Hundgårdar

Maniac123

Trådstartare
Hej folket,

Låt oss prata hundgårdar!

Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30 kvm, med någon form av byggnad som de kan gå in i (alltså ”hundhus”, inte kojor). Drömmen vore att bygga ett hundhus precis som jag vill ha det, med vatten o avlopp, helkaklat med golvbrunn och golvvärme, ett eget kök och egen dusch till hundarna. Men, det är lite över budgeten så som det ser ut som letar vi hus där det redan finns någon form av isolerad byggnad på tomten som vi kan sätta in hundluckor i och bygga boxar på insidan. Det är inte tänkt att hundarna ska bo i hundgårdarna på heltid utan bara vara där när vi åker hemifrån. Budgeten är inte enorm men jag tänker inte heller snåla, utan tänker mig någon mellanmjölk-variant.

Med det sagt vill jag se era hundgårdar och veta allt om dom! Oavsett storlek, oavsett användning, jag vill se allt! Och berätta mer än gärna hur ni har tänkt och byggt!
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
  • Användning? Heltid eller deltid?
  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
  • Ungefärlig kostnad för er hundgård?
  • Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården? Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
Dela jättegärna med er av massa bilder också!
 
Lyalucka in i ytterdörren så de kommer rakt in i huset. Trappen in och altanen räknas som upphöjd liggplats. Lite grus vid entren, annars bara naturunderlag. 2 rullar viltstängsel från Nima, inte jättedyrt.
20210801_210548.jpg
 
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
  • Just nu är vår i minimått, en hund av olika anledningar.
  • Användning? Heltid eller deltid?
  • korta stunder när vi inte kan ha ögonen på honom, kör med maskiner, han vill vara ute och vi behöver vara inne.
  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
  • sektioner men uråldriga så jag har inte en susning om märke. ;)
  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
  • Ett lager singel uppe på gräs efter förra veckans arbete. Det är en mycket tillfällig hundgård.
  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
  • Bänk med vindskydd i ena hörnet, ska bli isolering också men även filtar i det skyddade hörnet.
  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
  • Nej inte i dagsläget, det är som sagt en tillfällig lösning korta stunder. Liggplatsen går längsmed en sida mot en vägg och tak över halva liggplatsen.
  • Ungefärlig kostnad för er hundgård?
  • Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården? Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
  • Vi planerar för en mer ordinarie hundgård, då blir det armeringsjärn i botten och ordentligt ram samt hundhus på något sätt. Det är lite där vi har fastnat, vi vet inte riktigt var vi ska ha den. Många olika platser med för och nackdelar.
  • Vi har dusch möjlighet i källaren med ingång utifrån så det behöver inte vi i hundhuset. Men vi diskutera om hundgården ska vara kvar där den är men byggas ut och öppnas in i rummet bakom väggen. Eller om vi ska använda oss av det gamla hönshuset men det blir liksom lite för långt bort. Eller drängstugan men då måste man gå igenom hundgården för att komma till gymmet och vi vill kanske använda drängstugan till annat osv. ;)
  • En bild på liggplatsen halvklar, kan ta en ny i morgon.
    20210728_172622.jpg
 
Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större? Jag har två hundar på 50-60 cm. Jag minns inte hur stor huvudutedelen är, men minst plats för 3 hundar i samma storlek. Och sedan är det 22 kvm till som håller på att byggas till (inte säkrat än undertill så att de inte kan gräva sig ut), som kan fungera som en egen separat hundgård eller som en utvidgning av den andra.

Användning? Heltid eller deltid? När jag är på jobbet eller åker iväg någonstans en längre stund.


Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
Hemmagjort staket med köpt nät från Granngården och kanter av trä. Har funkat hittills. I mitt fall gjorde jag så då jag visste att marken där jag skulle ha staketet inte var helt jämn, så på ett ställe är det t.ex. någon decimeter lägre vilket ändå funkar.

Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
Hittills har jag låtit det vara jord som underlag, med armeringsnät ca 5 cm ner vid kanterna och en rad stenplattor närmast staketet. Jag har dock funderingar på att göra ändringar där, med t.ex. sand där det är tak, grus på något ställe etc.

Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
Hundhus i den gamla sektionen. Ca 9 kvm inomhus som är oisolerat och inte uppvärmt, ca 9 kvm inomhus som är isolerat och uppvärmt. Ca 2 kvm inomhus oisolerat, upphöjt, med djup spånbotten och utsiktshål som hundarna kan titta igenom - storpudelns favoritplats (i alla fall om jag ska utgå från hur mycket spån det fastnar i pälsen på henne XD). I nya delen är det en hundkoja.

Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
Tak över kanske 6 kvm. Två upphöjda liggplatser ute som jag aldrig tror använts. En "trappa" som är upphöjd och som ändå används lite. Och sedan pudelns krypin. Jag har gjort lite olika kortsiktiga saker för berikning, men har en del långsiktiga planer på ändringar.

Ungefärlig kostnad för er hundgård?
Jag minns inte alls, det var några år sedan jag satte upp staketen och jag är kass på att hålla koll på ekonomin på lina projekt

Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården?

Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
Jag byggde till en början en isolerad hundkoja med hundgårdselement i den ouppvärmda innedelen, men det blev inte särskilt varmt i den och den användes aldrig så jag blev stressad över om hundarna blev kalla på vintern. Så det slutade med att de har ett rum till inomhus där hela rummet är uppvärmt. Pudelns krypin är jag extra nöjd med. Hon är också glad i att sitta på en av stenarna. Pudeln hade nog velat ha någonstans att krypa in i där det är extra svalt (typ ett hål i marken), och labbeblandningen hade nog velat ha ett ställe där det är mer sol så hon kan ligga och sola sig.

 
Min man byggde vår hundgård främst med tanke på de två av våra hundar som inte kan gå lösa på gården. Nu på sommaren så har vi en hage uppsatt framför huset, så att hundarna kan gå ut och in genom den öppna altandörren. Denna hage går fram till hundgården där hundgårdsdörren står öppen så att hundarna kan gå in där som de vill. Inne i hundgården har vi en koja för regn/solskydd och en ramp som gör att hundarna kan klättra upp och lägga sig ovanpå den.
Hundgården använder vi främst för att ha några av hundarna i under kortare stunder, t ex när vi åker in till stan, vid löp, om vi behöver stänga undan hundarna tillfälligt etc.
Stommen i vår hundgård är viltstängselstolpar. Min man såg hur de höll på att byta ut sådana en gång och hörde efter om vi kunde få köpa dem, vilket vi fick för en mycket billig peng. Nätet är vanligt villastängsel som vi satt två på höjden (det är bara 90 cm högt).
BC145900-A042-4D00-AD2E-9BCCA1AA5379.jpeg
 
Lyalucka in i ytterdörren så de kommer rakt in i huset. Trappen in och altanen räknas som upphöjd liggplats. Lite grus vid entren, annars bara naturunderlag. 2 rullar viltstängsel från Nima, inte jättedyrt.
Visa bifogad fil 74659
Blir det inte jättesmutsigt när hundarna kommer in rakt in i huset? Tänker på höst/vinter/vår när det är blött, lerigt, slaskigt.
 
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större? Vi har i nuläget mått för 1 hund, men ska bygga ut så det blir plats för 2.
  • Användning? Heltid eller deltid? Deltid, lämnar bara hund där max nån timme/dag (när vi handlar, när vi gör något på gården där vi inte har full uppsikt över hunden)
  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar? Sektioner (16 mm rörsektioner så inte hund kan klättra, märke: Beno köpta på Lundhs.com Mycket nöjd med dem. Förr har vi dels haft hemmabyggt nät och senare sektioner i rutor)
  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag? Hundgården är på vår gårdsplan med hårdgjort underlag så vi slapp det jobbet. Sektionerna är fästa vid marken på träram, samt i väggarna på stallbyggnaden intill.
  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka? Koja med element. Kojan köpt på Lundhs.com, elementet köpt på 80-talet nånstans, funkar bra än.
  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården? Upphöjd liggplats på kojans tak, samt en annan liggplats i marknivå. Tak i hörnan över kojan, ca 3x2 meter.
  • 2.jpg
 
Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större? Jag har två hundar på 50-60 cm. Jag minns inte hur stor huvudutedelen är, men minst plats för 3 hundar i samma storlek. Och sedan är det 22 kvm till som håller på att byggas till (inte säkrat än undertill så att de inte kan gräva sig ut), som kan fungera som en egen separat hundgård eller som en utvidgning av den andra.

Användning? Heltid eller deltid? När jag är på jobbet eller åker iväg någonstans en längre stund.


Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
Hemmagjort staket med köpt nät från Granngården och kanter av trä. Har funkat hittills. I mitt fall gjorde jag så då jag visste att marken där jag skulle ha staketet inte var helt jämn, så på ett ställe är det t.ex. någon decimeter lägre vilket ändå funkar.

Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
Hittills har jag låtit det vara jord som underlag, med armeringsnät ca 5 cm ner vid kanterna och en rad stenplattor närmast staketet. Jag har dock funderingar på att göra ändringar där, med t.ex. sand där det är tak, grus på något ställe etc.

Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
Hundhus i den gamla sektionen. Ca 9 kvm inomhus som är oisolerat och inte uppvärmt, ca 9 kvm inomhus som är isolerat och uppvärmt. Ca 2 kvm inomhus oisolerat, upphöjt, med djup spånbotten och utsiktshål som hundarna kan titta igenom - storpudelns favoritplats (i alla fall om jag ska utgå från hur mycket spån det fastnar i pälsen på henne XD). I nya delen är det en hundkoja.

Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
Tak över kanske 6 kvm. Två upphöjda liggplatser ute som jag aldrig tror använts. En "trappa" som är upphöjd och som ändå används lite. Och sedan pudelns krypin. Jag har gjort lite olika kortsiktiga saker för berikning, men har en del långsiktiga planer på ändringar.

Ungefärlig kostnad för er hundgård?
Jag minns inte alls, det var några år sedan jag satte upp staketen och jag är kass på att hålla koll på ekonomin på lina projekt

Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården?

Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
Jag byggde till en början en isolerad hundkoja med hundgårdselement i den ouppvärmda innedelen, men det blev inte särskilt varmt i den och den användes aldrig så jag blev stressad över om hundarna blev kalla på vintern. Så det slutade med att de har ett rum till inomhus där hela rummet är uppvärmt. Pudelns krypin är jag extra nöjd med. Hon är också glad i att sitta på en av stenarna. Pudeln hade nog velat ha någonstans att krypa in i där det är extra svalt (typ ett hål i marken), och labbeblandningen hade nog velat ha ett ställe där det är mer sol så hon kan ligga och sola sig.

Här är en del av hundgården, med utkikshålet för pudelns krypin i ena väggen och pudelns sittsten till vänster (den lite högre av dem)
Hundgården.jpg
 
Vad fint ni har allihopa! Det går verkligen att göra på många olika sätt, bara fantasin sätter gränser. Tack för all inspiration :love:

Fortsätta gärna ösa på bilder och beskrivningar. Längtar såå tills jag kan bygga min egen!
 
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
MIn rastgård är långt över minimimåtten och jag har tillstånd att ha upp till 11 hundar här. Bordercollies på snitt 20 kg styck. Har sju idag.
  • Användning? Heltid eller deltid?
De sitter där ganska ofta, då det är hela vår trädgård.
  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
Viltstängsel från Nima. 170 cm högt och med små rutor nedtill. Lätt att sätta upp på ojämnt underlag och lätt att koppla ihop med grävskyddet. Inte högt nog att stoppa hundar som verkligen vill klättra...
  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
Slängde på lite grus vid entren, annars bara gräs/naturmark. Grävskydd(nät) liggande längs ytterstaketet, täckt med gummimatta.
  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
Det finns kojor, men de är mest för lek. Hundlucka in i ytterdörren så de kan gå in i bostadshuset när de vill.
  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
Trappen in, ett par plattformar, ett kojtak och en jättestor ekstock utgör upphöjda liggplatser. Flera olika träd och stenbumlingar samt gott om ställen att gräva på, under vår och höst rinner det även en bäck genom hundgården.
  • Ungefärlig kostnad för er hundgård?
Under 5000:-
  • Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården? Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
Hade velat ha tätare staket och grävskydd längs staketet som går mellan de två sektionerna. Grävande hanhund och tik som kommer börja löpa snart...
 
Vi har precis flyttat så har inga hundgårdar just nu, men innan flytt hade vi fyra hundgårdar som vi fixade när vi flyttade dit. Hundarna är runt 40-60 cm höga.
Vi fick gräva för att få en jämn yta (började iofs med att avverka ett gäng träd), la dränering, markduk på det och sedan grovt material i botten och naturgrus ovanpå.
Grävde ner ram som vi ställde sektionerna på. Vi använde helt vanliga sektioner som går att köpa på många ställen. Två av hundgårdarna var ca 25 m2 medans de andra var två ca 20 m2 vardera. Vi hade dörrsektioner mellan så att vi kunde öppna upp och göra större.
Isolerade kojor, två upphöjda liggplatser var och tak över vissa delar för skugga. Naturgruset var så pass tjockt att de hade möjlighet att gräva i det, vilket de också gjorde :D

Lite olika användning, några av hundarna var där merparten av dagarna och sov där ibland medan några var där endast när vi behövde åka iväg utan hundar, inte kunde vara med osv.

Priset vill jag knappt tänka på men ska allt räknas in med grävjobb, material för grus och kojor mm och sektionerna så landar vi nog in på runt 45’.
Bild på när vi satte upp sektionerna.
6C8F03AD-33CB-4EDD-96FD-6B2F74A97609.jpeg
 
Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
Vi har först en rastgård på ca 700 m2 med gräsunderlag. Här kan hundarna få vara ute när vi är hemma och har uppsikt, oftast är de ute i rastgården ensamma eftersom Doris är som hon är, men någon/några gånger om dagen får de vara ute tillsammans och leka när när någon av oss är med och kan bryta vid behov. Här finns det buskar, träd och en upphöjd lekplats och de får gräva så länge det inte ser längs staketet. Vi har inget grävskydd kring staketet. Från rasthagen har de direktaccess till sina hundgårdar, så de kan gå in till sina altaner eller hundhuset.

Själva hundgårdarna är enligt Jordbruksverkets minimimått för hundarnas mankhöjd, men de går att öppna emellan för att göra större. Vi har hundarna åtskilda när vi inte har uppsikt över dem.

Från hundgårdarna kan de gå in i hundhuset, en isolerad del i förrådet. Här är det uppvärmt, vattenskålar och bäddar med träull.

xpnBL8j.jpg


Användning? Heltid eller deltid?
De är där ute om vi behöver åka hemifrån på dagen. Just nu sitter jag mycket hemifrån så då är det mest om vi behöver åka och handla osv, annars är de där ute när vi jobbar. Är vi hemma så är de med oss i huset.

Hundgårdssektioner eller stängsel?
Hundgårdssektioner från Lövås. Vi har ingen traktor att trycka ner 180 cm höga stolpar, så sektionerna är enklare att montera. Tycker spontant att de är lite klena i svetsfogarna jämfört med andra märken, men de var ganska mycket billigare också.

q3X2U7Q.jpg


Underlag och markarbete?
Vi fick gräva lite för att jämna av marken, sen är själva gårdarna uppbyggda med träram, armeringsnät som grävskydd i botten, markduk ovanpå och sedan naturgrus ovanpå det. Det gör dem väldränerade och rätta att rengöra.

Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
Vi har ett hundhus nu, men hade hundkojor i förra boendet. Föredrar hundhus alla dagar i veckan eftersom innetemperaturen är lättare att kontrollera. Hundkojorna blev lätt fuktiga plus att de var svåra att värma upp på vintern.

Vi har hundgårdssektioner även inomhus, uppdelat i tre boxar. Eftersom vi bara har två hundar nu så har bara två av boxarna sovplats och vattenskål. Vi har lyaluckan, de funkar kanon!
Vi har inget tak över gårdarna, men om vi någon gång har okastrerad tik och hane samtidigt så kommer vi behöva fixa det.

7sQGCWb.jpg


Berikning? Vad för upphöjd liggplats?
Varje hundhård har en altan och ett upphöjt bord de kan ligga på, så det finns alltid en liggplats i sol resp. skugga. Det finns en stock att klättra lite över (vilket de aldrig gör), samt tugghorn, men annars är det lite snålt med berikning. Våra hundar vill bara leka och tugga när vi är där, annars ligger de mest och sover eller tittar ut över marken.

Ungefärlig kostnad för er hundgård?
Oj, pass på den. Har inte summerat vad bygget gick på. Men gruset gick väl på 6-7000, hundgårdssektionerna på lite över 15 om jag minns rätt?

Saker jag skulle gjort annorlunda idag
  • Det hade varit schysst med rinnande vatten i hundhuset, men det hade inneburit en betydligt högre kostnad. Vi fyller på vattnet med vattenkannor nu istället.
  • Med facit i hand skulle vi ha förberett med 12V-el utomhus så vi kunde haft eluppvärmda vattenskålar ute. Nu får de gå in och dricka om det är minusgrader ute.
  • Byggt större gårdar när vi ändå höll på, inte för att det kanske hade gjort så stor skillnad för hur hundarna nyttjat den, men det känns meckigare att ändra i efterhand.
Annat jag är nöjd med
Vi har kameror både inne och ute. Kanske overkill, men det är skönt att kunna kolla vad hundarna håller på med när man inte är hemma. Plus att vi skulle märka om någon obehörig knallade runt på tomten.

ITz2Rrs.jpg


(Bonusbild på Ivar och hans favoritplats sett från kameran - sitter man i luckan kan man hålla koll på vad som händer samtidigt som det är varmt om stjärten :D)
 
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
Två hundar, en labbe och en borzoi, varje hund har en egen gård på 32,5 kvm, minimimåttet för borzoien är 20 kvm. Jag ser ingen anledning att bygga efter minimimått om man har plats till större. Vi har maxat gårdarna så mycket det går på den platsen där de står.

En sak man kan ha i åtanke är att föreskrifterna för minsta storlek på hundgårdar kan komma att ändras av JBV och står man då där och har byggt minsta möjliga så kan det bli surt att behöva bygga ut.

  • Användning? Heltid eller deltid?
När vi är hemifrån en längre tid är hundarna i sina hundgårdar, exempelvis när vi jobbar eller är bortbjudna på middag där hundarna inte kan följa med. Det är trevligare för hundarna att kunna vara ute än att vara instängda i huset långa stunder, de kan också göra ifrån sig när de vill istället för att behöva hålla sig i flera timmar.

  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
Vi har sektioner, osäker på vilket märke det är då vi köpte det "bättre begagnat" på den lokala bygghandeln i byn där vi bor. Fördelen med sektioner är att det är stadigt, enkelt att montera och enkelt att plocka ned, bygga om, ändra osv. Nackdelen är att underlaget måste vara helt plant för att man ska kunna sätta ihop dem så på ojämn mark är det lättare med nät på rulle.

  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
Vi har 2/3 av gårdarna lagda med betongplattor och 1/3 är 8-16 singel med armeringsnät i botten som grävskydd. Vi ville ha underlag som är lättstädat och inte blir lerigt. Från början så hade vi enbart betongplattor i hela gården men efter ett år så byggde vi ut gårdarna och valde då att lägga singel på den ytan som vi byggde till för att ge hundarna omväxlig. Jag hade egentligen velat ha lite mindre storlek på singeln men det fanns inte att få tag på just då.

Värt att notera om man inte är så insatt är att härdad betong inte är frätande, det är bara när den är mjuk som det fräter, så det är ingen risk att hundarna för skador på trampdynorna av att ha betongunderlag i hundgårdarna.

  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
Vi har hundkojor, isolerade och med värmelement i varje koja som styrs av en termostat. Jag hade helst önskat mig ett riktigt hus med boxar inne men det finns det inte möjlighet till tyvärr. Inne i kojorna strör vi med kutterspån i botten och sen träull.

  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
Vi har lagt in stockar och grova grenar som hundarna kan gnaga på, labben har 3 olika liggplatser i olika höjd hon kan välja mellan och min hund har två liggplatser i två nivåer, en hög som är ca 1 meter upp och en lägre som är ca 50 cm upp. På sommrarna har vi ett byggnät uppspänt över gårdarna för att dels ge extra skugga och dels fånga upp frukt från krikonträden (vildkörsbär) som växer bakom hundgårdarna. Körsbären är inte giftiga men har laxerande effekt och det kommer alldeles för mycket frukt för att det ska funka att bara sopa upp för hand vartefter, det insåg vi första året. Till vintern tar vi bort byggnätet eftersom det inte tål några större mängder snö.

  • Ungefärlig kostnad för er hundgård?
Svårt att uppskatta men jag tror att vi lagt ca 45' totalt på gårdarna, inkl allt. Vi har lyckats hålla vissa kostnader nere genom att sambon som är maskinförare har kunnat låna minigrävare gratis på jobbet när vi grävde ut och planade till marken samt att vi fått en del spillvirke från bekanta till att bygga liggplatserna.

  • Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården? Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
Bygg så stort du har möjlighet till från början, har man möjligheten så finns det ingen anledning att snåla på storleken. Om du har möjlighet och plats samt har en hund som gillar att gräva, bygg en ordentlig sandlåda med höga kanter runt om där hunden kan gräva för glatta livet. Om det finns möjlighet så dra gärna ut både el och nätkabel till hundgårdarna så att du kan rigga upp extra belysning och sätta övervakningskameror (ifall ev wifi inte når hela vägen ut där). Bygg ordentligt från början så du slipper göra om och börja reparera reda efter ett par säsonger för att det inte gjordes ordentligt från början.
 
Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
Vi har först en rastgård på ca 700 m2 med gräsunderlag. Här kan hundarna få vara ute när vi är hemma och har uppsikt, oftast är de ute i rastgården ensamma eftersom Doris är som hon är, men någon/några gånger om dagen får de vara ute tillsammans och leka när när någon av oss är med och kan bryta vid behov. Här finns det buskar, träd och en upphöjd lekplats och de får gräva så länge det inte ser längs staketet. Vi har inget grävskydd kring staketet. Från rasthagen har de direktaccess till sina hundgårdar, så de kan gå in till sina altaner eller hundhuset.

Själva hundgårdarna är enligt Jordbruksverkets minimimått för hundarnas mankhöjd, men de går att öppna emellan för att göra större. Vi har hundarna åtskilda när vi inte har uppsikt över dem.

Från hundgårdarna kan de gå in i hundhuset, en isolerad del i förrådet. Här är det uppvärmt, vattenskålar och bäddar med träull.

xpnBL8j.jpg


Användning? Heltid eller deltid?
De är där ute om vi behöver åka hemifrån på dagen. Just nu sitter jag mycket hemifrån så då är det mest om vi behöver åka och handla osv, annars är de där ute när vi jobbar. Är vi hemma så är de med oss i huset.

Hundgårdssektioner eller stängsel?
Hundgårdssektioner från Lövås. Vi har ingen traktor att trycka ner 180 cm höga stolpar, så sektionerna är enklare att montera. Tycker spontant att de är lite klena i svetsfogarna jämfört med andra märken, men de var ganska mycket billigare också.

q3X2U7Q.jpg


Underlag och markarbete?
Vi fick gräva lite för att jämna av marken, sen är själva gårdarna uppbyggda med träram, armeringsnät som grävskydd i botten, markduk ovanpå och sedan naturgrus ovanpå det. Det gör dem väldränerade och rätta att rengöra.

Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
Vi har ett hundhus nu, men hade hundkojor i förra boendet. Föredrar hundhus alla dagar i veckan eftersom innetemperaturen är lättare att kontrollera. Hundkojorna blev lätt fuktiga plus att de var svåra att värma upp på vintern.

Vi har hundgårdssektioner även inomhus, uppdelat i tre boxar. Eftersom vi bara har två hundar nu så har bara två av boxarna sovplats och vattenskål. Vi har lyaluckan, de funkar kanon!
Vi har inget tak över gårdarna, men om vi någon gång har okastrerad tik och hane samtidigt så kommer vi behöva fixa det.

7sQGCWb.jpg


Berikning? Vad för upphöjd liggplats?
Varje hundhård har en altan och ett upphöjt bord de kan ligga på, så det finns alltid en liggplats i sol resp. skugga. Det finns en stock att klättra lite över (vilket de aldrig gör), samt tugghorn, men annars är det lite snålt med berikning. Våra hundar vill bara leka och tugga när vi är där, annars ligger de mest och sover eller tittar ut över marken.

Ungefärlig kostnad för er hundgård?
Oj, pass på den. Har inte summerat vad bygget gick på. Men gruset gick väl på 6-7000, hundgårdssektionerna på lite över 15 om jag minns rätt?

Saker jag skulle gjort annorlunda idag
  • Det hade varit schysst med rinnande vatten i hundhuset, men det hade inneburit en betydligt högre kostnad. Vi fyller på vattnet med vattenkannor nu istället.
  • Med facit i hand skulle vi ha förberett med 12V-el utomhus så vi kunde haft eluppvärmda vattenskålar ute. Nu får de gå in och dricka om det är minusgrader ute.
  • Byggt större gårdar när vi ändå höll på, inte för att det kanske hade gjort så stor skillnad för hur hundarna nyttjat den, men det känns meckigare att ändra i efterhand.
Annat jag är nöjd med
Vi har kameror både inne och ute. Kanske overkill, men det är skönt att kunna kolla vad hundarna håller på med när man inte är hemma. Plus att vi skulle märka om någon obehörig knallade runt på tomten.

ITz2Rrs.jpg


(Bonusbild på Ivar och hans favoritplats sett från kameran - sitter man i luckan kan man hålla koll på vad som händer samtidigt som det är varmt om stjärten :D)
Snyggt! Det är något sånt här jag har tänkt mig, just nu iallafall :) Får så himla mycket idéer och inspiration här så det kan ju ändras haha.
 
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
  • Just nu är vår i minimått, en hund av olika anledningar.
  • Användning? Heltid eller deltid?
  • korta stunder när vi inte kan ha ögonen på honom, kör med maskiner, han vill vara ute och vi behöver vara inne.
  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
  • sektioner men uråldriga så jag har inte en susning om märke. ;)
  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
  • Ett lager singel uppe på gräs efter förra veckans arbete. Det är en mycket tillfällig hundgård.
  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
  • Bänk med vindskydd i ena hörnet, ska bli isolering också men även filtar i det skyddade hörnet.
  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
  • Nej inte i dagsläget, det är som sagt en tillfällig lösning korta stunder. Liggplatsen går längsmed en sida mot en vägg och tak över halva liggplatsen.
  • Ungefärlig kostnad för er hundgård?
  • Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården? Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
  • Vi planerar för en mer ordinarie hundgård, då blir det armeringsjärn i botten och ordentligt ram samt hundhus på något sätt. Det är lite där vi har fastnat, vi vet inte riktigt var vi ska ha den. Många olika platser med för och nackdelar.
  • Vi har dusch möjlighet i källaren med ingång utifrån så det behöver inte vi i hundhuset. Men vi diskutera om hundgården ska vara kvar där den är men byggas ut och öppnas in i rummet bakom väggen. Eller om vi ska använda oss av det gamla hönshuset men det blir liksom lite för långt bort. Eller drängstugan men då måste man gå igenom hundgården för att komma till gymmet och vi vill kanske använda drängstugan till annat osv. ;)
  • En bild på liggplatsen halvklar, kan ta en ny i morgon. Visa bifogad fil 74673
Väggen ska målas faluröd så den smälter in bättre, virket är undertaket till en del av ladugården som vi byggde om men jag är glad att kunna återanvända de gamla plankorna.
20210802_095746.jpg
 
Rättelse till mitt inlägg, krikon är inte vildkörsbär utan vildplommon. Semestertrött hjärna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på om jag skulle bygga en hundgård åt hundarna och använda friggeboden som hundkoja åt dem? Jag har den bara som förråd så...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: Mia_R
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Hundhälsa Ja, vi har insett att det nog blir vårt nästa projekt, så vad ska man tänka på? Själva storleken och riktlinjer från Jordbruksverket har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
15 098
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp