Bukefalos 28 år!

Hundfråga - skadestånd?

U

ungochgalen

Fick här ett litet brev i lådan om att styrelsen ska utföra kontroller av vattenkranarna under den kommande torsdagen. (tydligen så är det ett vattenläckage någonstans i bostadsrättföreningen och därför ska de nu kolla upp var det droppar)
De angav inte någon tid när de skulle komma och de skrev att de skulle gå in med huvudnyckel om vi inte var hemma.

Så till min fråga: jag har två hundar, den ena är en liten valp och den andra är en ganska så vaktig tik.
Om de skulle komma inklampades här när vi inte är hemma så skulle ju min äldre tik självklart vakta lägenheten, men om det skulle hända något med personen som ska utföra kontrollen, t.ex. att vovvan skulle hugga honom/henne, skulle jag då bli skadeståndsskyldig?
De går ju in i min lägenhet utan lov så att säga, även om de har skickat ut en informationslapp.
Någon som vet hur det ligger till?
Jag har för mig att om man t.ex. går in i någons trädggård och blir biten av en hund, så är det på ens eget ansvar, inte hundägarens, eller har jag fel?
Måste man ha en skylt som varnar för hunden?

Vi har försökt att få tag i ordföranden, och ska prata lite med honom och förmodligen så kommer vi att vara hemma när de kommer, men rent hypotetiskt så skulle jag vilja veta hur det ligger till.
Tacksam för svar!

:bow:
 
Det är i detta läge du som har ansvaret, som det är nu klampar dom ju inte in i din lägenhet utan din vetskap.

Bäst är om du kan komma överens om en tid som passar för besöket, så att du kan vara hemma när det sker. Om inte det går att ordna, får du försöka ordna en tillfällig vistelseplats under dagen för dina vovvar.

Denna fråga var faktiskt uppe i HSB-tidning för ett tag sedan, och detta var det svar som den matten fick av tidningen.
 
Vet en ganska knäpp händelse som en kompis till min pojkvän var med om förut. Killen spelar elgitarr o satt o spela lite hemma i lägenheten.

Han hade satt ut en soffa på annons o en kille skulle komma o titta på den under dagen. När köparen kommer dit så knackar han på med "säljaren" hör inget så köparen kliver bara in o möts av en morrande hund. Istället för att lämna lägenheten kliver han fram o morrar tillbaka mot hunden, vilket resulterar i att hunden attackerar.

Rättegång osv o allt slutar med att hunden får avlivas!?? Tycker det är helt sjukt att det kunde bli så speciellt som köparen betett sig så illa.. men men.. vill man ha hunden kvar ska man nog vara försiktig.. :(
 
Nej men vad hemskt!
Jag ska se till att vara hemma, men jag blir lite sur när de bara skriver att då kommer vi någon gång under dagen, och de skriver ingenting om att om det inte skulle passa så kan ni höra av er till den personen.
Tänk om vi skulle ha haft 40 års kalas just när de kommer?? Det vore ju inte så kul att de bara skulle komma in då och kolla om kranarna droppar.
Ja, vi har iallafall försökt att få tag i ordföranden men gubben svarar inte. Jag ska se till att var hemma på torsdag också.
Och så har vi satt upp en lite fin lapp på dörren också.

Men om det skulle komma in en inbrotttjuv då? Då måste ju hunden få vakta hemmet?

Tack för svaren!
:bow: :bump:
 
Tyvärr så åker du dit även om det skulle vara en inbrottstjuv som hon biter, strikt ägaransvar gäller. :crazy:
 
Som hundägare har du strikt ansvar, mao det är Du som har ansvaret om din hund gör något, som tex att attackera någon eller liknande.
Jag tror att det är på eget ansvar om man kliver in i en lägenhet även fast det står en skylt "Varning, Hund vaktar". Men om du inte har en sådan så är jag nästan helt säker på att det blir du som får ta ansvaret och detta kan sluta med att hunden får avlivas och skadestånd!
Men som sagt är inte riktigt säker på hur det ligger till...

Så var noga med att kolla upp allt ordentligt med ordföranden först! Man kan aldrig vara för rädd om sin hund! Lycka till!

Mvh Lotta
 
vår hyresvärd frågade om vi hade hund när de skulle tapetsera om här.. så ja fick lov o va hemma då..:) Tycker det är bäst om de verkligen kolla fört så det är ok...
 
Men, vad konstigt!
Vi har problem med vår hyresvärd, hon är nu efterlyst av polisen efter att ha misshandlat min sambo, och säkert inte så glad.
Vi vet att det smyger runt skumma typer på tomten på kvällar och nätter och eftersom vi har både häst och hund är det omöjligt att hålla sig strikt inomhus.
Talade om för min handläggare på polisen att jag använder min ena hund för att kolla av tomten innan jag går ut, och skulle det vara någon där ligger den personen risigt till.
Och att skulle någon kliva ut från mörkret i syfte att skada mig använder jag mig av hunden som självförsvar.
Och han förstod och tyckte att det var ok.
Är det alltså olagligt och på mitt ansvar?
 
Nej men om du släpper ut din hund ensam, så är det en stor skillnad mot att ha hunden med sig i koppel.
Ingen skulle kunna anklaga dig om du blev attackerad, och hunden gick i försvar.

Om hunden går till försvar utan ledsagare, anses det som bristande kontroll.
 
Lagstiftningen är sjuk i det fallet, men du åker dit om din hund biter ngn som olovandes är i ditt hem!
Helsjukt, men tyvärr sant! :(

Men går hyresvärden utan lov in i din lägenhet, kan du lika lätt kontra med att anmäla denne! :devil:
För det är nämnligen olagligt för hyresvärden eller ngn av denne utsedd att utan lov gå in i ngns lägenhet!
Jag vet det, för jag har en nära släkting som jobbat i "hundra år" på ett fastighetsbolag.
Det blir ett JÄKLA liv om tex värden går in utan lov i en lägenhet!
Enda gången ngn får gå in i ett hem utan lov, är om det är sk katastrof, tex brand, fara för liv eller vattenläcka.
 
Samma sak har inträffat i vårat hur som består av sju lägenheter.
Vi skulle få larm instalerat i alla lägenheter i huset på bekostand av hyresvärden och då behövde dom tillgång till våra läenheter på dagtid.
Huset består av 7st lägenheter och vi är 5st familjer som har hund.
Vi har själv 2st, en tik och en valp och valpen är VÄLDIGT busig av sig och har ganska mycket kli i sina tänder just nu *tugg*tugg* :D...men vi snackade ihop oss i huset och bad hyresvärden ge oss en bestämd ca tid då dom skulle komma så vi kunde vara hemma eller ha undarna "ur vägen".

Hyresvärden förstog oss och vi får numera alltid en utsatt tid om något ska göras.

Så fortsätt att försök få tag på ansvarig så löser det sig säkert!

//Becky
 
Tack för alla svar!
Jag och min sambo har försökt att få tag i ordföranden sen i måndags när vi fick lappen, vi har lämnat meddelanden på telefonsvararen och inget har hänt!
Man kunde ju tycka att det låg i deras intresse att de hör av sig tillbaka när det finns hundar i lägenheten, de vill säkert inte bli bitna, lika ogärna som jag vill att de blir det.
Men, men, om de inte hör av sig ikväll, och om de kommer inklampandes imorgon, då tänker jag tamejfan anmäla dem! Jag har gjort mitt bästa för att försöka få tag i dem, och om det inte passar att de ringer upp så får det vara.
Man kan ju inte vara på pass hela torsdagen för att de kan komma någon gång under dagen, jag har faktiskt annat för mig.
Jag får se hur det går. Sambon ringde nyss hem till ordföranden och lämnade ett meddelande till om att vi ville få tag i personen för att vi har hundar och vi vill försöka lösa det på bästa sätt. Dessutom så sa han att ordföranden kunde ring hur sent som helst bara han höra av sig.

Jag uppdaterar informationen när jag vet mer!

Tack än en gång! :bow:
 
Ännu en gång, du är inte ovetandes om att det kan komma folk in i din lägenhet i morgon. Så anmäla kan du inte göra, även om man skulle vilja. Det finns sas inget underlag för anmälan.

Det tråkiga är att personen ni ringer är så nonchalant, och inte kontaktar er trots upprepade uppmaningar. Tyvärr är det fortfarande ni själva som har anvar, och det kan hända att man faktiskt inte gå in i eran lägenhet denna gång.

Tänkbart kan då vara att ni får bekosta ett nytt besök ur egen plånbok, enbart därför att lägenheten inte kunde beträdas. :(
 
Man får inte gå in i lägenheten ändå!
Om det i meddelandet inte står ngt i stil med "hör vi inte av er tolkar vi det som om ni samtycker".

Det är INTE tillåtet att begära tillträde till en lägenhet, och sedan bara gå in om man inget hör!
 
bara en fråga som kanske inte riktigt hör hit:
Är det inte så att samma sak gäller för hästar...?
Dvs att om någon går in i en hästhage med en påse morötter, "ska bara ge de söta hästarna lite godis", hamnar i kläm och blir sparkad (hästkunniga människor vet hur en flock hästar kan bete sig när det gäller mat och rangordning), är det då hästägarens ansvar?
 
man har strikt ansvar för sin hund men inte för sin häst, så det behöver inte vara samma... fast just nu är jag lite förvirrad av 'häst-sparkar-häst-tråden', så jag ska inte uttala mig säkert om nåt, känner jag.
 
Det är svårt för att inte säga omöjligt att hindra andra människor från att gå in i en hage, lite hänger på hagens placering etc och där allemansrätten inträder och inte.

Däremot är passering i djurhage helt på egen risk, inget som ägaren kan klandras för.
 
Enda gången ngn får gå in i ett hem utan lov, är om det är sk katastrof, tex brand, fara för liv eller vattenläcka.
Jag tror att man kan hävda vattenläcka i detta fallet.

Som hyresvärd så har man rätt att gå in i uthyrd lägenhet för att skydda sin egendom. Att leta efter en läckande kran kan nog räknas dit. I en bostadsrättsförening så är det Styrelsen som förvaltar fastigheten som om den vore hyresvärd.

Man har också rätt att utföra olika typer av nödvändig service på lägenheterna. Och då så räcker det med att man förvarnar tillräcklig tid i förväg, jag tror att det är en vecka. Och om man inte bereds tillträde till lägenheten, så kan man ta ut en extra avgift för nytt besök.

Man har också rätt till tillträde för visning av lägenhet, då hyresgästen sagt upp sitt kontrakt.

Så man är inte helt rättslös som hyresvärd heller.
Jag skall kolla i boken vad som står där.

Om lägenheten kan anses övergiven, så får man också gå in.
 
Enligt JordaBalken kap 12 26§, så har hyresvärden rätt att:
utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada.

Så det är bara att acceptera läget och ordna hundvakt.

Vad gäller tidsangivelser, så kan det vara svårt att göra något åt när hantverkare kommer. De kommer när de kan, förhoppningsvis den dag som de har sagt.
 
Det går visst att passa in hantverkare!
De får passa tiden till de som uppgett att de inte är hemma hela dagen, så får de komma "när de kommer" till de som är hemma.

Jag har aldrig upplevt att det var ngt problem när jag bodde i lägenhet! Jag sa att jag jobbade heltid, så antingen fick hantverkarna komma på min lunch, eller när jag kommit hem från jobbet.
Det fanns alltid flera i hyreshuset som var hemma "när som helst", så hantverkarna hade bara ett fåtal de behövde passa en tid hos.

En gång hade vi fått meddelande om att alla balkonger i huset skulle få ommålat golv.
På lappen stod att mitt balkonggolv skulle målas ngn gång under vecka XX, och att då balkongen skulle vara fri från saker, samt att hantverkare skulle ges tillträde till lägenheten.

Veckan innan "vecka XX", så väcks jag av att det ringer på ytterdörren.
Jag gissar på försäljare, så jag går inte upp ur sängen, yrvaken och öppnar.
Men går i stället ut på toaletten när jag ändå vaknat, och klär av mig i bara trosorna, och börjar tvätta mig.

Då ser jag i ögonvrån att min ytterdörr öppnas!
Men när den som öppnar dörren (med nyckel för den var ju låst), märker att jag är hemma, smyyyygs dörren igen, och det rings återigen på dörrklockan.

Jag lägger ju RASKT ihop två och två, och fattar att det är VÄRDEN som ringer på dörren, eftersom han ju är den enda med nyckel som kan öppna.

Så jag sliter på mig morogonrocken, och rusar till dörren och sliter upp den.
Med en uppsyn som fick värden att STUDSA kan jag upplysa om! :devil:

Det visade sig att balkongmålningarna gått fortare än de trott, och att de NU ville måla min balkong.
Arg som ett bi ringde jag (efter att ha skällt ut värden...) fastighetsbolaget jag hyrde av, och fick veta att OM jag ville, så skulle jag i det läget kunna polisanmäla värden för intrång!
Men jag nöjde mig med vetskapen HUR mkt ovett han fick av fastighetsbolaget för sitt tilltag! :devil:

TÄNK OM jag varit en "hårdsovare"?! Då hade jag alltså kunnat ha en främmande karl i min lägenhet när jag sov!
Som glatt släppt in hantverkare också!

Dessutom så skulle han in och "slänga skräpet" han såg stod på min balkong. Där stod alltså en stooor säck med hästtäcken, en hel garderob för en häst!

Så värden får INTE gå in på det sättet! Inte utan lov!
Oavsett det blivit "arbetsstopp" för hantverkarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 361
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 408
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite tankar och råd från er då min hjärna mest går i spinn.. Har en CCD tik på 5 år som kom till oss som omplacering...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp