Bukefalos 28 år!

Hundfoderdjungeln

Shannado

Trådstartare
Jag och sambon ska snart fara och hämta hem vår alldeles egna valp. :D Nu återstår bara det här med foderfrågan: vilken sort och varför?

Uppfödaren rekommenderar Klass färskfoder och det är vad valpen är van med nu. Hon har även tränat den på Royal Canin valpfoder men den föredrar Klass enligt henne. När sambon var in på brukshundcentret och frågade blev han istället rekommenderad Brit Care Puppy All Breed, och idag när han skulle köpa Klass fanns det inte tillgängligt på brukshundcentret så han for till en annan hundaffär som då rekommenderade Canagan. Vi är alltså helt förvirrade, och dessutom nybörjare på det här... :crazy:

Vi hade väl tänkt färskfruset foder då uppfödaren verkligen rekommenderat detta, men börjar inse att det kanske kommer bli för komplicerat (liten frys, svårt att ta med när man reser bort). Samtidigt vill vi ju inte att hunden ska må dåligt för att vi är lata, så vi skulle vilja hitta en kompromiss.

Vilket foder skulle ni rekommendera av ovanstående? Vilket skulle ni avråda ifrån? Eller rekommenderar ni något helt annat foder och i så fall varför? Och slutligen, hur gör man smidigast när man ska introducera ett nytt foder, blandar man två fodersorter i ett par dagar eller?

Stort tack på förhand för all vägledning av två noviser i foderdjungeln!
 
Sv: Hundfoderdjungeln

Färskfoder är toppen, dock tror jag inte att Klass är en av de bättre sorterna, men det kan du ju kolla upp.

Alla foderförsäljare rekommenderar sina foder, det är liksom så de går runt ;)
 
Sv: Hundfoderdjungeln

Jag har testat Eukanuba, Royal Canin, Doggy och några fler mindre sorters foder till min hund och den ENDA jag varit nöjd med är Acana. Och det är den jag har nu. Min tik som tidigare varit väldigt känslig mot all annan sorts mat (människomat) kan nu äta de mesta rester utan att bli dålig i magen, hon har gått upp i vikt (var tidigare underviktig, nästan undernärd så smal och ändå åt hon normalt). Hon älskar detta fodret och även min mormors Papillon (min är i Schäfer storlek) äter hennes mat om hon får chansen. Så den passar både små och stora hundar.
Den kostar 650 eller 750kr och det är torrfoder. Jag har bara haft torrfoder till henne och har trivs med det, just för att vi inte har plats i frysen för färskfoder. Så jag rekommenderar Acanas foder! Svår att hitta återförsäljare men man kan beställa enkelt online, jag köper däremot min i butik.
Men den rekommenderas verkligen, blev rekommenderad av andra buke-medlemmar av detta fodret!
 
Sv: Hundfoderdjungeln

Läs på innehållsförteckningen! Den råvara som står först är också det som det finns mest av i fodret. Vare sig du väljer ett färskfoder eller torrfoder så anser jag att fodret ska vara köttbaserat och inget spannmål. Själv ger jag Acana Wild Prairie och är supernöjd. Acana har tre olika puppyfoder beroende på storlek av hund. Något av dom kanske kunde passa?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en valp av storvuxen ras. Beräknad vuxenvikt ca 40 kg. Hon är nu ca 16 veckor och har ätit valpfoder från Brit. Är dock inte nöjd...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej! Skulle hemskt gärna få lite tips och synpunkter kring valpfoder. Jag har en 4månaders LH collie/labbe valp med goooood aptit. Har...
Svar
9
· Visningar
1 964
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp