Hundförsäkringar

ufot

Trådstartare
Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på försäkring.

Jag kommer från ”hästvärlden” och har ganska så bra koll på vad en hästförsäkring kostar och vad som ingår samt skillnaderna mellan de olika försäkringsbolagen.

Hundförsäkring däremot är mina kunskaper minst sagt begränsade. Något jag reagerat mycket på är höga premier. Av vad jag läst kan en hundförsäkring kosta långt mer än en hästförsäkring, vilket jag personligen tycker låter orimligt. Tänker jag fel, eller är det något jag missat?

Hästens försäkring kostade ca 600 kr/månad i veterinärvård (jag har aldrig mina djur livförsäkrade). Självrisken var 3500 + att jag betalade 25% utöver självrisken. Då min häst var ytterst otursförföljd utnyttjades försäkringen mycket och jag verkligen såg hur mycket jag ”vann” på försäkringen. Ett klinikbesök gick på mellan 8000-15000 per gång och det blev många besök…

Hur kan en hund vara dyrare än en häst att försäkra? Hur mycket kostar det att gå till veterinären med hunden? (självklart beror det på orsak till besöket, men jag är jätteintresserad av att se olika exempel). Vad ingår i en hundförsäkring? (självklart finns det även här variationer).

Har ni era hundar livförsäkrade, eller ”bara” veterinärvård? Vad är självrisken och hur många % betalar ni utöver självrisken?

Säg att (som i mitt fall) att försäkringen kostar ca 7000/år. Hur långt räcker de pengarna om hunden blir sjuk? (Jag är fullt medveten om att detta är samma typ av fråga som ”hur långt är ett snöre” men jag välkomnar gärna olika exempel).

Jag vet flera som valt att inte ha hunden försäkrad, utan istället lägger undan pengar. De jag pratat med har ”alla” gått +. Jag välkomnar gärna era egna upplevelser om tvärtom, om hur dyrt det kan bli att inte ha hunden försäkrad.

Säg att jag sätter undan 1000 kr i månaden i veterinärvård. På ett år blir det 12000 och på två år har jag en veterinärvårdskonto som överstiger hundens inköpspris.

Nej, jag funderar inte på allvar att inte ha hunden försäkrad. I alla fall inte de första åren.

Däremot är jag jätteintresserad av att höra era erfarenheter om olika försäkringar, vad de täcker, vad de kostar och om ni personligen tycker det är ”värt” att ha hunden försäkrad.
 
Det är väldigt dyrt att ta hund till veterinär. En akut inläggning så är du snabbt uppe i tiotusentals kronor. Även om du sparar ihop så kan du ju förlora hela summan på bara ett besök, och så tar det alltså flera år för dig att spara ihop den summan igen? Nej jag lovar, du vill inte vara ute försäkring om du inte har ett gediget sparkonto avsett för enbart hundens veterinärbesök och inget annat.

Jag menar inte att din hund kommer bli sjuk stup i kvarten, men veterinärvård för hund/smådjur är dyrt. Jag har veterinärvård på 120 000 per år till alla mina tre hundar och hade absolut inte velat ha lägre än så. Den ena hunden har hittills i sitt sexåriga liv varit en mycket dyr historia med armbågledsoperation (ca 75 000 kr) och ormbett (över 40 000 kr). Min yngsta tik och hennes kullsyskon var förjävliga som små och skulle äta allt de åt, och några av hennes syskon har fått åka in akut för kräkning (flera tusen kronor) och buköppning.

De där 12000 som du sparar ihop räcker tyvärr inte långt om det skulle hända något.
 
Jag skulle aldrig våga vara utan försäkring till djuren.
Ena katten låg inne en natt på djursjukhuset, bara övervakning och febernedsättande, kostade 17 k 😅

Har alla försäkrade i Folksam, 20 i liv, högsta möjliga veterinärvård med rehab, mediciner och rubbet, kostar för närvarande 200 kronor i månaden för min hund, värt varenda krona.
 
Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på försäkring.

Jag kommer från ”hästvärlden” och har ganska så bra koll på vad en hästförsäkring kostar och vad som ingår samt skillnaderna mellan de olika försäkringsbolagen.

Hundförsäkring däremot är mina kunskaper minst sagt begränsade. Något jag reagerat mycket på är höga premier. Av vad jag läst kan en hundförsäkring kosta långt mer än en hästförsäkring, vilket jag personligen tycker låter orimligt. Tänker jag fel, eller är det något jag missat?

Hästens försäkring kostade ca 600 kr/månad i veterinärvård (jag har aldrig mina djur livförsäkrade). Självrisken var 3500 + att jag betalade 25% utöver självrisken. Då min häst var ytterst otursförföljd utnyttjades försäkringen mycket och jag verkligen såg hur mycket jag ”vann” på försäkringen. Ett klinikbesök gick på mellan 8000-15000 per gång och det blev många besök…

Hur kan en hund vara dyrare än en häst att försäkra? Hur mycket kostar det att gå till veterinären med hunden? (självklart beror det på orsak till besöket, men jag är jätteintresserad av att se olika exempel). Vad ingår i en hundförsäkring? (självklart finns det även här variationer).

Har ni era hundar livförsäkrade, eller ”bara” veterinärvård? Vad är självrisken och hur många % betalar ni utöver självrisken?

Säg att (som i mitt fall) att försäkringen kostar ca 7000/år. Hur långt räcker de pengarna om hunden blir sjuk? (Jag är fullt medveten om att detta är samma typ av fråga som ”hur långt är ett snöre” men jag välkomnar gärna olika exempel).

Jag vet flera som valt att inte ha hunden försäkrad, utan istället lägger undan pengar. De jag pratat med har ”alla” gått +. Jag välkomnar gärna era egna upplevelser om tvärtom, om hur dyrt det kan bli att inte ha hunden försäkrad.

Säg att jag sätter undan 1000 kr i månaden i veterinärvård. På ett år blir det 12000 och på två år har jag en veterinärvårdskonto som överstiger hundens inköpspris.

Nej, jag funderar inte på allvar att inte ha hunden försäkrad. I alla fall inte de första åren.

Däremot är jag jätteintresserad av att höra era erfarenheter om olika försäkringar, vad de täcker, vad de kostar och om ni personligen tycker det är ”värt” att ha hunden försäkrad.
Som smådjursveterinär kan jag ge dig ett råd. Ha hunden försäkrad och så högt försäkrad som du har råd med. Att lägga undan pengar tjänar man bara på om man får en frisk hund. Får du en sjuk hund är det guld värt att få en ny pott veterinärvård varje år. En sheltie kan leva i +10 år, att då få en ny pott med exempelvis 120.000 kr att nyttja hos veterinären varje år är ganska mycket mer än vad de flesta kan lägga undan under en hunds livstid.
Exempel på vad saker kan kosta, som Shelties kan drabbas av:

-Föremål som fastnat i tarmen, 75.000kr
-Livmoderinflammation 60.000kr
-Urinstensoperation 40.000kr
-Slipped tendon 50.000kr
-Klobrott, 6000kr
-Öroninflammation, 4000kr
-Inducering av kräkning när hunden ätit något giftigt/farligt/främmande föremål 5000kr
-UVI 5000kr
 
Jag tänker att man är lite fel ute om man ser en försäkring som något man ska gå plus på. Syftet med en försäkring är inte att tjäna pengar, det är ju en säkerhet om nåt går åt helvete snarare. Dvs kan du lägga ut typ 50 000 i ett svep om det krävs om nåt händer utan att det svider alltför mycket, ja, då kanske en försäkring är onödig. Kan du inte det, eller att det innebär att du tömmer sparkontot, då är det antagligen bättre med en försäkring.

Förhoppningen är väl ändå att gå minus tänker jag, för då har man ju haft ett friskt djur.

Det är sällan folk tänker på samma sätt kring exempelvis hemförsäkring, olycksfall eller bilförsäkring, att man ska gå plus, annars är det bättre utan? Sånt betalar ju de flesta gladeligen utan att använda dem i nån större utsträckning.

Och gällande att hund är dyrare än häst är det väl för att det är vanligare att man besöker veterinär oftare med hund tänker jag. Inte ofta en häst drar i sig en chokladkaka, kör upp en pinne i gommen eller blir ormbiten. Dessutom lever de ju kortare vilket med största sannolikhet också har betydelse.
 
Har numera endast sparkonto och även om olyckan varit framme vid 2 tillfällen så hade det ändå kostat mig betydligt mer om jag haft en (numera mycket) dyr försäkringspremie.

Väljer hellre att lägga pengarna på något roligare ihop med hundarna än att betala in en dyr försäkringspremie och ja hundpremien är bra mycket dyrare än både bil och hemförsäkring jag har helt enkelt ingen lust att lägga över en tusenlapp i månaden på en vettig försäkring när mina hundar dom allra flesta år bara besöker veterinären för vaccination.

Har en friska och sunda hundar som varken är glupska eller oförsiktiga 😁

Sen är jag också en person som inte skulle utsätta mina djur för flertalet operationer och rehab jag tycker helt enkelt inte djur ska gå igenom sånt.
Har en kompis som opererat sin rottis gång på gång tror aldrig hunden fått vara hund den får inte leka den får inte vara lös den får inte göra ditten och datten för kroppen inte håller och det är ständiga besök på rehab.

Något sånt hade jag inte utsatt mina hundar för men visst går det komma upp i höga summor ändå men den dagen den sorgen.

Har haft hund i 20 år snart och råkat ut för 2 olyckor som krävt varsin lättare operation och övervakning ett par dygn.
 
Senast ändrad:
Jag skulle generellt aldrig våga Inte ha försäkring på min hund. Nu råkar min vara senior och premien blev såpass hög med åldern att jag valde att säga upp den, reservationerna blev larviga och mycket på grund av att det också finns en stor broms på vad jag tänker utsätta min tant för i form av veterinärvård.
Katten som är ung och kry och försäkrad från topp till tå! Finns inget annat alternativ.
 
Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på försäkring.

Jag kommer från ”hästvärlden” och har ganska så bra koll på vad en hästförsäkring kostar och vad som ingår samt skillnaderna mellan de olika försäkringsbolagen.

Hundförsäkring däremot är mina kunskaper minst sagt begränsade. Något jag reagerat mycket på är höga premier. Av vad jag läst kan en hundförsäkring kosta långt mer än en hästförsäkring, vilket jag personligen tycker låter orimligt. Tänker jag fel, eller är det något jag missat?

Hästens försäkring kostade ca 600 kr/månad i veterinärvård (jag har aldrig mina djur livförsäkrade). Självrisken var 3500 + att jag betalade 25% utöver självrisken. Då min häst var ytterst otursförföljd utnyttjades försäkringen mycket och jag verkligen såg hur mycket jag ”vann” på försäkringen. Ett klinikbesök gick på mellan 8000-15000 per gång och det blev många besök…

Hur kan en hund vara dyrare än en häst att försäkra? Hur mycket kostar det att gå till veterinären med hunden? (självklart beror det på orsak till besöket, men jag är jätteintresserad av att se olika exempel). Vad ingår i en hundförsäkring? (självklart finns det även här variationer).

Har ni era hundar livförsäkrade, eller ”bara” veterinärvård? Vad är självrisken och hur många % betalar ni utöver självrisken?

Säg att (som i mitt fall) att försäkringen kostar ca 7000/år. Hur långt räcker de pengarna om hunden blir sjuk? (Jag är fullt medveten om att detta är samma typ av fråga som ”hur långt är ett snöre” men jag välkomnar gärna olika exempel).

Jag vet flera som valt att inte ha hunden försäkrad, utan istället lägger undan pengar. De jag pratat med har ”alla” gått +. Jag välkomnar gärna era egna upplevelser om tvärtom, om hur dyrt det kan bli att inte ha hunden försäkrad.

Säg att jag sätter undan 1000 kr i månaden i veterinärvård. På ett år blir det 12000 och på två år har jag en veterinärvårdskonto som överstiger hundens inköpspris.

Nej, jag funderar inte på allvar att inte ha hunden försäkrad. I alla fall inte de första åren.

Däremot är jag jätteintresserad av att höra era erfarenheter om olika försäkringar, vad de täcker, vad de kostar och om ni personligen tycker det är ”värt” att ha hunden försäkrad.

Jag var med min hund hos vet nyligen. Blodprov, kolla blodtryck och undersökning gick på 7000 kr. En vinter låg min ena hund inlagd, pga medfödd autoimmun sjukdom, tre eller fyra gånger. Kostade 150 000 kr totalt. Hur ska du hinna spara ihop det på någon månad?

Så att spara 1000 kr i månaden är helt värdelöst när det gäller buffert.
 
Första året med min nuvarande hund hade kostat mig runt 70-80 tkr i veterinärvård om jag inte hade haft försäkring. Det inkluderade två dygn på motsvarande IVA med övervak och en lång och segdragen hältutredning med tre-fyra röntgen av olika slag.

Efter det året har besöken varit mer sporadiska men den där försäkringen, hur dyr den än må vara, har ändå betalat sig många gånger om.

Jag har försäkrat till 120 000 tkr och känner helt ärligt att det till och med börjar bli lite lågt, sett till hur dyrt det har blivit med veterinärvård. Det räcker ju med två större skador på ett år för att man ska slå i taket, så att säga.

Hälsar happimess, som i söndags fick ta hunden akut till vet med en hornhinneskada - pang bom, sex tusen kronor.
 
Hundförsäkring är den bästa investering jag gjort! Olyckor och skador kan ju hända även en frisk ras som sheltie. Jag har samma bolag som jag alltid haft genom åren och då vi har våra övriga försäkringar (bil, hus etc) i samma bolag så får vi rabatt på premien. Som uppfödare så får jag ytterligare rabatt. Min tioåriga chowtik fick pyo i höstas och hade jag inte haft försäkring så hade jag fått pynta över 50.000 kr för det kalaset. Andra saker som min hundförsäkring har ersatt för mina hundar under det senaste året är kejsarsnitt samt sårskada med följande operation.
 
Som smådjursveterinär kan jag ge dig ett råd. Ha hunden försäkrad och så högt försäkrad som du har råd med. Att lägga undan pengar tjänar man bara på om man får en frisk hund. Får du en sjuk hund är det guld värt att få en ny pott veterinärvård varje år. En sheltie kan leva i +10 år, att då få en ny pott med exempelvis 120.000 kr att nyttja hos veterinären varje år är ganska mycket mer än vad de flesta kan lägga undan under en hunds livstid.
Exempel på vad saker kan kosta, som Shelties kan drabbas av:

-Föremål som fastnat i tarmen, 75.000kr
-Livmoderinflammation 60.000kr
-Urinstensoperation 40.000kr
-Slipped tendon 50.000kr
-Klobrott, 6000kr
-Öroninflammation, 4000kr
-Inducering av kräkning när hunden ätit något giftigt/farligt/främmande föremål 5000kr
-UVI 5000kr

Jag tycker dina prisexempel var väldigt förmånliga, häromkring kan det bli betydligt dyrare särskilt om det på jourtid..
 
Första året med min nuvarande hund hade kostat mig runt 70-80 tkr i veterinärvård om jag inte hade haft försäkring. Det inkluderade två dygn på motsvarande IVA med övervak och en lång och segdragen hältutredning med tre-fyra röntgen av olika slag.

Efter det året har besöken varit mer sporadiska men den där försäkringen, hur dyr den än må vara, har ändå betalat sig många gånger om.

Jag har försäkrat till 120 000 tkr och känner helt ärligt att det till och med börjar bli lite lågt, sett till hur dyrt det har blivit med veterinärvård. Det räcker ju med två större skador på ett år för att man ska slå i taket, så att säga.

Hälsar happimess, som i söndags fick ta hunden akut till vet med en hornhinneskada - pang bom, sex tusen kronor.
Vi har också 120 000 kr och börjar faktiskt också känna att det nästan är lite lågt.
 
Jag tycker dina prisexempel var väldigt förmånliga, häromkring kan det bli betydligt dyrare särskilt om det på jourtid..
Jobbar i Stockholm så det är ungefär så det ser ut. Sen är det alltid svårt att ge exakt prisuppgift eftersom det beror på hur sjukt djuret är osv. Men det ger i alla fall TS ett hum om vad saker och ting kan kosta.
Min kollegas påkörda hund landade på 280.000kr och då kommer det vara många återbesök flera gånger per vecka de närmaste veckorna, som inte är inräknat i den kostnaden. Plus rehabkostnad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 797
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 535
Senast: Sockerbit
·
Äldre Jag vet att det är svårt att jämföra, men jag är ändå lite nyfiken på vad folk har för kostnader för sina bilar! (vi försöker motivera...
Svar
17
· Visningar
1 601
Senast: BusBarro
·
Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 637
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp