Hundgårdshund

mian1

Trådstartare
Behöver lite råd om hundar i hundgård.

Min granne har skaffat en schäfer, strax under året gammal. Nu när herr & fru granne har börjat jobba efter semestern har de byggt ett hundhus + hundgård till hunden. Jättesnyggt, MEN... Hundgården ligger bakom deras gårdsplan, med utsikt över dalen och över vår gård. Mao är det ett STORT område för hunden att ha uppsikt över. Dessutom ligger själva hundgården max 2 meter från vägen (en måttligt trafikerad grusväg). Vi påtalade att vi skulle bli störda om hunden skällde eftersom ljudet kommer uppifrån och vi har dessutom våra sovrumsfönster åt det hållet. Grannen sa att det inte skulle vara några problem för att hunden aldrig skällde. Och det var en mycket tystlåten och lite skygg valphund. Han är mjuk i temperamentet, reserverad mot människor och ganska stillsam.

I dag var första dagen för honom ensam hemma i hundgården och han SKÄLLER. De åkte 06.30 och jag åkte vid 8-tiden. Han hade då skällt oavbrutet. Det låter inte jättemycket inomhus hos oss, men det är olidligt att vara ute eller att ha fönster eller dörr öppen.
När jag körde förbi hundgården kom hunden rusande och kastade sig efter bilen, på insidan om staketet alltså. Och skällde, skällde, skällde. Jättestressad. Maken körde en halvtimme senare och då hade det varit likadant.
Vi ska höra hur det är vid 1-tiden när maken kommer hem, men vi är hemma mycket så det funkar itne för oss om grannhunden ska skälla 06.30-17 varje vardag. Och det verkar ju inte hållbart för hunden???

Vänjer de sig? Är det som barnens inskolning på dagis att de är ledsna de första veckorna, men sedan vänjer sig? Finns det något som vi kan be grannen göra för att få hunden tyst/tystare? Alltså typ att slå upp skivor utanpå nätet så att det inte finns så mycket som stressar hunden?
Vi kan väl tänka oss att kanske ta ut på en promenad, men som det var i dag verkar hunden inte mottaglig för sånt. Dessutom är han livrädd för främmande män och han har vågat nosa på mig, men jag har inte fått klappa. Och även om jag skule ta en promenad med honom på lunchen vissa dagar i veckan så hindrar det ju inte skällandet övriga ensamma timmar.
 
Sv: Hundgårdshund

Jag tycker ni ska avvakta lite och se hur det utvecklar sig och sedan prata med grannen om det inte blir bättre. Har dom inte tränat hunden att vara där innan de började med heldagar? En lösning kanske annars kan vara att ni erbjuder er att lära känna hunden och kanske hjälpa till att släppa ut honom i hundgården lite senare så han inte behöver sitta så många timmar till att börja med? Det med skiva tycker jag lät som en bra idé. Många hundar bir ju lugnare om de slipper uppgiften att försöka hålla koll på och vakta ett stort område.

Vet precis hur jobbigt sånt här kan vara. Hyrde ett litet hus på en gård förut och hyresvärden skaffade en cockerpoo-valp som de satte i hundgård på vår tomt från ca 4 mån ålder. Den satt där från ca 05.45 till runt 17 varje dag och levde djävul hela tiden i början, grät och ylade. Vi hade sovrumsfönstret åt samma håll och dåligt isolerat...
Tyckte oerhört synd om den lilla valpen men det var inte så mycket att göra. Behöver jag säga att vi flyttade ganska kort därefter? :devil:
 
Sv: Hundgårdshund

Det första jag skulle göra vore att berätta för grannen.Om hunden börjar skälla efter att han åkt så kanske han inte ens vet om detta.
 
Sv: Hundgårdshund

Det första jag skulle göra vore att berätta för grannen.Om hunden börjar skälla efter att han åkt så kanske han inte ens vet om detta.

Ja, det är klart att vi ska göra. Grannarna är jättegoa!!!
Vi har också haft en hund som skällde så fort man lämnade henne, så jag vet hur jobbigt det kan vara att lösa. Skulle gärna hjälpa både dem och hunden, men utan att vara för mycket besserwisser och lägga mig i :crazy: Men det är klart att man blir lite orolig för egen del också när man hör vilket ihållande oljud det är.
Vi föreslog från början att de skulle bygga hundhus+gård inne på deras egen gårdsplan. Då hade hunden bara behövt vakta hus, garage och den lilla planen däremellan. Trafiken skulle knappt synas från hundgården och det skulle inte finnas några människor eller djur som kunde stressa hunden.
 
Sv: Hundgårdshund

En så osäker ung hund ska inte ha ett jätteområde att övervaka... Då slår det lite slint på det där viset. Troligen ville väl grannen att vovven skulle ha nåt att titta på under dagen, men det blev lite fel.

Vår granne försökte sätta sin schäferkorsning i hundgård, jättelydig och trevlig hund, men hon skällde också en himla massa för "ingenting" så det fick lägga ner det projektet.
Att få en ensam schäfer med överblick av tomten att INTE vakta - det är nog en bedrift det.
 
Sv: Hundgårdshund

Och grejen hos oss är att den ensamma schäfern inte har överblick över deras tomt utan över våran. Vi är hemma, vi har barn, hund och andra djur och det är fullt av liv och rörelse.

Men att sätta skivor åt de håll där han har mest utsikt kanske kan vara en lösning? Fast det hade bara blivit en liten del av hundgårdsnätet som inte behövde täckas. Kan det vara jobbigt att INTE kunna se ut?
Han har ju ett ganska utsatt läge också så nära vägen och hans hundhus står liksom på ett krön så bilar från båda håll dyker upp plötslig.
 
Sv: Hundgårdshund

Det låter tyvärr som att det kan vara en rätt stressig miljö för en ung hund, med så mycket att hålla koll på :(
Men jag tycker att det låter som en bra grej att täcka för staketet på något håll (ner på eran gård är väl bäst, som du nämnde) så hunden inte ser människor hela dagarna.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 752
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 315
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 140
Senast: WildWilma
·
Äldre Så var han upp ikväll igen skällde och gorma om hundar som skäller jämt och ständigt . Menar på att de stått ute och skällt medans jag...
2
Svar
27
· Visningar
5 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp