Hundgårdar

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vill se bilder på era hundgårdar som ni byggt själva! Alltså inte färdigköpta sektioner.

Berätta vad det kostade att bygga, hur stor den är och om ni har några speciallösningar för att undvika rymning. (vissa har ju plattor precis innanför så inte hunden ska gräva sig ut osv)

:D

Vi ska bygga en hundgård, har massor av gunnebostängsel och trämaterial, så det borde gå rätt lätt. Jag funderar på hur stor den ska vara, tanken är att där ska vara 2 stora hundar.
 
Sv: Hundgårdar

Gunnebostängsel, som i vanligt fårstängsel är inte lämpligt att ha till hundgård.
Jag har köpt nät på rulle från Bondmorans, jämförde priser på lantbruksnet.net, sökte på hundgårdar.
2x25 meter (180cm högt) + 2 x 120 cm grindar, inkl frakt kostade dryga 4 000 kr.
Övrigt material ca 6 000 kr, vad arbetet kostade hoppar jag över, det inklurerade borrning i berg för samtliga stolpar.

large-Leon007.jpg


large-Leon008.jpg


Storleken på hundgården bedöms efter största hundens mankhöjd, se bestämmelser på JBVs hemsida, där står även hur underlaget skall vara o beriknings grejer för hunden.

Min hundgård går som ett L runt huset, avdelad i två sektioner med en grind emellan (hade tik + hane när jag köpte den), grinden är oftast öppen.
Hundgården mynnar ut i altanen på 25 kvm på husets framsida med hundlucka in genom ytterdörren (skall byta till Lyalucka före vintern).
Hundgården är större än inomhusytan på 75 kvm, o har utsikt i alla 4 vädersträck.

Bild på huset före hundgården:

Hemma-a452-pn1.aspx

Hemma-a452-pn4.aspx


En del hundar är rymmarkungar, de klättrar i maskorna, spec i hörnan där de får stöd för ryggen, o en del tar sig ut utan att man begriper varför.

Någon som har länk till Beageln som tar sig ur hundgården, trots att den har tak?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundgårdar

Jag är ganska säker på att måtten på själva rastgården för stor hund ska vara 20kmv + 9kvm per extra hund.

Återkommer snart med bilder på min (i stort sett färdiga) hundgård :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
643
Senast: Milene
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 923
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp