Hundfoto/redigering

machafuko

Trådstartare
Så nu bestämde jag mig för att starta en tråd för hundfotografer, endast :devil:
Annars hade jag postat tråden i annat forum. Men här ska fokus vara HUND. Både fotografi samt redigering för de håller ofta ihop.

Försöker själv lära mig det här med att redigera bilder genom att lära mig photoshop cc. Kollar på youtube men tycker att alla videos där går igenom varje moment så snabbt och jag hinner inte alltid med :o

Började jobba i photoshop när jag var kanske 10 år? Höll på några år men var aldrig avancerad gällande kunskaper. Görande mest runt där tack vare hemsidan stallet.se :up:

Så efter ungefär 13 års ålder har jag nog knappt rört programmet längre och jag länner mig nu som en äkta nybörjare med åldersnoja för att jag inte hänger med på allt.:D

Aja, det var en övrig rant. Fyll på med era bilder oredigerade samt redigerade. Vad som helst. Ni är ju rätt bra på det här med foto tycker jag det verkar som!
 
Bra initiativ! :up:

Du vet att buke var stallet.se innan va? :D
Jag återkommer i trådens ämne senare, jag redigerar mina bilder en hel del eftersom jag är rätt dålig på att fota dem bra från början :angel:
 
Bra initiativ! :up:

Du vet att buke var stallet.se innan va? :D
Jag återkommer i trådens ämne senare, jag redigerar mina bilder en hel del eftersom jag är rätt dålig på att fota dem bra från början :angel:

Det här med dålig fotograf bra på att redigera var lite min tanke. Att jag skulle ge mig in för jag trodde redigering skulle vara enklare än att lära sig fota. Tänkte liksom att jag fotografi tar sin tid men bara jag lär mig redigera så blir det i alla fall något bättre. Insåg att jag tog vatten över huvudet. Redigering är inte såå lätt :angel:
 
Det här med dålig fotograf bra på att redigera var lite min tanke. Att jag skulle ge mig in för jag trodde redigering skulle vara enklare än att lära sig fota. Tänkte liksom att jag fotografi tar sin tid men bara jag lär mig redigera så blir det i alla fall något bättre. Insåg att jag tog vatten över huvudet. Redigering är inte såå lätt :angel:

Jag tycker det är lättare att redigera än att fota :angel:
Vissa grejer är ju svårt att redigera riktigt bra, typ om man fått fel skärpa. Men det mesta är rätt enkelt bara man vet vilka knappar man ska klicka på och vilka reglage man ska dra i.
Jag har t ex svårt att få riktigt bra lyster i mina bilder, de blir ofta lite matta och tråkiga i färgen. Det är rätt lättordnat i PS :)

Tänk på att fota i RAW-format om du ska redigera i PS, då tappar du inte alls så mycket i kvalitet som om du redigerar en JPEG.
 
Jag tycker det är lättare att redigera än att fota :angel:
Vissa grejer är ju svårt att redigera riktigt bra, typ om man fått fel skärpa. Men det mesta är rätt enkelt bara man vet vilka knappar man ska klicka på och vilka reglage man ska dra i.
Jag har t ex svårt att få riktigt bra lyster i mina bilder, de blir ofta lite matta och tråkiga i färgen. Det är rätt lättordnat i PS :)

Tänk på att fota i RAW-format om du ska redigera i PS, då tappar du inte alls så mycket i kvalitet som om du redigerar en JPEG.

Jag har hört detta med RAW. Men försökte ladda ned något program så att jag skulle kunna "spara" bilder i RAW på datorn. Men då såg de bara konstiga ut i färgerna och inte alls bra?

Hur gör du för att få dina RAW bilder in i photoshop/lightroom eller liknande program? :)
 
Jag har hört detta med RAW. Men försökte ladda ned något program så att jag skulle kunna "spara" bilder i RAW på datorn. Men då såg de bara konstiga ut i färgerna och inte alls bra?

Hur gör du för att få dina RAW bilder in i photoshop/lightroom eller liknande program? :)

Du kan spara dem i raw-formatet. Jag kör Nikon och när jag öppnar filen heter den .nef vilket är deras rawformat :)
Jag brukar göra alla stora redigeringar i raw, sedan sparar jag dubbla filer - rawfilen (dvs .nef i mitt fall, har jag använt lager i PS sparar jag den som .psd) och jpeg.
Det skiljer ofta lite på färgerna i rawformatet och färgerna på .jpeg, men det lär man sig så småningom :)
Fördelen med att spara i två är att du kan gå in i rawfilen och redigera typ hur mycket som helst utan att bildkvalitén blir sämre.

För att få in dem i PS stoppar jag bara i minneskortet i läsaren, öppnar mappen, markerar bilderna och drar över dem till PS :)
 
Bra initiativ! :up:

Du vet att buke var stallet.se innan va? :D
Jag återkommer i trådens ämne senare, jag redigerar mina bilder en hel del eftersom jag är rätt dålig på att fota dem bra från början :angel:

Vad lustigt, jag är medlem på en annan sida som heter just stallet.se. :)
 
När jag fotar så brukar jag ha inställningarna
Jag skrev fel! Buke var stallet.com innan :)
Stallet.se var ju det där hästspelet. Det kanske finns kvar?

Japp, det finns kvar. Men tyvärr lite utdöende. Det är där jag har lärt mig det mesta som har med fotografering och grafik att göra.
 
Japp, det finns kvar. Men tyvärr lite utdöende. Det är där jag har lärt mig det mesta som har med fotografering och grafik att göra.

Jag hängde där en del när det kom, men det var ju ett tag sen :D
Synd att det börjar dö ut, men jag trodde ärligt talat inte att det fanns kvar :o
 
När jag fotar så brukar jag ha inställningar på kameran så att det sparas automatiskt i raw-format. Det är ganska behändigt om man t.ex har missat att ändra vitbalansen på kameran så kan man ändra i photoshop i efterhand. Om man går in på Filter -> Camera Raw-filter på photoshop så går det att leka med ganska många inställningar där. Bilden behöver inte ens vara i raw-format.
 
Jag hängde där en del när det kom, men det var ju ett tag sen :D
Synd att det börjar dö ut, men jag trodde ärligt talat inte att det fanns kvar :o

Tror det börjar bli för mycket inriktning på foto, grafik och tävlingar för att det ska vara kul. Sedan är det svårt att komma in i spelet då priserna på allting är skyhöga och man måste vara extremt duktig på att fota, till exempel hundar, för att kunna tjäna stallpengar. Därav att jag har lärt mig det mesta inom photoshop där. Är man lite kass på att fota så får man se till att kunna redigera bra. :)
 
Det här med dålig fotograf bra på att redigera var lite min tanke. Att jag skulle ge mig in för jag trodde redigering skulle vara enklare än att lära sig fota. Tänkte liksom att jag fotografi tar sin tid men bara jag lär mig redigera så blir det i alla fall något bättre. Insåg att jag tog vatten över huvudet. Redigering är inte såå lätt :angel:

Jodå, det är lätt att redigera... bara man lär sig programmen. Övning ger färdighet. :p
 
Tror det börjar bli för mycket inriktning på foto, grafik och tävlingar för att det ska vara kul. Sedan är det svårt att komma in i spelet då priserna på allting är skyhöga och man måste vara extremt duktig på att fota, till exempel hundar, för att kunna tjäna stallpengar. Därav att jag har lärt mig det mesta inom photoshop där. Är man lite kass på att fota så får man se till att kunna redigera bra. :)

Det verkar ha ändrat inriktning en hel del sedan jag hängde där, då var det ett fåtal som hade egenfotade bilder på sina hästar :)
Kul sätt att utvecklas på inom foto och redigering ändå!
 
Det verkar ha ändrat inriktning en hel del sedan jag hängde där, då var det ett fåtal som hade egenfotade bilder på sina hästar :)
Kul sätt att utvecklas på inom foto och redigering ändå!

Ja, det ger iallafall en anledning till att ge sig ut att fota. Sedan kan man få ganska bra kritik och många bra tips där om man har tur.
 
Ja, det ger iallafall en anledning till att ge sig ut att fota. Sedan kan man få ganska bra kritik och många bra tips där om man har tur.

Man ska alltså börja hänga där igen :D

Edit/
Kom på i efterhand att jag kanske inte fick skriva ut hemsidans namn? :o
 
En till här som också hängt på stallet.se :angel:

Vad gäller fotografi =/= redigering så kan ju redigering hjälpa en hel del, ja, men det kan ju bli lite pilligt.... jag redigerar mina bilder med hjälp av .......... (hör och häpna) instagram :eek:. Mest för att jag oftast fotograferar med min telefon (iPhone 6) och då typ bara för att ladda upp på instagram.

23ligls.jpg


Ibland slår jag till ordentligt och fotograferar med min systemkamera, en Canon, men jag redigerar faktiskt de bilderna på instagram också, alternativt en app jag har på telefonen som jag inte kommer ihåg vad den heter :angel:

pnlhd.jpg


Mycket tycker jag ändå bygger på tur (när man fotograferar levande djur) men också tålamod och förståelse för ljus, placering av "objekt" osv.

Jag har Photoshop och redigerar ibland där om det är större grejer, illustrationer eller Mer omfattande, men oftast tycker jag det funkar alldeles galant utan Photoshop.

* PS, det hjälper också att ha en fotogenisk jycke :p
 
Man ska alltså börja hänga där igen :D

Gör det! Behövs fler medlemmar där.:up: Finns ju "tidningar" där medlemmarna skriver om vad man ska göra och vad man ska undvika när det gäller fotografering. Så lustigt nog så är det där jag har lärt mig allt från att måla till att fota och redigera. Sedan är avla-funktionen ganska rolig. Där får man också en anledning till att fota. Helt plötslig har man 3-4 hundar till som måste ha en snygg bild och design. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp