Hundfråga mitt bland alla hästfrågor...

W

wera

Jag har precis fått konstaterat att min lilla valp har foderallergi :(. Vi vill behålla honom, då vi älskar den lille plutten. Jag ska kontakta uppfödaren och prata med henne, men om jag inte minns fel så hade hon ingen doldafel försäkring på kullen.
Jag undrar vad jag har rätt att "kräva" av uppfödaren. Vi har nämligen förbrukat större delen av veterinärvården på hans försäkring, då han har varit mycket dålig och legat inne med dropp två omgångar. Nu äter han dyrt special foder + mediciner....och det kommer göras en utredning om vad han inte tål/tål. Om han blir dålig igen och blir inlagd så kommer försäkringen vara "förbrukad" för denna perioden och vi kommer få betala allt ur egen ficka. :(
Hur gör jag? Vad har jag rätt till?
Jag vill gärna veta innan jag ringer till uppfödaren.
Han var bara drygt 3,5 månad när han blev dålig.

HJÄLP/Wera
 
Troligen har ni svårt att kräva något alls, dels ska man relamera köpet så snart som möjligt efter upptäckten av felet så att fd ägaren ska kunna agera och dels är det inte säkert att felet kan betecknas som dolt. Vill ni dessutom behålla valpen så kan knappast säljaren lastas för framtida utgifter.

Min gissning är att uppfödaren om h*n är schysst erbjuder er en ny valp och en eventuell tvist har en väldigt osäker utgång och kosta alltför mycket i förhållande till vad ni eventuellt kan vinna.
 
Det som uppfödaren kan erbjuda, är återtagning av valpen samt kanske en ny. Om ingen finns kvar nu, kan det vara aktuellt vid en senare kull.

Om man däremot väljer att behålla valpen, kan uppfödaren precis som Lobelia skriver inte lastas för framtida kostnader. Tvist kan endast uppstå, om uppfödaren inte kan/vill erbjuda er en annan möjlighet.
 
Vi har ju precis fått besked om allergin...så reklamationen blir ju så snart som möjligt. Jag vill ju bara veta vad som gäller innan jag ringer.

Vi ringde uppfödaren knappt två veckor efter köpet och undrade om någon annan valp hade klåda, men nej det var ingen mer. Så det blev inget mer sagt om det.

Då det inte var mycket klåda, så kopplade vi inte ihop det med diarren och kräkningarna han fick 5 v senare utan trodde han hade fått i sig någon bakterie som retade magen/tarmen. Det var ju rötmånad.

Han låg inne med dropp en vecka(röntgades både vanligt o med kontrast)...o vi fick tillbaka honom med dietfoder. Han var fortfarande inte helt bra i magen och vi fick ytterligare 14 dagars medicin. Sedan blev han dålig fem dagar efter avslutad medicinering.
Det blev ytterligare sjukhusvistelse och denna gången provtagning av mage o tarmar....Han kom hem igen, med nytt foder o mer medicin...då hade de började misstänka foderallergi, men sa att det var ovanligt hos så liten valp och inte var så troligt att det var det.

Nu(efter ytterligare 2 veckor) har vi fått det slutliga beskedet från veterinären att det är foderallergi. Han är ju bara fem månader....
Ska man ringa uppfödaren direkt när valpen är dålig även om det bara skulle varit att han fått i sig något ute? :confused: Då skulle ju uppfödarna få många samtal :).

Skulle det vara bättre att lämna tillbaka honom och låta köpet gå tillbaka?
Jag har en mycket trevlig uppfödare och jag vil inte bråka med henne. Men jag har köpt: valp 8000:-, vanlig vet.vård med vaccinering, försäkring m.m(allt detta helt normala utgifter och helt okej)...sedan utöver det lagt ca 10 000 med medicin, vet.vård och specialmat. Sedan förutom det förlorad arbetsinkomst. Min ekonomi tål inte hur mycket som helst, när/om försäkringen blir förbrukad så har jag inte mycket extra att ta till(förutom en snäll mamma :o :crazy:).

/Wera
 
Ringa direkt? din hund har varit sjuk i 1,5 månaderoch desutom legat inlagd två gånger utan att du kontaktat uppfödaren, det hör knappast till det vanliga så så många samtal blir det nog inte. Seriösa uppfödare är dessutom glada om de kan hjälpa till och vara till stöd.

Räkna inte med att det finns någon möjlighet att få ersättning för merparten av era utlägg eller några framtida utgifter. För att ha en chans till att ställa uppfödaren som ansvarig krävs att denne fått chans att rätta till felen. Det är ohållbart att föda upp djur om man utan att ens fått chansen att åtgärda problemet kan bli ansvarig att ersätta de nya ägarnas inkomstbortfall eller framtida veterinäravgifter under hundens livsstid för att hunden har medfödda sjukdomar.

Rent krasst har ni möjligheten att avliva hunden och slippa framtida utgifter.
 
När jag ringde uppfödaren första gången om klådan så kändes det väldigt "obehagligt". Så jag har inte velat ringa förrän jag haft någon konkret diagnos, även om jag vet att det är fel tänkt :o :(.
Jag ville bara veta vad det finns för möjligheter som valp köpare....och jag fick bra och konkreta svar att man kunde ev. reklamera och bli erbjuden en ny valp.
Jag förstår även att om gör vi valet att behålla vår valp så får ju vi självklart stå för de utgifterna som följer med det beslutet.

Jag trodde bara att en uppfödares doldafel-försäkring skulle täcka våra "första" försäkringskostnader(att det var därför den fanns)...kanske en önskedröm :crazy:
Jag tog upp mina utgifter som en förklaring till min oro om försäkringen inte skulle täcka. Det var inte meningen att det skulle tolkas som något jag ville ha ersättning för.

/Wera
 
Det är ju en viss skillnad om uppfödaren är försäkrad, det har inte framgått tidigare och inte heller att det skurit sig mellan dig och uppfödaren tidigare. Problemet med allergin är att du måste visa på att det var något medfött och dolt, hur det är med hundar vet jag inte men när det gäller hästar är det nästan omöjligt. Försäkringen kan först träda i kraft om hunden bedöms ha ett dolt fel. Det bästa för dig vore att först diskutera det med uppfödaren och sedan om behov finns konakta en advokat. Vill du ha mer rådgivning så ta kontakt med kennelklubben (eller om det finns andra liknande föreningar) eller aktuell rasförening, om det finns någon, de vet mer om praxis när det gäller hundar och reklamationer.
 
Tack för era svar!
Jag fick äntligen tummen ur och ringde igår. Uppfödaren skulle kolla upp vad som gällde. Hon hade inte varit i den situationen tidigare.
Även om vi inte får någon ersättning/sänkning av valpis pris så var det skönt att få det gjort :)

/Wera
 
men hur blir det med valpen?? är den dödsdömd eller kan det få ett normalt liv med ett special foder??
 
Till att börja med så får han ett specialfoder. Om han tål fodret får han äta det tills kroppen har återhämtat sig. Därefter kommer provokationsdieter att göras, för att kunna se vad han tål/inte tål. Så förhoppningsvis hittar man det han inte tål och kan därefter utfodra honom som "vanligt" men utesluta det han inte tål ur kosten.
Det finns även en minimal chans att allergin kan "växa bort" eftersom han utvecklade det så tidigt.
Vad som händer får framtiden utvisa.
Mvh Wera
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 054
Senast: Marvin
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·
W
Övr. Hund Idag har jag fått beskedet att min valpis har foderallergi :(. Analyserna efter biopsierna på tarmen hade kommit, så veterinären ringde...
Svar
12
· Visningar
2 003
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp