Hundgårdsfrågor!

MiniLi

Trådstartare
Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har lite olika alternativ som jag funderar över och skulle nog behöva lite erfarna tankar när jag ska välja.

Vi har tre hundar. Två australian shepherds som inte är särskilt besvärade av väder och vind, och en rhodesian ridgeback som gillar att sola men annars hellre ligger under täcket när det regnar eller är kallt. Jag tror att det främst är aussisarna som kommer nyttja hundgården men vill egentligen att även ridgebacken ska tycka att det funkar att vara där.

Så här kommer typ hundra frågor ;)

Först är det själva huset. Hur har ni andra gjort? Byggt om befintligt eller byggt nytt för detta ändamål?
Vi har ett litet stall som inte längre används och som vi överväger att nyttja. Det har tre boxar, är isolerat men har ingen värmekälla.
Hur tänker ni kring värmen? Hur varmt vill man ha på vintern?
Har ni värmekälla? Vilken typ?

Hur stort vill man ha i hundhuset? Jag förstår ju att värmen hänger ihop med detta.. Det jag funderar på är om vi borde bygga om stallet för att minska ytan och på så vis göra uppvärmning enklare?

Ni som byggt nytt hus - hur har ni byggt och till vilken kostnad?

Hur stora inhägnade ytor har ni i hundgården?
Jag har någon slags fantasi om att jag vill ha massor med yta, men vet inte hur realistiskt det är..
Ni som har modell större (dvs inte bara grusade fyrkanter typ) - hur har ni gjort med tanke på ekonomin utifrån stängselkostnad?

Färdiga sektioner, egenbyggda sektioner eller staket? Vad har ni valt och varför?
Oavsett vart vi lägger hundgården kommer marken vara ojämn och det kommer vara en hel del berg som den ligger på. Vad är smartaste valet då?

Har ni delat upp "hagen" i flera för att kunna dela på hundarna?

Underlag i hundgården?
Och underlag i förhållande till storlek? Det känns ju inte rimligt att hårdgöra om ytan är stor?
Kombinera grusat med gräs så det även finns grävvänliga ytor?

Och säkerhet - hur har ni tänkt till så att hundarna inte ska kunna rymma?
Här är det mest ridgebacken jag tänker på, hon är en förbannad houdini som öppnar dörrar och hoppar staket. Aussiesarna går i dagsläget ute mkt i vår trädgård med vanligt staket.
Hur har ni säkrat för att det inte ska gå att gräva sig ut? Klättra ut?

Hoppas på många smarta tankar!
 
Hej
Vi köpte ett beg hemmabygge med sektioner i tryckimpregnerat virke + viltstängsel. Sen byggde vi fler likadana sektioner för att få lite större yta. Började med en rejäl hundkoja som vi köpte på blocket, redan utrustad med ett element för djurbyggnader. Sen köpte vi så småningom till en isolerad koja till som inte var uppvärmd.

I somras rev vi den inte uppvärmda kojan och använde väggarna till att bygga ut den ursprungliga kojan till dubbelt så stor och med nytt tak.

Så nu har vi 40 kvm hundgård med en isolerad hundkoja 1,20 x 3,40, en entré till kojan eftersom våra hundar trivs bra att ligga tillsammans. Utanför en upphöjd altan lika lång som kojan. Jag har också en gammal trädgårdsoffa som de gillar att ligga i.

Underlaget är gräs men jag har också lagt plattor på en tredjedel ungefär närmast grinden, även utanför grinden eftersom det blir lerigt där.

Det kan bli lite rangligt i långsidorna, har stagat upp hörnen och sektionerna är skruvade i kojan men vi kan nog inte bygga ut mer för då blir det instabilt.
 
Vi håller på att dela av en bit av vårt stora dubbelgarage till tre inneboxar. Värme finns men det kommer ligga på runt 10 grader bara. Funkar för våra schäfrar men kommer inte vara tillräckligt för Dvärgschnauzern eller när vi har valpar. I dag har vi en värmelampa hängandes över valplådan. Den kommer vi behålla för de tillfällen vi har valpar. Men den är dyr i drift.
Till dvärgen funderar vi på att sätta in ett extra element av något slag. Gäller bara att göra det elsäkert.

Hundgårdarna blir 2 st på 21 m2 och en på 24 eller mer....beror på hur nära grannen accepterar mot hans tomtgräns.

2 av boxarna blir 3m2 och den större på 6,5.
Vi kommer ha halva golvet upphöjt som liggplats med rikligt med halm för att bädda och ligga varmt i. På golvet blir spån.

Vi kommer ha dragfria luckor (köpta) ut till respektive hundgård.
Underlaget blir grus i två och plattor i den större där vi ska ha kommande valpkullar. Detta för att de inte ska äta sten.

Samtliga gårdar kommer ha ett plank för skugga/vindskydd och vara delvis under tak. Kommer finnas upphöjd liggplats under taket då de gärna vill ligga ute trots slask och skitväder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vi håller på att dela av en bit av vårt stora dubbelgarage till tre inneboxar. Värme finns men det kommer ligga på runt 10 grader bara. Funkar för våra schäfrar men kommer inte vara tillräckligt för Dvärgschnauzern eller när vi har valpar. I dag har vi en värmelampa hängandes över valplådan. Den kommer vi behålla för de tillfällen vi har valpar. Men den är dyr i drift.
Till dvärgen funderar vi på att sätta in ett extra element av något slag. Gäller bara att göra det elsäkert.

Hundgårdarna blir 2 st på 21 m2 och en på 24 eller mer....beror på hur nära grannen accepterar mot hans tomtgräns.

2 av boxarna blir 3m2 och den större på 6,5.
Vi kommer ha halva golvet upphöjt som liggplats med rikligt med halm för att bädda och ligga varmt i. På golvet blir spån.

Vi kommer ha dragfria luckor (köpta) ut till respektive hundgård.
Underlaget blir grus i två och plattor i den större där vi ska ha kommande valpkullar. Detta för att de inte ska äta sten.

Samtliga gårdar kommer ha ett plank för skugga/vindskydd och vara delvis under tak. Kommer finnas upphöjd liggplats under taket då de gärna vill ligga ute trots slask och skitväder.
Har ni alltså en hage för varje box?

Jag kan se att det är smart att kunna dela på hundarna vid behov, men då blir det ju genast mer stängsel eller fler sektioner och hur kostnadssynpunkt undrar jag om det är mer värt att ha större hage?
 
Har ni alltså en hage för varje box?

Jag kan se att det är smart att kunna dela på hundarna vid behov, men då blir det ju genast mer stängsel eller fler sektioner och hur kostnadssynpunkt undrar jag om det är mer värt att ha större hage?
Ja det måste vi ha. Vi har uppfödning och det är ingen självklarhet att kommande individer kommer att funka så idiotsäkert så vi vågar lämna dem ensamma. Vi ser det även som en fördel vid löp, ev skada/smitta osv. Vi har ibland hemma fodertikar eller passar någon annans hund. Våra egna är sällan i hundgård. Bara när de lämnas ensamma vilket är sällan. Oftast är alltid någon hemma.

Kostnadsmässigt rör det oss inte så mycket då vi redan har hundgårdar och vi kommer återanvända de sektionerna men skarva på med längre plank för skydd samt utnyttja garagets väggar.
Idag står hundgårdarna fristående med kojor i. Lite slöseri med sektioner.

Om du ska ha 3 hundar i samma hundgård så tänk på att du behöver bygga för samtliga hundars storlek. En schäfer av våras storlek måste ha minst 18 m2. Så ska vi ha två i samma gård måste den alltså vara minst 36m2
 
Glömde säga, angående placeringen: Vi satte inhägnaden där stora buskar och träd på vår tomt ger skydd för blåst från det håll det oftast blåser (väster). Lövmassan skuggar för eftermiddagssolen, det blir som en vägg och delvis tak över inhägnaden. Kojan skuggar altanen för solen mitt på dagen. Sämst skydd är det för morgonsol men det är bara ett problem riktigt varma sommardagar då de oftast inte behöver vara där.
 
Det står att om hundgården innehåller fler än 2 hundar ska den yta tilläggas som är anpassad för en hund av den storleken med utgångspunkt från det största måttet. Så har man fler än två får man börja plussa.

Också att tänka på att skulle man skaffa en till eller en större ras så blir måtten försmå så det är alltid bra att lägga till extra :)
 
Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har lite olika alternativ som jag funderar över och skulle nog behöva lite erfarna tankar när jag ska välja.

Vi har tre hundar. Två australian shepherds som inte är särskilt besvärade av väder och vind, och en rhodesian ridgeback som gillar att sola men annars hellre ligger under täcket när det regnar eller är kallt. Jag tror att det främst är aussisarna som kommer nyttja hundgården men vill egentligen att även ridgebacken ska tycka att det funkar att vara där.

Så här kommer typ hundra frågor ;)

Först är det själva huset. Hur har ni andra gjort? Byggt om befintligt eller byggt nytt för detta ändamål?
Vi har ett litet stall som inte längre används och som vi överväger att nyttja. Det har tre boxar, är isolerat men har ingen värmekälla.
Hur tänker ni kring värmen? Hur varmt vill man ha på vintern?
Har ni värmekälla? Vilken typ?

Hur stort vill man ha i hundhuset? Jag förstår ju att värmen hänger ihop med detta.. Det jag funderar på är om vi borde bygga om stallet för att minska ytan och på så vis göra uppvärmning enklare?

Ni som byggt nytt hus - hur har ni byggt och till vilken kostnad?

Hur stora inhägnade ytor har ni i hundgården?
Jag har någon slags fantasi om att jag vill ha massor med yta, men vet inte hur realistiskt det är..
Ni som har modell större (dvs inte bara grusade fyrkanter typ) - hur har ni gjort med tanke på ekonomin utifrån stängselkostnad?

Färdiga sektioner, egenbyggda sektioner eller staket? Vad har ni valt och varför?
Oavsett vart vi lägger hundgården kommer marken vara ojämn och det kommer vara en hel del berg som den ligger på. Vad är smartaste valet då?

Har ni delat upp "hagen" i flera för att kunna dela på hundarna?

Underlag i hundgården?
Och underlag i förhållande till storlek? Det känns ju inte rimligt att hårdgöra om ytan är stor?
Kombinera grusat med gräs så det även finns grävvänliga ytor?

Och säkerhet - hur har ni tänkt till så att hundarna inte ska kunna rymma?
Här är det mest ridgebacken jag tänker på, hon är en förbannad houdini som öppnar dörrar och hoppar staket. Aussiesarna går i dagsläget ute mkt i vår trädgård med vanligt staket.
Hur har ni säkrat för att det inte ska gå att gräva sig ut? Klättra ut?

Hoppas på många smarta tankar!


Vi har ca 45 m3, delvis plank och delvis nät med ram av tryckt virke. Planket gjorde vi för vindfång samt skugga. Vi grävde ner telefonstolpar i botten, två på varandra för att undvika utgrävning. Vet de som grävt ner nät alt. Bergskross för att undvika utgrävning.

Vi har gräs i halva och naturgrus på resterande. Upphöjd bänk att ligga på samt en isolerad koja. Kojan står utanför så vi har hål i planket. Ingen värme i kojan men välisolerat och halm/filtar att bädda i. Men då är varken mallen eller basseten frusna av sig.

Nästa hundgård gör vi nog i sektioner, mest för att det lätt blir lite ranglig om man bygger lite större med nät som vi gjorde utan att kunna förankra det i någon byggnad. Som underlag är jag sugen på flis nästa gång!

Nät är säkert lättast om marken är ojämn, jag vet flera som byggt på berg där det blir en eller flera nivåskillnader. Mina föräldrar har dock sektioner med en nivåskillnad och hundarna verkar verkligen gilla att det inte är helt "plant". De har med en rymningsbenägen hund så de har fått sätta nät över och lås på dörrsektionen.

Gällande kostnader så är nog nät billigare än sektioner, men kräver kanske lite mer jobb vid själva uopsättandet. Och bygg större än lagkravet, vet de som byggde efter de gamla måtten som nu fått göra om och bygga större!
 
Lite snabbt: rekommenderar naturgrus som underlag. Skonsamt för tassarna. Sektioner med "stolpar" ej nät till den rymningsbenägna. Ej gunnebostängsel som sviktar när hundarna hoppar eller biter i det.
 
Vet inte vad det heter men istället för nätsektioner så finns det sektioner med bara "pinnar" uppifrån och ner och inga på tvären. Blir svårt för hundarna att klättra då. Sen skulle jag absolut göra separata hundgårdar och boxar till varje hund.
 
Många här omkring har viramatta som botten i sina rastgårdar, mkt enkelt att göra rent och helt utgrävningssäkert. Sen hur kul det är för hundarna... jag vet inte, frågan är hur mycket de vill gräva och äta gräs och så.
Viramatta= väv som använts vid papperstillverkning på pappersbruk. Flera meter bred och många många meter lång.
 
Byggt i befintligt, ett större förvaringsutrymme som det är byggt ett extra isolerat rum i med en frysbox som värmekälla. Hundluckan är inte i detta rummet utan de får gå i en korridor till rummet. Sen är det en fåtölj där inne, en hundsäng och någon filt.

Själv hundgården är stor med olika platser för skugga. Är berg nära marken så har inte behövt tänka på att de ska gräva sig ut.

Angående stängselkostnad var detta antingen bara något som låg här hemma (fördelen med att bo med samlare...)
Annars har jag sett en del som säljer på både fb och blocket.

Vårat är inte rymningssäkrat alls (förutom att vi har hänglås till ytteringången då det varit hundstöld i närheten). Så kan tyvärr inte hjälpa med det.
 
Vet inte vad det heter men istället för nätsektioner så finns det sektioner med bara "pinnar" uppifrån och ner och inga på tvären. Blir svårt för hundarna att klättra då. Sen skulle jag absolut göra separata hundgårdar och boxar till varje hund.
Aha! Vad är "pinnarna" i för material? Trä?

Det verkar smart, men undrar hur man löser att marken är så ojämn om man ska ha sektioner..
 
Aha! Vad är "pinnarna" i för material? Trä?

Det verkar smart, men undrar hur man löser att marken är så ojämn om man ska ha sektioner..
Det är som vanliga sektioner i metall, bara att det inte är nät utan mer stänger som man svetsat ihop. Jag googlade hundgårdssektioner och bilder. Där finns en hundgård med sådana sektioner på bild tidigt i flödet.

Du måste ju ha något i botten att fästa sektionerna på, tex en regel. Ska du ha det hyfsat rakt så får du helt enkelt bygga en ram utifrån högsta punkt typ. Finns säkert flera varianter att görs det på....
 
Har totalt 200 kvm hundgård :o

De är uppdelade i 5 hundgårdar. 3+2 eller hur man ska skriva.
4 av hundgårdarna har hundhus som vi byggt på vanlig pall för att komma upp från marken, skruvat fast en ram och sen skivaor+isolering. Har isolering i både väggar, golv och taket. Taket är byggt som ett lock så man kan göra rent. Inga luckor utan en sån vindvägg tror jag det kallas. Sen har vi halm på vintern.
Den ena hundgården har ingång till en box i förrådet. Boxen kanske är 1,5*2,5m. där har vi spån och en liggbänk men ska göra om så det blir en "hall" som i hundhusen som håller undan blåst och sånt.

Ingen värme på någonstans alltså och inte märkt att någon fryst, de går 2 och 2 och värmer upp sina hus väldigt effektivt.

De har förutom husen att ligga på lite stora stenar och liggbänk i hundgården. Ska stoppa in några "kiss-stubbar" också som jag läst ska vara uppskattat av hanhundarna.

Har färdiga sektioner och gunnebo-galler, men de är inte alla som kan gå i "gunnebo-hagen" för de pressar sig ut och har tom bitit sig ut.

Ska även fästa plaströr på insidan med typ armeringsnät för att få stopp på klättrare. Liknande sånt de använder mot vargar i andra länder.

Vi köpte blandgrus från grusgropen. De verkar hundarna trivas i de kan springa och racea utan att de blir vasst och de verkar dränera bra. Lättmockat med en vanlig grep.
 
Vi köpte blandgrus från grusgropen.
:confused: blandgrus? Jag skulle rekommendera naturgrus till hundgårdar, oftast kallat singel men fråga när man beställer så att man inte får krossat eftersom det blir ganska så vassa kanter på. Ett annat alternativ är stenmjöl som man packar, men det brukar de inte gilla att kissa på eftersom det blir ganska så hårt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planerar att bygga hundstall i framtiden. Tanken är att det kommer vara 8st boxar på 9m2, med varsin hundgård där 5st kommer att vara...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 925
Senast: lizan
·
Övr. Hund Vad är egentligen en rimlig höjd och konstruktion på staket för att hålla en schäfer på tomten? Behöver hägna in framsidan så att vi kan...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: leia
·
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 592
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp