Hundfunderingar rasförslag, mindre hund.

Det såg inte ut att gå så jättefort. Så jag gissar att haren inte var helt ok. Även om just den hunden också var ovanligt snabb.
Jag ville mer pålysa vad för sorts jakt som fanns. Dvs bara att jaga från visst avstånd och inte mer.
Okej 🙂

Var bara det att jag i huvudet såg en frisk hare i full fart och då verkade det galet fort att en liten (om än snabb) hund skulle komma ikapp!
 
Okej 🙂

Var bara det att jag i huvudet såg en frisk hare i full fart och då verkade det galet fort att en liten (om än snabb) hund skulle komma ikapp!
Jag och min pappis stötte upp en hare som tryckte i gräset alldeles bredvid oss. Torsten hängde på men blev ganska snabbt avhängd- Inte en chans mot haren. Men han fick ett snabbjobb i alla fall :D
Tror han sprang bara för att den sprang.
Vi har sett älg korsa skogvägen vi gick på, ca 15 meter framför oss. Han såg den inte ens.

Däremot tog han ett par möss inne i huset.
 
Jag och min pappis stötte upp en hare som tryckte i gräset alldeles bredvid oss. Torsten hängde på men blev ganska snabbt avhängd- Inte en chans mot haren. Men han fick ett snabbjobb i alla fall :D
Tror han sprang bara för att den sprang.
Vi har sett älg korsa skogvägen vi gick på, ca 15 meter framför oss. Han såg den inte ens.

Däremot tog han ett par möss inne i huset.
Tror jaktinstinkten kan triggas igång hos de flesta hundar i det läget 😁.
 
Puttar upp min egna tråd.
Läst lite om Lancashire heeler och den låter även den intressant. Hade hoppats de skulle ha monter på stora stockholm men Nope. Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Puttar upp min egna tråd.
Läst lite om Lancashire heeler och den låter även den intressant. Hade hoppats de skulle ha monter på stora stockholm men Nope. Någon som har erfarenhet av dessa?

Små arbetsmyror som kan ha lätt till skall. Trevliga och roliga hundar, om de får jobba som de ska. :)
 
Puttar upp min egna tråd.
Läst lite om Lancashire heeler och den låter även den intressant. Hade hoppats de skulle ha monter på stora stockholm men Nope. Någon som har erfarenhet av dessa?
Gammal kollega har två och de är väldigt trevliga! En vall/gårdshund så inte överdrivet mycket jakt, de larmar gärna om det kommer nån men har inte upplevt dem som hysteriska. Hänger med på det mesta.

Om du är nyfiken på Lancashire heeler finns också västgötaspets och båda corgiraserna som är lite likartade. Jag har en pembroke som hänger med i stallet och tycker det är livets liv.
 
Gammal kollega har två och de är väldigt trevliga! En vall/gårdshund så inte överdrivet mycket jakt, de larmar gärna om det kommer nån men har inte upplevt dem som hysteriska. Hänger med på det mesta.

Om du är nyfiken på Lancashire heeler finns också västgötaspets och båda corgiraserna som är lite likartade. Jag har en pembroke som hänger med i stallet och tycker det är livets liv.
Nyfiken fråga: Jag har fått för mig att heelern är rätt krävande vad gäller ffa motion, är corgisarna mer åt sällskapshållet? Är det skillnad på pembroke och cardigan? Har blivit indoktrinerad att tycka corgisarna är löjligt fina pga en nära vän har varit besatt av rasen i många år, men jag har aldrig träffat en ordentligt.
 
Gammal kollega har två och de är väldigt trevliga! En vall/gårdshund så inte överdrivet mycket jakt, de larmar gärna om det kommer nån men har inte upplevt dem som hysteriska. Hänger med på det mesta.

Om du är nyfiken på Lancashire heeler finns också västgötaspets och båda corgiraserna som är lite likartade. Jag har en pembroke som hänger med i stallet och tycker det är livets liv.
Får gå o kika och prata med människorna i den montrarna på mässan och se ifall de tror deras ras kan passa mig och mitt liv :)
 
Jag har 2 Lancashire heeler i min närhet och har haft några på kurs. Roliga , lätta att ha att göra med. Tycker om att träna med sin matte. Okomplicerade med andra hundar. Så jag har fått en fin bild av rolig, aktiv hund. En av de raserna jag undrar varför inte fler har. Om man nu vill ha en liten aktiv ras.
 
Nyfiken fråga: Jag har fått för mig att heelern är rätt krävande vad gäller ffa motion, är corgisarna mer åt sällskapshållet? Är det skillnad på pembroke och cardigan? Har blivit indoktrinerad att tycka corgisarna är löjligt fina pga en nära vän har varit besatt av rasen i många år, men jag har aldrig träffat en ordentligt.
Det finns ett litet spektrum upplever jag, men framförallt upplever jag att min blir väldigt mentalt stimulerad av just att vara med i stallet och gå lös och vara just lite gårdshund. Har haft schäfer innan så tycker inte de är så väldigt krävande motionsmässigt alls, men har å andra sidan med min när jag rider och tänker nog inte på hur motionerad han faktiskt blir. De är nog lite mer sällskapssort än heelern men ingen soffpotatis heller, de är aktiva! Pembroken kanske lite mer sällskap än cardigan som kan ha mer vallegenskaper.
 
Har iaf nu köpt biljetter till hundmässan åtmmig och min kompis, så ska bli kul och gå dit. Sen ska man bara våga fråga folk i rasmontrarna osv 🙈
Jag var runt och rekade raser på MyDog i januari och folk var trevliga och glada att få berätta om sina raser för folk som var genuint intresserade. Upplevde att alla som stod på rastorget var väldigt måna om att ge en rättvis bild av sin ras, både fördelar och nackdelar. Stod i belgiska vallhunds-montern i säkert 15 minuter och pratade med ägaren till en löjligt fin terv, som gärna svarade på mina frågor om rasen/raserna trots att jag sa att jag bara var nyfiken (belgare är alldeles för mycket hund för mig, tyvärr).

Jag hade förväntat mig ett svalare bemötande eftersom det är så himla mycket folk, men det har kanon verkligen. En jättehärlig upplevelse och många intressanta samtal!
 
Finns det något folk vill så är det att prata om sin ras i en monter x)
Brukar snarare vara svårt att få oss att sluta.
Härligt! Jag har ju aldrig varit på mässan trots att jag är uppvuxen inte långt därifrån 🙈 och egentligen en social person men som är rädd för å störa folk 🙈
 
Härligt! Jag har ju aldrig varit på mässan trots att jag är uppvuxen inte långt därifrån 🙈 och egentligen en social person men som är rädd för å störa folk 🙈
Jag har aldrig varit mässan heller, jag åker bara på mydog men det brukar ju vara rasentusiaster som står i montrar så.
 
Härligt! Jag har ju aldrig varit på mässan trots att jag är uppvuxen inte långt därifrån 🙈 och egentligen en social person men som är rädd för å störa folk 🙈
Alltså, vi som står i montrarna är där frivilligt, och vi är där för att vi inget hellre VILL stå och prata om våra raser en hel helg, även om 99% av de som besöker montern alla frågar: "vad är det där? Vad gör man med en sån?" 😁

Jag har stått i rasmonter flera gånger, låååånga pass, och det har varit jättekul! Det enda som är tråkigt är om man råkar vara där under tider när det inte är så mycket folk på plats och man därmed inte har så många att prata med.

Så. Åk till mässan, och kom ihåg att de i montrarna blir jätteglada(!) om du tar kontakt med dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 210
Senast: Bison
·
S
Övr. Hund Jaha, så är jag som jag är och tänker redan på nästa hund. Inte förrän om minst 2 år, men eftersom jag är nyfiken på andra raser tänkte...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: SarahOlofsson
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 756
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp