Hundfrågor..

replica

Trådstartare
Hur gör alla ni som äger en feg hund?!
Min lilla kille är rädd för precis allt. Oehört jobbigt för så fort man till exempel ska upp för en trappa så börjar han skaka något så enormt. Kan man vänja dem vid detta på något sett? Tycker så synd om honom!

Zicco är också helgalen i andra hundar. Så fort man är ute och går börjar han stalja som bara den så fort han ser en annan hund. Han gnäller och far omkring som bara den, kan tom sätta igång och börja yla. Någon som vet varför han gör detta? Går det att vänja bort på något sätt?

Tacksam för svar! :banana:
 
Jag kör den hårda vägen. Bara rätt på rätt upp och jag pjåskar inte. Min äldre hund gör nog allt jag ber henne om. Har iaf inte varit med om att hon vägrat att göra saker fast hon ibland kan tycka att det är lite läskigt. Min yngre hund kan backa men då lyfter jag henne eller tar i henne fysiskt för att visa att det inte är farligt och då går det snabbt över. Men det handlar ju om första gången INNAN de har utvecklat någon slags fobi för saken. Första gången de tvekar är det oftast ingen fobi utan bara lite osäkerhet. Men har det gått för långt och hunden har fått tveka och trassla för många gånger ja då får man nog börja med babysteps. Och det tar tid...

Så eftersom att din hund redan har gått över gränsen så skulle jag först se till att han törs gå fram till en trappa utan att "gå igång". Han ska vara trygg och känna sig säker brevid en trappa. Gå fram till massor av trappor och sätt en godis bit brevid eller på första trappsteget. När han ser glad och förväntansfull ut när han ser en trappa så sätt en godis på trappsteg två. Osv osv. Men det förutsätter att han under denna tid inte ska behöva gå i en trappa alls som han är rädd för.

För att tappa intresset för andra hundar så måste du vara intressantare! Vad kan du göra för att bli roligare än en hund i hans ögon? en matte som bannar och blir arg är inte speciellt poppis. Man kan börja tänka så...
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 013
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp