Bukefalos 28 år!

YaHilweh

Trådstartare
Sambon och jag har nyss köpt hus, med en ganska stor tomt. Vi har en liten tanke om att bygga en hundgård. Inte för att hunden ska bo där jämt, utan för att de få gånger det krisar med hundvakt kan hon gå ut där några timmar utan att behöva bli inlåst inomhus. Det är alltså en innehund, men ibland är hundgården behjälplig när resten krisar.

Jag har läst på så pass att en hund i hennes storlek så är minimun kravet 16kvm och för två hundar 20kvm. Så planen är att bygga 20kvm direkt, då vi kommer att skaffa ytterligare en hund, men inte fören efter min förlossning och när tiden verkligen finns. Men hur har ni som har en hundgård gjord med botten? Vår dogge är en grävare, eller hon gräver i vart fall ned allt vad ben heter så vi antar att risken för att hon gräver sig ut är ganska stor.
Jag har läst på att endel har armeringsjärn runt om, sedan singel ovanpå. Men jag är inte så säker på att jag vill ha stens om botten. Även om det förvisso hjälper till att slipa ned klor och grejer. Men ja..

Så hur har ni gjort? Är de något speciellt jag ska tänka på vid ett hundgårdsbygge.
Jag har koll på att hunden ska ha tillgång till sol, tak, skugga och liggplats över marknivå, ska hunden tillbringa all sin tid där krävs även hundkoja.
 
Sambon och jag har nyss köpt hus, med en ganska stor tomt. Vi har en liten tanke om att bygga en hundgård. Inte för att hunden ska bo där jämt, utan för att de få gånger det krisar med hundvakt kan hon gå ut där några timmar utan att behöva bli inlåst inomhus. Det är alltså en innehund, men ibland är hundgården behjälplig när resten krisar.

Jag har läst på så pass att en hund i hennes storlek så är minimun kravet 16kvm och för två hundar 20kvm. Så planen är att bygga 20kvm direkt, då vi kommer att skaffa ytterligare en hund, men inte fören efter min förlossning och när tiden verkligen finns. Men hur har ni som har en hundgård gjord med botten? Vår dogge är en grävare, eller hon gräver i vart fall ned allt vad ben heter så vi antar att risken för att hon gräver sig ut är ganska stor.
Jag har läst på att endel har armeringsjärn runt om, sedan singel ovanpå. Men jag är inte så säker på att jag vill ha stens om botten. Även om det förvisso hjälper till att slipa ned klor och grejer. Men ja..

Så hur har ni gjort? Är de något speciellt jag ska tänka på vid ett hundgårdsbygge.
Jag har koll på att hunden ska ha tillgång till sol, tak, skugga och liggplats över marknivå, ska hunden tillbringa all sin tid där krävs även hundkoja.

Jag tänker mig att en hund som gräver sig ur sin hundgård inte trivs något vidare där? Och/eller blir för stressad av att vara där?

Kanske räcker det att bara köra ner armeringsjärn rakt ner längs gränsen (alltså under staketet) ifall hon försöker rymma annars?
 
Vi har gjuten platta i grunden, och så en sektion av utegårdarna som är täckt med bark. Jag valde bark istället för singel eller annan sten för att jag tycker att det är mjukare, finare, luktar godare och så är det inte lika farligt om hundarna väljer att tugga bark än att svälja småsten ;)! Ingen av våra hundar gräver, men det känns ändå bra att ha en gjuten platta, det blir ex inte geggigt eller måste dräneras någonting

Vi har även byggt en groggveranda med tak som hundarna kan ligga på och titta ut, och har ett par förhöjningar/bord som de också kan hoppa upp och spana på eller lägga sig under om de vill ha mer skugga.

Inne i hundhuset har de både en säng och biabädd, så de kan välja om de vill sova högt eller lågt :D!

Lite blandade bilder från olika stadier av renovering under året som gått :)
1410271.jpg

1409176.jpg

14090717.jpg

1409015.jpg
 
Jag tänker mig att en hund som gräver sig ur sin hundgård inte trivs något vidare där? Och/eller blir för stressad av att vara där?

Kanske räcker det att bara köra ner armeringsjärn rakt ner längs gränsen (alltså under staketet) ifall hon försöker rymma annars?

Hon gräver vare hon leker runt i trädgården eller i lägenheten (även om det då mest handlar om att gömma ben i blomkrukan). Så i detta fallet handlar det inte om att hon inte trivs, vilket vi inte vet än då vi inte testat.
 
Vi har gjuten platta i grunden, och så en sektion av utegårdarna som är täckt med bark. Jag valde bark istället för singel eller annan sten för att jag tycker att det är mjukare, finare, luktar godare och så är det inte lika farligt om hundarna väljer att tugga bark än att svälja småsten ;)! Ingen av våra hundar gräver, men det känns ändå bra att ha en gjuten platta, det blir ex inte geggigt eller måste dräneras någonting

Vi har även byggt en groggveranda med tak som hundarna kan ligga på och titta ut, och har ett par förhöjningar/bord som de också kan hoppa upp och spana på eller lägga sig under om de vill ha mer skugga.

Inne i hundhuset har de både en säng och biabädd, så de kan välja om de vill sova högt eller lågt :D!

Lite blandade bilder från olika stadier av renovering under året som gått :)
1410271.jpg

1409176.jpg

14090717.jpg

1409015.jpg

Bark är kanske inte så dumt. Ska titta på det! Känns även billigare än Singel. Vi funderade på att gjuta, men det blir så jäkla dyrt tänkte vi :p Men ska titta på det igen, får det känns smidigast =)
Er hundgård ser riktigt mysig ut :D

Vi har lite som plan att göra om det gamla stallet till hundhus och såga en ingång i väggen. Då taket i stallet är för lågt för att idag få ha hästar där och för nuvarande är hunden viktigare.

Med armeringjärn tänkte vi lite åt det här hållet. Får jag länka en blogg där jag hittad deras beskrivning?
20130525_203412.jpg
 
Hon gräver vare hon leker runt i trädgården eller i lägenheten (även om det då mest handlar om att gömma ben i blomkrukan). Så i detta fallet handlar det inte om att hon inte trivs, vilket vi inte vet än då vi inte testat.

Jo, jag är med på att gilla att gräva, men jag ser en skillnad i det och i att försöka ta sig ut. Jag har växt upp i "hundgårdsland" typ, så gott som alla hundar på bygden var i hundgård. De allra flesta helt enkelt bara stängslad mark, inga särskilda rymningssäkringar gjorda alls. De enda hundar jag kan komma på som var rymmare var en tax (som mycket riktigt grävde sig ut) och en jämte som hade sönder staketet i löptider. Jag tänker att om hon gillar att gräva kanske hon kan gräva i hundgården (bättre där än i rabatterna ;)), och om det är armerat under stängslet så kan hon inte råka gräva sig ut. Men om hon gräver för att komma ut så ser det ut som ett annat problem för mig.

Brorsans hundar är i hundgård (även om de tack och lov inte är "hundgårdshundar", utan bara får vara där några timmar då och då och trivs bättre med det än att lämnas ensamma inne), de gräver en hel del där. Men de har aldrig grävt sig ut. Beroende på mark kan det såklart vara bättre att ha något annat underlag ändå så det inte blir smet när det regnar som @Miao skriver, men om det går att ha jord till en hund som har ett stort behov av att gräva så tänker jag att det kan vara ett sätt att göra hundgården trevlig för henne?

Angående att ha hundkoja om hunden ska vara där mycket, det kan vara värt att ha en oavsett. Har man en med platt (sluttande) tak så blir det en väldigt trevlig utsiktsplats för många hundar.
 
Bark är kanske inte så dumt. Ska titta på det! Känns även billigare än Singel. Vi funderade på att gjuta, men det blir så jäkla dyrt tänkte vi :p Men ska titta på det igen, får det känns smidigast =)
Er hundgård ser riktigt mysig ut :D

Vi har lite som plan att göra om det gamla stallet till hundhus och såga en ingång i väggen. Då taket i stallet är för lågt för att idag få ha hästar där och för nuvarande är hunden viktigare.

Med armeringjärn tänkte vi lite åt det här hållet. Får jag länka en blogg där jag hittad deras beskrivning?
20130525_203412.jpg

Vi har en sån lösning i våran hundgård, nu är han bara där när vi är i trädgården och vi inte kan ha fokus på honom, tex när maken kommer hem med lastmaskinen och backar och donar. Eller när granntiken löper och vi håller på i trädgården och vi inte har lust att hämta honom hos grannen:cautious: Så han har liksom ingen anledning till att hålla på och gräva och stöka, oftast lägger han sig och tittar på oss helt enkelt. :D Våran förra hund var mer i hundgården då han fick panik av att lämnas ensam inne, men inte heller han var intresserad av att gräva utan han kopplade bara av där. :D
 
Vi har gräs i hundgårdarna. Sandjord som är väldränerad, blir aldrig geggigt tack och lov. En av hundarna gräver sovhål och därför har jag gärna grävvänligt underlag. Vi har löst det enkelt med 50x50cm stenplattor innanför staketet, dels som rymningssäkring och dels står sektionerna (Troax) i ytterkant på plattorna. Dom har var sitt liggbord och några stora liggande stockar att sitta (Eller pissa...) på.

När vi gör om kommer vi bygga ett stort trädäck vid utgångarna från boxarna, ungefär 1/3 av ytan med tak över för att dom ska få större möjligheter att hålla sig torra. I övrigt kommer vi två rader plattor runt staketet, och ha kvar jord/sand/gräs i mitten. Jag vill inte ha grus eller singel för tassarnas skull eller om någon av dom framtida hundarna kanske blir grusätare.
 
Senast ändrad:
Vi har en sån lösning i våran hundgård, nu är han bara där när vi är i trädgården och vi inte kan ha fokus på honom, tex när maken kommer hem med lastmaskinen och backar och donar. Eller när granntiken löper och vi håller på i trädgården och vi inte har lust att hämta honom hos grannen:cautious: Så han har liksom ingen anledning till att hålla på och gräva och stöka, oftast lägger han sig och tittar på oss helt enkelt. :D Våran förra hund var mer i hundgården då han fick panik av att lämnas ensam inne, men inte heller han var intresserad av att gräva utan han kopplade bara av där. :D

Lite det jag hoppas utvinna av hundgård oxå. Vi har haft stora problem med att lämna ensam, hon är på oss som ett plåster och har ett yl som skär genom hjärtat om an stänger dörren om henne. Vi tränar varje dag och efter att ha gnällt och ylat i 5-10min så är hon tyst och lägger sig ned och kopplar av.
Vi har fått för oss att utomhus blir en helt annan sak, hon älskar att få "pyssla" själv när vi är ute.

Hon är innehund och kommer förbli, hundgården är so sagt de gånger det strular för oss med jobb. Då sambon jobbar treskift och sover borta och är då borta ett dygn så ställer det till stora problem om hunden inte kan vara ensam några timmar när jag är på jobbet. Idag som vi bor är det nära och lätt att hitta hundvakt. Men vi flyttar ut lite i ödemarken i Augusti och det blir så jäkla långt till hundvakten då (ca 40 min) :p
 
Lite det jag hoppas utvinna av hundgård oxå. Vi har haft stora problem med att lämna ensam, hon är på oss som ett plåster och har ett yl som skär genom hjärtat om an stänger dörren om henne. Vi tränar varje dag och efter att ha gnällt och ylat i 5-10min så är hon tyst och lägger sig ned och kopplar av.
Vi har fått för oss att utomhus blir en helt annan sak, hon älskar att få "pyssla" själv när vi är ute.

Hon är innehund och kommer förbli, hundgården är so sagt de gånger det strular för oss med jobb. Då sambon jobbar treskift och sover borta och är då borta ett dygn så ställer det till stora problem om hunden inte kan vara ensam några timmar när jag är på jobbet. Idag som vi bor är det nära och lätt att hitta hundvakt. Men vi flyttar ut lite i ödemarken i Augusti och det blir så jäkla långt till hundvakten då (ca 40 min) :p
Våran hade verkligen ren och skär panik när man lämnade honom inne själv, han skällde hysteriskt tills man kom in igen, och det var verkligen panikskall. I hundgården kunde han visserligen skälla någon gång ibland men det var mer "jag har tråkigt, kan det inte hända något" och oftast så kopplade han bara av helt och hållet. :D
 
Våran hade verkligen ren och skär panik när man lämnade honom inne själv, han skällde hysteriskt tills man kom in igen, och det var verkligen panikskall. I hundgården kunde han visserligen skälla någon gång ibland men det var mer "jag har tråkigt, kan det inte hända något" och oftast så kopplade han bara av helt och hållet. :D

skönt att hitta en lösning så. Vi hittade lösningen genom att stänga dörren till kök och badrum där det finns fönster hon kan se ut ifrån. Fönstret i rummet är det en uteplats utanför, så hon ser inte på samma sätt. (Vi bor idag i en etta). Annars var hon uppe på köksbordet och gjorde som er, skällde hysteriskt tills man kom in igen. Var likadant om du stängde dörren till toaletten en period.
 
skönt att hitta en lösning så. Vi hittade lösningen genom att stänga dörren till kök och badrum där det finns fönster hon kan se ut ifrån. Fönstret i rummet är det en uteplats utanför, så hon ser inte på samma sätt. (Vi bor idag i en etta). Annars var hon uppe på köksbordet och gjorde som er, skällde hysteriskt tills man kom in igen. Var likadant om du stängde dörren till toaletten en period.
Det är synd om dem när de mår så dåligt! :heart Med våran nuvarande så var jag hypernoga med att lära honom att vara själv och koppla av, till den grad att jag glömde bort att lära honom att kunna vara med... Så istället är han ett yrväder om man tar med honom hem till någon... :meh: Nästa hund ska jag både lära att vara själv och kunna följa med bort! :up: :D
 
Det är synd om dem när de mår så dåligt! :heart Med våran nuvarande så var jag hypernoga med att lära honom att vara själv och koppla av, till den grad att jag glömde bort att lära honom att kunna vara med... Så istället är han ett yrväder om man tar med honom hem till någon... :meh: Nästa hund ska jag både lära att vara själv och kunna följa med bort! :up: :D

Man lär sig av sina misstag ;) :p

Vi fick hem vår när hon var 6 månader, då bodde hon första 4 månaderna på hundgård och nästa två hos en familj som inte brydde sig så mycket om träningsdelarna. Hon var van att slåss om maten, alltid ha hundar eller människor omkring sig osv.

Bara delen att få henne att sluta kasta i sig maten som om någon annan ska ta den för henne har tagit tid att få bort. Hon är 10 månader nu, så vi har "bara" haft henne i 4. Det är väl absolut inget att skylla på, men hon hade sina rutiner och sina vanor på ett annat sätt an vad vi vill kunna kräva av henne. Så vi kryper fram i myrsteg.

Men ingen har någonsin tränat henne på att vara ensam, så jag tror verkligen att hon känner att flocken överger henne när vi lämnar henne. Vi tränar dagligen på att vara ensam och hon blir mer och mer säker. Idag kan hon äntligen gå in i rummet medan vi sitter i köket och kunna koppla av även om vi inte är i samma rum.
Vi köpte en bur för ett tag sedan, som hon har som hennes. när hon är där är hon ALLTID ifred och hon smiter in där ibland och somnar när vi är för tråkiga och inte vill leka med henne. Så hon gillar sin bur, så länge hennes filt ligger i den.
 
Jag har satt viltnät som stängsel, och i nederkant fästfårnät eller kycklingnät spsom ligger parallellt med marken ca 80 cm in i hundgården. På nätet lade jag ut gummimattor och stenplattor. Grävsäkert och lättare än att försänka grävskydd.

Jag gillar att de kan gräva, äta lite gräs osv, vill inte ha en steril grusyta.
 
Vi har naturgrus på hälften och gräs på hälften i vår. Grävde ner telefonstolpar i ytterkanter, två på varandra så djupt att de ligger precis i marknivå och sedan tryckt virke på det som nätet sitter i. Bänk att sitta på, tak och plank på två sidor för skugga samt hundkoja. Jag själv är inte speciellt förtjust i gjuten platta, men förstår det om det är svårt att få till ett väldränerat underlag. Tipsar även om att bygga lite större än vad lagen kräver idag. Har bekanta som byggde efter de gamla reglerna och som nu fått bygga om efter kontroll. Inget konstigt i att de fick utöka hundgårdarna, men hade de lagt på ett par kvadrat när de väl byggde så hade de sedan klarat sig.
 
Många beaglar är kända för sin rymningsförmåga så vi har gunnebostängsel i botten och singel och grus ovanpå det. Sedan har vi färdiga nätsektioner som väggar. Plus att vi har tak över hela.
 
Intressant tråd. Hade nästan lika gärna kunnat starta en själv. Vi ska bygga en hundgård, visserligen inte förrän om kanske 1,5 år men jag funderar ändå för fullt på hur man ska lösa olika delar och botten är en av de knepigaste och kanske jobbigaste.

Skulle gärna ha iaf två olika underlag som plattor och gräs men är rädd att gräset bara blir lera samt att det kan vara svårt att odla det i en hundgård så det inte kommer att vara någon gräsmatta där innan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 224
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 715
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej, Nu närmar sig flytten till huset på landet för oss och våran hundflock. Vi har bestämt att införskaffa en hundgård och har fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 215
Senast: Diplomaten
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp