Standard

Alla andra större fabrikörer har kanske 4-6 foder där varje fodersort är indelad i viktklasser och energiåtgång...tex valpfoder för fyra olika viktklasser.

Är det som med häst - man reglerar med dosering istället och alla dessa olika kategorier är för att förvilla och lura köpare på pengar?

Jag har en generell fråga - energi och proteinhalt skiljer enormt på olika märken och fodersorter - finns det någon riktlinje för vad som är vettigt?

Många stormarknadsmärken brukar ligga runt 20% protein och fett 13-16%.

Eukanubas valpfoder beroende på viktklass 26-31 % och standarts enda valpfoder 26% som används både till valp och aktiv vuxen hund.

Kan någon råda mig i frågan?
Har givetivs prata med sk expertis men svaren skiljer så jag måste försöka bilda mig en egen uppfattning.

En sak är klart, hunden kommer givetvis överleva och säkert må bra hur som haver men jag vill gärna veta vad jag stoppar i hunden och varför...och vilken mängd som är rimlig...
 
Det som är mest annorlunda med Standarts är att de endast räknar in vad de kallar aktivt protein i sitt foder, dvs endast protein från köttkällorna. Alla andra foder räknar även in protein som finns i spannmål mm, vilket ger ett högre proteinvärde, men som blir felaktigt i slutändan eftersom hundar inte kan tillgodogöra sig proteinet i vete tex!

Sett på det viset är Standart trots allt ett högenergi/proteinfoder och man behöver därför inte ge lika mycket av deras som av andra motsvarande sorter.

Standart Extra är ju till för dräktiga hundar, valpar, unghundar och hundar med extra stort behov (tränar mycket etc). Eller om man har en hund som inte har så stor aptit, då får man i den det den behöver på en mindre giva. Jag ger av Extra, Standard har jag ingen egen erfarenhet av. Men Standart lär jag aldrig överge!

Jag har äntligen hittat ett bra, prisvärt foder som dessutom är svensktillverkat och som inte innehåller värdelösa ingredienser. Om du vill veta mer, från fler som har erfarenhet och som rekommenderar det här fodret, så gå in på den här sidan och klicka vidare på forumet om hundfoder.
 
Deras schäferfoder innehåller inte vete.
Här finns innehållsförteckningar, kollade på många av dem och ingen innehöll vete. royal canin
 
Hmm, det var någon som berättade det för mig...som vanligt alltid bäst att kolla upp det själv.

Så, nu har jag läst innantill på den gamla säcken (köpte RCs schäfervariant tidigare, men jag var inte nöjd med resultatet). Och du har rätt, det stod inget om vete på säcken! Det var ju bra att vi redde ut det.

Men i vilket fall som helst så föredrar jag Standarts foder framför RCs. Man får ett precis lika bra (eller bättre!) foder till lägre pris. Och jag kommer att fortsätta rekommendera det! :D
 
...det finns ingen som säljer det där jag bor ....så var det med det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 365
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp