Hundförarjacka

Acto

Trådstartare
Vi har ju en tråd för hundförarbyxor och jag känner att vi - åtminstone jag :D - behöver en liknande för hundförarjackor. Jag behöver verkligen en bra jacka till hundträning samt promenader nu under hösten och vintern. Jag söker en jacka som är;
  • Varm, bra mot vind och står emot en (hel) del regn (ska dock inte vara en ren regnjacka) samtidigt som jackan/materialet andas;
  • Bra passform/inte otymplig. Jag vill helt enkelt ha en någorlunda smidig jacka som jag kan träna i (hundträning då); samt
  • Många många fickor; stora och små på framsidan och gärna en stor ryggficka.
Någon som har förslag på jacka eller märke? :)
 
Jag har en jacka från Uhip. Den håller värmen väldigt bra, vind känner jag inte genom den, den klarar en hel del regn utan att man blir blöt. Blixtlåset kan öppnas både uppifrån och nerifrån vilket jag älskar. Det går att fälla ner en extra del av ärmen som täcker händerna, väldigt skönt.

Nackdelen är att deras nya luvdesign är gjort för ridhjälmar, så de är värdelösa för normala huvuden. Synd, för deras gamla design var perfekt. Sedan har de inga fickor utom de normala, sneda fickorna på sidorna plus en bröstficka. Men de har blixtlås och är helt okej storlek. Den jackan + träningskjol och jag är fit for fight :D
 
Just nu är det väl typ bara pinwoods dogsports jacka som gäller. Vi har den som klubbjacka. Dock ofodrad men med lager på funkar den året runt. Helt fantastisk och snygg jacka.
*Länk borttagen av moderatorn*

160897893-origpic-759358.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Just nu är det väl typ bara pinwoods dogsports jacka som gäller. Vi har den som klubbjacka. Dock ofodrad men med lager på funkar den året runt. Helt fantastisk och snygg jacka.
*Länk borttagen av moderatorn*

Visa bifogad fil 21027

Tack för tips, jag har helt missat att den finns i svart och grått :up:
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: Is
Jag har en jacka från Uhip. Den håller värmen väldigt bra, vind känner jag inte genom den, den klarar en hel del regn utan att man blir blöt. Blixtlåset kan öppnas både uppifrån och nerifrån vilket jag älskar. Det går att fälla ner en extra del av ärmen som täcker händerna, väldigt skönt.

Nackdelen är att deras nya luvdesign är gjort för ridhjälmar, så de är värdelösa för normala huvuden. Synd, för deras gamla design var perfekt. Sedan har de inga fickor utom de normala, sneda fickorna på sidorna plus en bröstficka. Men de har blixtlås och är helt okej storlek. Den jackan + träningskjol och jag är fit for fight :D
Tack! Ska kolla upp den! Synd med huvan dock!
 
Just nu är det väl typ bara pinwoods dogsports jacka som gäller. Vi har den som klubbjacka. Dock ofodrad men med lager på funkar den året runt. Helt fantastisk och snygg jacka.
*Länk borttagen av moderatorn*

Visa bifogad fil 21027
Den ser riktigt bra ut! Ska se om den finns i butik i närenheten så att jag kan testa den :).
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: Is
Jag gillar ju Arrak-jackan och använder från plus 10 till minus 10-15 grader. Är inte så tjock så fungerar i många temperaturer, men lager på lager under så fungerar det perfekt för mig även mesta tiden vintertid (använder höst/vinter/vår). är väl lite si och så vad gäller regntätheten om man tvättat den, men jag sprayar impregnering på min så fungerar även det :)
 
Just nu är det väl typ bara pinwoods dogsports jacka som gäller. Vi har den som klubbjacka. Dock ofodrad men med lager på funkar den året runt. Helt fantastisk och snygg jacka.
*Länk borttagen av moderatorn*

Visa bifogad fil 21027
Håller med om att den jackan är väldigt bra med många fickor etc. Älskar ryggfickan! Jag tycker dock den har två nackdelar:
1) Onödigt tungt material, känns lite tung och klumpig för mig som är van vid lätta och smidiga friluftsjackor.
2) Det motsatta problemet mot @Fisherling s jacka - huvan är för snålt skuren, så hela jackans tyngd hänger på huvudet om jag inte går och hukar mig när jag har luvan på. Då har jag ändå köpt en storlek större än vad jag egentligen behöver (tror jag) och har inte ovanligt stort huvud/lång hals (vad jag märkt hittills iaf).
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: Is
Håller med om att den jackan är väldigt bra med många fickor etc. Älskar ryggfickan! Jag tycker dock den har två nackdelar:
1) Onödigt tungt material, känns lite tung och klumpig för mig som är van vid lätta och smidiga friluftsjackor.
2) Det motsatta problemet mot @Fisherling s jacka - huvan är för snålt skuren, så hela jackans tyngd hänger på huvudet om jag inte går och hukar mig när jag har luvan på. Då har jag ändå köpt en storlek större än vad jag egentligen behöver (tror jag) och har inte ovanligt stort huvud/lång hals (vad jag märkt hittills iaf).
Jag har också den, väldigt nöjd. Lite tung ja, men när den är på så tycker jag inte att det märks. Till skillnad från dig tycker jag att luvan är perfekt, sitter väldigt bra, annars brukar luvor vara för stora för mig. Håller bra mot regn. Jättebra i träning, men lite för tät (trots andasfunktion) för att vara bra för långpromenad.
 
Jag har också den, väldigt nöjd. Lite tung ja, men när den är på så tycker jag inte att det märks. Till skillnad från dig tycker jag att luvan är perfekt, sitter väldigt bra, annars brukar luvor vara för stora för mig. Håller bra mot regn. Jättebra i träning, men lite för tät (trots andasfunktion) för att vara bra för långpromenad.
Nej, jag håller med om att tyngden verkligen inte är ngt stort problem, jag tycker bara att jackan kunde varit ännu bättre om den varit lättare. Luvan däremot stör mig ganska mycket, jag var tvungen att ta bort den och letar nu efter en sydväst eller liknande att ha istället när det regnar. Men det låter bra att den passar dig iaf - då är det kanske inte ett allmänt designproblem utan jag som har stort huvud/lång hals.
 
Bra tråd, jag har inte hittat någon jag är nöjd med! Jag har Arraks och är inte särskilt nöjd med den, antingen är den för varm eller för kall så jag har inte riktigt något användningsområde för den...
Jag hade en från Engelsons som jag gillade men den modellen verkar inte finnas kvar. Den var varm! Men det var väl mer vinterjacka än höst.
Använde en softshell från fritidsfabriken förra hösten och var väldigt nöjd med den men någon (:rage:) har ätit håll på vänster ficka...
 
Bra tråd, jag har inte hittat någon jag är nöjd med! Jag har Arraks och är inte särskilt nöjd med den, antingen är den för varm eller för kall så jag har inte riktigt något användningsområde för den...
Jag hade en från Engelsons som jag gillade men den modellen verkar inte finnas kvar. Den var varm! Men det var väl mer vinterjacka än höst.
Använde en softshell från fritidsfabriken förra hösten och var väldigt nöjd med den men någon (:rage:) har ätit håll på vänster ficka...

Helga har ätit upp båda mina fickor på min softshell från Fritidsfabriken. Rätt värdelöst att ha en hundjacka utan fickor :meh:
Men ryggfickan lämnade hon iaf.
Jag blev så sur och vrång att jag slängde jackan fast den hade dugit till att måla i eller nått sånt.
 
Det blåser snålblåst och regnar från sidan. Min Uhip-jacka håller verkligen måttet, kände ingen vind och blev inte blöt :D Då är den ändå typ två år gammal.
 
Just nu är det väl typ bara pinwoods dogsports jacka som gäller. Vi har den som klubbjacka. Dock ofodrad men med lager på funkar den året runt. Helt fantastisk och snygg jacka.
*Länk borttagen av moderatorn*

Visa bifogad fil 21027
Fastnade vid denna direkt, har ingen bra hundträningsjacka just nu. Hur är den i storlekarna? Jag är ganska bred över höfterna, är dragkedjan öppningsbar nedtill också?
 
Senast ändrad av en moderator:
Fastnade vid denna direkt, har ingen bra hundträningsjacka just nu. Hur är den i storlekarna? Jag är ganska bred över höfterna, är dragkedjan öppningsbar nedtill också?
Tror de flesta har upplevt dom normal i storlekarna. Ja blixtlåset går att öppna åt två håll.
 
Köpte nyligen en Pinewood Victoria parkas. Den ser ju lite mer alldaglig ut än den ovannämnda modellen, så jag känner att jag med lite bättre samvete kan röra mig bland icke hundfolk med den :laugh:

Än så länge nöjd, men har bara haft det i några dagar så det återstår väl att se hehe. Den har ju inte lika många fickor som många hundförarjackor men det är ännu inget som stör. Den har några stora fickor fram och en ryggficka, så det duger gott för mitt behov. :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om? Jag vill ha en som...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 616
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: Hedinn
·
Utrustning Nu när det äntligen börjar kännas som att våren är på väg plockade jag fram min tunna ridjacka bara för att konstatera att det...
Svar
15
· Visningar
1 349
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver en ny jacka till hösten. Någon mjuk och smidig med "tröjkänsla" eller iaf inte stel och otymplig. Kanske softshell? Inget...
2
Svar
26
· Visningar
4 476
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp