Hundförvaring...

Pyttestor

Trådstartare
Går ibland förbi ett hus där dom har en jakthund. Denna hund har jag aldrig sett vara utanför sin hundgård. Hundgården är kanske 2,5 x 2 meter, betonggolv, med tillhörande liten koja. Det ligger mycket högar av avföring som städas bort kanske en gång i veckan, men eftersom det hinner bli så mycket så är det ingen yta som direkt är fri från bajs.
Den står där själv.
Det är en barnfamilj som äger den så det finns fler familjemedlemmar som kan dela på ansvaret.
Förekommer fortfarande detta sätt att ha hund?? Hur kan det få göra det? Hur kan det vara okej? Hundar är flockdjur, tillgodoses detta behov när den ser barnen på håll påväg till skolan? Finns det något man kan göra? Finns det ingen lag om detta?
 
Det låter inte som att hundgården är stor nog enligt lagen.

Det här är reglerna enligt Jordbruksverket

1618867008399.png
 
Det finns massvis av lagar kring hur hundar får hållas i hundgård, men tyvärr följer ju inte alla dem. Tex måste hunden också rastas utanför rastgården dagligen och det finns krav på hur stor hundgården ska vara m.m.

Jag säger som @Fetaost, anmäl till länsstyrelsen! På så sätt kanske hunden får hjälp till ett bättre liv. Gå in på www.lansstyrelsen.se och sök efter "Anmäl bristande djurhållning". Det går att anmäla anonymt, men kan vara bra att inte vara anonym om de vill ha mer information.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 840
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 350
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 766
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 568
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp